gitaarsnoeren testen

Ik heb een doos vol gitaarsnoeren liggen die aan de kant zijn gegooid omdat er een los contact in zat of een kraak.
Als ik met de multimeter weerstand meet dan zijn er maar een paar die echt oneindig aangeven. De meeste lijken goed te werken dus treedt het probleem periodiek op.
Hoe zou ik de snoeren gemakkelijk kunnen testen op een slecht contact?
Waarschijnlijk is de doos snel weer vol als ik de snoeren heb verwerkt

Ik zit zelf te denken aan het bouwen van een kabeltester. Een sinusgenerator in een kastje met twee 6mm jackpluggen en een line-out om het hoorbaar te maken.
Mijn ervaring met analoog is echter minimaal en om nu gelijk weer een sinus te maken met een microcontroller gaat me weer te ver.
Heeft iemand een transistorschemaatje met zo min mogelijk componenten?
Of een beter idee!

reading can seriously damage your ignorance
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

elke geleider in een kabel met een belasting testen, bijv een gloeilampje. dan zie je die knipperen als er een los contact inzit. maak ook iets om onderlinge adersluiting te kunnen zien. bijv verschillende spanningen, onderling sluiting laat een lampje in serie met de voeding dan branden.

ik heb ook weleens iets gemaakt met een netwerktestertje, dat was meer om de juiste overzetting te checken bij kabels die door een sociale werkplaats waren gemaakt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Kleine tip; alles weggooien en één keer investeren in goede/dure snoeren. Heb ik jaren geleden gedaan en nog steeds plezier van.

evdweele

Overleden

In een vorig leven, toen ik nog werd geacht te werken om geld binnen te krijgen, heb ik vele honderden spiraalsnoeren van microfoons van mobilofoons gerepareerd.
Die dunne litzedraadjes braken heel makkelijk door het voortdurend heen weer slingeren in de auto en het eraan trekken als iemand iets wilde vertellen.

Ik maakte aan beide zijden van het snoer de plug en de microfoon open en met een tangetje trok ik aan elk draadje afzonderlijk. Bij de breuk knapte de isolatie af en aan de lengte van het stukje draad dat je uit het snoer trok kon je direct zien waar er geknipt moest worden.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Thevel

Golden Member

Op 25 mei 2017 15:53:53 schreef evdweele:
heb ik vele honderden spiraalsnoeren van microfoons van mobilofoons gerepareerd.

Inderdaad, dat gebeurde nog wel eens.
Bij sommige mobilofoons zat de microfoon vast aan de mobilofoon slede (o.a de AP 2455) en kon je de hele meuk uitbouwen als het krulsnoer vervangen moest worden :(

Gewoon aan elke kant een paar cm inkorten, draadbreuk treedt daar op waar het snoer naar buiten komt in de connector. Goede connectoren hebben een tule die de bocht en daarmee belasting voor de draad vermindert.

Hubie

Special Member

Gewoon in de gitaarversterker pluggen en aan de andere kant je duim op de tip van de 6,3, mm jack en het snoer uitlopen en bewegen terwijl je een 50 Hz berebrom hoort.
9 van de 10 keer zit de breuk in of bij de plug.
Er zijn tegenwoordig prima snoeren te koop voor een redelijke prijs.
Die krulsnoeren met haakse jack die je vroeger veel zag is ronduit rotzooi.

evdweele

Overleden

Op 25 mei 2017 17:18:02 schreef Hoeben:
Gewoon aan elke kant een paar cm inkorten

En als je misgokt met die paar centimeter heb je een heleboel werk voor niets gedaan.
De breuk zit soms wel op 10 of meer centimeter vanaf het eind. Het snoer kan altijd ergens gekneld of dubbelgevouwen hebben gezeten.
Daarom even aan elk draadje trekken, dan weet je het zeker.

Laatst nog zoiets met de boormachine van een kennis.
Hij had het snoer al ingekort maar de machine deed het nog steeds niet.
Bleek de breuk 25cm verderop te zitten.

[Bericht gewijzigd door evdweele op donderdag 25 mei 2017 17:28:12 (17%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Arco

Special Member

Draad steeds om de 10cm tussen duim/wijsvinger van beide handen en evne duwen/trekken. Binnen een half minuutje weet je bij benadering waar de breuk zit...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Sluit een hoofdtelefoon via de te testen kabel aan op de hoofdtelefoonuitgang van een pc/laptop/tablet of telefoon.
Zet een mooi signaal op de uitgang met een online generator
Je hoort onmiddellijk als er een breuk in de testkabel zit.

mel

Golden Member

Je heb gitaarsnoeren en gitaarsnoeren..
De plastic snoeren zijn snel kapot.
Ik heb er een van echt ouderwets rubber,en zit al 10 jaar zn werk te doen.
Die spiraalkabels zijn het snelste stuk.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Als het gesoldeerde connectoren zijn kun je die natuurlijk aan een visuele inspectie onderwerpen en waar nodig opnieuw solderen.
Bij gegoten connectoren doe ik meestal geen moeite: kabel in zijn geheel in het ronde archief en met degelijke kabel en connectoren een nieuwe solderen.

