JK Flipflop 0-24 teller 7segment display

maar hoe tel ik tot 24?
hij moet resetten na de 23 ste puls dus 24

[Bericht gewijzigd door nielsvdw op woensdag 14 juni 2017 22:54:16 (49%)

Arco

Special Member

Moet 'ie nu van 0...23, of 0...24 tellen?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

0-23 ofja dat moet er op verschijnen dus 24 mag je niet meer zien, maar met 2 keer vier flip flops die elk een ander seven segement display bestuurd

[Bericht gewijzigd door nielsvdw op woensdag 14 juni 2017 23:00:04 (26%)

Is het verboden om een reset aan meer dan 4 flipflops te hangen ofzo?

Arco

Special Member

Zoals reeds een paar keer gezegd, kwestie van de juiste flipflop uitgangen in de NAND poort stoppen: /Q8, /Q9, Q10, en /Q11 geeft 0100 = 4
(/Qxx is de reversed output)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

nee maar heb gewoon al alle dingen geprobeerd die ik kon bedenken en het lukt me niet. dat is net mijn vraag hoe ik die moet verbinden

Op 14 juni 2017 23:02:53 schreef Arco:
Zoals reeds een paar keer gezegd, kwestie van de juiste flipflop uitgangen in de NAND poort stoppen: /Q8, /Q9, Q10, en /Q11 geeft 0100 = 4
(/Qxx is de reversed output)

ja dat weet ik ook maar als ik deze instel als reset voor de eerste decade dan telt hij gewoon continu tot 4

Reset 4, nand 0100, resetpuls naar 4
Reset 24, nand 100100 resetpuls naar 24

als ik dat zo instel telt de eerste display hexadecimaal

Arco

Special Member

als ik dat zo instel telt de eerste display hexadecimaal

Je hebt ook 2 resets nodig, met eentje gaat het niet.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

geen chatbox! nutteloos gebabbel verwijderd.
Lees beiden de FAQ even door aub.

als je goed nadenkt, hoef je maar 2 bits te bekijken en daaraan een reset koppelen.

0 = 0000
1 = 0001
2 = 0010
3 = 0011
4 = 0100
5 = 0101
6 = 0110
7 = 0111
8 = 1000
9 = 1001.

stel dat ik een teller wil maken van 0-7, dan zou ik het eerste bitje aan de reset koppelen.
van het moment er dan 1 0 0 0 uit de teller komt, zal alles gereset worden.
je krijgt dan HEEL KORT dat je van 0111 naar 1000 gaat en direct 0000. je display zal de 8 nooit laten zien maar van 7 naar 0 springen.

jij wil resetten bij 24. je kan 2 uitgangen nemen die enkel en alleen bij 24 samen aanstaan. koppel die met 'iets' aan reset.
dat zijn toch basic dingen die je al hebt gezien op school? ik herinner me nog dat we een teller maakten en die ging van 0 naar F. en wij moesten dan iets maken dat die van 0-9 telde en dan een reset gat (identiek dezelfde opgave als wat jij maakt)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

jij wil resetten bij 24. je kan 2 uitgangen nemen die enkel en alleen bij 24 samen aanstaan. koppel die met 'iets' aan reset.

Dat kan niet zoals reeds gezegd. Het zijn binaire counters. Je zou dan 0,1,2...9,A...F,10,11,12...19,1A...1F,20,21,22,23 krijgen...
Moet met 2 aparte resets. (om de niet BCD waardes over te slaan)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Staat er in de opdracht dat ie decimaal tot 24 moet tellen? Als ik de vraag mag interpreteren dat ie tot 24 (hex) = 36 (dec) mag tellen... :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Neem een vel papier.Schrijf de binaire code op.
Denk na wat er moet gebeuren bij die.. en die... stand..
Waarom zou dat dan gaan gebeuren? En wat heb je er voor nodig?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 15 juni 2017 09:36:45 schreef Arco:
[...]
Dat kan niet zoals reeds gezegd. Het zijn binaire counters. Je zou dan 0,1,2...9,A...F,10,11,12...19,1A...1F,20,21,22,23 krijgen...
Moet met 2 aparte resets. (om de niet BCD waardes over te slaan)

ik dacht ook gelezen te hebben dat er al een teller is die tot 29 telt, maar het probleem zich nog stelde dat die op 24 moet stoppen.
iemand met dergelijke kennis om een teller te maken, moet toch ook iets eenvoudigs weten om 2reset signalen te bundelen

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 15 juni 2017 13:53:58 (12%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
RAAF12

Golden Member

Vrees dat 1 afvalt nummer 2 moet het werkstuk pas morgen inleveren. Als die simulator niet goed werkt bouw je het toch even op gaatjesprint? Ik heb een gruwelijke hekel aan simulatie soft maar ik ben een oldie, wellicht ligt dat daar aan.

Hier heb je zoiets (fig15), een onderdeel van een 24uursklok uit RE.1972
Veel simulatiegenot ;)

@Mel hieronder, daarom heb ik het gisteren niet gepost ;)

[Bericht gewijzigd door MGP op donderdag 15 juni 2017 15:56:14 (24%)

LDmicro user.
mel

Golden Member

Als je het "morgen" moet inleveren,ben je te laat begonnen.. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..