Tegen gaan van lekstromen in print

Hier onderstaand vind je voor dit stuk van de print het volledige schema, misschien maakt dat iets meer duidelijkheid.

U45 is gewoon 5.1V

Hier zie je ook dat er inderdaad een condensator van 100nF naast de opto staat, en dat de opto volledig is aangesloten.

Goed, het gaat dus om de onderste opto.

Verbeterpuntje: het is hierboven al aangegeven: de indicatorled links kan gewoon in serie met de led van de optocoupler. TENZIJ je niet kan hebben dat ie pas bij 17V schakelt, terwijl je nu op ongeveer 15V mikt.

De vraag die ook gesteld is: Wat wil je met die transistor output doen. In dit "volledige schema" zien we nog steeds de output van de transistor naar een connector gaan, maar niemand hier weet wat je van plan bent aan die connector te hangen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 1 juni 2017 08:18:51 schreef rew:
Verbeterpuntje: het is hierboven al aangegeven: de indicatorled links kan gewoon in serie met de led van de optocoupler. TENZIJ je niet kan hebben dat ie pas bij 17V schakelt, terwijl je nu op ongeveer 15V mikt.

Wat bedoel je met 15 en 17 V de led staat nu op een voedingspanning geschakeld van 5.1V.
Dus hoe wil je daar ooit 15 V door halen?

Lambiek

Special Member

En er is weer geen voeding getekend bij je optocoupler. En waarom zet je de led aan de ingang zo neer, en niet zoals Arco aangaf?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 1 juni 2017 08:41:16 schreef Lambiek:
En er is weer geen voeding getekend bij je optocoupler.

Zeker wel heb je IC1B al gezien

Op 1 juni 2017 08:41:16 schreef Lambiek:
En waarom zet je de led aan de ingang zo neer, en niet zoals Arco aangaf?

Heb daar nog niet naar gekeken, was ik van plan zo te gaan doen.

Lambiek

Special Member

Op 1 juni 2017 08:42:10 schreef rein-vos:
Zeker wel heb je IC1B al gezien

Sorry, even over het hoofd gezien. :) Ik zou daar nog wel een 100nF bij zetten.

En Met R4 als 0 Ohm gaat het echt niet werken.

Op 1 juni 2017 08:48:56 schreef Lambiek:
[...]
Sorry, even over het hoofd gezien. :) Ik zou daar nog wel een 100nF bij zetten.

Haha, maakt niet uit had al zo'n vermoeden.

Ik zou daar nog wel een 100nF bij zetten.

Ook deze staat er al boven rechts C7.

En Met R4 als 0 Ohm gaat het echt niet werken.

Dat klopt maar die staat daar omdat ik niet weet welke waarde die weerstand moet hebben.

Lambiek

Special Member

Op 1 juni 2017 08:58:15 schreef rein-vos:
Ook deze staat er al boven rechts C7.

Ben nog niet helemaal wakker geloof ik, maar om eerlijk te zijn vindt ik het een vreemde plaats om te tekenen. Persoonlijk zet ik zoiets bij het component zelf.

Dat klopt maar die staat daar omdat ik niet weet welke waarde die weerstand moet hebben.

Daar had ik al een keer een waarde over gepost, even terug lezen dus.

Op 1 juni 2017 09:08:51 schreef Lambiek:
Ben nog niet helemaal wakker geloof ik, maar om eerlijk te zijn vindt ik het een vreemde plaats om te tekenen. Persoonlijk zet ik zoiets bij het component zelf.

Dat doe ik ook meestal, maar gaat niet echt makkelijk met de ruimte hier.
Dit is een ook andere tekening, dan waar die in hoort en daar staat die ookbeter.

Daar had ik al een keer een waarde over gepost, even terug lezen dus.

Ja klopt heb je gelijk in maar 4k7 of 10k als ik het goed heb maar hoezo die waarde, berekening?

Lambiek

Special Member

Die waarde is niet zo heel belangrijk, het gaat erom dat de basis van je transistor niet kan gaan zweven (wat jij lekstroom noemt).
Maar zoals ik ook al zei, als alles goed is aangesloten kan je transistor niet zomaar gaan geleiden. Daar zorgt je optocoupler immers voor, die kan maar twee waardes hebben aan de uitgang 1 of 0.

Maar ik snap nog steeds de bedoeling van DL1, R1, R2, en D1 niet?

Dit gedeelte is bedoeld voor Serial interface.

Maar zal zo wel de werking/bedoeling proberen duidelijk te maken.

Lambiek

Special Member

Nog even over dit:

maar 4k7 of 10k als ik het goed heb maar hoezo die waarde, berekening?

Als je de versterkingsfactor van je transistor weet en je weet wat je transistor moet schakelen, dan weet je ook (kun je berekenen) de stroom die door de basis moet om je transistor goed in geleiding te krijgen. Als je dat weet kun je ook je pull down weerstand bepalen. Maar zoals ik al zei, die waarde is niet zo belangrijk. 10K is in 99% van de gevallen al goed. Of het moet een speciale toepassing zijn natuurlijk.

