tv via telefoonlijn kpn omzetten naar kabel netwerk binnenshuis

Op 2 juni 2017 10:53:41 schreef K7Jz:
[...]

Voor de duidelijkheid, die coax uitgang werkt dan alleen maar voor het kanaal dat je met de Amino afstandsbediening kiest. Het Amino kastje moet dan nog steeds naast de TV staan. (tenzij je eerst 2 trappen af wil of de meterkast eerst open doet om een ander kanaal te selecteren :) )

de amino heeft een coax in en uitgang bij mijn weten, tenminste hier in de regio kon je er zowel coax als utp op aansluiten bij de glasvezel provider. via de coax kon je analoog en digitaal kijken, en veel beter signaal als bij ziggo. 3 toestellen erop zonder cai versterker is geen probleem, en analoog amper beeldruis.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Op 1 juni 2017 22:37:15 schreef flip.22:
nu heb ik dus tv via de telefoonlijn.
vr grt flip

Ik begrijp daaruit dat hij geen fiber heeft maar ADSL. @Flip Even het Amino type opzoeken en het provider merk.

ik heb inderdaad ook in iedere kamer een lan kabel liggen, dus ik zou met meerdere amino kastjes geholpen zijn denk ik.
nu is net de vraag, worden die dingen ondersteunt als ik die via marktplaats koop i.p.v huren via de provider.
ik heb namelijk liever spul van mezelf dan al dat gehuur. de provider zegt natuurlijk dat dat niet werkt en je gewoon moet huren, maar technisch gezien moet dat toch gewoon werken met een gekocht kastje??

heb ff gebeld met de provider maar die zeggen dat er max 2 amino kastjes op kunnen qua snelheid van de utp kabel.
het was ook de bedoeling om toch nog ouderwets op te nemen via mijn humax decoder met een externe hdd, maar hier zit geen hdmi input op dus dat zal niet lukken.

dank voor jullie reactie's
vr grt flip

evdweele

Overleden

Na enig zoeken op internet meende ik te hebben geconstateerd dat opnemen van IPTV alleen in de "cloud" kan en niet meer op een eigen harddisk. Tenzij je het programma waar je nu naar kijkt opneemt.

Dat was voor mij genoeg reden om af te zien van IPTV en de satellietschotel te laten staan.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

ik zou het eerst even testen, want mijn ervaring met die amino's gaf dat ze een eigen poort op de modem nodig hadden, op een switch steken ging niet, of het moest een switch met ondersteuning daarvoor zijn.

je kunt wel 4 kastjes samen aansluiten, maar bij 3 kastjes aanzetten ga je problemen krijgen, hd tv kijken trekt vlot 50mbit weg. voordeel is dat het alleen downstream is, die is 10x hoger als de upstream bij kabel/adsl.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 2 juni 2017 20:31:24 schreef flip.22:
ik heb inderdaad ook in iedere kamer een lan kabel liggen, dus ik zou met meerdere amino kastjes geholpen zijn denk ik.
nu is net de vraag, worden die dingen ondersteunt als ik die via marktplaats koop i.p.v huren via de provider.
ik heb namelijk liever spul van mezelf dan al dat gehuur. de provider zegt natuurlijk dat dat niet werkt en je gewoon moet huren, maar technisch gezien moet dat toch gewoon werken met een gekocht kastje??

heb ff gebeld met de provider maar die zeggen dat er max 2 amino kastjes op kunnen qua snelheid van de utp kabel.
het was ook de bedoeling om toch nog ouderwets op te nemen via mijn humax decoder met een externe hdd, maar hier zit geen hdmi input op dus dat zal niet lukken.

dank voor jullie reactie's
vr grt flip

Die Humax heeft een DVB-C signaal nodig. Dat wordt niet geleverd bij IPTV over een DSL aansluiting. Dus dat kun je vergeten.
Technisch kan een eigen kastje, maar dat gaat de provider niet ondersteunen. Veel kastjes hebben hun eigen soort software nodig voor de kanalen (de zgn middleware) en je zit met encryptie (moet van de TV boeren). De Amino's ondersteunen de Verimatrix die KPN gebruikt.

