Elektrische auto in brand

Op 11 juni 2017 14:07:24 schreef Arco:
Blijft toch treurig dat hedendaagse digitale opnames soms stukken slechter zijn als die van een oud VHS systeem waarin de band al 20 jaar ronddraait... :)

Juist, maar dat waren ook nog die grotere CCTV camera's met een opschroeflensje. Tegenwoordig moeten het allemaal van die luciferdoosjes zijn. Of tilt/pan waardoor het nog kleiner moet, achter zo'n donker glazen bolletje.

mvdk

Golden Member

Op 11 juni 2017 14:32:26 schreef buzzy:
[...]Het vliegtuig CONCORDE was (statistisch gezien)ook een van de gevaarlijkste vliegtuigen.

Tot aan 't ongeluk was 't juist een van de veiligste vliegtuigen.
Statistiek...

Tidak Ada

Golden Member

Op 11 juni 2017 14:37:19 schreef K7Jz:
[...]

Juist, maar dat waren ook nog die grotere CCTV camera's met een opschroeflensje. Tegenwoordig moeten het allemaal van die luciferdoosjes zijn. Of tilt/pan waardoor het nog kleiner moet, achter zo'n donker glazen bolletje.

Bolletje is helder voor IR.
Bedenk verder dat veel bewakingsbeelden bij slechte lichtomstandigheden worden gemaakt, wat een langere belichtingstijd vraagt en een grotere diafragmaopening werkt ook niet bij tot een hoge scherptediepte.
Vidicons laten het bij die lichtniveau's helemaal afweten, tenzij met een flinke schijnwerper er bij. Plumbicons vertonen gohsting; zie je ook niks meer.
Lichtsterke lenzen zijn vele tientallen malen duurder dan het cameraatje.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
GJ_

Moderator

Op 11 juni 2017 12:53:06 schreef fcapri:...heb je al 3 dingen nodig:
- benzinedamp (en die krijg je als benzine lekt en er voldoende warmte is)...

Volgens mij branden er meer auto's uit door remvloeistof die in brand vliegt.

mel

Golden Member

Plumbicons zijn uit 30 voor Christus :)
Tegenwoordig is het denk ik wel een heel klein chippie..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Ongeluk met de Concorde was eigenlijk niet aan het vliegtuig zelf te wijten, maar werd veroorzaakt door een stuk metaal op de startbaan wat van een DC-10 was afgevallen...
Met een beter ontwerp was de gevolgschade wel veel kleiner geweest. Maarja, luchtvaart is nu eenmaal 'tombstone technology'.
(Pas als er genoeg doden gevallen zijn of de reizigers actie eisen wordt er iets aan gedaan)

Plumbicons zijn uit 30 voor Christus :)

Zijn er dan films gevonden met Jezus erop? :)

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 11 juni 2017 16:06:23 (12%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Op 11 juni 2017 15:57:57 schreef mel:
Plumbicons zijn uit 30 voor Christus :)
Tegenwoordig is het denk ik wel een heel klein chippie..

Maar hadden wel een lagere drempel dan vidicons....;)

Ik refereerde ook aan die X-icons omdat er geschreven werd dat oudere systemen een beter beeld gaven.

@Arco:
[schertsmodus] Je weet nooit bij die ouwe Babyloniërs. Er gaat ook de mare rond, dat ze een soort (chemische) batterijen hadden. Niet dat Leidse-flessen systeem, waar de Mythbusteres mee naar voren kwamen. :P :D [/schertsmodus]

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

na dat ongeluk in parijs gingen de overige concorde vliegtuigen toch snel met pensioen. er waren maar 20 toestellen van, die al 30 jaar oud waren. het was niet meer als versneld richting de sloop sturen die oude toestellen.

beter beeld van die gasbuis CCD voorlopers kan ik niet zeggen, ze hadden meer last van slijtage door lichtinval als een CCD dat heeft. een vidicon buis die bij een raam hing waar zon opstond ging niet zo lang mee.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 11 juni 2017 16:22:24 (33%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Ik denk dat het meer werd aangegrepen om er vanaf te komen in verband met het hoge geluidsniveau en brandstofverbruik en om de hoge uitstoot. De hele zaak was gewoon niet rendabel, ze mochten bijna nergens meer landen.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 11 juni 2017 16:25:26 (21%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
GJ_

Moderator

Op 11 juni 2017 12:34:08 schreef Hoeben:
Ik denk dat iedereen er overheen gekeken heeft wat voor een risico die accu's zijn. Als er nou eens miljoenen elektrische auto's rondrijden, hebben we dan niet een groter risico op doden? Wat als er een kettingbotsing gebeurt? Benzineauto's zijn tegenwoordig goed beveiligd. Het wordt tijd dat er wetten komen voor elektrische auto's.

Ik denk dat je overdrijft;
brand brand brand brand brand brand enz enz

Op 11 juni 2017 14:20:40 schreef Hoeben:
Maar toch: ALS het gebeurt, waar zit je liever in, een elektrische auto of benzineauto die brandt? Ik zit het liefst in een diesel.

AS is verbrande turf (over brandstoffen gesproken).
Jij focussed heel specifiek op 1 factor, brand. Je kiest voor diesel om specifiek die ene reden. Persoonlijk vindt ik het best belangrijk dat we onze lucht schoon houden en dat we niet standaard met een busje zuurstof en een masker op pad hoeven. En 37C gemiddeld in de zomer trek ik ook niet.
Ja ok, ik chargeer een beetje, maar met z'n allen lekker blijven stoken is toch ook geen optie lijkt me.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
High met Henk

Special Member

ik spreek uit ervaring dat diesels OOK prima kunnen branden zelfs als je er geen aanrijding mee hebt...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Precies hoe zijn benzine auto's volgens jou beveiligd dan? Behalve afsluiters die bij een botsing automatisch dicht gaan en brandstofpompen die stoppen zou ik het niet weten, terwijl elektrische auto's ook gewoon zekeringen hebben, en hoofdcontactors die afschakelen bij een ongeluk.

Een brand in een elektrische auto gaat hoe dan ook langzaam; Lithium cellen zijn veel minder ontvlambaar dan benzine of zelfs diesel, dus het uitbreiden van zo'n brand gaat veel rustiger. Als een accupakket eenmaal in brand staat is er meestal niet meer aan te doen, maar als dat pakket goed ingepakt zit (zoals bij een Tesla) is de auto niet eens perse total-loss, tenzij een paar overijverige brandweerlieden de firewalls open gaan breken, zoals meermaals gebeurd is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Sparky, dat was de vraag. Gaat dat langzaam? Wat ik heb gezien bij telefoons is dat er nogal flinke steekvlammen uitkomen en dat het niet te doven is.

tja en dat is maar een telefoon, een lipo batterij van 3,7V bij 3Ah. een tesla draait op 400VDC en is 630A afgezekerd in het accupack. de cellen hebben dan wel een metalen mantel tov de plastic verpakking van een gsm accu, maar intern zit er al wat kilo's aan koppelstrips in die ook goed kunnen gaan vonken.

rijd je zo'n wagen tegen een boom met 80kmh zal het accupack hoe dan ook krom staan gezien het groot als als de hele bodemplaat is, een brand heb je zo met 7000 accucellen die op zichzelf al tientallen A kortsluit stroom kunnen leveren. de koppelstrips in het pack kunnen intern sluiting maken en zo de brand beginnen.

dan heb je ook nog dat je geen water op lithium spuit om te blussen, maakt het alleen maar erger..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 11 juni 2017 13:48:05 schreef Danny G:
Mmm, uit nieuwsgierigheid : heeft ie het overleefd ?

Ondertussen gevonden : JA dus.Spijtig.

Ik krijg er vast spijt van, maar kun je dat spijtig eens toelichten? Ik neem toch niet aan dat je hier mensen zomaar zonder reden doodwenst?

On topic: LiFePO accu's zouden relatief brandveilig moeten zijn. Wat zit er eigenlijk in deze auto?

Op 11 juni 2017 14:20:40 schreef Hoeben:
Maar toch: ALS het gebeurt, waar zit je liever in, een elektrische auto of benzineauto die brandt? Ik zit het liefst in een diesel.

Weet iemand hoe snel vuur zich verspreidt van lithium accu's? Minuten? Secondes?

Ik zit het liefst in een LPG auto met lege benzinetank. Diesel is een goede tweede omdat het wat lastiger in brand gaat, maar als het eenmaal brandt zit ik er ook liever niet in.

Ik denk dat lithium het midden houdt tussen LPG en benzine. Een steekvlam zoals bij LPG maar net als bij benzine niet in een voorspelbare richting.

Op 11 juni 2017 16:54:17 schreef flipflop:
[...] AS is verbrande turf (over brandstoffen gesproken).
Jij focussed heel specifiek op 1 factor, brand. Je kiest voor diesel om specifiek die ene reden. Persoonlijk vindt ik het best belangrijk dat we onze lucht schoon houden en dat we niet standaard met een busje zuurstof en een masker op pad hoeven. En 37C gemiddeld in de zomer trek ik ook niet.
Ja ok, ik chargeer een beetje, maar met z'n allen lekker blijven stoken is toch ook geen optie lijkt me.

