Witgoedtechnieker

Ik denk dat het repareren van consumentenapparatuur alleen nog maar minder zal worden, en de opkomst van de repair cafés (waarin ik zelf ook behoorlijk actief ben) komt, denk ik, meer doordat er steeds meer mensen zijn die het financieel moeilijk hebben. Er komen ook best mensen met apparaten (soms erfstukken) met enige emotionele binding of die het gewoon zonde vinden om iets weg te gooien zonder te proberen het te laten repareren, maar het overgrote deel van de mensen die daar komen hebben in mijn beleving niet de luxe een apparaat gewoon te kunnen vervangen zonder daar verder over na te denken. Nu zijn de repair cafés waar ik kom ook in woonwijken die voornamelijk uit sociale huurwoningen bestaan, wellicht dat dat het beeld wat scheef trekt.

Het grootste deel van de reparateurs die ik daar zie zou absoluut hun brood niet kunnen verdienen met reparaties; ze bedoelen het allemaal goed, maar de meeste hebben zeer beperkte technische capaciteiten, zeker als het om elektronica gaat. Je moet goed zoeken naar iemand die het verschil kan zien tussen een weerstand en een diode, laat staan begrijpen hoe een apparaat werkt, een diagnose kunnen stellen (anders dan "de elektronica is kapot"), en het vervolgens nog repareren.

Beroepsmatig repareren is zeker wel mogelijk, maar dan moet je je richten op veel duurdere, professionele apparaten, zoals grote frequentieregelaars, andere dure industriële apparaten, en meetapparatuur zoals dure oscilloscopen e.d.

Wellicht dat er met de reparatie van elektrische fietsen nog wel wat te verdienen is, zodra ze buiten de garantie vallen, aangezien ze duur genoeg zijn om de moeite van een reparatie waard te zijn, en de meeste fietsenmakers er echt de ballen verstand van hebben en nauwelijks in staat zijn iets te repareren anders dan willekeurig onderdelen vervangen totdat het ding weer werkt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 24 juni 2017 17:32:39 schreef SparkyGSX:
Nu zijn de repair cafés waar ik kom ook in woonwijken die voornamelijk uit sociale huurwoningen bestaan, wellicht dat dat het beeld wat scheef trekt.

Hoever gaan jullie met die reparaties? Hebben jullie een bak standaard componenten mee of is het enkel kabelbreuk of koolborstels?
Ik heb mij dat al dikwijls afgevraagd.

LDmicro user.

En ikzelf hobby er wat bij bij een Kringloop winkel, maar daar gaat straks het repareren ook verbannen worden door een paar jaar geleden geintroduceerde wet: WEEELABEX. Oftewel alleen nog maar testen van apparatuur en repareren is niet meer toegestaan. Nouja, tot zoverre alleen de witgoed uitgezonderd maar daar mag je weer geen tweedehands onderdelen meer voor gebruiken alleen nieuw ( ook niet van twee machines 1 werkende maken), dus ook niets meer aan te verdienen...
Demontage van apparatuur mag ook niet, zelfs geen snoer afknippen, word gezien als demontage.....zucht....

Bak standaard onderdelen kan je wel vergeten, alles is anders, alleen nog een pompje is misschien uit te wisselen.

Geef de hele witgoed reparatie branche niet lang meer.. Je koopt een machine, garantie max 2 jaar door de fabrikant aan huis hersteld en daarna heb je pech...

evdweele

Overleden

Op 24 juni 2017 19:26:23 schreef MGP:
Hebben jullie een bak standaard componenten mee of is het enkel kabelbreuk of koolborstels?

Dat vraag ik me ook af.
Als ik zie wat ik zelf moet ondernemen als een apparaat in mijn eigen huishouden defect raakt...
Ik heb in de afgelopen 50 jaar redelijk wat onderdelen verzameld, maar bijna bij elke reparatie moet ik iets gaan bestellen. Een IC dat niet in het "magazijn" voorradig is, dan weer een speciale connector.
Weerstanden, condensatoren en sommige transistors zijn dan wel in voorraad, en de meest voorkomende elektronenbuizen ook, maar daarmee is de voorraad wel ongeveer uitgeput.

Het lijkt me heel onbevredigend als je in zo'n repaircafé je diensten aanbiedt en je moet iemand naar huis sturen met de mededeling "Sorry, dat IC heb ik niet. Ik kan het apparaat niet repareren".

