Diepteaarding voor nieuw gebouw?

Op 25 mei 2017 20:46:15 schreef testman:

ik zou overigens een 4mm2 of zelfs een 6mm2 leggen als je maar 230V voeding hebt, 50 meter 2,5mm2 is niet heel dik. verwarming komt er ook nog in? gas of elektrisch? in geval 2 zeker wat dikkere kabel nemen. en een overspanning beveiliging.

Als voeding heb ik een kabel van 2x10mm2 berekend, de 2x2,5mm2 kabel is puur voor het schakelen van de buiten verlichting. Het word inderdaad een elektrische CV installatie als verwarming. Het word een flink pand (6mx8m). Ik ben technicus in de industrie, maar voor dit soort aarding huren wij altijd een extern bedrijf, vandaar de vraag :)

Enorm bedankt voor je antwoord!

Op 25 mei 2017 20:46:20 schreef evdweele:
Als de audioapparatuur gevoelig is voor een "schone" aarde deugt de apparatuur niet.

Mee eens. De aarde is alleen bedoeld voor de veiligheid, voor de audiosignalen heb je geen aarde nodig.
Het kan in deze situatie overigens geen kwaad om een extra aardpen te slaan.

Over het meten van de aardverspreidingsweerstand hebben we een aantal jaren geleden eens een topic gehad: https://www.circuitsonline.net/forum/view/104189
Daarin staat ook een simpele methode om deze zelf te meten.

Let erop dat het aardscherm van de kabel iets anders is dan een aardgeleider. Er moet een aparte litze of geleider aanwezig zijn die je voor het aarden van de aan te sluiten verbruikers kan gebruiken. Het aardscherm zelf dient enkel ter bescherming van de kabel zelf. Er is hier laatst nog een heel topic over geweest dacht ik.

Spanning staat en stroom gaat!

Op 25 mei 2017 20:54:42 schreef gup3000nl:
[...]

Als voeding heb ik een kabel van 2x10mm2 berekend, de 2x2,5mm2 kabel is puur voor het schakelen van de buiten verlichting. Het word inderdaad een elektrische CV installatie als verwarming. Het word een flink pand (6mx8m). Ik ben technicus in de industrie, maar voor dit soort aarding huren wij altijd een extern bedrijf, vandaar de vraag :)

Enorm bedankt voor je antwoord!

2x10mm2? Heb je een 63a hoofdzekering dan? Want anders is 2,5mm2 of eventueel 4mm2 ruim voldoende als je maar 16ampere afzekerd.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Een dubbele aarding is af te raden.
Maar.....
Als je bang bent voor stoorsignalen van je audioapparatuur dan kun je een extra aarde slaan in je nieuwe pand, en die aarde uitsluitend gebruiken voor je afscherming etc van je audioapparatuur.
Je hebt dan 1 aarde als veiligheidsaarde, gewoon vanuit je meterkast en een extra aarde voor je audio.
Deze aardinstallaties NIET koppelen, anders heeft het geen zin, kan zelfs slechter worden.

Als je het over 10 qmm hebt, dan neem ik aan dat je 3 fasen gebruikt.
Welke vermogens denk je te gaan gebruiken?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Jorn, het gaat niet alleen om de afzekering, maar vooral om het spanningsverlies.

Op 25 mei 2017 22:25:26 schreef Toeternietoe:
Je hebt dan 1 aarde als veiligheidsaarde, gewoon vanuit je meterkast en een extra aarde voor je audio.

Hoe wou je dat scheiden? Bij de meeste audioapparatuur is de veiligheidsaarde intern verbonden met de afscherming van de audiokabels. Dan zou je alle apparatuur moeten verbouwen, als dat al mogelijk is.

Bovendien is het onzinnig, bij goede audioapparatuur is het helemaal niet nodig om de afscherming te aarden.

evdweele

Overleden

Op 25 mei 2017 22:25:26 schreef Toeternietoe:
Je hebt dan 1 aarde als veiligheidsaarde, gewoon vanuit je meterkast en een extra aarde voor je audio.
Deze aardinstallaties NIET koppelen, anders heeft het geen zin, kan zelfs slechter worden.

