Milieuvriendelijk en groen?

het scheelt ook voor de bewoners weer, want de algemene stroom wordt meestal door het aantal woningen gedeeld. dat lagere verbruik door leds zou de algemene kosten wel iets drukken.

bij die winkelverlichting waren ook al een stel lichtbronnen stuk binnen het half jaar, maar ik kreeg ze weer aan de gang, zekering in de ledbuis of dummystarter was alleen kapot.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evdweele

Overleden

Op 25 mei 2017 09:58:12 schreef Sine:
Als die TL bakjes er al 20 jaar hangen dan is het helemaal niet gek dat die een keer vervangen worden. En als je ze dan vervangt is het tegenwoordig zo ongeveer logisch dat je daar een LED voor neemt. Daarnaast gaat je berekening mank, een 8W TL bakje verbruikt bijna het dubbele, de andere helft verdwijnt in het VSA.

Acht jaar geleden waren alle tl-armaturen op de galerijen vervangen bij een renovatie, ze hangen niet de regen of de zon, dus ik vermoed dat ze het nog wel 8 jaar zouden hebben uitgehouden.

De verliezen in het VSA heb ik inderdaad over het hoofd gezien.
Net even een 8W tl-armatuurtje opgezocht en gemeten. Het verbruik is 15,1W

Maar een afvalberg van 5000 van die armaturen voor een gemeente van 60.000 inwoners blijf ik veel vinden...

Op 25 mei 2017 21:01:30 schreef testman:
het scheelt ook voor de bewoners weer, want de algemene stroom wordt meestal door het aantal woningen gedeeld. dat lagere verbruik door leds zou de algemene kosten wel iets drukken.

Dat had ik in de openingspost juist zitten uitrekenen.

[Bericht gewijzigd door evdweele op donderdag 25 mei 2017 23:12:51 (16%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

mijn eerste serie ledlampen ging wel goed, daar is er na 10jaar nog geenenkele van kapot, 1tje is versleten omdat die 24/24 bleef branden.

de 3W ledlampen die ik erna had, deden het ook goed, weinig uitval. die in de slaapkamer zijn allen nog de originele (jaar of 4 denk ik).
MAAR, ik de keuken heb ik 4W veries gestoken, en daar gaan de ledjes van kapot, electronica blijft het doen. er is dus een warmte probleem in de 4W serie.
als de vermogens zo blijven toenemen, verwacht ik nog veel uitval van leds door hitte

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Als TL wordt gebruikt in combinatie met een goedkope/ouderwetse VSA dan is de boel minder zuinig dan led. Je moet dan wel afwegen of je nou led of TL met betere VSA neemt.

Ik weet ook niet of die afwegingen bij een woningstichtingen en overheden altijd op feiten gebaseerd zijn, die denken gewoon led-->zuinig. De EU heeft het met hun 'gloeilampverbod' wel goed gedaan, het verbod zit 'm niet letterlijk op de gloeilamp, maar die is gebaseerd op het 'rendement' (lumen/watt).

Arco

Special Member

als de vermogens zo blijven toenemen, verwacht ik nog veel uitval van leds door hitte

't Is meer de Lumen/Watt verhouding die verschil maakt. (hoe meer licht per Watt, hoe minder warmte... ;) )
Ik heb nu Action GU10 spots 5W/420lm, die blijven vrij 'cool'... (gebruik is zelfs maar 4.6W, dus 91 lumen/Watt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rbeckers

Overleden

Afhankelijk van de lucht temperatuur, is die gloeilamp warmte, nuttig. Dat schijnt ongeveer 2/3 van de tijd zo te zijn.
Als dit klopt dan verandert er in de hele discussie nogal wat.

Op 26 mei 2017 20:09:04 schreef rbeckers:
Afhankelijk van de lucht temperatuur, is die gloeilamp warmte, nuttig. Dat schijnt ongeveer 2/3 van de tijd zo te zijn.
Als dit klopt dan verandert er in de hele discussie nogal wat.

Daar verandert niets. Politici zijn op technisch gebied te dom om dit te beseffen. En het gaat ook voor een heel deel om nieuwe technologie waar men geld aan kan verdienen. De gloeilamp was goedkoop en bracht niets op. Nu is er een nieuwe industrie gebouwd.