En hoe is het met de meetinstrumenten? Is dat beperkt tot een multimeter of is er een uitgebreider instrumentarium aanwezig?

En de betaling van de diensten; hoe is dat geregeld? Is het gratis en worden alleen de gebruikte onderdelen berekend, of is er ook een uurloon?

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 24 juni 2017 20:13:34 schreef smd:
En ikzelf hobby er wat bij bij een Kringloop winkel, maar daar gaat straks het repareren ook verbannen worden door een paar jaar geleden geintroduceerde wet: WEEELABEX. Oftewel alleen nog maar testen van apparatuur en repareren is niet meer toegestaan. Nouja, tot zoverre alleen de witgoed uitgezonderd maar daar mag je weer geen tweedehands onderdelen meer voor gebruiken alleen nieuw ( ook niet van twee machines 1 werkende maken), dus ook niets meer aan te verdienen...
Demontage van apparatuur mag ook niet, zelfs geen snoer afknippen, word gezien als demontage.....zucht....

dat werk heb ik 19 jaar geleden ook kort gedaan, toen was net die regelgeving veranderd en moest alles gewogen worden wat binnen kwam. je kon dus ook niet meer zoveel, reservedelen ergens uitslopen ging niet makkelijk. nieuwe onderdelen deed men toen al niet al te graag bestellen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 24 juni 2017 17:02:37 schreef evdweele:
[...]Dat vind ik geen goede voorbeelden.
Voor zover ik heb begrepen worden repaircafés gerund door groepjes hobbyisten die met dat werk niet hun inkomen moeten verdienen.
Met de prijzen van smartphones (tussen 175 en 700 euro zag ik) kan ik me voorstellen dat die nog wel worden gerepareerd. Met name als het geen garantie betreft.
Maar een tv van 250 euro die het na 3 jaar begeeft loont niet om te laten repareren als deze na 3 jaar defect raakt. Een wasmachine die nieuw 500 euro heeft gekost is ook nauwelijks de moeite waard om na 5 jaar te laten repareren.

Arbeid is duur, terwijl de productiekosten dalen omdat veel van die productie uit lagelonenlanden komt.

Het omslagpunt zal nu inderdaad tussen TV en Verdriettelefoon liggen, zelfde prijsklasse maar die telefoon wordt vooral gerepareerd als hij jonger is dan 3 jaar en dan zit de TV grotendeels nog in garantie.

Ga je puur naar afschrijving kijken, dan loont het zowel bij de TV als bij de wasmachine die je noemt om de levensduur nog een stukje te verlengen als dat niet meer dan 100 euro per jaar kost. Dat zou best wel eens kunnen lukken in veel gevallen. Dat ligt dus misschien op het randje, maar als je een trend probeert te voorspellen dan moet je er rekening mee houden dat randjes verschuiven...

Wat betreft het repareren uit arren moede of idealisme (repaircafés bedoel ik)... Er zijn meerdere redenen te bedenken dat dat nog toe gaat nemen. Ten eerste zijn we na nog een paar kabinetten met de VVD economisch helemaal op de knieen of na een paar kabinetten met GL economisch op de knieen en zwaar op hergebruik ingesteld. De waarheid ligt hopelijk in het midden, maar de trend is er.

Verder wordt er ergens in de komende jaren een basisloon ingevoerd, waardoor financieel wat minder aantrekkelijke beroepen zoals reparateurs wat aantrekkelijker worden; iemand die het leuk vindt maar het niet doet omdat het niet opbrengt, zal het sneller wel gaan doen.

Dan nog de globalisering die nu zorgt voor goedkope import. Om te beginnen stijgen de arbeidskosten in China fors. Dat houdt in de arbeid in Europa aantrekkelijker wordt, zeker in Oost- en Zuid-Europa. Daar profiteren wij door associatie financieel ook van, en het scheelt sowieso transportkosten.

Daarop voortbordurend zal transport ook wel duurder worden ergens in de komende tijd. Dus dan loont het nog eens extra om niet met complete apparaten de hele wereld over te slepen zelfs als de loonkosten daar nog iets lager zijn.

De enige vragen die ik me hierbij nog stel is wanneer en in precies welke vorm dit allemaal gaat gebeuren. Het kan zijn dat de wal het schip keert (oorlog, ramp, etc); het kan ook zijn dat de belanghebbenden zich flexibel opstellen. Philips is die koers al jaren kwijt, en als ze straks worden overgenomen (hoewel het ook met een sisser kan aflopen zoals bij Akzo en Unilever) is het afgelopen (niet alleen met de koers maar met het hele bedrijf). Er moeten dan nieuwe bedrijven opstaan.