Vaak zit de breuk in een kabel inderdaad vlak achter de connector, maar lang niet altijd.
Toen ik bij een verhuurbedrijf werkte ben ik regelmatig kabels tegengekomen waar de breuk(en) in het midden ergens zit/zaten, omdat er iemand met een versterkerrack overheen had gereden.

Er zijn trouwens ook standaard test-kastjes voor audiokabels te koop.

fred101

Golden Member

Mijn originele Fender snoer uit 1989 is nog steeds perfect. Mijn 3 jaar oude tasker neopreen met neutrix connectors moet ik weer nu voor de tweede keer inkorten. Ik sluit hem aan sla een snaar aan en buig de kabel steeds een stukje tot de breuk.
Als dat niet lukt sluit ik een ohm meter aan en fixeer de kabel met 2 klemmen zodanig dat er steeds een cm of 20 in een lus tussen zit. Als de weerstand veranderd bij bewegen van dat stuk heb je de breuk.

Wil je het fancy doen dan kun je er TDR op loslaten. Een snelle pulsgenerator (stijgtijd van 1ns of sneller) en een 100 MHz of meer scoop. Ik doe dat met een 50ps puls. Hoe sneller hoe beter, de resolutie en minimale afstand wordt dan beter

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

kabelbreuk achter connectoren en lompe onderdelen in kabels is van alle markten, heb het van de week nog gehad bij een vlotter in een osmose systeem. achter de ferrietkern van een laptop DC jack is ook niet bepaald zeldzaam.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor al jullie tips. Ik ben geholpen.

Het probleem treedt zeker niet alleen op met goedkope kabels. Ik heb allerlei kunststof kabel, neopreen, rubber, vintage (met een katoenen kousje erom) langs zien komen. Vaak is men op het podium in de kabel gelopen. Als je met je voet achter een kabel haakt en je loopt vervolgens gewoon door dan gaat ook een dure kabel kapot.

Ik heb gekozen voor de online toongenerator. Even een paar verloopjes regelen en ik heb met een koptelefoon op beide handen vrij om de kabel te buigen en te rekken om de breuk te vinden.
Ik heb de hele site even lokaal gezet zodat ik ook de kabels kan testen wanneer ik niet online ben.

Leuk om uit te proberen die online generator
Ik ben 59 jaar oud en mijn bereik is 30 tot 10800 Hz
De 10kHz had ik wel verwacht maar ik dacht dat ik wel onder de 30Hz kon horen, niet dus.
Of zou de laptop/koptelefoon hier (ook) een beperkende factor zijn?

reading can seriously damage your ignorance
evdweele

Overleden

Ik ben 70 jaar en ik hoor van 18 tot 9900 hertz met mijn Beyerdynamic DT990 Pro koptelefoon.
Veel hangt af van de kwaliteit van de koptelefoon (de Beyer is volgens de fabrieksspecificaties 5 tot 35.000 hertz) EN van de geluidskaart van de pc.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Thevel

Golden Member

Is het niet dat bij oudere mensen alleen de hoge tonen steeds minder gaan horen?

fred101

Golden Member

Ik denk dat er iets fout gaat want ik hoor het ding in toon stijgen tot iets van 12kHz, daarna zakt de toon tot nul rond 16 kHz waarna hij weer stijgt en zuiver blijft tot 20836 Hz. Daarboven begint het koptelefoontje te vervormen. (goedkope sony oortjes)

Het effect hangt samen met het volume. Harder maakt het erger.

Andere laptop met oude Philips N6302. Dan kom ik nog maar tot 15700 Hz met het volume laag anders doet het zeer. Hier loopt het geluid wel lineair op in frequentie. Zet ik hem harder dan krijg ik het effect als hierboven.

Ik ben 53, 2 of 3 jaar terug ook eens getest met een goede FG en speaker en toen kwam ik tot in de 18kHz

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik zou een kortsluit plug/ stekker aan de ene kan in deze kabel steken, en een stekker voorzien van 2 meetsnoeren / (contra)bananen stekkers voor de andere kant dan kan je met handen vrij gaan trekken en buigen aan de kabels en dan kom je er snel achter denk ik.
Ook zijn er voltsticks, dan zou je op de ene of op de andere kant per ader (een veilige)spanning kunnen zetten, en dan met die voltstick langs de kabel gaan, dan moet je ook de breuk kunnen opsporen.

zit sinds 2009 in de PV.