Daarnaast is het gewoon een businessmodel: Verdienen aan huur. Voordeel is wel dat je geen onverwachtte kosten hebt wegens niet-ondersteunende nieuwe dingen, of defect buiten garantie.

Op 2 juni 2017 21:12:47 schreef testman:
ik zou het eerst even testen, want mijn ervaring met die amino's gaf dat ze een eigen poort op de modem nodig hadden, op een switch steken ging niet, of het moest een switch met ondersteuning daarvoor zijn.

je kunt wel 4 kastjes samen aansluiten, maar bij 3 kastjes aanzetten ga je problemen krijgen, hd tv kijken trekt vlot 50mbit weg. voordeel is dat het alleen downstream is, die is 10x hoger als de upstream bij kabel/adsl.

Een HD stream is iets van 12Mbit. Als je met 4 kastjes kijkt, en allemaal op een andere HD zender, zit je idd op 50Mbit.
Met glasvezel geen probleem (Dat is meestal 1Gbit) maar in het geval van TS zit je met een beperktere bandbreedte, omdat ie een VDSL lijntje heeft. Dan is 1 of 2 meestal de max.

Daarnaast is het IPTV signaal multicast. Niet elk netwerk kan daar goed mee overweg. En vaak wordt het idd op een aparte poort geleverd. Dan moet je dus met losse switches en aparte kabels aan de haal.
(Technische oplossingen als vlans en routeringen even buiten beschouwing gelaten)

Op 2 juni 2017 19:51:13 schreef testman:
[...]

de amino heeft een coax in en uitgang bij mijn weten, tenminste hier in de regio kon je er zowel coax als utp op aansluiten bij de glasvezel provider. via de coax kon je analoog en digitaal kijken, en veel beter signaal als bij ziggo. 3 toestellen erop zonder cai versterker is geen probleem, en analoog amper beeldruis.

Technisch is het signaal van Ziggo beter dan wat GlashartMedia leverde. Inmiddels is dat niet meer orderbaar.

Verschil is de signaalsterkte: Bij Ziggo is 65dBmV de sterkte op het AOP. Dat is voldoende voor 1 of 2 TV's, met goede kabels enz. Maar met een budgetTV is vooral de analoge tuner een stuk beroerder en zie je ondanks dat het signaal voldoende is veel ruis.

Bij de Genexis modems is het uitgangssignaal afhankelijk van het signaal op de vezel. In de praktijk zit je zo op 70-75dBmV
Dat ga je zeker zien: je kan het zonder problemen splitsen, en doordat het signaal een stuk harder is compenseert dat ook de brakheid van een slechte tuner.

Op 2 juni 2017 20:52:54 schreef evdweele:
Na enig zoeken op internet meende ik te hebben geconstateerd dat opnemen van IPTV alleen in de "cloud" kan en niet meer op een eigen harddisk. Tenzij je het programma waar je nu naar kijkt opneemt.

Dat was voor mij genoeg reden om af te zien van IPTV en de satellietschotel te laten staan.

Klopt... In de cloud klinkt leuk (Immers, je vergeet nooit om 'm te laten opnemen: alles wordt opgenomen en je kijkt alleen geselecteerd terug.

Nadeel is dat alles aan je provider overgeleverd is.. incl content.

Vorig jaar is dat nog gebeurt: Contract met X liep af, 'Per x zijn uw opnames niet meer beschikbaar'

Een hdd (of dvd/video) recorder kan de opnames oneindig laten staan en doorspoelen. In de cloud heeft (meestal KPN) de controle erover.
Reclame toevoegen die niet door te spoelen is? Prima, zetten we ertussen als wij het nodig achten.
Gepersonaliseerde commercials? Ja, we weten precies wat je telkens terugkijkt. Veel klusprogramma's? Dan doen we de Gamma reclame.