Maar ik dwaal af, we hebben het over witgoed dus dan denk je aan Electrolux en Whirlpool. Die produceren ondanks wat domme beslissingen nog volop in Europa, maar zullen wel wat moeten doen aan andere duurzaamheidsaspecten.

Op 24 juni 2017 20:13:34 schreef smd:
En ikzelf hobby er wat bij bij een Kringloop winkel, maar daar gaat straks het repareren ook verbannen worden door een paar jaar geleden geintroduceerde wet: WEEELABEX. Oftewel alleen nog maar testen van apparatuur en repareren is niet meer toegestaan. Nouja, tot zoverre alleen de witgoed uitgezonderd maar daar mag je weer geen tweedehands onderdelen meer voor gebruiken alleen nieuw ( ook niet van twee machines 1 werkende maken), dus ook niets meer aan te verdienen...
Demontage van apparatuur mag ook niet, zelfs geen snoer afknippen, word gezien als demontage.....zucht....

Bak standaard onderdelen kan je wel vergeten, alles is anders, alleen nog een pompje is misschien uit te wisselen.

Geef de hele witgoed reparatie branche niet lang meer.. Je koopt een machine, garantie max 2 jaar door de fabrikant aan huis hersteld en daarna heb je pech...

Dat is doodzonde en gaat juist tegen de trend van duurzaamheid in. Ik moet die wet eens goed gaan bestuderen, misschien kan ik businessideetjes vinden om hem te omzeilen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Op 24 juni 2017 20:21:28 schreef evdweele:
[...]Dat vraag ik me ook af.
Als ik zie wat ik zelf moet ondernemen als een apparaat in mijn eigen huishouden defect raakt...
Ik heb in de afgelopen 50 jaar redelijk wat onderdelen verzameld, maar bijna bij elke reparatie moet ik iets gaan bestellen. Een IC dat niet in het "magazijn" voorradig is, dan weer een speciale connector.
Weerstanden, condensatoren en sommige transistors zijn dan wel in voorraad, en de meest voorkomende elektronenbuizen ook, maar daarmee is de voorraad wel ongeveer uitgeput.

Het lijkt me heel onbevredigend als je in zo'n repaircafé je diensten aanbiedt en je moet iemand naar huis sturen met de mededeling "Sorry, dat IC heb ik niet. Ik kan het apparaat niet repareren".

En hoe is het met de meetinstrumenten? Is dat beperkt tot een multimeter of is er een uitgebreider instrumentarium aanwezig?

En de betaling van de diensten; hoe is dat geregeld? Is het gratis en worden alleen de gebruikte onderdelen berekend, of is er ook een uurloon?

Ik heb zo'n 2 jaar in het plaatselijke repaircafé gewerkt.
Witgoed heb ik daar nog nooit gezien.
Het waren meestal Senseo's met het bekende condensator probleem of een droogekookt boilertje.
Het is vooral liefdewerk oud papier.
Er stond een pot op tafel waar de 'klanten'een vrijwillige bijdrage in konden schenken.
Voor de onderdelen haalden we defecte senseo's op bij de gemeentewerf.

@MGP, evdweelde: Bij de meeste repair cafés zijn weinig onderdelen aanwezig, met uitzondering van onderdelen van Senseo apparaten, die bij onherstelbaar vaak gesloopt worden voor de onderdelen, om andere mee te kunnen repareren.

Ik heb zelf altijd een enorme hoeveelheid onderdelen bij me, maar veel meer dan een nieuwe zekering, losse diode of aanloopcondensator heb ik eigenlijk nooit nodig gehad. Het is verbazend hoe vaak je apparaten kunt herstellen zonder onderdelen te gebruiken; vaak in uit elkaar halen en weer correct in elkaar zetten voldoende, soms kun je nog contacten van een schakelaar of zo schoonmaken, of moet je een motortje dat na jaren stilstaan niet meer wil even gangbaar maken. Draadbreuken komen ook regelmatig voor.

