massief 6 mm² koppelen aan soepel 2,5 mm²

trix

Golden Member

zoals de titel al zegt: hoe kan ik het best: massief 6 mm² koppelen aan soepe 2,5 mm².
gewoon boven de grond.
alvast mijn dank.

eigenwijs = ook wijs
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Talloze oplossingen zijn mogelijk.
Simpel eenvoudig en nie t betrouwbaar is een kroonsteentje
Met rijgklemmen heb je tal van mogelijheden om het netjes en betrouwbaar uit te voeren.
Wago heeft ook lasklemmen (die met een handeltje) zal me verbazen als ze daar geen oplossing voor hebben.

Wees eens was specifieker met je vraag.
De te verwachte stroom is natuurlijk zee r bepalend voor een goede oplossing

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Nou is de ene kroonsteen de andere niet natuurlijk. Reuzebetrouwbaar:

2716703.pdf

En vergelijkbaar: Weidmueller BK3, ook superbetrouwbare kroonsteen.

trix

Golden Member

het is voor krachtstroom naar een nieuw gebouwde schuur die verder van het huis af staat als de oude schuur.
de krachtstroomkabel v/d/ oude schuur 2,5 mm² masief wil ik verlengen met een 6 mm² masief (gekregen) en in de nieuwe schuur een stukje velerlengen met 2,5 mm² soepel.
krachtstroom is afgezekerd met 3x 16A.

huis
-> mass. 2,5 mm² (10 mtr.)
-> mass. 6 mm² (25 mtr.)
-> schuur
-> soep. 2,5 mm² (6 mtr.)

eigenwijs = ook wijs

Als je twee massieve draden en een soepele draad hebt kan dit het beste met een lasdop.

Stip alle draden op ongeveer 5 centimeter. Vlecht de twee massieve draden met een ruime twist. Vlecht daar tussen de soepele draad.

Vlecht (draai) nu alles strak samen. Op het laatst gebruik je een combinatietang om strak te twisten. Knip de overige lengtes af en draai nog rusting even aan het uiteinde van de afgeknipte twist om bramen te vermijden.

Draai hierna de lasdop er op.

I love it when a plan comes together !

Goh, effe geleden dat ik je hier gezien hebt :).

@ritmeester: Het gaat om maar twee draden, die zijn niet fatsoenlijk met een lasdop te maken.

Je kunt ook adereindhulsen op de soepele kabel gebruiken en dan een goede klem of kroonsteen gebruiken om de boel aan elkaar te zetten. Zie post GJ_.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
mel

Golden Member

Gewoon met een aardblokje.
Er zitten 2 gaten in, met schroeven. en een bevestigingsgat.
Blank 6 in de ene, en dan de 2,5 in het andere gat, schroeven aandraaien, klaar.
Edit:ik dacht dat het om een aardleiding ging. 8)7
Maar gewoon solderen, kous eromheen, en dat alles inmoffen? is dat een idee?

[Bericht gewijzigd door mel op zondag 11 juni 2017 04:39:35 (29%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 11 juni 2017 04:35:44 schreef mel:
Maar gewoon solderen, kous eromheen, en dat alles inmoffen? is dat een idee?

ik vind dat een slecht idee. Soepel nooit solderen, is bijna altijd een slecht plan.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
mel

Golden Member

Op 11 juni 2017 05:36:05 schreef henri62:
[...] ik vind dat een slecht idee. Soepel nooit solderen, is bijna altijd een slecht plan.

Als het beweegt wel, maar dit zal dacht ik niet bewegen? ik dacht dat het voor een vaste aansluiting was.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Trix, zo'n vraag verwacht je van een DHZer, maar van iemand die zich servicemonteur noemt verwondert het me. Hopelijk is het voor bij je thuis en niet voor een klant. Een nieuw gebouwtje en dan zo knoeien? Foei. Zorg dan dat het meteen correct aangesloten is. Dan ben je voor lang grust.
Jij zou als geen ander moeten weten dat het niet toegestaan is om stroomafwaarts grotere diameters te gebruiken dan stroomopwaarts.
Bovendien betreft het een tamelijk groot verschil in doorsnede.
En die zijn moeilijk veilig en betrouwbaar aan elkaar te koppelen.
Zeker als je soepele en stijve geleiders mixt.
Telkens je van draaddiameter verandert bij stroomvoerende geleiders moet je zekeringen plaatsen.
Wat dacht je van een klein zekeringkastje. Als monteur moet je daar makkelijk aan geraken en als je op je centen ziet, ik zie ze regelmatig liggen voor erg weinig op rommelmarkten.
Gezien de in en uitgangsklemmen van een automatische zekering geschikt zijn voor diverse diameters is je probleem meteen opgelost.