Het domme is dat de politici op de stoel van de technici zijn gaan zitten. Nu mag je dus een heel zuinige ledlamp maken en er een kap omheen doen die 90% van het licht absorbeert.

Ze hadden onzuinige lampen moeten verbieden, gewoon eisen stellen aan rendement.

Warmte van een gloeilamp is op een bepaalde manier wel degelijk verlies. Wat je elektrisch verwarmt, doet je CV niet. En elektrisch verwarmen is enorm duur, wat je dus veel goedkoper met gas had kunnen doen. Dus verlies.
Komt nog bij dat de warmt van veel lampen helemaal niet op de juiste plek warmte afgeven (bv bovenin de woonkamer).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
maartenbakker

Golden Member

Zou je dat (electrisch verwarmen is duur) eens willen uitleggen aan de journalist die vandaag nog ergens in een stukje schreef dat de paar duizend euro extra die je kwijt bent om een huis zonder gasleiding nieuw te bouwen, zichzelf snel terugverdienen in de energierekening?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rbeckers

Overleden

Gas wordt in de nabije toekomst (10 jaat?) minder gebruikt en elektrisch meer.
Met de huidige tarieven is gas niet meer zo goedkoop.
Zolang er beweging in de lucht is, is de locatie een kleiner probleem.

Het merendeel van de warmte is infrarode straling en die gaat wel tot aan de grond. Alleen convectie niet, maar die verwarmt het plafond wat dan weer naar beneden straalt (en in stallen is bekend dat dit aangenaam aanvoelt).

rbeckers

Overleden

Lokaal zonnepanelen en een warmtepomp i.p.v. gas .
Lijkt toch een optie.

evelo

Golden Member

Voor de liefhebbers van duurzaam, wat leesvoer: http://www.humanpowerplant.be/

Milieuvriendelijk en groen is vooral kwestie van dingen NIET doen en zaken weglaten die je kan/wil weglaten.

Maar zo'n denkwijze is natuurlijk niet bijster compatibel met het huidige economische denken...

Op 27 mei 2017 00:00:08 schreef rbeckers:
Lokaal zonnepanelen en een warmtepomp i.p.v. gas .
Lijkt toch een optie.

Zeker, maar hoe groen is de productie en het transport van PV?

Ik heb familie die in moderne gebouwen woont met thermische opslag en toestanden, er zijn veel storingen en gedoe. Bimnenkort verwacht ik daar 'boetes' als ze de vloerkoeling niet aanzetten zomers. Geloof me, zomers je vloer op 15 graden is echt niet fijn.

Op 27 mei 2017 13:54:44 schreef K7Jz:
Zeker, maar hoe groen is de productie en het transport van PV?

Vroeg je je dat ook af over de energiecentrales van "vroeger"? En al die bekabeling die door heel de wereld ligt kost niks en lag toevallig al ter plaatse?

Milieuvriendelijk en groen is vooral kwestie van dingen NIET doen en zaken weglaten die je kan/wil weglaten.

Ik denk niet dat dat waar is. Het is een kwestie van dingen anders doen. Wobbo Ockels heeft hier veel over geschreven. Nu denk je nauwelijks na of je nog peut in de tank hebt. Bij elektrisch rijden moet je dat wel even doen. Of af en toe een pauze inlassen. Je hoeft niet minder te gaan rijden (kan ook niet voor velen). Je hoeft thuis ook geen lamp uit te doen savonds, maar verlichting wordt wel anders.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
maartenbakker

Golden Member

Zou het optimum een mix van beiden kunnen zijn? Als particulier kun je dan je kilometers niet veel beperken, maar je werkgever en de overheid kunnen dat gemiddeld wel omlaag brengen. En licht uitdoen (i.h.a. dingen nalaten die geen nut hebben) is sowieso een goed plan; ik las (in dit of een ander topic) kort geleden nog dat het verbruik na het ondoordacht aanbrengen van LED-verlichting niet daalde maar steeg... Juist omdat er niets meer afgeschakeld werd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evelo

Golden Member

Dat is de paradox van de verlichting: hoe zuiniger de verlichting (lumen/watt) hoe meer er geplaatst wordt want het is toch energiezuinig...

Ledstrips worden door veel mensen automatisch gelinkt met energiezuinig maar dat is allesbehalve zo. Het wordt meestal geplaatst voor de sfeer en het mooi effect, niet om iets te verlichten. En als je dan kijkt naar de watt/m dan is dat toch niet te onderschatten.