Laatst kwam een jochie (inclusief moeder) met een radiografisch bestuurbaar autootje dat niets meer deed. Al vrij snel bleek de aan/uit schakelaar (zo'n goedkoop schuifschakelaartje) weggerot te zijn, omdat hij nat was geworden. Nu was alleen het buitenste contact weg (dat zal de anode zijn geweest), dus het middelste contact was nog goed, en het schakelaartje was symmetrisch. Dus ik heb dat ding omgedraaid, en het werkte weer als nieuw, tot grote verbazing van eerder genoemde moeder.

Dit soort dingen komen echt heel vaak voor; vaak is open maken, schoonmaken, contactje terug buigen, etc. al genoeg.

Je krijgt er als reparateur niets voor, behalve veel waardering, een kop koffie en als je mazzel hebt een bakje soep. Je moet het doen omdat je die mensen graag wilt helpen, en de apparaten nog even van de vuilnisbelt wilt houden. Er wordt wel een vrijwillige bijdrage gevraagd, om de kosten van het repair café te dekken, maar dat is echt niet verplicht en er wordt ook niet op aangedrongen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

vaak is het een simpele reparatie idd, van de week nog gehad bij een cnc machine die dood was. men had de schakelaar gemold met zoeken waarom het ding niet werkte. dat was simpel, zekeringen eruit door te snel aan/uit schakelen met een 1000VA ringkern aan boord. schakelaar was echter onbruikbaar, dus goedkope stekkerdoos voor donoronderdelen gebruikt, 2 zekeringen erin en weer goed, na het oplossen van het echte probleem, vuil..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Op 24 juni 2017 20:21:28 schreef evdweele:
[...]Dat vraag ik me ook af.
Als ik zie wat ik zelf moet ondernemen als een apparaat in mijn eigen huishouden defect raakt...
Ik heb in de afgelopen 50 jaar redelijk wat onderdelen verzameld, maar bijna bij elke reparatie moet ik iets gaan bestellen. Een IC dat niet in het "magazijn" voorradig is, dan weer een speciale connector.
Weerstanden, condensatoren en sommige transistors zijn dan wel in voorraad, en de meest voorkomende elektronenbuizen ook, maar daarmee is de voorraad wel ongeveer uitgeput.

Het lijkt me heel onbevredigend als je in zo'n repaircafé je diensten aanbiedt en je moet iemand naar huis sturen met de mededeling "Sorry, dat IC heb ik niet. Ik kan het apparaat niet repareren".

En hoe is het met de meetinstrumenten? Is dat beperkt tot een multimeter of is er een uitgebreider instrumentarium aanwezig?

En de betaling van de diensten; hoe is dat geregeld? Is het gratis en worden alleen de gebruikte onderdelen berekend, of is er ook een uurloon?

Veel vragen :-) De spullen worden niet louter en alleen aangeboden om gerepareerd te worden. Hoewel het in de praktijk daar vaak wel op uitdraait :-)
Dit is de doelstelling; https://repaircafe.org/over/
Echt witgoed komt er nauwelijks, is ook niet de bedoeling, wel veel koffiezetters en stofzuigers.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Hubie

Special Member

Ik heb zo'n 20 jaar als monteur\reparateur in de elektronica gewerkt,altijd een goed belegde boterham verdiend.
Tegenwoordig lijkt het wel of alle jongens en meisjes allemaal directeur of manager(inclusief wit boord) willen worden.
Vuile handen lijken taboe tegenwoordig.
Over witgoed:Mijn 11 jaar oude Whirlpool vaatwasser was defect.
Verteerde rubbers,pomp defect en bandkabel onderin de deur gescheurd.Een simpel rekensommetje laat zien dat repareren geen optie is.Repareren is niet altijd lonend.

evdweele

Overleden

@SparkyGSX en @vergeten: Bedankt voor de uitleg en toelichting over repaircafés.
Ik kende het fenomeen alleen van het noemen van de naam, maar ik kon me geen voorstelling maken van wat daar plaatsvindt. Het gaat dus uitsluitend om heel eenvoudige reparaties die zo'n 40 jaar geleden door elke huisvader die een schroevedraaier kon vasthouden werden uitgevoerd. Dat is niet denigrerend bedoeld, maar een observatie.
Mijn grootvader was van beroep banketbakker en kok, maar hij repareerde wel de stofzuiger en de kolengestookte cv-ketel, om een voorbeeld te noemen. Niet omdat hij er kennis van had of omdat hij het leuk vond, het was noodgedwongen om geld uit te sparen.
Mijn vader was monteur van rotatiepersen, de machines waarmee kranten, boeken en tijdschriften worden gedrukt. Ondanks zijn minimale kennis van elektriciteit repareerde hij ook de stofzuiger, het strijkijzer, gesprongen waterleidingen en alles dat in huis stuk kon gaan. Ook om geld te besparen voor een vakman.