Op 11 juni 2017 09:04:40 schreef grotedikken:
Trix, zo'n vraag verwacht je van een DHZer, maar van iemand die zich servicemonteur noemt verwondert het me. Hopelijk is het voor bij je thuis en niet voor een klant. Een nieuw gebouwtje en dan zo knoeien? Foei. Zorg dan dat het meteen correct aangesloten is. Dan ben je voor lang grust.
Jij zou als geen ander moeten weten dat het niet toegestaan is om stroomafwaarts grotere diameters te gebruiken dan stroomopwaarts.
Bovendien betreft het een tamelijk groot verschil in doorsnede.
En die zijn moeilijk veilig en betrouwbaar aan elkaar te koppelen.
Zeker als je soepele en stijve geleiders mixt.
Telkens je van draaddiameter verandert bij stroomvoerende geleiders moet je zekeringen plaatsen.
Wat dacht je van een klein zekeringkastje. Als monteur moet je daar makkelijk aan geraken en als je op je centen ziet, ik zie ze regelmatig liggen voor erg weinig op rommelmarkten.
Gezien de in en uitgangsklemmen van een automatische zekering geschikt zijn voor diverse diameters is je probleem meteen opgelost.

Het wordt natuurlijk onoverzichtelijk.
Maar denk dat er verder weinig mis is mits de aansluitingen/lassen goed zijn uitgevoerd en de beveiliging is uitgelegd op de kleinste kabel.

Jinny

Golden Member

Ik zie het probleem niet, gewoon in een doosje met een goede kwaliteit kroonsteen.
Zo werkt het overal.
Tuurlijk is een hele nieuwe kabel trekken mooier, maar in deze, het zaakje is origineel waarschijnlijk afgezekerd op de 2.5 qmm en dat er een stukje 6 qmm bijkomt maakt voor de zekering niet uit.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

41 meter kabel, dunste kabel is 2,5mm2 afgezekerd met 3x 16A smeltzekeringen. met lasdozen als de abox 060 kun je 6mm2 lassen op een klemmenstrook. op de 2,5mm2 soepel zet je aderhulzen en die draai je onder de schroeven.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Valt bij mij onder de categorie knoeiwerk. Nieuwe schuur en dan bezuinigen op dit?

trix

Golden Member

Op 11 juni 2017 03:24:30 schreef henri62:
Goh, effe geleden dat ik je hier gezien hebt :).

ik post hier niet zo veel, maar lees er wel heel veel en steek er ook veel van op :) ik had nu zo'n vraag van, mischien is er wel iets heel simpels voor te krijgen wat ik niet ken of even niet aan denk.

@grotedikken: jij gaat er vanuit dat een service monteur automatisch in de installatie techniek zit, zet je schrap......dat is natuurlijk niet zo.
sterker nog, ik vind het de minst interesante kant van elektro/elektronica.
dus Jij zou als geen ander moeten weten dat het niet toegestaan is om stroomafwaarts grotere diameters te gebruiken dan stroomopwaarts.
dit soort dingen weet ik dus niet, (al klinkt het wel logisch) omdat installatie niet mijn intresse heeft.

en ja het is bij mij thuis, die 6 mm² heb ik gekregen dus gratis dat scheelt mij toch weer een 150-200 euro. daar wil ik best even voor uitzoeken of het met de gekregen kabel ook gaat.
kijk en dat het niet 100% correct is volgens de boekjes, dat geloof ik wel.

eigenwijs = ook wijs

Op 11 juni 2017 09:04:40 schreef grotedikken:
Telkens je van draaddiameter verandert bij stroomvoerende geleiders moet je zekeringen plaatsen.

Alleszins niet volgens het AREI.
Volgens het AREI begint een nieuwe stroomkring onder meer op de plaats waar er een verandering is van draaddoorsnede, en moet aan het begin van een nieuwe stroomkring een zekering voorzien worden, behalve wanneer de verder stroomopwaarts aanwezige zekering voldoende is om de kabel te beveiligen.

huis
-> mass. 2,5 mm² (10 mtr.)
-> mass. 6 mm² (25 mtr.)
-> schuur
-> soep. 2,5 mm² (6 mtr.)

Het beste zou zijn als je de 6 mm² bij de koperboer inlevert.
Koop voor dat geld dan een gietmof en las de massief 2,5 mm² aan een nieuw stuk massief 2,5 mm².

