Soldeerpunt kapot.

@op: vroeger had je van die tijdschakelaars met losse pinnetjes. Deze had ik op UITschakelen staan op 4:00, 8, 12, 16, etc. Dus om de 4 uur een pinnetje in de uitschakelpositie. En hier in mijn studentenkamer mijn schakelaar-loze soldeerbout op. Handmatig doordraaien tot net na een pinnetje, schakelaartje aan de zijkant overhalen en 4 uur later ging hij automatisch uit als ik hem niet al handmatig uitgezet had.

Werkt uitstekend voor warhoofden zoals ik (en jij als ik zo vrij mag zijn je daarvoor uit te schelden).

Tegenwoordig zit ik aan de eettafel te solderen dus heb ik een ander uitschakelmechanisme (kinderen en vrouw die me van de tafel wegjagen...)

Op 9 juni 2017 19:23:42 schreef fatbeard:
Maarreuh... een stagiaire die op vrijdag om 19:00 nog bezig is?
Moet je zuinig op zijn! :D

Soms duurt het een uurtje of nog langer voordat ik iets post/rapporteer. Dat hoeft hier niet het geval geweest te zijn.... Ik zeg altijd: Het maakt me niet uit wanneer je je acht uur maakt, als je maar 8 uur maakt. Wil je 8-16, mij best, 10-18: ook goed.... Dus toen zei hij (doorhebbende dat ik vaak pas om 11:00 aanwezig ben) dat ie om 7 uur wilde beginnen en om 15:00 naar huis. Tja, daar kan ik dan geen nee tegen zeggen. Maar goed. Hij is dus 1x om 07:00 geweest en dan verwatert dat naar 08:00 en verder... Dus toen heb ik hem op een dag laten weten: "Vandaag ben je om 8:45 begonnen, dus je gaat zeker door tot 16:45, toch?"... "Ehhh ja" krijg je dan als antwoord.

Anyway. Iets met ramadan en nu wil ie 11:00 tot 19:00 werken. Ook goed. Dus 19:00 is voor hem "normaal". (maar dus ook normaal om te proberen minder te hoeven doen....)

@r-p, ja ga gerust je gang. Ik weet het. Niets nieuws onder de zon. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Krelis Vonketrekker

Golden Member

Ik las in de gebruiksaanwijzing van JBC, dat je het sponsje alleen met gedistilleerd water mag bevochtigen!! Misschien gaan Weller puntjes ook langer mee met gedistilleerd water, maar wil Weller dat??

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Bij aankoop van een HAKKO desoldeer station (474) kreeg je een tube met een soort zilver pasta voor s'morgens op de punt te smeren, zodat ie langer mee gaat.Ik ben dat later nooit meer tegen gekomen.dat was wel in het jaar 2002. Blackdog, dat JBC station is wel geavanceerder dan Weller!zeker kwa temp. reg naar punt!

miedema

Golden Member

Ik gebruik hier al meer dan 30 jaar dezelfde Weller TCP bouten.
Altijd m'n sponsjes gewoon met kraanwater bevochtigd, zonder enig probleem.

De laatste jaren, na berichten hierover, overgeschakeld naar gedistilleerd water. Ik merkte geen enkel verschil. Niet in kalkafzetting of in tip levensduur. Wel ging ik in redelijk tempo door m'n voorraad gedistilleerd water heen... Dus nu al weer een tijdje terug op kraanwater.

Ook ik heb een paar jaar terug de Weller tip activator ontdekt. Wonderspul!

groet, Gertjan.

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Dank Gert Jan, voor de ervaring info.Ik zie op internet dat de Weller activator het zelfde er uitziet als Hakko FS100.De JBC punt is mogelijk van een andere samenstelling? i.v.b. gedistilleerd water.
Gr, Hans