Het woord "internet" of zelfs "computer" kwam in hun beider vocabulaire niet voor. Ze moesten zich zien te behelpen met hun eigen inzicht en informatie die ze bij collega's, familie, vrienden of kennissen konden opdoen.
De opgedane kennis en vaardigheden droegen ze over op hun kinderen.

En plotseling ging het mis. In de jaren 70 van de vorige eeuw was "handwerk" en "gereedschap" een heel vies woord. Bijna pornografisch. Daarmee bemoeide je je niet als je jezelf respecteerde. Het repareren van dingen liet je over aan de laagste 'kaste' in de samenleving, de handarbeiders.
Daarvoor was die houding er ook al, maar alleen voor hen die het zich financieel konden permitteren om een handwerksman in te huren voor een eenvoudig klusje.

Met het afwijzen van dat 'ordinaire' gedoe met schroevedraaiers, soldeerbouten en ander gereedschap verdween ook de kennis en de wil om zélf een reparatie uit te voeren. "Het ding is stuk. Dan kopen we toch gewoon een nieuwe" werd de nieuwe mantra. Mede beïnvloed door de goedkope import die toen op gang kwam.

Het is mijn eer te na om niet eerst te proberen een defect zelf op te lossen, maar ik ben dan ook opgegroeid in de jaren 50 en 60 toen niemand nagels had om aan zijn k**t te krabben.

Schoolopleidingen zijn er ook mede debet aan dat het zelfvoorzienend handelen is verdwenen.
In de jaren 80 zocht ik voor mijn reparatiewerkplaats van mobilofoons en portofoons nieuw personeel. Bij de sollicitatiegesprekken vroeg ik of de sollicitant een blokschemaatje kon tekenen van een ontvanger en zo mogelijk nog van een zender.
De meesten kwamen niet verder dan een luidspreker met een antenne.

"Maar ik kan wel programmeren" was de verdediging. En dáár had ik nu juist geen behoefte aan.
Het begrip van de werking van een elektronisch apparaat ontbrak geheel in de beleving van de meeste sollicitanten.

Tot zover mijn tirade tegen het gebrek aan kennis en wil van de meeste huismoeders en -vaders (in alfabetische volgorde, gevolgtrekkingen op het gebied van verantwoordelijkheid zijn voor uw eigen rekening :-) )

Nu terug naar de vraag van de TS.
Is het solliciteren naar een functie in de reparatie van witgoed een goede keus?
Mogelijkerwijs in de sfeer van repareren van garantiegevallen onder regie van de importeur of fabrikant wel.
Bij zelfstandige reparatiebedrijven zet ik vraagtekens of deze nog bestaansrecht hebben. Tenzij deze langlopende contracten hebben met detailhandels.
Jaren geleden had ik bij de wit- en bruingoedwinkel Scheer & Foppen, onder een andere naam ook bekend als De Harense Smid, een tv gekocht. Na 3 jaar was de tv defect. Hij werd opgehaald door een koeriersbedrijf en naar een reparatiebedrijf in Arnhem gebracht. De relatie met Scheer & Foppen was uitsluitend het contract voor de reparatie van goederen.
Zo'n bedrijf met enkele grote klanten heeft mogelijk nog overlevingskansen, maar de eigen servicedienst zoals die 40 jaar geleden bij veel wit- en bruingoedwinkels bestond al heel lang niet meer.
Het is voor de TS dus vooral heel goed kijken in wat voor bedrijf je binnenstapt.

Op 25 juni 2017 02:35:22 schreef Hubie:
Ik heb zo'n 20 jaar als monteur\reparateur in de elektronica gewerkt,altijd een goed belegde boterham verdiend.
Tegenwoordig lijkt het wel of alle jongens en meisjes allemaal directeur of manager(inclusief wit boord) willen worden.
Vuile handen lijken taboe tegenwoordig.