Dat lijkt me knap lastig. De behuizing van apparatuur is in 99% van de gevallen zowel verbonden met de veiligheidsaarde als dat deze als afscherming dient.

Het simpelst is de oorzaak van het probleem opsporen. Audioapparatuur mag niet afhankelijk zijn van de aardleiding, noch erdoor worden beïnvloed.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

de grondkabel moet wel een aarde hebben vanuit de voeding, dus dan zou ik zeggen sluit de aardlitze van de kabel aan op een klemstrook, maar gebruik de apart geslagen aarde voor de ruimte zelf.

de grondkabel moet wel een aarde hebben, want bij beschadiging knalt de zekering eruit in het woonhuis. zonder aarde in de kabel kan dat veel langer duren, zeker als er geen aardlek op die lijn zit ( wat in NL normaal is bij distributie voedingen ) een groepenkastje in de ruimte zelf hangen met aardlek en automaten voor de verwarming en het audio deel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dan vraag ik me af: waarom zou je het scheiden? Wat is er op tegen om de aardelektrode in het tuinhuis te verbinden met de aardmantel van de kabel?

evdweele

Overleden

Ik stel me voor dat er een potentiaalverschil is tussen de aardleiding in de meterkast en die van de extra pen bij het tuinhuis.
De vereffeningsstroom zou wel eens voor hinderlijke bromverschijnselen kunnen zorgen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

iets om in de gaten te houden met die sftp kabel. niet aan beide kanten de mantel aan aarde hangen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Waar zou dat potentiaalverschil dan vandaan moeten komen?

evdweele

Overleden

Net zo goed als je binnen je eigen woning aardlussen kan krijgen door op verschillende plaatsen te aarden, gebeurt hetzelfde (of heviger) bij twee aardelektroden die tientallen meters uit elkaar liggen.
https://meettechniek.info/elementair/meetfout.html

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Zoals reeds aangehaald in eerdere reactie's: audio (en visuele) apparatuur die beïnvloed wordt door 'rommel' die eventueel op/via een aardverbinding loopt, is inferieure apparatuur!

Wil je echter toch een volledig gescheiden aarding voor je audio(studio) dan is de toeppassing van een ruim bemeten scheidingstransformator een mogelijkheid. De secundaire (netgescheiden) zijde voed dan via een ALS en zekeringen, de groepen die dienen om alle audio-toestanden van spanning te voorzien, waarbij de aarding van desbetreffende groepen gebeurt vanuit de aparte aardelectrode. Aan deze laatste verbind je tevens een van de klemmen van de secundaire. Als deze een middenaftakking heeft,kan je met voordeel deze klem aarden; hierdoor is de wisselspanning simmetrisch uitgemiddeld tegenover de grond (en aarding)
Let wel! De aarding die via je grondkabel vanuit de meterkast meekomt mag uiteraard nergens een verbinding hebben met de krinegn die vanuit de secundaire kant van je scheidingstrafo voeding krijgen. Tevens dient de aarding van de netgescheiden groepen als veiligheidsaarde en dient dus ook aan alle eisen hieromtrent te voldoen!

Mvg, Eleen

evdweele

Overleden

apparatuur die beïnvloed wordt door 'rommel' die eventueel op/via een aardverbinding loopt, is inferieure apparatuur!

Of de bekabeling is foutief aangesloten waardoor aardlussen zijn gevormd.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

tijd terug nog gebeurd bij een grote zaal, ineens een brom in het geluid. speciaal bedrijf geweest wat constateerde dat de aarde in de voedingskabel naar de onderverdeelkast van de mengtafel niet goed was. aarde uit de kabel afgeknipt en een dikkere losse 50mm2 aarde bijgetrokken naar de kast, en weg was de brom..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 25 mei 2017 22:25:50 schreef KlaasZ:
Jorn, het gaat niet alleen om de afzekering, maar vooral om het spanningsverlies.

