12V toiletfan wat intelligentie geven

Ik wil graag een computerfan gebruiken voor het toilet. Ideaal zou zijn om deze aan te schakelen bij het aanschakelen van de verlichting en met vertraging uit laten schakelen bij uitschakelen verlichting (zijn kant-en-klaar te koop, maar duurder dan een computerfan die toch al rondslingert...)
Wellicht nog idealer zou zijn om hem op 5V (of zo) te laten draaien tijdens toiletbezoek en op 12V na uitschakelen verlichting gedurende 5-10 minuten of zo.

Ik kom zelf niet veel verder dan dit met twee NE555's te bouwen, waarbij ik nog even moet verzinnen hoe ik de triggerpulsen uit de 230Vac ga halen (optocoupler oid?)

Hardop denkend (en passant de tweede NE555 wegbezuinigt):
230Vac schakelt 12V smps, auto-sigaretten-USB plugje op de 12V smps maakt 5V. Fan op deze 5V. Bij uitschakelen 230Vac houdt een relais en een NE555 nog 10 minuten de 230Vac op de 12V smps. Ditzelfde dubbelpolige relais bedient met zijn tweede pool de 12V op de fan (waar ook nog steeds de 5V op staat).

Of zo...

Betere ideeën welkom :)

Tja, Ik heb random microcontrollers rondslingeren. Ik zou een 12V voeding nemen, dan met PWM de "langzaam draaien zolang het licht aan is" en instelbaar sneller nalopen als het licht uitgaat. Een goedkope DCDC converter kan de 5V maken. ALs ik te beroerd ben om te gaan PWMen, kan de fan ook op die 5V... Maar op basis van meer discrete onderdelen kan ook en als je dat prefereert, ga je gang!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Als je er bij stilstaat, is het eigenlijk vreemd dat er geen toiletpotten met ingebouwde luchtafzuiging zijn... ;)
Probleem bij de bron aanpakken werkt meestal het efficientst...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

Probleem bij de bron aanpakken werkt meestal het efficientst...

Maar dat is toch niet de bron van de stank?
Niet meer p**pen, dat is pas effectief. ;-)

Toiletpotten met luchtafzuiging zijn er wel degelijk. Er is zelfs een langlopend topic over op CO.
Begin jaren 70 kwam ik regelmatig in een café waar zodra je het licht aandeed een ventilator in de buis van de stortbak lucht begon af te zuigen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Lambiek

Special Member

Ik heb vorig jaar zo'n systeem gemaakt, werkt perfect.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ooit zoiets tijdens mijn LTS opleiding gemaakt, toen de politie nog op varkens reed.

NEN555 timer op axiaal ventilatortje. De bedoeling was om deze af te laten zuigen via de stortbuis van het water uit de stortbak richting de pot, zodat je de luchtjes bij de bron wegneemt.
PVC T-stuk met Y vormige aftakking tussen de stortpijp ca. 30 boven de pot. Axiaalventilatortje in het Y vormige t-stuk deel zodat deze niet door het water geraakt kan worden.
Andere kant van de ventilator op een buis richting het (toen nog) passieve luchtkanaal en je was hyper modern. Tegenwoordig wordt deze gelijksoortige techniek ingebouw in de dure WC potten.

Arco

Special Member

Je kunt de kwalijke dampen dan ook afvoeren op de riolering, zit alles lekker dicht bij elkaar.
Heb je alleen een extra klepje nodig om bij stilstaande fan de luchtjes in het riool te houden... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik bedoelde gewoon afzuiging op de (eindelijk na 10 jaar weer kraaiennesten vrije) luchtafvoer van de totale ruimte. Maar die luchtafvoer echt op de pot klinkt ook wel gaaf ;)
We beginnen even met de ventilator op de totale ruimte. In rubber opgehangen op 5V is ie in iedergeval fluisterstil... Maar verder niet meer getest of geknutseld.

Ik heb inderdaad nog wel ergens een mini arduino oid rondslingeren, maar programmeren is al sinds mijn ZX81 en Commodore 64 niet aan me besteed... Mijn logica komt niet overeen met die van de meeste programmeertalen waar ik ooit mee gewerkt heb.
Ik wil wel, maar het wil niet, zeg maar...

Lambiek

Special Member

Op 19 juni 2017 22:05:08 schreef r-p:
Maar die luchtafvoer echt op de pot klinkt ook wel gaaf ;)

Ik heb het vorig jaar ook op deze manier gedaan, maar dat was bij een nieuw toilet. Dan gaat het allemaal een stuk eenvoudiger.

Misschien nog wel eens een leuk stukje voor een artikel.

Hier een paar foto's.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/toilet_5.jpg

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/toilet_6.jpg

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/toilet_4.jpg

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/toilet_1.jpg

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/toilet_2.jpg

Ik blaas het niet af naar het riool, maar blaas het terug in de toiletruimte via een koolstolfilter. Dat werkt prima, je ruikt echt niets. Het filter moet om de vijf jaar vervangen worden, en kost 25,- Euro.

Mijn logica komt niet overeen met die van de meeste programmeertalen waar ik ooit mee gewerkt heb.
Ik wil wel, maar het wil niet, zeg maar...

Welke talen zijn dat?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Neem een standaard PIR module. Als je binnenkomt: aan en blijft aan. Als je weggaat blijft hij een instelbare tijd lopen.
Wil je een hoger toerental dan kan tijdrelais schakelingetje maken. Ik zou gewoon een weerstandje nemen om de fan te 'dimmen'

De arduino code is zo simpel als:

code:


#define PIR_PIN 2
#define FAN_PIN 3
#define NALOOP_SEC 600

void setup (void) 
{
  pinMode (FAN_PIN, OUTPUT);
  pinMode (PIR_PIN, INPUT);
}


void loop (void)
{
  int i;

  if (digitalRead (PIR_PIN) == 1) {
     digitalWrite (FAN_PIN, 1);
     while (digitalRead (PIR_PIN) == 1 ) 
        delay (1);
     for (i=0;i<NALOOP_SEC;i++)
        delay (1000);
     digitalWrite (FAN_PIN, 0);
  }
}

dus dat moet niet al te moeilijk zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedankt voor de foto's, en interessant dat het met een simpel koolfilter al zo goed lukt!

Talen: basic, pascal, vba, C, blokprogramma waar ik de naam even niet meer van weet, etc. Vaak net voldoende geleerd om een tentamen te halen, en dan weer snel vergeten... Ook nog iets op een Unix comoputer: het programmeren van een BCD naar 7 segments decoder op transistorniveau. Kan ik me vrijwel niets van herinneren, maar begon op vrij low-level waarna we die geprogrammeerde blokken konden samenvoegen. Genereerde uiteindelijk mooie chiptekening met alle transistoren en na 3 maanden werken hadden we een computermodel van een chippie dat je ook voor 1 gulden kon kopen...

Die Arduino code snap ik nog bijna, dus misschien toch weer eens een poging gaan wagen ;)
Degene die ik heb liggen was om de stuurbediening van mijn Prius-radio te laten werken met mijn JVC radio. Maar dat heeft iemand (ergens op het www) al een keertje gedaan, alleen met een andere auto en/of radio dus dan hoef je het wiel niet zelf uit te vinden.

EDIT: de 230V lamp heeft een afstandsfitting (vorige eigenaar) met twee stopcontacten. Je weet wel zo een die je vooral niet meer mag gebruiken...
USB-ladertje erin, via diode op fan en dan draait deze dus langzaam bij lamp aan.
Deze 5V via diode op een relais dat 230V~ schakelt waarmee ik een 12V 1A voedingkje aanzet. Deze voedt een NE555 die op 15 minuten staat en start door wegvallen van de 5V (lamp uit).
De uitgang van de NE555 voedt het 5V relais via een zener/weerstand (voor wegstoken 7 van de 12 volt) en houdt zo de volgende 15 minuten de 230V~in stand. Tevens voedt de uitgang van de NE555 de ventilator.

Probleem: tussen wegvallen 5V en opstarten NE555 zit een 'tijdsgat' dat theoretisch gevuld moet worden. Simpelweg een goldcapje op de spoel van het 5V relais.

Probeer dat van de week eens te bouwen.

[Bericht gewijzigd door r-p op dinsdag 20 juni 2017 21:35:50 (29%)

Ik heb zoiets voor bij de kattenbak gemaakt, maar dan met behulp van een bewegingsmelder van een buitenlamp die een klein half uurtje geschakeld blijft. Werkt als een zonnetje.

Lambiek

Special Member

Ik heb zoiets voor bij de kattenbak gemaakt,......

Als die kat gepoept heeft blijft het toch liggen, dat gaat dan toch weer stinken als je ventilator uit gaat? Ik neem tenminste aan dat de kat het niet zelf opruimt. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
pa3gws

Golden Member

Op 19 juni 2017 19:15:26 schreef Arco:
Als je er bij stilstaat, is het eigenlijk vreemd dat er geen toiletpotten met ingebouwde luchtafzuiging zijn... ;)

Beetje duur maar wel te koop. :-p
https://www.sanispecials.nl/ACTIE-Wandclosetset-met-Geberit-Duofix-m-g…

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

Ach, wat heet duur...
Japanners bijvoorbeeld geven met gemak 5000 dollar uit aan een luxe porseleinen troon...
(de stortbak ziet er wel uit alsof er genoeg water in zit om een hele japanner mee door te spoelen... :) )

http://mblogthumb4.phinf.naver.net/20160805_231/japansisa_14703868985887YHA0_JPEG/3.jpg?type=w2

Zelfs de toiletrolhouder heb je al een handleiding voor nodig...

http://www.silverbearcafe.com/private/02.13/images/even-though-it-could-turn-japanese-yen-into-toilet-paper.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Dat ze nog geen robot hebben om je r... af te vegen. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Thevel

Golden Member

Op 21 juni 2017 16:16:58 schreef pa3gws:
Dat ze nog geen robot hebben om je r... af te vegen. :-p

Geen robot maar het veegt wel je r... af :)
https://thuiscomfort.nl/thema/japans-toilet.html

Op 21 juni 2017 12:33:27 schreef Lambiek:
[...]
Als die kat gepoept heeft blijft het toch liggen, dat gaat dan toch weer stinken als je ventilator uit gaat? Ik neem tenminste aan dat de kat het niet zelf opruimt. :)

Een beetje kat dekt z'n uitwerpselen toe. Als je de juiste kattenbakkorrels gebruikt wordt de stank van de uitwerpselen geneutraliseerd. Alleen tijdens het kakken ruik je het dus, en daar kan zo'n afzuigsysteem z'n waarde bewijzen.

Op 19 juni 2017 19:15:26 schreef Arco:
Als je er bij stilstaat, is het eigenlijk vreemd dat er geen toiletpotten met ingebouwde luchtafzuiging zijn... ;)
Probleem bij de bron aanpakken werkt meestal het efficientst...

Gewoon een andere rubber achterop de pot met afzuigbuis. Dat zou genoeg moeten zijn, de pot zelf zuig je dan onder de rand af. Een 40 Watt of zo.

Een sterk vacuum zuigen kan sommigen hier ook helpen....

Lambiek

Special Member

Op 22 juni 2017 11:59:21 schreef Hans60:
Een beetje kat dekt z'n uitwerpselen toe.

Nou, hier in de tuin anders niet!!!!!!

Als je de juiste kattenbakkorrels gebruikt wordt de stank van de uitwerpselen geneutraliseerd.

Wij hebben geen kat, "eigenlijk hebben we katten van de hele buurt" dus ik weet het niet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

De hele tuin met een laag kattenbakkorrels gaat ook weer wat ver... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als je zorgt dat de kat er ook onder ligt is het probleem wél opgelost.... ;-)

pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.