Vanaf 1965 tot 2010 heb ik in de reparatie van elektronische apparaten gewerkt. Hoeveel jaar is dat? Mijn rekenvaardigheid gaat ietwat achteruit de laatste jaren ;-)
Grapje natuurlijk, maar het geeft wel aan wat er tegenwoordig (de afgelopen 40 jaar) mis is aan de maatschappij. De onderwaardering van vakmanschap.
Het is duidelijk te zien aan de pretpakketten die op scholen worden aangeboden:
Google maar eens op "scholing for leisure". Nutteloze en bullshit opleidingen en baantjes te over. Na twee jaar zitten al die onbenullen in de WW omdat ze niet meer aan de gewenste "uitstraling" voldoen.
Maar opleidingen in die "leisure" doen het nog altijd heel goed. Je hoeft er niets voor te kunnen of te presteren. Heel mooi dus voor de instituten die die bullshit aanbieden en voor de dummies die daar intrappen.

[Bericht gewijzigd door evdweele op zondag 25 juni 2017 06:53:58 (13%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 25 juni 2017 05:04:37 schreef evdweele:

Mijn grootvader was van beroep banketbakker en kok, maar hij repareerde wel de stofzuiger en de kolengestookte cv-ketel, om een voorbeeld te noemen. Niet omdat hij er kennis van had of omdat hij het leuk vond, het was noodgedwongen om geld uit te sparen.

pas een storing gehad bij een bakker op leeftijd die ook doe het zelver denkt te zijn, echt wat daar aan frotwerk onder het plafond zat wil je niet weten. pand wat al generaties in de familie is en steeds doorgeborduurd op ouwe zooi.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Toen ik klein was (30j geleden) werd er ook veel meer gerepareerd door mijn vader en grootvader.
En als je het ziet doen dan begin je het meestal ook zelf te doen.

Ik verbaas mij er regelmatig over hoe weinig technisch inzicht veel mensen hebben. Dan vraag ik mij soms af of ze het opzettelijk niet willen zien en dat ze op een of andere manier trots zijn op het feit dat ze twee linkerhanden hebben.
Hoe belangrijker de rol van technologie/techniek in de maatschappij wordt hoe meer mensen er zich lijken vanaf te keren.

Niemand weet hoe de producten in de supermarkt daar terecht komen of wat er gebeurd achter het schermpje van de smartphone.

Ik werk ook regelmatig mee in repaircafés; voor elektro en fietsen.

Aangezien de repaircafés bij ons nogal populair zijn staan er meestal lange wachtrijen. Ik heb dan de gewoonte om een snelle diagnose te doen om te zien of ik het zal kunnen repareren. Indien niet dan geef ik het door aan een collega die zich liever verdiept in 1 à 2 toestellen per namiddag. Elk zijn stijl.
Het is inderdaad verbazend om te zien hoe simpel het soms te repareren is; slecht contactje , draadje los,...

Bij de fietsen is het ook zo: 90% zijn banden, verlichting en remblokjes.

Zelf werk ik als technieker in de industrie, eerst aan lasersnijmachines en nu al bijna acht jaar in de weegtechniek. Voor het aanzien hoef je het inderdaad niet te doen maar er is altijd werk en veel afwisseling.

Op 25 juni 2017 21:10:45 schreef evelo:Ik verbaas mij er regelmatig over hoe weinig technisch inzicht veel mensen hebben. Dan vraag ik mij soms af of ze het opzettelijk niet willen zien en dat ze op een of andere manier trots zijn op het feit dat ze twee linkerhanden hebben.
Hoe belangrijker de rol van technologie/techniek in de maatschappij wordt hoe meer mensen er zich lijken vanaf te keren.

Daar wordt ik ook regelmatig droevig van; ik zie het soms zelfs bij technici die van alles buiten hun eigen zeer beperkte vakgebied willen ontkennen dat het bestaat.

Toevallig "Zen en de kunst van het motoronderhoud" gelezen? Deze instelling is een belangrijk deel van de eerste helft van dat boek; mensen die afhankelijk zijn van techniek, absoluut intelligent genoeg om het te kunnen begrijpen, maar het simpelweg niet WILLEN begrijpen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
evelo

Golden Member

Nog niet gelezen, ga ik morgen eens zoeken in de bib :)

Op 24 juni 2017 20:13:34 schreef smd:
En ikzelf hobby er wat bij bij een Kringloop winkel, maar daar gaat straks het repareren ook verbannen worden door een paar jaar geleden geintroduceerde wet: WEEELABEX. Oftewel alleen nog maar testen van apparatuur en repareren is niet meer toegestaan. Nouja, tot zoverre alleen de witgoed uitgezonderd maar daar mag je weer geen tweedehands onderdelen meer voor gebruiken alleen nieuw ( ook niet van twee machines 1 werkende maken), dus ook niets meer aan te verdienen...
Demontage van apparatuur mag ook niet, zelfs geen snoer afknippen, word gezien als demontage.....zucht....

