HF Hooligans

mel

Golden Member

Erger nog.Legale zendamateurs worden ook door het gemiddeld publiek aangezien voor zendpiraten met hun "bakkie".

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Ik denk dat het een soort valse romantiek is zoals vroeger bij smokkelaars en stropers.Alleen vielen daar doden bij,hier(nog)niet.

[Bericht gewijzigd door Hubie op donderdag 8 juni 2017 13:56:31 (20%)

joopv

Golden Member

Op 8 juni 2017 12:39:44 schreef mel:
Erger nog.Legale zendamateurs worden ook door het gemiddeld publiek aangezien voor zendpiraten met hun "bakkie".

Zie ook hoe dat veroorzaakt wordt:
http://nos.nl/artikel/2099943-zendpiraat-slaat-controleur.html
Een foto van een HF (legale zend)amateur antenne bij een artikel over piraten :(

GJ_

Moderator

Nou zijn het over het algemeen geen ervaren ambtenaren maar BOA's. En die kunnen over het algemeen door gebrek aan training en ervaring maar heel slecht escalerende situaties onder controle houden.
Op zich nog geen reden om ze te slaan natuurlijk, maar wel een gevolg van bezuinigingen. Het is niet verantwoord om mensen zonder opleiding en ervaring voor een prutsvergoedinkje de rimboe in te sturen, dan kun je dit soort dingen een beetje verwachten.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Daarenboven is er de groeiende intolerantie in de samenleving: er is steeds minder grijze zone. De meeste schapen kiezen dan de witte kant, maar onvermijdelijk zijn er ook andere. Was het dat allemaal waard, eigenlijk?

PS wat is een BOA?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

BOA is een Byzonder OpsporingsAmbtenaar.

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
pietplof

Golden Member

Een BOA is een Buitengewone Opsporings Ambtenaar.
Collega Roches; 't echt een buitenwone man/vrouw en wellicht doen ze bijzonder werk.

[Bericht gewijzigd door pietplof op donderdag 8 juni 2017 14:57:34 (47%)

festina lente
GJ_

Moderator

https://nl.wikipedia.org/wiki/Buitengewoon_opsporingsambtenaar
In veel gevallen zijn BOA's een manier om mensen weer aan het werk te krijgen. En wat ik al meerdere malen heb meegemaakt zijn BOA's die erg druk zijn met zichzelf belangrijk vinden en gelijk krijgen. En BOA's die gewoon hun werk onvoldoende uitvoeren wegens ongeïnteresseerdheid.
Ik heb al meer dan eens schreeuwende, gillende en stampvoetende BOA's gezien waar ze niet direct hun zin kregen. Niet de manier om escaleren tegen te gaan.

Nogmaals, het geeft niemand het recht om ze te slaan natuurlijk, en misschien zijn de BOA's in de beschreven verhalen van het AT wel uiterst capabele mensen geweest.

evdweele

Overleden

Voor zover ik weet zijn de ambtenaren van de Radiocontroledienst / Agentschap Telecom altijd al Buitengewoon Opsporings Ambtenaar geweest. En lang geleden escaleerde het binnenvallen van een pand waar een piratenzender stond ook regelmatig.
Een paar jaar geleden was er een documentaire over de tijd van toen, 40 of 50 jaar geleden, op de Nederlandse tv.
Misschien nog wel ergens te bekijken. Gevonden.
https://anderetijden.nl/aflevering/68/Het-avontuur-van-de-radiopiraten…

@BFM hieronder:
In het geval van de ambtenaren van het Agentschap Telecom hebben de BOA's alleen bevoegdheden op het gebied van het opsporen van piratenzenders en storende apparaten.

Stampvoetende BOA's waar @GJ het over heeft zal je misschien aantreffen als verkeersregelaar en dergelijke.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Een BOA is een Buitengewone Opsporings Ambtenaar.

Dankjewel. Moet ik dan begrijpen dat in NL de "Byzondere" opsporingsambtenaren minder ervaren zijn dan de gewone? Of wordt er geïmpliceerd dat de gewone al helemaal geen schop onder hun reet waard zijn?