Privacy is met een ouderwetse video een stuk beter geregeld.. en je kan je opnames oneindig houden.

hier in de regio is het meer ON als glasvezelprovider, tegenwoordig kun je 10 andere providers over hun netwerk kiezen.

er zit in de voet van de ( idd genexis ) modem een glas naar cai converter, die nog steeds ondersteund wordt bij mijn weten.

bij ziggo heb je vooral in de avond beeldruis, ook bij duurdere toestellen. zodra de winter inzet en iedereen op internet hangt, hoor ik 5 man per week over ziggo klagen, uitval, traag en nog meer van dat soort klachten. ziggo staat altijd bij de top 10 van allestoringen.nl, vaak op 1 ook nog, het is dan wel een grote provider.

vdsl is al een slag sneller geworden, veel wijken hebben een verdeler die direct met glasvezel wordt gevoed, dan ben je niet meer zo afhankelijk van de afstand tot de telefooncentrale. 50mbit is dan ook al goed haalbaar op een 500m lange 50 jaar oude stamkabel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik hoor het al, dat komt niet goed dus.
enfin ik zit een jaar aan mijn nieuwe provider vast, dus dat wordt volgend jaar terug op de kabel en dan maar geen eurosport en discovery meer. of is de 3de uitkomst een vette schotel antenne op het dak?
bah wat raak ik dat gedoe toch beu
vr grt flip

maartenbakker

Golden Member

Nouja, 2 ontvangers zal dus meestal wel gaan. Afhankelijk van je VDSL-provider kun je voor je 3e en verdere aansluitingen korting krijgen op Digitenne.

Met een schotel kun je ook maar naar een paar programma's tegelijk kijken

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evdweele

Overleden

Afhankelijk van de uitvoering van de schotel kan je naar meer programma's tegelijk kijken en/of opnemen.
Met een enkelvoudige LNB kan je alle programma's ontvangen die door 1 transponder worden uitgezonden. Bijvoorbeeld NPO-1, NPO-3, Een, Canvas, Veronica, Net-5 en Fox-Sport worden uitgezonden vanaf de zelfde transponder.
Canal Digitaal heeft echter een beperking op de smartcard geïnstalleerd waardoor er maar 4 van deze zenders tegelijkertijd kunnen worden gedecodeerd.

Bij Free-to-Air zenders geldt die beperking niet. Ik heb een keer uitgeprobeerd hoever je kon gaan; 16 programma's tegelijk opnemen lukte nog. Toen was ik het gedruk op die knopjes zat.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
RAAF12

Golden Member

Op 4 juni 2017 09:04:11 schreef flip.22:
ik hoor het al, dat komt niet goed dus.
enfin ik zit een jaar aan mijn nieuwe provider vast, dus dat wordt volgend jaar terug op de kabel en dan maar geen eurosport en discovery meer. of is de 3de uitkomst een vette schotel antenne op het dak?
bah wat raak ik dat gedoe toch beu
vr grt flip

Hoeveel kamers moeten er van TV worden voorzien? Op een flinke laptop is met een app ook full screen TV te bekijken. Elke provider levert zo'n app. Bij welke club zit je nu? Vodafone? Ik zag dat ie nu ook Amino settopboxen gebruikt.

ik heb nu een pakket bij solcon, die zenden over het netwerk van KPN.
ik hoef zo nodig maar op 2 tv in huis tv te kijken, maar ik zit met die verrekte opname functie die ergens op een server opneemt.
heb speciaal omdat delta eurosport en discovery eruit heeft gegooit een ander abonnement genomen.
via de kabel kon ik altijd opnemen op een externe HDD, maar bij mijn solcon pakket worden een heleboel zenders niet ondersteunt voor opname.
dit staat nergens op hun site vermeld trouwens.
maar goed, ik heb nu weer discovery en eurosport, maar ik wil PERSE van deze zenders op kunnen nemen op mijn eigen hdd recorder of via mijn humax 5300 C.
is er nu echt geen eenvoudige manier om uit dat vervelende amino kastje een video signaal te plukken en dat naar scart om te zetten zodat ik die op mijn scart ingang van mijn hdd recorder kan aansluiten.