Ja dat weet ik wel, maar kijk maar eens met de standaard kabelberekeningstooltjes welke diameter bij 16a zekering toereikend is.
Dan blijkt dat 10mm2 echt overbodig is.
Tenzij TS het al heeft liggen uiteraard.
Hoewel 2x10mm2 zowiezo bijzondere kabel is, die ben ik nog niet tegen gekomen, bij die diameters gaat het eigenlijk zonder uitzondering om 3fasen en dus 4 of 5-aderige kabel.

2x 10mm2 ymvk-as kabel komt idd weinig voor, maar voor grote afstanden icm weinig last toch niet zeldzaam. bijv verlichting op grote parkeer terreinen.

ik vermoed dat de ts geen kracht aansluiting heeft, en dus daarom een 2x 10mm2 aanlegt. anders zou ik ook zeggen neem een 4x4mm2 ymvk-as en verdeel de last van de verwarming over de fasen. met enkel 230V zul je een 1x 25A of 1x 35A aansluiting hebben, in geval van 1x 25A kun je 2 stappen lager zekeren, dus 16A traag. in geval van 1x 35A kun je 20A traag zekeren.

3000W max aan vermogen voor verwarming in een ruimte van 6x8meter is niet bijster veel, zeker als je de verwarming uitzet, en pas aan zet als je daar aanwezig bent. het opwarmen zal traag gaan als je vanuit 10 graden naar 21 graden wilt gaan.

je kunt er ook gas bijleggen en een klein keteltje hangen in die ruimte. je woonhuis heeft ook het nodige verbruik, als de verwarming aanslaat en de droger/vaatwas staan aan dan kan het ineens donker worden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 26 mei 2017 00:15:15 schreef evdweele:
[...]Of de bekabeling is foutief aangesloten waardoor aardlussen zijn gevormd.

Je moet binnen de audio-installatie inderdaad oppassen voor aardlussen. Hoewel die bij een installatie met gebalanceerde in- en uitgangen nauwelijks invloed hebben.
Maar lussen in de veiligheidsaarde zijn geen enkel probleem. Gewoon alles aan elkaar knopen. Dat doen ze in Zeeland al jaren. Elke woning heeft een aardpen en in elke huisaansluiting worden de aardpen en de nul en aardmantel van de voedingskabel met elkaar verbonden.
Dus gewoon alles aan elkaar knopen. Andere oplossingen zoals gescheiden aardingen en scheidingstrafo's zijn onnodig ingewikkeld.

evdweele

Overleden

Op 26 mei 2017 09:46:21 schreef KlaasZ:
Maar lussen in de veiligheidsaarde zijn geen enkel probleem. Gewoon alles aan elkaar knopen. Dat doen ze in Zeeland al jaren. Elke woning heeft een aardpen en in elke huisaansluiting worden de aardpen en de nul en aardmantel van de voedingskabel met elkaar verbonden.

Dan heb je het over een laagspanningsnet van 230V. Het zal de elektriciteitsmaatschappij een worst zijn dat er stroompje loopt van de ene aardpen naar de andere. Dat heeft op de elektrische apparaten in een woning geen enkele invloed.

Maar hier gaat het over audioapparaten die kennelijk al niet zo best van kwaliteit zijn.
Dan zal je er alles aan moeten doen om te voorkomen dat er waar dan ook aardlussen kunnen ontstaan.
Alles aarden op 1 centraal punt moet dan het uitgangspunt zijn. Als centraal aardpunt ligt de aarde in de meterkast het meest voor de hand.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Je kan je binnen het tuinhuis toch beperken tot 1 aardpunt?
Dat er in de kabelmantel een aardstroom loopt (wat ik overigens betwijfel, want waar zou die vandaan moeten komen?) is geen probleem.

Kortom, ik blijf erbij dat er nodeloos ingewikkeld wordt gedaan.

mvdk

Golden Member

Op 26 mei 2017 12:08:05 schreef KlaasZ:
(wat ik overigens betwijfel, want waar zou die vandaan moeten komen?)