Bak standaard onderdelen kan je wel vergeten, alles is anders, alleen nog een pompje is misschien uit te wisselen.

Geef de hele witgoed reparatie branche niet lang meer.. Je koopt een machine, garantie max 2 jaar door de fabrikant aan huis hersteld en daarna heb je pech...

Betekent dit dat reparatie voortaan verboden is? Of alleen demontage voor onderdelen? Ik kan dit even niet volgen. Zo dom kan die wet toch niet zijn, die is toch voor het milieu en dan is reparatie toch goed?

Overigens heb je nu al een wasmachine voor 600 Euro. Daar valt bijna niet tegenop te repareren. Alleen nog Miele of zo kan de moeite waard zijn.

Professioneel gezien is het dan nog wel mogelijk als erkend hersteller of reparatie bedrijf, maar als ongecertificeerd reparatie bedrijf niet. En het certificeren van een kringloopwinkel is erg duur....
Ja, dus repareren en terug brengen in de maatschappij word verboden kortweg gezegd!!!

Enne je heb al een wasmachine soms bij de bouwmarkt voor 200 Euro... OK, een White line OID, maar toch.

GJ_

Moderator

Op 29 juni 2017 18:45:23 schreef smd:
Professioneel gezien is het dan nog wel mogelijk als erkend hersteller of reparatie bedrijf, maar als ongecertificeerd reparatie bedrijf niet.

Een kringloopwinkel handeld in tweedehands goederen, dat heeft helemaal niks met de WEEELabEx te maken. Dat gaat over het verwerken van afval.

Op 29 juni 2017 18:45:23 schreef smd:
Professioneel gezien is het dan nog wel mogelijk als erkend hersteller of reparatie bedrijf, maar als ongecertificeerd reparatie bedrijf niet. En het certificeren van een kringloopwinkel is erg duur....
Ja, dus repareren en terug brengen in de maatschappij word verboden kortweg gezegd!!!

Enne je heb al een wasmachine soms bij de bouwmarkt voor 200 Euro... OK, een White line OID, maar toch.

Voor het milieu mag niets meer gerepareerd worden. Zo zag ik elders al dat cameras verplicht verschrot moesten worden in plaats van aan amateurs te verkopen. Wat hebben wij toch een domme politici.

Maar het gaat dus om certificatie? Je mag toch gewoon repareren? Wat mag dan niet meer? Ik zie me al naar een fabriek toegaan met een lijn van 5 miljoen euro waar een PLC kapot is. En dan zeggen, mag niet?

maartenbakker

Golden Member

Van wie waren die camera's en van wie moesten die verschrot worden? Het is opzich vrij gebruikelijk dat bedrijven hun voorraad en/of bedrijfsmiddelen op enig moment op een voor ons en in het algemeen ongewenste wijze afvoeren en dat hoeft niet met afvalwetgeving te maken te hebben.

Overigens vermoed ik dat de eventuele wettelijke bezwaren tegen reparatie en tweedehandsverkoop niet voor industriële apparatuur zouden gelden.

Op 29 juni 2017 19:04:11 schreef GJ_:
[...]Een kringloopwinkel handeld in tweedehands goederen, dat heeft helemaal niks met de WEEELabEx te maken. Dat gaat over het verwerken van afval.

Laten we hopen dat de wetgever en handhaver er ook zo over denkt en blijft denken. Tot nu toe heeft alleen de exportbranche er wat van gezien en dat vind ik geen groot probleem. Repareren voor lokale verkoop schurkt echter net zo goed tegen afvalverwerking aan en het gebruik van slooponderdelen ook. Overigens ben ik in dat geval vastbesloten om er enige mouw aan te passen, liefst in overeenstemming met de wet.

Als de wet geen ruimte laat, zie ik ook nog wel een koffieshopachtigeconstructie voor me. Tijdens het testen bij de achterdeur van de kringloopwinkel blijkt dat een apparaat geheel spontaan weer is gaan werken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lambiek

Special Member

Op 24 juni 2017 00:49:33 schreef Dominic:
Op dit moment heb ik een baan, met helaas minder uitdaging dan gedacht maar wel een goed salaris wat in deze tijden toch wel belangrijk is.