Ik heb bij spaarlampen het tegengestelde idee: daar komt alleen maar flutlicht uit. Goed, dat flutlicht heeft niet alleen te maken met de licht output maar ook nog met de color rendering index.

Op 27 mei 2017 23:33:31 schreef necessaryevil:
Ik heb bij spaarlampen het tegengestelde idee: daar komt alleen maar flutlicht uit. Goed, dat flutlicht heeft niet alleen te maken met de licht output maar ook nog met de color rendering index.

Dat heb ik met ledlampen nog meer. Goedkope spaarlampen zijn inderdaad slecht maar als je voor de goede gaat zijn ze best aardig. Maar als je echt zonder gloeilampen een goede CRI wil hebben in combinatie met zuinigheid moet je toch voor TL-buizen in de 9xx serie gaan. Liefst dan zo'n ultra-dunne.

Weet iemand of spaarlampen (is tenslotte ook een kleine TL-buis) in 9xx verkrijgbaar zijn?

mvdk

Golden Member

Bij mij op de "galerij" zit één lampje, het is een keer een vol jaar defect geweest. Scheelde geloof ik één euro op de algemene energiekosten.
Eigenlijk vind ik het 't belangrijkste dat 't werkt. Ik vind 't al vreemd dat die voordeurlampjes op een lijn algemene verlichting zitten, beter zou zijn ieder z'n eigen verlichting met een pir. Dan kan je zelf besluiten welk type lampje, en of je preventief dan wel curatief onderhoud wilt doen.
Dat 't bij mij toen een jaar geduurd heeft, kwam meen ik door de slechte bereikbaarheid van de servicedienst.

leds hebben ook al wat jaren een cri van >90, die techniek gaat veel sneller als men denkt.

er zijn ondertussen ook al led vervangers voor pl-c lampen en vervangers voor aparte tlbuis maten komen er ook meer en meer.

daarentegen wordt er op tl ontwikkel gebied amper nog iets gedaan, die gaan het veld ook ruimen na de gloeilamp. of dat hoeft niet meer, want men gaat over naar ledarmaturen.

de beloften die ze zeggen van led, met 50.000 uren zijn zeer sterk afhankelijk van de omgeving, slecht warmte afstoten levert snel zat een teruglopende lichtopbrengst op. ook vallen er leds in sluiting, door slechte montage, onderling verloop na een tijdje.

een goede manier om te zien of je aangeschafte leds goed spul waren, kun je zien als je na een jaar of wat 1 gebruikte lichtbron ruilt voor een ongebruikte uit dezelfde batch. je ziet dan al snel een lichtopbrengst verschil, wat vrij normaal is. als een led op de rand van zijn kunnen draait, is dat verschil groot, anders maar klein. 100mv minder brandspanning levert veel meer branduren op, net als goede koeling.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 27 mei 2017 23:33:31 schreef necessaryevil:
Ik heb bij spaarlampen het tegengestelde idee: daar komt alleen maar flutlicht uit. Goed, dat flutlicht heeft niet alleen te maken met de licht output maar ook nog met de color rendering index.

Dan ben je nog nooit rond de evenaar wezen buurten. Hier is kleur 827 de standaard flutkleur, daar kleur 680 ofzo. Geen 666 al zou je dat soms denken, maar ze zijn er erg christelijk. In Kampala hebben de venters voor de stoplichten die dingen ook, had er eigenlijk eentje mee moeten nemen.

P.S. denk aan de Turkse koffielokalen zoals je die hier vanaf de jaren '70 ofzo wel zag. Altijd TL kleur 640 aan het plafond. Verlichting is kennelijk vrij subjectief. Ik heb zelf ook liever een CRI >90 en een beetje warm licht. Ik zou liever onder 930 zitten dan onder 827.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 28 mei 2017 13:05:30 (25%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

voorheen was het kleur 33, dat werd kleur 640 omdat kleurnummers bij philips naar 3 digits gingen rond 2006. nu is kleur 640 al eruit, je moet maar 840 nemen ter vervanging.

toch zijn de poeders welke het zichtbare licht afgeven in de tl buizen wel verbeterd in de jaren, waar voorheen een tl-d nog 50% in lichtopbrengst was teruggelopen aan einde levensduur, is dat nu nog 15% bij de tl-d super 80 reeksen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer