Wat voor motortje voor antieke zelfbouw ventilator....

De normale "standaard" elektromotoren dus zonder koolborstels en of permanente magneten zitten al op 1500 of 3000 rpm, lijkt me een beetje veel voor je propellers.
Weet je al op wat voor een toerental je uit wil komen ?

evdweele

Overleden

Op 18 juni 2017 19:13:10 schreef big_fat_mama:
Mechanische keukenklok horizontaal ophangen en de secondenwijzer wat uitbreiden :) ?

Ik denk dat dit niet gaat werken met rotorbladen van 1,5 meter.

Mijn plafondventilator met een diameter van 120cm heeft een motorhuis van 28cm diameter.
Het vermogen van de motor is 195W volgens de documentatie. Het maximum toerental is 175 per minuut.
De TS wil met riemen gaan aandrijven, dus die verliezen komen er ook nog bij.

Mooi is ie niet, maar je moet ook niet naar Praxis gaan om een ventilator te kopen als het al 5 dagen lang boven de 30 graden is. Dan is bijna alles uitverkocht.
En na 30 jaar ben ik eraan gewend.

[Bericht gewijzigd door evdweele op zondag 18 juni 2017 21:53:02 (16%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

met overzetting op snaarwielen, zou je die hoge snelheid al aan kunnen pakken door een klein snaarwiel op de motor te zetten en een grote op de fan as. echter is een hoog toerental weggooien ook zonde, het vermogen vane en fanblad wat ~40rpm doet is niet heel veel ( hoop dat je ze gebalanceerd hebt gemaakt, want ze gaan anders flink wiebelen )

motoren met koolborstels vallen meteen al af, want die slijten veel te snel. een motor met vertragingskast of motorregelaar is makkelijker werken.

een motor van een oude wasdroger zou kunnen. die zijn gelagerd en lopen rustig, met de juiste pullys gaat dat wel. de as is meestal erg lang, dus kunnen er 2 snaarwielen op, motor midden tussen 2 fans zetten dan. echter lopen ze dan tegen elkaar in, van fan naar fan gaan levert dezelfde draairichting op zonder gekruiste snaren of extra overbrenging.

plafondfan motoren kom je zelden tegen met meer vermogen als een 60-80W. een wasdrogermotor doet bijna 3x dat..

een motortje van een oude aircofan binnen of buiten werkt ook. buiten heeft meer vermogen, maar de binnenfan heeft 3 standen, die je met een 3 standenschakelaar kunt gebruiken. daar geld wel weer 1 motor per fan..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 18 juni 2017 19:47:43 (10%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Even voor het verwachtingsmanagement... ik denk aan 10 a 15 Rpm

Dus heel langzaam !

Het is meer een vintage stijl ikoon dan koeling. Alsof ik oude propellors heb gebruikt enzo.

Dus een motortje ergens verborgen in een huisje, dan riemen naar de ene en doorlussen naar de volgende.
De riemen zijn onderdeel van het ikoon :-)

Op 18 juni 2017 19:07:07 schreef ToothPick:
[...]

Ik bedoel eigenlijk: Wat kan ik het beste slopen en hergebruiken :-)
Waar zit zo'n motortje bijvoorbeeld in

Dit soort motortjes zitten in oude platenspelers van midden vorige eeuw. Je hebt dan zelfs geen condensator nodig

De motor van een platenspeler lijkt me wat klein, zeker als je leren riemen zou willen gebruiken voor de vintage-look heb je nog wel een beetje koppel nodig.

Een motor uit een wasmachine of droger zou misschien kunnen; dat zou een asynchrone motor of een seriemotor kunnen zijn, beide komen voor. De stelling dat een motor met koolborstels te hard slijt vind ik een beetje onzin, ik heb hier industriële DC motoren liggen die een jaar of 10 heel veel uren gemaakt hebben, en nog steeds niet aan het eind van hun eerste set koolborstels zijn. Een groot voordeel van een seriemotor (die ook borstels heeft) is dat je hem in snelheid kunt regelen met een dimmer die geschikt is voor inductieve belastingen. Je moet er wel voor zorgen dat hij nooit onbelast kan draaien, als de riemen eraf lopen of zo, want dan gaat hij heel hard draaien en mogelijk uit elkaar klappen. Als je de ventilator op de motor zelf laat zitten (wat voor de koeling toch al een goed idee is), is dat niet meer mogelijk, omdat die al voldoende belasting vormt op hogere toerentallen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Kun je niet iets met het draaimechanisme uit een microgolfoven?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
maartenbakker

Golden Member

Op 18 juni 2017 19:31:24 schreef HD13:
De normale "standaard" elektromotoren dus zonder koolborstels en of permanente magneten zitten al op 1500 of 3000 rpm, lijkt me een beetje veel voor je propellers.
Weet je al op wat voor een toerental je uit wil komen ?

