Weerstand

Hallo allemaal,

Ik heb een defecte print uit een plafonniere (led met Bluetooth en speaker).
Hierbij is de capacitor (X2-104k) doorgebrand. Ook is er een weerstand doorgebrand.
De capacitor heb ik al besteld maar van de weerstand weet ik de waarde niet.
Kan iemand mij hierbij helpen. Ik heb er al de multimeter aangehangen maar kom dan niet tot een waarde.
Zie bijgevoegde foto's.
Alvast bedankt voor de genomen moeite.

jerome

Golden Member

Ik wil enkel helpen met goede raad, en dat luidt zo. "gooi dat weg"! Wie weet is het te Londen zo niet begonnen. Ik ga hier later nog de foto toevoegen van de gevolgen, een aantal weken terug, die voortvloeien uit een X2 fout van een waterkoker. Althans volgens de expertise, want van de keuken en de achterbouw blijft niets over van het huis dewelke mijn ouders verhuren.

mel

Golden Member

Zelfs al zou je de nieuwe weerstand hebben, de print is gewoon verkoold.
Dit gaat m niet worden.
3 handelingen: Kliko open, ding er in mieteren, Kliko dicht.. :9

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

no een kleine toevoeging, die weerstand zal waarschijnlijk in serie zitten met de ingang en wordt 'misbruikt' als zekering. Alleen deze weerstand vervangen zal dus niet helpen, de rest niet aan beginnen. Dus het juiste advies is hierboven al gegeven :)

Thevel

Golden Member

Dus het juiste advies is hierboven al gegeven

Daar ben ik het maar deels mee eens, ik weet niet wat voor elektronicakennis de TS heeft maar met voldoende kennis is zo'n ding best wel veilig te repareren.
Als het ding geen drol waard is kun je hem idd beter in de kliko donderen.

@Valento
Plaats eens foto's van de hele print, ook van de koperzijde.
Merk/type zal ook handig zijn.

Ik heb ook een bluetooth led plafonniere (Lidl).
Wat is er gebeurd? Ziet er niet echt veilig uit.

Ik weet wat er fout is gegaan.
Door mijn domme fout is de plafoniere aangesloten geweest op een dimmer.
Dat heeft hij dus niet overleeft.
De plafoniere heeft 50 euro gekost dus niet echt goedkoop.
En ja op de dimmer zit inmiddels al een nieuwe led lamp speciaal voor een dimmer.
Ik wil hem eigenlijk repareren voor mijn hobby hok. (zonder dimmer).
Zou een foto van de hele print helpen met het bepalen van de juiste weerstand?
Mijn dank is weer groot.

klein is fijn

Moderator

Het zijn niet alleen de onderdelen, het is de print zelf die problemen gaat geven. Dat zwarte verkoolde op de print, dat geleidt nu stroom.

Als je dit ding serieus wilt gaan repareren dan moet je beginnen met al het zwart weg te krabben om daarna te zien wat voor gat je overhoudt.

Thevel

Golden Member

Een foto plaatsen kan natuurlijk altijd en is volledig gratis :)

vergeten

Golden Member

Ik vermoed dat het een gewone weerstand is geweest van lage waarde, (0,5 of 1 Ω) die is misbruikt als safety weerstand, vanwege de schroeiplek.
Maar dan moet hij in serie hebben gezeten met de phase of de nul van de voedende netspanning.
Een foto van de gehele onderkant en bovenkant van de print kan daar uitsluitsel over geven, zoals al eerder voorgesteld.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

@vergeten: Het is een condensator voeding, dus er zit een condensator tussen de 230V en de bruggelijkrichter. In "steady state" werkt dat prima. De sinus van het net zorgt voor de normale stroom door de condensator. Maar bij het inschakelen, stel dat dit op de top van de sinus gebeurt, krijg je dan heel even een belachelijk veel te hoge spanningspiek op de uitgang. Daarom is die weerstand toegevoegd. Ik zie daar vaak een weerstand van de orde van 22 ohm, dus 20-40x meer dan jij suggereert. Hier loopt dan heel even zo'n 10A doorheen bij "pech bij inschakelen". Een dimmer REGELT gewoon dat je structureel 100x per seconde pech hebt... Tja 10A door zo'n weerstand gaat goed als je hem niet 100x per seconde aan en uit gaat zetten...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/