ik zou hier erg mee geholpen zijn, het wordt de nederlandse consument soms zo lastig gemaakt door al die tv boeren.

ook een tv app van mijn provider werkt schijnbaar enkel met android apparaten en dus niet op mijn win 10 laptop.

is dit mischien iets dat werkt?
https://www.googleadservices.com/pagead/aclk?sa=L&ai=CN50IWnA1Wafx…

vr grt flip

[Bericht gewijzigd door flip.22 op maandag 5 juni 2017 16:55:09 (26%)

Op 5 juni 2017 16:49:35 schreef flip.22:
dit staat nergens op hun site vermeld trouwens.

Als je je als consument genept voelt omdat je een feature verwacht dat ze niet bieden, dan kan je volgens de wet onder je contract-van-een-jaar uit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
RAAF12

Golden Member

Op 5 juni 2017 16:49:35 schreef flip.22:
is er nu echt geen eenvoudige manier om uit dat vervelende amino kastje een video signaal te plukken en dat naar scart om te zetten zodat ik die op mijn scart ingang van mijn hdd recorder kan aansluiten.

Deze Amino A140 heeft wel diverse outputs. Bij jouw model kan dat anders zijn. Ahh, Solcon. Dan heb je die A140

Links video out en rechts coax RF out.

edit

c/p

AV outputs

The Amino 10-way mini-DIN AV connector is
geconfigureerd voor composite, component of
S-Video output. Een bijpassende kabel kan bij
de service provider besteld worden.

evdweele

Overleden

Op 5 juni 2017 16:54:54 schreef rew:
[...]Als je je als consument genept voelt omdat je een feature verwacht dat ze niet bieden, dan kan je volgens de wet onder je contract-van-een-jaar uit.

Ik vraag me af of dat in dit geval ook geldt.
Er wordt op de website van Solcon nergens gesproken over hoe de opnamefunctie werkt, maar opnemen is wel mogelijk.
Via hun internetboxje en opnemen "in the cloud", al wordt dat niet expliciet vermeld. Impliciet duidt daar de kreet "interactieve tv" op.
Een andere mogelijkheid voor opnemen op een eigen recorder is de stream uit het internetboxje naar die recorder te leiden. Niet handig omdat je dan alleen de stream die al op de tv te zien is gaat opnemen.

Maar of dat als reden wordt geaccepteerd om onder het contract uit te komen?

Ik hoorde laatst van een kennis dat Ziggo ook de kant van "in the cloud" opnemen gaat. Een nieuwe ontvanger werd niet meer met een harde schijf geleverd.
In hoeverre dit verhaal klopt weet ik niet.

Vooralsnog houd ik het bij satelliet. Interactieve tv wordt daarbij wel erg lastig.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

In principe kun je bij satteliet een retourkanaal via internet doen om iets interactiefs te krijgen. Vroeger zaten er zelfs al POTS-modems in de ontvangers, zal toen wel gebruikt zijn voor validatie van het abonnement e.d. Ik weet alleen niet welke mogelijkheden in de standaarden zijn opgenomen en welke er daadwerkelijk gebruikt worden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 5 juni 2017 21:33:15 (21%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Op 2 juni 2017 16:23:59 schreef T-sec:
Vandaag nog een PLA probleem opgelost met HD TV, alleen maar blokken op RTL4.