Toch zijn dat wel de motortjes die je altijd tegenkomt in ventilatoren. En oudere platenspelers, maar daar is het vermogen een beetje te weinig. Met minder dan 50 a 100W zou ik het toch echt niet proberen. Dan is de beste tip om een plafondventilator te slopen... Of gewoon ergens zo'n motor te bestellen.

Een borstelmotor hoeft niet heel snel te slijten, maar is een herrieschopper en heeft nog wat meer reductie nodig.

Wat het toerental betreft, je hebt dus een veelpolige motor nodig en alsnog wat toerenreductie door de juiste poeliemaat te kiezen. In plafondventilatoren zitten inderdaad veelpolige motoren. In normale ventilatoren, platenspelers, etc. juist niet.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 18 juni 2017 22:04:41 (23%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

een borstelmotor maakt idd herrie, vonkt, is een stoorbron. dat wil je niet boven je plafond hebben zitten. tevens hebben ze doorgaans een veel te hoog toerental of glijagers.

dergelijke frutmotortjes als van een magnetron plateau heb je niks aan, 1,5 meter doorsnee heb je echt wel meer voor nodig..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Waarom toch? Er hoeft toch geen, of nauwelijks, energie te worden geleverd? Alle kans dat, zoals reeds opgemerkt, de "overbrenging" meer vermogen gaat opnemen dan de ventilator zelf. Hoe groot of hoe zwaar die is is weinig relevant.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

een motor uit een magnetron doet 2-3rpm, is wat weinig..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Maar hij wil toch nog met riemen gaan knutselen, voor het mooie uitzicht.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
evdweele

Overleden

Als het echt "vintage" moet worden zou ik het met een kolengestookte stoommachine aandrijven ;-)
Zoals de weverijen eind 19de en begin 20ste eeuw werkten; aandrijfassen door de hele fabriek en bij elke machine een stel drijfriemen.

http://www.dbnl.org/tekst/lint011gesc03_01/lint011gesc03ill14.gif

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

Op 18 juni 2017 22:25:47 schreef big_fat_mama:
Waarom toch? Er hoeft toch geen, of nauwelijks, energie te worden geleverd? Alle kans dat, zoals reeds opgemerkt, de "overbrenging" meer vermogen gaat opnemen dan de ventilator zelf. Hoe groot of hoe zwaar die is is weinig relevant.

Waar komt dat idee vandaan (behalve 2 keer in jouw berichten in dit topic)? Het klopt dat riemaandrijving ook aardig wat energie opslorpt, maar de luchtweerstand van 2 grote fansamenstellingen vergt op zijn minst tientallen watts om te overwinnen en zelfs in een vacuum zou je nog een flink aanloopkoppel nodig hebben (*). De (overwegend Chinese) fabrikanten van "alleenhangende" plafondventilatoren weten dat en monteren vrij grote buitenloper-motoren. In combinatie met poelies kun je beter kiezen voor een motor met een traditioneel anker dat in de veldspoel draait, of anders een poelie monteren op zo'n buitenloper.

(*) zo'n synchroonmotortje met vertraging uit een magnetronoven zou je bovendien van een versnelling moeten voorzien, dan schiet het al helemaal voor geen newtonmeter meer op met dat koppel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Het aanloopkoppel, jawel inderdaad. Maar die luchtmassa gaat toch amper invloed hebben, bij die lage snelheid? Trouwens als het daar op aankomt kan hij nog altijd de "spoed" verkleinen zodat er minder lucht verplaatst wordt - het gaat hem in de eerste plaats om het visuele effect, niet om de luchtcirculatie.

dan schiet het al helemaal voor geen newtonmeter meer op

Die is prachtig!

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 18 juni 2017 23:32:20 (13%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Met een rotordiameter van anderhalve meter en 15rpm gaat de tip alsnog bijna 1.2m/s, en daarvan heb je er waarschijnlijk 3-5 per ventilator, keer twee. Leren riemen zijn stug, en die lusten dus ook wel wat vermogen. Waarom zou je niet gewoon een motortje nemen dat ~100W kan leveren, dan weet je vrij zeker dat het goed gaat.

Zo'n leren riem loopt niet goed over een hele kleine pully, dus veel meer dan 2.5:1 zul je daar niet uit kunnen halen. Met een motortje op 1500rpm (4-polige asynchrone motor) heb je dus alsnog een vertraging van 40:1 erbij nodig.

Je zou het met een ruitenwissermotor kunnen doen, maar ik weet niet hoe lang die heel zou blijven. Ze zijn natuurlijk wel gemaakt om honderden uren te lopen met een flinke belasting, en in deze toepassing hoeft hij niet zoveel koppel te leveren als bij een ruitenwisser, dus wellicht dat het wel goed gaat, als je hem in ieder geval ook goed smeert en zorgt dat hij zijn warmte kwijt kan.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
evdweele

Overleden

Op 18 juni 2017 23:44:05 schreef SparkyGSX:
Zo'n leren riem loopt niet goed over een hele kleine pully, dus veel meer dan 2.5:1 zul je daar niet uit kunnen halen.

