Diepteaarding voor nieuw gebouw?

Op 25 mei 2017 20:46:15 schreef testman:

ik zou overigens een 4mm2 of zelfs een 6mm2 leggen als je maar 230V voeding hebt, 50 meter 2,5mm2 is niet heel dik. verwarming komt er ook nog in? gas of elektrisch? in geval 2 zeker wat dikkere kabel nemen. en een overspanning beveiliging.

Als voeding heb ik een kabel van 2x10mm2 berekend, de 2x2,5mm2 kabel is puur voor het schakelen van de buiten verlichting. Het word inderdaad een elektrische CV installatie als verwarming. Het word een flink pand (6mx8m). Ik ben technicus in de industrie, maar voor dit soort aarding huren wij altijd een extern bedrijf, vandaar de vraag :)

Enorm bedankt voor je antwoord!

Op 25 mei 2017 20:46:20 schreef evdweele:
Als de audioapparatuur gevoelig is voor een "schone" aarde deugt de apparatuur niet.

Mee eens. De aarde is alleen bedoeld voor de veiligheid, voor de audiosignalen heb je geen aarde nodig.
Het kan in deze situatie overigens geen kwaad om een extra aardpen te slaan.

Over het meten van de aardverspreidingsweerstand hebben we een aantal jaren geleden eens een topic gehad: https://www.circuitsonline.net/forum/view/104189
Daarin staat ook een simpele methode om deze zelf te meten.

Let erop dat het aardscherm van de kabel iets anders is dan een aardgeleider. Er moet een aparte litze of geleider aanwezig zijn die je voor het aarden van de aan te sluiten verbruikers kan gebruiken. Het aardscherm zelf dient enkel ter bescherming van de kabel zelf. Er is hier laatst nog een heel topic over geweest dacht ik.

Spanning staat en stroom gaat!

Op 25 mei 2017 20:54:42 schreef gup3000nl:
[...]

Als voeding heb ik een kabel van 2x10mm2 berekend, de 2x2,5mm2 kabel is puur voor het schakelen van de buiten verlichting. Het word inderdaad een elektrische CV installatie als verwarming. Het word een flink pand (6mx8m). Ik ben technicus in de industrie, maar voor dit soort aarding huren wij altijd een extern bedrijf, vandaar de vraag :)