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op donderdag 8 juni 2017 14:57:55 (14%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
pietplof

Golden Member

Op de site : politie.nl. Kun je tamelijk uitgebreid lezen wat een boa is , wat hij doet en wat hij ervoor moet doen genoemde functie te krijgen.

festina lente

die BOA's doen doorgaans meer de "zeur" boetes uitdelen. dat er wagens op het gras geparkeerd staan, je bomen hangen over gemeentegrond, en meer van dergelijke bekeuringen.

voor een paar jaar terug werd je er in sommige woonwijken gestoord van, hoe vaak die lui langskwamen en klaagden over dingen waar je nog nooit van had gehoord.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 8 juni 2017 14:57:23 schreef big_fat_mama:Moet ik dan begrijpen dat in NL de "Byzondere" opsporingsambtenaren minder ervaren zijn dan de gewone?

In veel gevallen wel. In het geval van bijvoorbeeld parkeercontroleurs is het hier in de regio een drama.
Vroeger had je hier parkeerpolitie: die hadden de normale politiebevoegdheden PLUS bevoegdheden voor opsporingsambtenaar gemeentebelasting. Die waren in ieder geval kundig en konden goed met bozerikken omgaan.

Helaas waren ze in Eindhoven wel zo corrupt als de pest. Geld aannemen om bekeuringen te laten verdwijnen en als je daar een keer genoeg van had regende het ineens bekeuringen tot je weer betaalde.

High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Inderdaad is er een tijd geleden hier in Twente een BOA geslagen, echter is dat uiteraard niet normaal en gelukkig ook echt een uitzondering.
Wel jammer dat in het artikel dan gedaan wordt alsof voor de "harde kern" van 150man(in werkelijkheid komt 1500 actieve piraten eerder) geweld tegen opsporingsbeambten normaal is, dat is echt niet zo.
Vergelijkbaar met voetbalsupporters, ook daar zijn er wel eens aanvaringen met de politie door enkelen, wat dus niet wil zeggen dat alle supporters slaan...

De BOA's van het AT weten over het algemeen wel waar ze mee bezig zijn m.b.t. HF, en er is ook best wel mee te praten.
Echter gaan ze de laatste tijd wel redelijk hun boekje te buiten bij het uit de lucht halen van piraten, en 45.000euro boete lijkt ook nergens op, je kunt beter iemand aan het mes rijgen dan een zender aanzetten.

Dan het stukje over storing, ook dat komt gelukkig tegenwoordig nagenoeg niet meer voor, dit wel in tegenstelling tot vroeger, toen waren de gebruikte zenders van een aanzienlijk mindere kwaliteit dan nu.
En zendamateurs(legale) veroorzaken zelf regelmatig storing, genoeg artikelen over te vinden op het www ;)

Arco

Special Member

Toen ik nog in Denhaag woonde, was er bij de RCD een buitengewoon fanatieke opsporingsambtenaar: v. Empelen
Die is zelfs een keer door een glazen deur heen gesprongen...

De Haagse FM piraten maakten het de opspoorders ook wel zo moeilijk mogelijk. Soms werden alle deuren en ramen van een locatie met staalplaten dichtgelast... :)
Ook werden de zenderkasten zo zwaar mogelijk gemaakt, zodat de RCD zich na een opsporing een breuk sjouwde om alle apparatuur te verwijderen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Op 8 juni 2017 15:21:16 schreef Jorn:
Inderdaad is er een tijd geleden hier in Twente een BOA geslagen, echter is dat uiteraard niet normaal en gelukkig ook echt een uitzondering.
Wel jammer dat in het artikel dan gedaan wordt alsof voor de "harde kern" van 150man(in werkelijkheid komt 1500 actieve piraten eerder) geweld tegen opsporingsbeambten normaal is, dat is echt niet zo.
Vergelijkbaar met voetbalsupporters, ook daar zijn er wel eens aanvaringen met de politie door enkelen, wat dus niet wil zeggen dat alle supporters slaan...

De BOA's van het AT weten over het algemeen wel waar ze mee bezig zijn m.b.t. HF, en er is ook best wel mee te praten.
Echter gaan ze de laatste tijd wel redelijk hun boekje te buiten bij het uit de lucht halen van piraten, en 45.000euro boete lijkt ook nergens op, je kunt beter iemand aan het mes rijgen dan een zender aanzetten.