Voor een paar tientjes heb je een veilige en fatsoenlijk afgewerkte installatie. Van mof naar mof of naar klemmenkast oid op zo'n kort stukje is zonde. Je hebt ook meer kans op storingen of ellende achteraf.

waarom een gietmof? zelfs met 1 kabel heb je nog de las op de kabel in de oude schuur, gewoon bovengronds. wil je het goed doen, geef je de nieuwe schuur een eigen voeding vanuit de hoofdkast met aparte groep. dus 41mtr 4x2,5 ymvk-as DCA ineens leggen, want gewone ymvk-as is er bijna niet meer.

daar kun je nog je voordeel mee doen, want die oude gewone ymvk-as is nu goedkoop want men moet er vanaf, over 3 weken mag die niet meer verkocht worden!

je mag idd best meerder dikte kabels aanelkaar maken, maar de zekeringen berken je op het dunste stuk kabel. 41 meter 2,5mm2 kan nog prima, maar wil je gaan zagen, frezen, lassen ed op die kabel dan zou ik eerder 4mm2 nemen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

We weten de bedoeling van de soepel op het einde niet. Het lijkt me echter veel handiger om deze verbinding met 3 fase stopcontact te maken. Kabel invoeren in je hok afwerken met stopcontact. De soepele met adereindhulzen afwerken op een stekker. Dan moet je niet telkens door de gutsende regen naar binnen om spanningsloos te maken voor onderhoudswerken, bliksembeveiliger, veiligheid enz. En minstens deze verbinding is degelijk gemaakt. Daarbij blijft je de mogelijkheid hebben eens "iets?" anders aan te sluiten indien nodig. Daarbij lijkt me de oplossing testman nog het beste om totaal knoeivrij te werken.

P.S.: Ik durf ook al eens een noodoplossing te maken maar voel me daar steeds ongerust over. Wij weten wat gemaakt is en waar verbindingen zitten maar wie na ons komt?

trix

Golden Member

in de schuur staat inderdaad een draai/freesbank en mig lasapp.
vandaar dat mijn voor keur gaat naar die 6 mm², omdat dat het stuk is wat onder de grond gaat en later niet of moeilijk vervangen kan worden.

eigenwijs = ook wijs

je gaat dus gewone ymvk onder de grond duwen? dat is ook al fout, daar heb je ymvk-as voor. doordat je de 6mm2 oplast op 2,5mm2 schiet je weinig ermee op, afgezien van de spanningsval over die 25mtr die wat lager is als het eerste en laatste stuk.

als de oude schuur nog eens tegen de vlakte gaat heb je geen voeding meer in de nieuwe schuur, als de kabel wel 4x6mm2 ymvk-as is dan kun je ook 20 meter erbij halen met een mof en dan de kabel buiten oplassen, in de hoofdkast op een aparte groep zetten. het laatste stuk soepel 2,5mm2 kan dan ook vervallen, dan is je hele voedingslijn 6mm2 dik.

ymvk-as 4x6mm2 kost iets van 10 euro de meter.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
trix

Golden Member

het is YMVK-AS, nergens gemeld, maar ook niet dat het niet zo is.
oude schuur is al tegen de vlakte, kabels kunnen verleggen naar onder de veranda.

edit: beide lassen zijn later nog altijd toegangbaar

[Bericht gewijzigd door trix op zondag 11 juni 2017 16:40:41 (16%)

eigenwijs = ook wijs
Anoniem

Op 11 juni 2017 12:16:29 schreef X3:
[...]
Alleszins niet volgens het AREI.
Volgens het AREI begint een nieuwe stroomkring onder meer op de plaats waar er een verandering is van draaddoorsnede, en moet aan het begin van een nieuwe stroomkring een zekering voorzien worden, behalve wanneer de verder stroomopwaarts aanwezige zekering voldoende is om de kabel te beveiligen.

Ik heb verschillende beknopte versies van het AREI, maar de uitzondering die je hier beschrijft kan ik niet terugvinden. Kun je die bewering hard maken door naar een tekst te verwijzen? Gewoon uit interesse, want zo zou ik het nooit zelf uitvoeren,al is het niet persé onveilig.
Het grootste probleem is het betrouwbaar verbinden van draden met verschillende diameter en sopel met vast.
Het beste lijkt nog aan beide uiteinden een aftakdoosje te plaatsen met van die voorgemonteerde robuuste klemmenstroken. Gewone luchterklemmen lijken me niet echt aangewezen.

trix

Golden Member

op het gevaar af, om hier te worden afgeschoten en te worden weggedraagd met pek en veren :)
ik zat te denken om in een 6-10 mm²de soepele en massief kern aan een en de zelfde zijde v/d/ kroonsteen in te voeren. ten 1e voor een groter contact oppervlak en ten 2e worden beide draden met 2 schroefen vast gezet.
goed idee of niet doen.

edit: er bestaat natuurlijk een kans dat de schroeven alleen op de massief drukken en de soepele er ongeklemd ernaast ligt.

[Bericht gewijzigd door trix op zondag 11 juni 2017 18:38:11 (16%)

eigenwijs = ook wijs

hulzen op de soepele draden zetten en dan samen in een kroonsteen steken kan wel. de klemmenstroken in die abox 060 dozen zijn ook maar enkel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer