Samsung UE46D5000 wazig/dubbel beeld

Een van de zovele topics, maar misschien herkent iemand dit probleem, het exacte probleem kon ik niet terug vinden in andere topics.

Ik heb een Samsung UE46D5000 van een jaar of 5 oud. Het begon met onderaan het beeld, centimeter of 5 boven de onderkant, een zwarte lijn van 1 pixel hoog. Toen kwam boven de zwarte lijn ook een witte lijn van 1 pixel hoog. Beide lijnen over de volledige breedte. Dat was op zich niet storend, maar nu doet de TV wel raar: alles boven de lijnen verschijnt soms wazig/dubbel. Precies alsof de rijen pixels dubbel weergeven worden, of omwisselen. Weet niet hoe ik het moet omschrijven, maar het geeft precies een dronken beeld en ik krijg het niet vastgelegd op foto. Onder de oorspronkelijke zwarte en witte lijn is het beeld wel nog gewoon goed. Probleem doet zich ook niet altijd voor, kan er niet echt een patroon in vinden, de ene avond amper problemen, de andere avond geen TV te kijken.

Iemand een idee in welke richting dit kan zitten?

maartenbakker

Golden Member

Klinkt als een paneelfout. Verandert de storing als je het toestel van boven met twee handen beetpakt en tordeert?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Gisteren heel de avond niets gemerkt, nu begint het weer sporadisch. Het vastnemen en torderen lijkt geen invloed te hebben op de storing, wordt er niet erger noch minder door.

Lijkt op interne sluiting IN het beeldscherm zelf,weinig hoop

Ondertussen er toch in geslaagd een foto te maken, hier te zien. Onder de lijn onder de ondertitels is alles normaal, er boven niet.

Het lijkt er op dat als die lijn donker is, het probleem minder erg is. Dus bvb bij programmas met zwarte balken boven en onder en die lijn dus zwart is, is het probleem vaak weg of veel minder erg.

Uitkijken naar een nieuwe tv dus?

Edit: zoeken op ghosting geeft soortgelijke resultaten en komt blijkbaar neer op een paneelfout met hoge herstellingskosten. Sommigen beweren wel succes te hebben door wat te knutselen aan de connectors van het paneel, ga ik ook maar eens proberen. Toch niets te verliezen.

[Bericht gewijzigd door Rafael op dinsdag 27 juni 2017 22:09:10 (11%)

Aan de zijkant van het beeldscherm hangen soort van "oortjes" aan en daarop staat een type. Google eens en misschien vind je een link naar een russische site.

maartenbakker

Golden Member

Meestal als torderen geen verschil maakt, zal knutselen aan de aanhechtingen (meestal zit het niet in de paar connectors tussen TCON en stuurprint maar in de gelijmde/gesmolten/gelaste verbindingen tussen stuurprinten en paneel) ook niet zoveel doen, maar dit zijn inderdaad typisch van die gevallen dat je het gewoon maar even moet proberen en het kan de levensduur toch tussen een paar weken en een paar jaar verlengen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 28 juni 2017 20:38:29 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

rafael,moest in het ergste geval,gen herstelling mogelijk zijn,zou u me dan een foto van het mainbord kunnen doorsturen,ik zoek namelijk een mainbord voor een samsung ue46c6700.Kunnen dan verder afspreken ;

Hoi Steff Mainbord van de D versie is niet dezelfde als van een C versie

bedankt Marina voor de tip.daarom vroeg ik om een foto.heb eens een mailtje gehad van een collega hier met vervangbare types,maar moest wel in het menu de beeldbbreedte aanpassen!

Op 1 juli 2017 16:23:04 schreef STEFF:
rafael,moest in het ergste geval,gen herstelling mogelijk zijn,zou u me dan een foto van het mainbord kunnen doorsturen,ik zoek namelijk een mainbord voor een samsung ue46c6700.Kunnen dan verder afspreken ;

Ongeveer een maand later, maar beter laat dan nog nooit zeker? :)

Hierbij de foto's van de printplaten, heb van alle 3 een foto genomen voor de zekerheid:
Print 1
Print 2
Print 3

Op 28 juni 2017 20:37:22 schreef maartenbakker:
Meestal als torderen geen verschil maakt, zal knutselen aan de aanhechtingen (meestal zit het niet in de paar connectors tussen TCON en stuurprint maar in de gelijmde/gesmolten/gelaste verbindingen tussen stuurprinten en paneel) ook niet zoveel doen, maar dit zijn inderdaad typisch van die gevallen dat je het gewoon maar even moet proberen en het kan de levensduur toch tussen een paar weken en een paar jaar verlengen.

Ik vermoed dat je gelijk hebt, ik heb zowat alle truucjes geprobeerd die ik kon vinden over dit probleem, maar niets helpt. Wat wel opvallend is, het maakt niet uit wat ik probeer, het beeld onder de lijn in het beeld (die lijn onderaan waarmee alles begon) blijft altijd perfect, er boven is niet beter te krijgen. Heel soms is het 5 minuten alsof er niets aan de hand is en dan komt het terug. We gaan het toestel gewoon vervangen. Bedankt allemaal om mee te denken!

En bied de andere aan op Marktplaats of hier op het forum voor onderdelen, iemand toch blij...