Op 1 juni 2017 09:50:33 schreef Lambiek:
Als je de versterkingsfactor van je transistor weet en je weet wat je transistor moet schakelen, dan weet je ook de stroom die door de basis moet om je transistor goed in geleiding te krijgen. Als je dat weet kun je ook je pull down weerstand bepalen.

Oke dat is goed om te weten ga ik daar even naar kijken de versterkingsfactor is trouwens 250 uit mijn hooft.

Lambiek

Special Member

De HFE van de BC846B is 290 volgens de datasheet.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Daar zorgt je optocoupler immers voor, die kan maar twee waardes hebben aan de uitgang 1 of 0.

Dat klopt eigenlijk niet helemaal.
De opto levert zelf geen uitgangsspanning; het is een 'open collector'-uitgang.
Hij trekt dus óf actief zijn uitgang naar nul, óf hij laat zijn uitgang 'los'. Doordat je een weerstand naar de plus hebt, kan de uitgang dan positief worden, c.q. kan de volgende transistor basisstroom krijgen.

Kortom; van opto-uitgang naar plus één weerstand, die berekend is op de gewenste basisstroom van de volgende transistor, is genoeg.

--
Los daarvan: het komt hier dus niet voor, maar een niet verbonden basis gaat heus niet zomaar basisstroom voeren (waar zou die heen moeten lopen?), en er zal als gevolg van een open basis dus ook niet zomaar collectorstroom lopen.
Probeer het maar eens: neem een losse transistor, laat de basis los hangen, zet 12V tussen collector en emitter, en meet hoeveel stroom er loopt.

Dat je aan een basis geen meters lange 'antenne' moet knopen in een storingsrijke omgeving is weer wat anders, natuurlijk; dan kan wat belasting geen kwaad. Maar op die paar millimeter is het niet nodig.
Maar, zoals gezegd; de opto trekt - in een gewoon schema - de basis naar nul, zodat het hele probleem dan niet eens speelt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 1 juni 2017 09:59:00 schreef Lambiek:
De HFE van de BC846B is 290 volgens de datasheet.

Ja klopt, heb je gelijk in was in de war met iets anders.

Lambiek

Special Member

Op 1 juni 2017 10:00:15 schreef Frederick E. Terman:
Dat klopt eigenlijk niet helemaal.
De opto levert zelf geen uitgangsspanning; het is een 'open collector'-uitgang.

Zo staat hij niet getekend in de datasheet, daar is gewoon een inverter getekend en niet een open collector uitgang.

EDIT:
Sorry verkeerd gekeken, er staat nog een transistor achter getekend.

Ik had de opstelling zonder die diode en weerstand al een keer getest daar kwam uit om die diode er bij te plaatsten voor de led.

En om eventuele lek stroom/spanning te voorkomen, als de opto actief is, een weerstand te plaatsen

Lambiek

Special Member

Maar waarom heb je daar die led nodig, als je de led in serie zet met de led in je optocoupler dan heb je je indicatie toch ook? Dan is al die poespas niet nodig, of mis ik nu iets?

Op 1 juni 2017 10:52:50 schreef Lambiek:
Maar waarom heb je daar die led nodig, als je de led in serie zet met de led in je optocoupler dan heb je je indicatie toch ook? Dan is al die poespas niet nodig, of mis ik nu iets?

Het is inderdaad ter indicatie, maar aan de andere kant van de opto staat ook al een led dus dan zou ik hem weg kunnen halen.

Maar als ik het goed heb is het de bedoeling dat die led daar blijft staan omdat je daar dan een extra indicatie hebt voor twee dingen of er wel spanning aan die kant van de schakeling staat en of de opto het wel goed doet.

Dat is onzinnig. Een extra led inbouwen om te zien of de optocoupler werkt... 8)7  
Als je die boel vervangt door een fatsoenlijke schakeling dan heb je geen extra controles nodig.

(je kruipt toch ook niet in je koelkast om te zien of het lampje wel uitgaat als de deur dicht is?)
Dit soort 'verbeteringen' is een 'kludge'; je moet de reden waarom de optocoupler niet werkt oplossen, niet nog meer problemen scheppen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Special Member

Op 31 mei 2017 14:18:09 schreef maartenbakker:
Dat zou normaalgesproken niet moeten gebeuren in een schakeling als deze. Ik denk dat er wat anders mis is.

Hiermee bedoelde ik letterlijk "lekstromen in de print". Die spelen alleen bij extreem gevoelige schakelingen of bij defecte printplaat (contactspray, verkoling etc.). Inmiddels is duidelijk dat dat inderdaad niet het probleem is.

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lambiek

Special Member

Op 1 juni 2017 11:22:31 schreef rein-vos:
Maar als ik het goed heb is het de bedoeling dat die led daar blijft staan omdat je daar dan een extra indicatie hebt voor twee dingen of er wel spanning aan die kant van de schakeling staat en of de opto het wel goed doet.

Van wie moet dat?, of loopt er een leerkracht rond bij jullie met één of andere kronkel?

Lambiek

Special Member

Waarom heb je nu alle schema's verwijdert? Of mocht je ze eigenlijk niet plaatsen?