raspberry pi zero en bewegingssenor

Ik ben bezig om een wekker te maken met behulp van een raspberry pi zero en programeertaal python

Nu had ik het idee om het alarm van de wekker stop te zetten met een bewegingsmelder (een van aliexpress die je kunt kopen voor 1-2 euro).

Als ik alleen de bewegingssensor aansluit op de raspberry en ik laat in een event checken of ik een signaal krijg op een GPIO pin werkt alles goed.

Echter als ik wat meer events toevoeg om bv de tijd in de gaten te houden krijg ik af en toe zomaar een hoog signaal op de pin van de bewegingssensor, ook als ik de beweginssensor afdek.
Er zit ook een drukknop op met soortgelijk event en die werkt wel naar behoren.

Zou dit een software fout kunnen zijn of zouden het storingen kunnen zijn en hoe zou ik dit kunnen achterhalen.

Arco

Special Member

Lijkt me wel een softwarefout...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Waarschijnlijk maak je ergens een denk of configuratiefout.

Heb je de druktoets al eens geprobeerd op die pin van de PIR? Of die PIN gewoon kortsluiten naar 0?

Het kan best dat je nu een bepaalde interrupt krijgt die de GPIO reset. Goed kijken wat het kan zijn, alles in micro stapjes opdelen. Geen enkele regel of woord van je code vertrouwen.

Lambiek

Special Member

Zit je hardware allemaal goed, dan bedoel ik de hardware rond je pir-sensor?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Heb je pull-up of pull-down weerstanden gebruikt? (of dit softwarematig gedaan?)

Ik ben nog even aan het zoeken geweest, misschien kunnen jullie hier wat mee:

Ik heb een pull-down weerstand geplaatst tussen ground en pir-pin. Als ik dan de spanning meet over de weerstand komt er met tussenpozen van 1 min een spanning van 3.5V(bewegingsmelding) over de weerstand.Zou dat veroorzaakt kunnen worden doordat ik elke minuut de tijd stuur naar mijn display? Maar het event bewegingsmelding reageert pas 20-30sec later.

Als ik de draad van pir-pin naar de GPIO-pin verbreek blijft de spanning constant 0V (dus geen bewegingsmelding). Als ik de multimeter aansluit op de GPIO pin reageert de raspberry met een beweginsmelding (waarschijnlijk doordat ik daardoor spanningsverschil creeer.

De PIR-sensor is aangesloten op 4.8V van de raspberry en massa van de raspberry, de schakel-pin is aangesloten op GPIO-pin 25

De PIR sensoren van aliexpress zijn ook niet zo ideaal. Heb al vaker gemerkt dat ze niet detecteren of voor een langere tijd actief blijven . Dit kan je ook regelen met de 2 potmeters die erop staan.

De GPIO pinnen van de raspberry mogen ook maar 3,3V op hun ingang hebben geloof ik. Of ze met 5V blij zijn weet ik niet. Let wel op, de GPIO pinnen zijn rechtstreeks verbonden met de processor, dus hier doe best niet veel verkeerd mee want anders kan je raspberry blijvend defect zijn. Daarom plaats je best opto coupures hiertussen

Dus is het ook veiliger om bij de drukknop een octocoupler te gebruiken

Op 30 mei 2017 20:27:56 schreef Jeffreyy:
De GPIO pinnen van de raspberry mogen ook maar 3,3V op hun ingang hebben geloof ik. Of ze met 5V blij zijn weet ik niet.

Ik wel. Daar worden ze NIET blij van.

Als ik het verhaal zo lees, dan denk ik dat er IETS op je raspberry pi gewoon van binnenuit dat signaal hoog probeert te maken. Dingen als een optocoupler gaan dan helemaal niet helpen.

Probeer eens een andere pin. Bijvoorbeeld die van de schakelaar die het wel doet....

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 30 mei 2017 21:22:30 (35%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 30 mei 2017 21:19:38 schreef rew:
Dingen als een optocoupler gaan dan helemaal niet helpen.

Wel als je de optocoupler als level shifter gebruikt. Je zegt net zelf dat de PI niet blij wordt van 5VDC.

Of bedoel je iets anders.

@ TS,
Maar ik ben ook bang dat je voor een bedrag van +/- 2,- Euro, een niet al te beste pir hebt. Ik gebruik ze ook wel eens, maar die kosten al snel 10,- Euro of meer. Maar die werken wel goed.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het woordje "dan" refereert aan iets wat er voor komt. In dit geval:

Op 30 mei 2017 21:19:38 schreef rew:
Als ik het verhaal zo lees, dan denk ik dat er IETS op je raspberry pi gewoon van binnenuit dat signaal hoog probeert te maken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Gevonden.

Het blijkt toch de goedkope bewegingsmelder te zijn. Ik heb de schakeluitgang losgekoppeld en alleen de spanning erop gezet. Nu heb ik elke minuut een hoog signaal op de schakeluitgang. Vraag me niet waarom zal wel een foutje zijn in de schakeling van de sensor zijn.

Bij het testen heb ik dit niet gezien omdat je geen minuut wacht of je denkt dat ie stiekem toch beweging oppikt.

Dank voor het meedenken.

Arco

Special Member

Dat soort detectoren heeft meestal een OC of OD uitgang. Die moet dus een pull-up of pull-down hebben om te kunnen werken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

1. Is de voeding goed schoon? Zo'n PIR heeft een zeer gevoelige versterker intern, als je dat voedt met een spanning waar hf rommel op zit werkt dat niet stabiel.
2. Weet je zeker dat het geen echte beweging is wat ie ziet?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik denk dat je gelijk hebt Flipflop, ik heb alles losgehaald en een voor een weer vastgemaakt. Hoe meer ik aansluit hoe onstabieler het wordt. Ergens treed er een storing op.
Ik ga alles eens met een optocoupler verbinden en ook alles aansluiten met externe voeding of accu om mee te beginnen. Nu voed ik alles met de raspberry.

Een optocoupler verminderd niet veel storing hoor. Dat is schijnveiligheid. Voeden vanuit de RPi hoeft geen probleem te zijn (wel de 5V gebruiken en niet de 3v3), als je maar goed ontkoppelt en filtert. Gebruik je voor de i/o wel 3v3 signalen? (oh, was al genoemd hierboven geloof ik).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

Zoiets tussen de voeding helpt meestal wel:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com