Mijn moeder had een trapnaaimachine die met een ronde leren riem (zeg maar 'veter') werd aangedreven.
De pully op de naaimachine was circa 7cm in diameter, de pully op de trapper schat ik op 40cm diameter.
Die machine heeft toch meer dan 60 jaar goed gefunctioneerd.

Ik zie dat die leren riemen voor naaimachines nog steeds worden verkocht.
https://www.vandoornnaaimachines.nl/shop/Riem-voor-trapnaaimachine--p-…

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Dat is een vrij forse overbrenging, 5.7:1. Ook wel handig natuurlijk dat je zowel de riem als de riemschijven bij elkaar passend kunt inkopen.

Alsnog heb je in totaal ongeveer 100:1 nodig als je met 1500rpm begint, dus je moet nog ergens ongeveer 17.5:1 vandaan halen. Het alternatief is een motor op ongeveer 85rpm laten draaien; dat zou kunnen als je een seriemotor of DC motor gebruikt die het koppel kan leveren. Dat is dus een vrij forse motor voor de toepassing, maar dat lijkt me niet echt een probleem.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Shock6805

Golden Member

In een extreem geval zou je nog een planetaire overbrenging in de naaf van de ventilator kunnen verstoppen. Al is dat misschien wel ingewikkelder om te construeren.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
maartenbakker

Golden Member

Waarom moet je persé een asynchrone motor gebruiken die 1500rpm loopt? Dat hangt van het aantal poolparen af, en dan ben je echt niet beperkt tot 4. Zou je echt nergens een motor met veel poolparen kunnen vinden (lijkt me sterk, ventilatorfabrikanten vinden die ook), dan zou je een draaistroommotor met een goedkope frequentieregeling als aansturing kunnen nemen.

Een seriemotor of een DC-motor (zelfde maar dan met permanente veldmagneten) blijft groot, lawaaiig en afhankelijk van de constructie wat minder veilig en afhankelijk van de constructie wat onderhoudsgevoeliger. Wil je echt met DC werken dan kom je misschien eerder op een BLDC motor uit (eigenlijk een synchrone draaistroommotor met permanente magneten op de rotor). Die zou opzich prima aan de eisen voldoen, maar dan moet je weer een aansturing knutselen of aanpassen. Mogelijke bron: slopen uit een LG wasmachine.

Het nadeel van een planetaire overbrenging is dat hij wat meer herrie maakt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik zie veel verschillende meningen en aanpakken. Prima, ik leer overal van.

Nog even terug naar de basis.

De propellors worden slechts 2 bladig. Ik denk nu aan 130 cm diameter. De spoed wordt niet heel hoog.
Ik zaag ze uit dun berkentriplex plaat, (een hele serie) en lijm die iets verschoven rond het centrum op elkaar. Daarna lekker een paar dagjes schuren tot het glad is en dan donker beitsen en blank lakken. Dan blijft het laminaat zichtbaar.

Via een gelagerde as de boel ophangen met een pully boven het lager. Ik denk dat ik de pullies zelf print in een houtdoordrenkte PLA. Eventueel print ik de lagers ook zelf, maar dan in Nylon (Of Taulman)

Dan routeer ik de riemen van de motor via een route met pullies naar de beide prop's. Ik heb enkele mooi donkerrode huiden liggen van een stoffeerklusje. Daar kan ik wel riemen van maken met de suede kant naar buiten denk ik. Ergens een veerrol in het circuit voor wat spanning op de riem en dat moet het wezen :-)

Het mooist is natuurlijk een solar motor met paneel. Dan draait de boel vanzelf bij veel zon :-)

Shiptronic

Overleden

Je kan ook 1 blad direkt aandrijven, de pully's draaien dan voor de Show mee ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Een voorwiel motor van een elektrische fiets lijkt me ook prima bruikbaar:
Pro`s:
- Laag toerental
- Hoog koppel
- Snelheid goed regelbaar
- geruisloos
- Voldoende vermogen (250W)
- Kan op zonnepaneel werken

Cons:
- Laagspannings voeding nodig (24V of 36V)
- motoregelaar nodig (china 25 piek)

http://www.electric-bike-kit.com/images/products/detail/Motor1_2.jpg

maartenbakker

Golden Member

Als je voor solar gaat krijg je misschien toch wel het hoogste rendement met een gelijkstroommotor (BLDC). Zo'n voorwielmotor is dan inderdaad een stuk handiger dan eentje uit een wasmachine!

Ben alleen wel bang dat hij niet erg veel en hard zou draaien als je uitsluitend zonnepanelen gebruikt, of je moet een flinke oppervlakte neerleggen.

@hieronder: 1 rpm is wel erg langzaam en 3,5W is net zoiets als een magnetronplateaumotortje denk ik.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 19 juni 2017 20:40:58 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.