Ja, Klaas, nou ga ik een beetje advocaat van de duivel spelen.
Het zou zo kunnen zijn dat de boel op de Zeeuwse manier is geaard. Het zou kunnen dat er ergens in het distributienet een mof zit te pruttelen. Dan zou het zo kunnen zijn dat er een stroom(pje) gaat lopen in de richting van een aansluiting en daar z'n weg zoekt naar de aardpen van de klant. En als die andere aardpen er ook aan gekoppeld is, "doorgeknoopt" dan kan er ook nog een stroompje naar dat tuinhuis toe lopen.
Maar ik vind dat je gewoon gelijk hebt.
Belangrijker lijkt me, dat de aardlekschakelaar voor die tuinhuiskabel gewoon in de meterkast komt te zitten. Ik vertrouw die aardingen tegenwoordig niet meer zo, en dan is de aardlekschakelaar eigenlijk je enige beveiliging.

ik denk van niet, als je elektrisch verwarmt en de tuinverlichting dan ook nog uit die lijn komt, zet je de aardlek niet in de hoofdkast zelf. een onderverdeling maken waar je een aparte groep voor de audio maakt en 1 voor de verwarming/tuinverlichting. de aardlek gaat er ook uit zonder aarde, maar als de boel platgaat als je daar zit, is het klote om dan 100M te lopen in het donker door de tuin om de aardlek te resetten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Ik ben het eens met de meesten hier maar toch niet helemaal. (verwondering alom :-) )

Ik heb al meermaals aangehaald dat aarding er is voor de veiligheid en geen zinkputje is waar alle vuiligheid in wegloopt. Maar...
Storingen en brom zijn een complex probleem. Een regelis dat de storende of beinvloedbare stroomkringen gesloten moeten worden op een zo kort mogelijke afstand.
Bij een stereoinstallatie , vooral de oudere die uit diverse 19" metalen kastjes bestonden is het belangrijkst dat alle kastjes met elkaar verbonden worden, daarvoor zit meestal een aparte aansluitklem op de achterkant. Vooral platendraaiers zijn gevoelig voor brom.
Een tweede regel is dat apparaten die voorzien zijn om te aarden ook moeten geaard worden.In die apparaten zit een netfilter waarvan de condensatoren met de massa zijn verbonden.
Ik geef het voorbeeld van een installatie in Belgie waar nog vaak 135/230 netten voorkomen. In de toestellen zit een symmetrisch filter. Het massapunt van dit filter zit op de halve netspanning.
Dus 230/2=115V tov de fases. Dat komt doordat er twee identiekecondensatoren in serie staan. Het aardpotentiaal van de installatie zit op 230/√3= 133V. Tussen de massa van het toestel en het aardpotentiaal zit dus 18V. Dit kan brom veroorzaken indien niet geaard. Bij een 230/400V netstaat het het middelpunt van het filter zelfs op 115V.

Ook de elektrische en magnetische velden van de huisinstallatie kunnen brom veroorzaken.
Ik heb het net uitgeprobeerd. Bij mij hangt er een vaste telefoon aan de muur. Naargelang waar ik sta hoor ik een brom in de telefoon veroorzaakt door het elektrische veld van de huisinstallatie die door mijn lichaam opgepikt wordt.
Als ik mijn slof afschop en mijn blote voet op de betegelde vloer zet is de brom volledig weg.Een bijkomende aarding kan in hardnekkige gevallen dus ongetwijfeld een oplossing bieden, Ik heb zelf in mijn werkplaats waar ik vaak met hf bezig ben (was)ook een bijkomende directe aarding. Al is de reden niet helemaal dezelfde. Maar wel steeds doorverbinden met de aarde van de woning waar de meterkast staat. Dit geeft meer veiligheid,want vele huisaardingen zijn niet meer in orde,rotte aardingsstaaf, of zijn geaard via de waterleiding die ondertussen in de straat vervangen is door plastiek buis. en het is (zeker in Belgie) verplicht om bijkomende aardgeleiders onverbrekelijk met elkaar en met de hoofdaardingsklem te verbinden.
Een niet doorverbonden aarding zou ik dus afraden en de oplossing met de scheidingstransfo's is veel te omslachtig, en houdt nieuwe gevaren in indien niet correct aangesloten.