Dat niet, maar stoot een Diesel niet minder CO2 uit dan een benzinewagen? En ik denk nog steeds dat het meer zoden aan de dijk zet om spuitbusjes met "onbrandbare druklucht" (=R134a) te verbieden. 1 busje leegspuiten en je had al op en neer gekund naar Barcelona.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 11 juni 2017 21:07:01 (100%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

En enkele cel kan wel een relatief spectaculaire brand geven (in verhouding tot het formaat van de telefoon), maar om te beginnen is dat waarschijnlijk LiCoO2, één van de meest brandbare soorten, tegenover LiFePO4, die bij een doorboring mag roken maar geen open vuur mag geven, voor een enkele cel. Met een heel pakket krijg je uiteindelijk wel vuur, maar dat duurt even; er zijn meerdere gevallen van flinke schade aan een Tesla, die een kwartier later pas in brand vlogen. Zoveel tijd krijg je met benzine niet. Het duurt simpelweg even voordat een cel zijn buurman voldoende heeft opwarmt dat hij ook in thermal runaway gaat.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
evelo

Golden Member

Er was ook eens in top gear een deense supercar die spontaan in brand vloog tijdens het rijden:

https://www.youtube.com/watch?v=ggROOCxcZZI

Dat zijn zo van die typische sportmerkjes die met veel moeite één of twee exemplaren van hun auto gemaakt hebben en die dan om een of andere reden opgepikt worden door een televisie-programma.
Die kunnen nooit tijd genoeg gehad hebben om alles tot het uiterste te testen. En die van de tv doen dat dan natuurlijk wel want het is toch hun spul en centen niet.

Tijdens het ontwerpen en testrijden zullen er ook wel de nodige golfjes, fiestas en yarisen in brand gevlogen zijn vermoed ik.

die kleine bedrijfjes worden niet door topgear opgepikt, maar daar bellen ze zelf tig maal voor om het programma te interesseren voor hun nieuw gebouwde auto. het is wel even een stukje reclame, dat programma werd in de oude setting op frankrijk na over de hele wereld verkocht. een goede review van dat programma was voor een autofabrikant een goede reclame voor de hele wereld die ze niet veel koste. maakten ze echter een wagen die niks als ellende was, tja dan waren ze ook eerlijk en dat vonden vooral fabrikanten in de VS niet fijn, daar kregen ze geen wagens meer van om te lenen voor het programma. ze hebben daar eens opnamen gedaan, maar kregen toch geen wagen van 1 merk. nu ja, men ging naar de lokale merkdealer, kocht een showroom model van dat type en teste die wagen.

idd hebben ze vaak wel 2 auto's van een te testen model, of zelfs meer. de topgear liana, ceed en z'n opvolgers hadden ze zelfs 3 van staan. bepaalde mensen waren in staat om de versnelling van 2 wagens op te stoken of een compleet voorwiel eraf te rijden. de michael gambon bocht op het topgear circuit heeft niet voor niets die naam gekregen :p

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Ja, met een bepaalde rijstijl krijg je alles stuk. Ik denk dat ik mijn mazda'tje uit 2005 ook wel in een halfuurtje kan stuk maken (zonder te botsen).

Wat betreft die batterij, ik zie dat op termijn allemaal wel goedkomen. Er zal wel iets van een standaard komen. Een aantal grote opvallende noodstopknoppen rondom de auto of zo :)

Lijkt me een prima plan, vooral op vrijdagavond als er veel aangeschoten en baldadige fietsers op de weg zijn ;-)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
maartenbakker

Golden Member

Op 11 juni 2017 21:44:07 schreef evelo:
[..]

Tijdens het ontwerpen en testrijden zullen er ook wel de nodige golfjes, fiestas en yarisen in brand gevlogen zijn vermoed ik.

Mercedes en Lamborghini hebben ook wel gebruikers laten betatesten zeg maar. Gelukkig pakte Mercedes het omvallen van de A-klasse zeer snel op, de kopers van zelfontbrandende en/of spontaan haaks rechtsafslaande Lamborghini's hadden minder geluk. Als die problemen al opgelost zijn dan toch redelijk stilletjes. Het is voor een klein nieuw merk m.i. geen heel grote schande om met een gekreukelde en/of affikkende auto op TV te komen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Grote fabrikanten zelf, hebben hun eigen mensen cq teams voor duurtesten.
Ik heb dat ook aan aantal jaren gedaan voor Mitsubishi electric.
Dus niet de autofabrikant zelf maar de toeleverancier.
We testen oa: starmotoren, dynamo's, brandstoftoevoer, ecu's, stekker verbindingen etc.
Daar deden we dan 5000 à 10000 Km over in een paar maanden.
Daarna de auto demonteren en de interessante delen werden naar de fabriek terug gestuurd voor onderzoek.
Dat was heel leerzaam (ook voor wat er allemaal achter de schermen gebeurd) en goed voor de contacten.

[Bericht gewijzigd door Paul Welther op zondag 11 juni 2017 23:10:02 (11%)

Automotive engineer - www.easy-tech.nl