Ook met een perfect signaal blijf je op RTL4 last van blokken houden.
Heel veel reclameblokken :) :)

RAAF12

Golden Member

Op 1 juni 2017 22:55:53 schreef testman:
ik gok dat je dan een glasvezel aansluiting hebt gekregen? daar zit ook een coax uitgang op, converter van glas naar coax. deze zou moeten werken als je een tv abo hebt.

Op de eerste serie Genexis glasvezel kasjes zat naast de nodige data en telefoon aansluitingen ook een analoge coax output, daar stonden de TV en FM radio zenders op. Oa. Lijbrand leverde hier 5 jaar geleden 2 actieve fibers op. De nieuwe kastjes vanaf ongeveer 2015 gebruiken 1 fiber en 1 RS-232 in/output voor zowel TV, telefonie en Internet.

oud

nieuw

De unit is werkend, maar overkompleet en dus maar even het deksel gelicht ...rechtsboven glasvezel in en output device. Zal wel een laser en fotodiode in een behuizing zijn. Nog geen tijd gehad die los te maken en te inspecteren :-) Het heeft drie pinnen en 1 ligt aan het metalen huis.

klopt, ik heb nog zo'n modem als reserve liggen. dat is een kpn ding. de modems die hier zijn gehangen anno 2005 hadden nog een losse glas/coax converter met eigen glasvezel ader. meen dat er 3 of 4 aders per modem zijn gelegd destijds. nu zijn de modems al 1 gbit, anno 2005 was dat nog 100mbit. nog steeds genoeg voor mij, want het is up en down 100mbit, iets wat geen kabelboer of dsl provider haalt.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 6 juni 2017 16:23:16 (26%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Die nieuwere Genexis fibermodems hebben een andere 5V adapterplug... Wel grappig, het kwam weleens voor dat de digitale TV eruit lag, even de TV tuner naar de analoge coax output aansluiten en die had wel beeld! Dat is maar een keer in de 5 jaar voorgekomen. Maar helaas is die analoge TV/Radio niet voor nieuwe gebruikers. De oude propositie van KPN/Telfort ect. houden wel de analoge output, maar het nadeel is oa. dat die niet meer naar hogere internetsnelheden zijn op te waarderen.

zou deze combinatie werken?

HDMI splitter 1 naar 2
Artikelnummer: OKS-47285

naar:

een HDMI ingang van mijn TV

en

HDMI naar Scart converter
Artikelnummer: OKS-24398

en van de Scart converter naar mijn HDD recorder.

deze onderdelen heb ik gevonden bij, onlinekabelshop.nl

of zou ik beter deze eerst proberen:

Amino Mini DIN 10-pins - Scart kabel - 2 meter
Artikelnummer: OKS-57934

ik weet namelijk niet of het amino kastje als ik deze op de tv aansluit met de HDMI kabel tegelijkertijd ook een AV signaal uitzend voor naar die amino mini din 10 pins kabel naar scart

Laat ik hier toch nog 4 van die fiberXport omzetters hebben liggen en niet weet wat ermee te doen. Dus voor een liefhebber ....

RAAF12

Golden Member

@flip
Dat kan je opzoeken, maar het snelst is (denk ik) even kijken met een scope, op de pinnen meten. Er zitten ook 2 (L,R) audio outputs op die mini DIN. Ik heb nog zo'n kabeltje, vanavond eens zoeken in het hok...
edit: helaas niks gevonden, blijkbaar toch weggegooid met de verhuizing...

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 6 juni 2017 23:36:20 (15%)

Heb ff getest met een oude scart kabel, deze met speciale pennetjes aangesloten op de mini din connector en voilla ik heb signaal.
ik ga dus die kabel bestellen, dank iedereen voor zijn info .
vr grt flip

kabel is binnen en heb gelijk ff getest.
geen HD beeldkwaliteit maar dat geeft niet, ik kan weer alles opnemen
op mijn eigen HDD
lang leve de opname in de cloud, maar geef mij maar mijn eigen apparatuur.

grt flip