Dat geld is niet zo heel belangrijk, wel mooi meegenomen natuurlijk. Wat veel belangrijker is, is dat je het naar je zin hebt in je werk. Als dat niet zo is wordt je daar helemaal gek van.

Maar vooral de uitdaging en doorgroei/studie mogelijkheden zijn voor mij een must en dat ontbreekt vaak tegenwoordig.

Dat is inderdaad belangrijk ja, als je verder wil komen tegenwoordig moet je gewoon blijven leren. Je moet continue gestimuleerd worden, ik ten minste wel.

Persoonlijk denk ik er al even over om de techniek gewoon helemaal te verlaten en mij professioneel te gaan richten op mijn andere hobby.

En dat is?

Dit is mijn ervaring als elektrotechnicus in de industrie/besturings en automatiseringstechniek,....

Is het zo erg?

Op 25 juni 2017 22:29:22 schreef SparkyGSX:
.....; mensen die afhankelijk zijn van techniek, absoluut intelligent genoeg om het te kunnen begrijpen, maar het simpelweg niet WILLEN begrijpen.

Dit is heel herkenbaar. Ik heb vroeger een aantal van zulke collega's gehad, prima jongens verder, niets dan lof. Maar als het op een storing aankwam waar ook mechanisch een probleem was, dan kwamen ze onverrichter zaak terug naar de zaak. Dus ik was altijd de klos, en dat wordt je best zat als je ook in de avond en de nacht op pad mocht. Heb toen voorgesteld "als er een storing was wat ook een mechanische oorzaak kon hebben" om iedere keer een andere collega mee te nemen om ze het één en ander bij te brengen, maar helaas ze wilde het niet begrijpen. Laat staan als het elektronisch werd. Ik had een collega die dan zei, dat is radio daar weet ik niets van en wil er ook niets van weten. :)

Je krijgt er als reparateur niets voor, behalve veel waardering,....

Daar doe je het inderdaad voor, de blije gezichten en de leuke reacties van de mensen. Ik doe het dan niet bij een repair cafe, maar gewoon af en toe thuis als er iemand aan de deur komt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Op 29 juni 2017 22:30:07 schreef Hoeben:
[...]Voor het milieu mag niets meer gerepareerd worden. Zo zag ik elders al dat cameras verplicht verschrot moesten worden in plaats van aan amateurs te verkopen. Wat hebben wij toch een domme politici.

En dat geloof ik dus niet. Zeker niet dat er een wet is die zo bedoeld is, dat bestaat toch niet. Misschien dat er een paar @$$$*$&&#@ zijn die een wet zo interpreteren, maar daar hoef je het natuurlijk niet mee eens te zijn.

Mocht ik iets over het hoofd zien dan wil ik graag de desbetreffende wetsartikelen en eventuele jurisprudentie en uitleg hiervan zien.
En vervolgens mag ik mensen dan graag aanmoedigen tot enige burgerlijke ongehoorzaamheid.

Op 29 juni 2017 23:39:39 schreef maartenbakker:Als de wet geen ruimte laat, zie ik ook nog wel een koffieshopachtigeconstructie voor me. Tijdens het testen bij de achterdeur van de kringloopwinkel blijkt dat een apparaat geheel spontaan weer is gaan werken.

Bedoel ik maar.

evdweele

Overleden

In elk geval houdt de Belastingdienst er rekening mee dat tweedehands goederen worden gerepareerd en met winst worden verkocht.
Btw berekenen als u margegoederen repareert.
Dat verbod op het repareren zal dan waarschijnlijk niet in de wet staan. Maar verrassingen zijn ook daar niet uitgesloten.
Het wachten is dus op de wetstekst.

Dat een kringloopwinkel defecte apparatuur niet repareert is te begrijpen. Ze willen daarmee voorkomen dat de kopers komen klagen als het apparaat na twee weken weer kapot gaat.

Dat goederen worden vernietigd is niets nieuws. Bedrijven en overheidsinstanties willen voorkomen dat afgekeurde partijen, in beslag genomen goederen, informatiedragers en dergelijke in de handel komen.
Sinds jaar en dag zijn er bedrijven die in die vernietiging zijn gespecialiseerd. Voorbeeld.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
GJ_

Moderator

Op 30 juni 2017 17:12:45 schreef evdweele:
In elk geval houdt de Belastingdienst er rekening mee dat....

Wat in principe niet betekend dat het legaal is.