Magnum DVD-VCR 3300 (ALDI of LIDL) start NIET meer op - "WAIT"

Een defecte MAGNUM DVD-VCR speler-recorder ontvangen, type DVD-VCR 3300. Vermoedelijk uit de ALDI/LIDL aanbiedingen.

Het display toont na de opstart continu enkel "WAIT", en bij het aanzetten hoor/zie je de VCR kop en de DVD lader kort draaien.
Voeding (net) afschakelen, wachten, terug aanschakelen - geeft geen verandering.

Normaal speelt die VHS video cassettes of DVD's af, en neemt op op DVD+R(W) types. Geen schema's voorhanden, wel afstandsbediening en gebruikershandleiding.

De interne voedingsprint vertoont op het eerste zicht geen schade (bolle elco's, verbrande componenten, ...).

Iemand een schema - equivalent type - of andere tips ?

maartenbakker

Golden Member

Magnum was vaak Vestel. In dit stadium heeft een schema weinig zin. Er zit geen harddisk in? Dan zijn rotte elco's de eerstvolgende stap om te testen. Staan de uitgangsspanningen gemarkeerd op de voedingsprint? Zo ja kun je makkelijk meten (scope aanwezig?). Een andere mogelijkheid is de voeding flink opwarmen met een haardroger. Als de elco's nog niet te ver heen zijn, wil hij dan nog wel eens wat gaan doen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Evarist

Golden Member

Ik heb in de Aldi service gewerkt, maar mijn geheugen laat me in de steek. ik dacht dat een factory reset helpt. Maar hoe dat ging weet ik niet meer.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Tussentijds opgemerkt: Bij het opstarten loopt de VCR kop goed aan, maar de DVD speler vertoont hier weinig beweging ...

De MAGNUM DVD-VCR speler-recorder - type DVD-VCR 3300 - terug aan de praat gekregen na het doorlopen van volgende serie testen:
1. Alle voedingsspanningen - waren OK,
2. Visueel geen verdachte componenten gevonden,
3. Voeding en data kabels van de DVD speler losgekoppeld en terug verbonden -> De data-kabel (PATA-IDE)vervangen > zat vermoedelijk slecht ingeklikt of had geoxideerde contacten !
4. Netvoeding terug opgestart en alles start nu normaal op na de enkele seconden initialisatie (eerst "wait" op display > dan lopen de VCR kop en de DVD speler aan > het systeem schekeld op ON en is bruikbaar).

Waarschijnlijk dus een panne door slechte contacten :)