Electrische scooter ombouw, accus stuk

Hallo forummers,

Ik heb weer eens iets op mijn hals gehaald, zal mij eerst even voorstellen, Tjeerd 33 uit Zeewolde.
Ik heb een half genouwd project overgenomen, gaatmom een oude vespa scooter met de internals van een tisong swift/novox c20.
Dus een oude scooter met een modern hart.
De eerste bouwer was niet zomvan de draadjes dus de scooter 'liep' niet en de bedrading was ellende.

Ik heb wat ervaring met auto's en besloot bij de kabelboom opruimen te beginnen. gevolg was dat de vespa het deed (en ook een kilo lichter was). Ik kon niet overal bij want er ligt al een gedeelte door het frame maar ik begrijp van de meeste draadjes de functie en de twee kabelbomen zijn redelijk samengesmolten.

Nu komt het probleem, ik heb 3 nieuwe accus gekocht om hem te laten rijden (wel over lifepo oid gelezen maar dat vind ik wel duurmvoor een knutselproject)
De vierde was nog goed toen ik de scooter kocht.

Na een keer of 3 laden en misschien 3/4 testorndjes van een kilometer zijn de drie nieuwe accus er mee opgehouden. Het gaat om 12 loodaccus die in serie staan om zo 48v te leveren.

Laden gaat via een socket welke in de serie is aangesloten. (Misschien onduidelijk)
?)

Volgens mij heb ik het keurig zo gedaan: https://goo.gl/images/8fnB4e

Wie heeft een idee waarom de accus kapot gaan? Zijn er experts op,dit vlak die mij wellicht kunnen helpen.
?

Ik zie dat ikmin ieder geval de fout gemaakt heb er slechts 3 t vervangen en niet tegelijk de 4 uit een batch.. maar als,ik dat zou doen, gaat het dan wel,goed?

Neem geen startaccu's maar tractieaccu's.
En de lader/origineel is lifepo? Je kan niet zomaar een willekeurige 48V lader op 4 loodaccu's zetten.

3 van de vier vervangen is een slecht plan. Misschien kan je ze goed krijgen door ze los op een 12V lader te zetten.

Accu's helemaal leegtrekken is ook niet goed.

Lader "in serie" aangesloten?? Hoe ziet dat eruit?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

@flipflop volgens de tekening gaat er gewoon 48V direct op de 4 accu's in serie.

Zoals op het schema staat flipflop, of bedoelde je het grappig, dat ik niet de juiste termen gebruik?

Ik geloof dat ik alle beginnersfouten tegelijk wel heb gemaakt, jammer, kost mij de aanschaf van de accus. Zou het bij poging 2 wel wat beter willen doen, hoop dat jullie mij hierbij willen helpen.

In de bijlage zie je de accu die ik gebruikte

En de lader die ik gebruikte:

Ik zie nu kant en klare lithium accus 48v op bv ali, zou dat een verstamdiger optie zijn?

Ik bouw de scooter echt als knutselobject en om van te leren, hoef er niet dagelijks of lange afstanden mee te rijden.

Het laden van een lithium accu komt effe wat nauw. En het is ook verstandig om de boel gebalanceerd te houden.

Dus ook al wordt een accu verkocht als "48V" dan moet je nog even uitkijken met wat voor lader je er aanhangt.

Voor in het "loodaccu tijdperk" had je accus en laders die "12V" waren. Of 24 of 48. Zo'n loodaccu van 12V moet je laden met iets van 13.8.

Tegenwoordig heb je ook lithium accus die wel "ongeveer 12V" zijn: 3*3.7 = 11.1V. Vol zijn die 12.6V. Maar als de 12.6V bereikt is mag je ABSOLUUT de spanning niet verder verhogen. 13.8V is echt funest.

Dus een lader waar opstaat "48V" kan best wel eens voor een 48V loodaccu zijn, en dus 13.8*4V als uitgangsspanning hebben. Dat is te veel voor een 12*3.7V lithium accu.

Op aliexpress (en Ebay) lopen veel verkopers rond die gokken op dat jij niet binnen de klaag-periode kan meten wat de capaciteit is van de accus die ze je aansmeren. Dus een accu die verkocht wordt als 10Ah kan wel eens 1Ah zijn.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Soms kan ik gefundeerd deeladvies geven zoals hier, maar niet op het geheel reageren. In dit geval heb ik problemen om de openingspost te begrijpen. Bijvoorbeeld het woord genouwd is mij onbekend, en ik ben te lui om het op te zoeken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik wist niet dat ik geen spelfouten mocht maken op dit forum.. Ik bedoelde een half geBouwd project.

waarom zijn de nieuwe lood accu's ermee opgehouden? en daarmee bedoel ik: wat doen ze nog, wat is de spanning, hoe heb je ze gebruikt?

lood accu's kunnen niet tegen ontladen. start accus kan je maar een 80keer leegtrekken tot 50% en weer opladen. doordat je tijdens het starten maar een 3-5% eruit trekt en DIRECT weer oplaad, kan je het aantal cycli verder optrekken naar een 1000-2000keer. dat type accu's is dus NIET geschikt om electrisch te rijden. leegtrekken onder 50% is dodelijk, langer van 24h ontladen laten staan is dodelijk.

tractie acties kunnen meer tegen ontladen, dat zijn de type accu's uit electrische heftrucks enzo. die mag je tot een 20% leegtrekken en kunnen makkelijk 500-1000laadbeurten aan.

bij lood accu's moet je ook opletten. als je backup accu's van een telefoon centrale neemt, dan kunnen die geen hoge stromen leveren dat een electrisch voertuig wil hebben. daarmee sloop je ook accu's. teveel stroom induwen bij opladen veroorzaakt hetzelfde.

li-ion uit china voor een goedkope prijs met goedkope lader is vragen om problemen. ik ben ook bezig om een bromfiets electrisch te maken, en heb alles gekocht in china behalve de accu. die bouw ik lekker zelf. ik ga hiervoor batterijen gebruiken uit powertools (makita en dergelijke). heb je direct 18V 5Ah batterijen (jij kan bv powertools zoeken met 24V batterijen).lekker compact, intern al beveiligt, losse lader en makkelijk te vervangen. nadeel is de hogere prijs. zeker voor een testproject zou ik dergelijke weg op gaan.

ofwel een 2tal 24V 10Ah fiets accu's zeken, of de weg van powertools op gaan. packs uit china zou ik niet nemen tenzij je ze daar zelf kan gaan ophalen. je weet nooit wat ze je gaan opsturen en of het degelijk spul is

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 9 juni 2017 21:26:36 schreef Tjeerdvespa:
Zoals op het schema staat flipflop, of bedoelde je het grappig, dat ik niet de juiste termen gebruik?

Ik maak nooit grappen. Ik snapte niet wat je bedoelde met "lader in serie", dat is erg ongebruikelijk bij laders. En het plaatje had ik niet bekeken, dus..

Ps, schrijffouten mag je hier zonder sancties maken. Maar het is wel handig als men je snapt toch? Verder niks aan het topic toe te voegen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
maartenbakker

Golden Member

Op 10 juni 2017 09:52:41 schreef fcapri:
li-ion uit china voor een goedkope prijs met goedkope lader is vragen om problemen.

Dat kun je goed zien aan de golf ontploffingen en branden van hoverboards die op het moment z'n sporen achterlaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."