Dan het stukje over storing, ook dat komt gelukkig tegenwoordig nagenoeg niet meer voor, dit wel in tegenstelling tot vroeger, toen waren de gebruikte zenders van een aanzienlijk mindere kwaliteit dan nu.
En zendamateurs(legale) veroorzaken zelf regelmatig storing, genoeg artikelen over te vinden op het www ;)

Is dat geen "storing" wegens ondeugdelijke consumenten apparaten of zo?
Mensen met een zender krijgen overal de schuld van...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evdweele

Overleden

Mensen met een zender krijgen overal de schuld van...

Controleer jij dagelijks met een spectrumanalyzer of je ongewild niet te veel ongewenste frequenties in de lucht zet?

Ik ben vroeger door de Radiocontroledienst ook wel aangesproken op de storing die een Storno CQF663 basisstation stond uit te spuwen. Dat ding gaf een flinke interferentie in de tv-band.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
mel

Golden Member

Vroeger op mn werk deed ik dat 1 keer per maand met al mn zenders..
Tegenwoordig niet meer.Maar ik zend ook niet zo veel meer.
Storno heeft meestal best goede filtering. misschien dat er iets kapot was, kan natuurlijk altijd.
En een spectrum monitor is best wel te maken,staat ook op mn todo lijst.:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Schimanski

Golden Member

Op 8 juni 2017 15:27:00 schreef Arco:
Toen ik nog in Denhaag woonde, was er bij de RCD een buitengewoon fanatieke opsporingsambtenaar: v. Empelen

Radio Centraal, locatie Hoefkade, Schilderswijk: https://www.youtube.com/watch?v=cGEU0_sQuu0
Neerhalen mast, op de achtergrond Westeinde zkh. (WZ) mijn werkgever... https://www.youtube.com/watch?v=JyzTZCRtBWo

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Hubie

Special Member

http://nos.nl/artikel/2177195-het-radiopiratenleven-anno-2017-wonderba…

Bij zendamateurs noemen ze dat velddagen.
Edit\Ik blijf het toch rare vogels vinden. ;-) ook de 'goeie'

Om toch naar de piratenhoempamuziek te kunnen luisteren, zijn er gelukkig nu legale alternatieven op de FM-band en ook op de Middengolf.

In Zuidoost-Drenthe heb je op 105.8 MHz Hitstream FM, te vinden op https://hitstream.nl/ en Radio Continue op http://www.radiocontinu.nl. Op de Middengolf op 1395 khz Studio Den Akker op https://www.studiodenakker.nl/ en Radio Babylona op 747 kHz op http://www.babylona.nl/.

Blijkbaar is er in deze contreien zeer veel behoefte om naar deze muziek te luisteren, vooral op bouwplaatsen, in fabrieken en op sociale werkplaatsen.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Hubie

Special Member

Op 8 juni 2017 14:57:13 schreef evdweele:
Voor zover ik weet zijn de ambtenaren van de Radiocontroledienst / Agentschap Telecom altijd al Buitengewoon Opsporings Ambtenaar geweest. En lang geleden escaleerde het binnenvallen van een pand waar een piratenzender stond ook regelmatig.
Een paar jaar geleden was er een documentaire over de tijd van toen, 40 of 50 jaar geleden, op de Nederlandse tv.
Misschien nog wel ergens te bekijken. Gevonden.
https://anderetijden.nl/aflevering/68/Het-avontuur-van-de-radiopiraten…

@BFM hieronder:
In het geval van de ambtenaren van het Agentschap Telecom hebben de BOA's alleen bevoegdheden op het gebied van het opsporen van piratenzenders en storende apparaten.

Stampvoetende BOA's waar @GJ het over heeft zal je misschien aantreffen als verkeersregelaar en dergelijke.

Leuke docu,
Cor'de snor'Moerman (RCD)is een zeer bekend figuur in de amateurwereld.
Ben een paar keer bij hem langs geweest in Budel voor ATF-2 spul.
Hij zoekt trouwens een opvolger.

bprosman

Golden Member

de rimboe in te sturen

Weten we meteen hoe GJ_ over dat deel van NL denkt :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.