Witgoedtechnieker

Ik vraag me toch af wat er nou precies verboden zou zijn. Ik kan me niet voorstellen dat het verboden is om thuis iets te repareren. Een apparaat van iemand anders repareren zonder betaling lijkt me ook erg moeilijk te verbieden, al zou dat wat aansprakelijkheid betreft wel wat lastiger kunnen zijn (stel dat een gerepareerd apparaat brand veroorzaakt).

Repareren tegen betaling is wellicht een ander verhaal, maar daar lijkt deze wet ook niet over te gaan.

Als apparaten bij een kringloopwinkel ingeleverd worden, is het duidelijk de bedoeling dat een deel van die apparaten weer verkocht wordt. Het is dus geen afval, en ik zie ook niet in op welke manier reparatie verboden zou zijn onder een wet die gaat over afvalverwerking.

Voor apparaten die ingeleverd worden bij een gemeentewerf, afvalcentrale, etc. ligt het misschien anders; die zou je als afval kunnen bestempelen, en vanaf dat moment zou er wetgeving die gaat over het verantwoord verwerken van afval kunnen gaan gelden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Evarist

Golden Member

Op 23 juni 2017 19:09:57 schreef grotedikken:
Waar een elektroman vroeger nog veel aanzien had onder de technici wordt ie nu over dezelfde kam geschoren als een schouwveger of een kasseilegger. laag werkvolk dus.
En waarschijnlijk wil je later ook een vrouw, die kijken vaak wel een beetje op naar status en aanzien.
Het liefst hebben ze nog een antiquair. Want hoe ouder ze worden hoe liever die hen ziet. :-)

GD, krom gelachen en gecopy-paste naar mijn vriend antiquair.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 29 juni 2017 23:39:39 schreef maartenbakker:
Van wie waren die camera's en van wie moesten die verschrot worden? Het is opzich vrij gebruikelijk dat bedrijven hun voorraad en/of bedrijfsmiddelen op enig moment op een voor ons en in het algemeen ongewenste wijze afvoeren en dat hoeft niet met afvalwetgeving te maken te hebben.

Het zijn camera's die uit leesapparatuur voor slechtzienden komen. De fabrikant wil aan de wet m.b.t. WEE etc. voldoen én niet dat ze in omloop komen. Dus worden deze video/digitaal camera's verschrot in plaats van milieuvriendelijk een tweede leven te krijgen. En dan vindt iedereen dat het milieu gered is met verschrotten?

maartenbakker

Golden Member

Op 30 juni 2017 20:08:11 schreef SparkyGSX:
Als apparaten bij een kringloopwinkel ingeleverd worden, is het duidelijk de bedoeling dat een deel van die apparaten weer verkocht wordt. Het is dus geen afval, en ik zie ook niet in op welke manier reparatie verboden zou zijn onder een wet die gaat over afvalverwerking.

Er zijn interpretaties die een niet werkend apparaat als afval beschouwen als het in die staat in handen komt van een bedrijfsmatige eigenaar en/of door zo'n eigenaar in bulk wordt vervoerd. Bij de douane is die uitleg op op enig moment als te handhaven wetgeving ingevoerd om te voorkomen dat de kindjes op het strand in India, China, Nigera, printplaten gaan zitten branden om materialen terug te winnen maar dat betekent ook dat apparaten voor reparatie ter bestemming (waar de loonkosten lager liggen) als afval worden beschouwd. Dat is toen voor practische uitvoering ondervangen door de definitie van werkend, vrij ruim te nemen, als in: "er moet leven in zitten" (een betere oplossing zou zijn om ter plekke nette recyclingfabrieken neer te zetten, maar dat zat er kennelijk niet in zelfs al zou daar best een boterham mee te verdienen zijn).

In het verlengde daarvan vind ik het niet volstrekt onvoorstelbaar als een of andere misleide ambtenaar in een kronkel gaat liggen (eventueel betaald door fabrikanten van nieuwe apparaten) om de binnenlandse tweedehandsverkoop aan banden te leggen.

Overigens is dat hele idee achter het aan banden leggen van tweedehandsverkoop om commerciële redenen niet uniek; Apple heeft in de VS geprobeerd om de copyrightwet (!!!) in te zetten om bedrijven aan te pakken die refurbished Appleproducten te koop aanbieden.

Op 30 juni 2017 21:01:37 schreef Hoeben:
[...]
Het zijn camera's die uit leesapparatuur voor slechtzienden komen. De fabrikant wil aan de wet m.b.t. WEE etc. voldoen én niet dat ze in omloop komen. Dus worden deze video/digitaal camera's verschrot in plaats van milieuvriendelijk een tweede leven te krijgen. En dan vindt iedereen dat het milieu gered is met verschrotten?

Ah, dat zal dan wel Tieman zijn? Heb ik ooit 2 stuks bocht van in onderhoud gehad... Nouja, de monitoren gingen nooit stuk want die waren toen nog van RFT en de constructie was opzich niet onaardig verzonnen verder. Maargoed, tweeledig dus. Als ze hadden gewild kon het dus wel. Waar is de tijd gebleven dat een fabrikant gewoon een afdeling afbraak en retour en een personeelswinkel had...

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 30 juni 2017 21:24:47 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Yep SparkyGSX, je heb gelijk en herstellen door particulier valt er buiten.

Ik vind het allemaal ietwat te ver gaan want ook bij de naastgelegen milieu straat (HVC) doet nogal moeilijk om apparaten uit te wisselen. Niet alles word bij ons gebracht waardoor nogal jonge apparatuur bij de milieustraat beland erg zonde gewoon. Bracht er laatst nog een oude, lekke ijskast en er lagen stapels knappe TVs en moderne PROTEX droger in de container. Gevraagd, helaas... Maarja, bij de Kringloop worden niet alleen nog werkende apparaten gebracht maar ook defecte..

evdweele

Overleden

Op 1 juli 2017 19:15:48 schreef smd:
Yep SparkyGSX, je heb gelijk en herstellen door particulier valt er buiten.

Herstellen door een particulier valt er natuurlijk buiten. Niemand kan mij verbieden om iets te repareren dat al een jaar of 80 niet meer in de handel is omdat het gevaarlijk of ondeugdelijk verklaard is.
Uiteraard op voorwaarde dat ik mijn omgeving daarmee niet in gevaar breng.

Maar of reparatie van tweedehands goederen überhaupt is verboden betwijfel ik toch te zeerste.
Bij mij om de hoek zit een fietsenwinkel. Die doet vrijwel niets anders dan het verkopen van opgeknapte tweedehands fietsen. Even verderop zitten een stuk of 6 tweedehands autohandelaren. Die mensen zouden allemaal brodeloos zijn als ze geen tweedehandse spullen mochten repareren.

Het wachten is nog steeds op de wetstekst waarin het repareren van tweedehands artikelen wordt verboden. Maar ik verwacht dat die wetstekst helemaal niet bestaat en dat het het zoveelste broodje aap is.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

Ik verwacht uit de losse pols dat het niet zozeer gaat om een verbod op reparatie, maar op een verbod op het verhandelen van afval en daar hebben zowel de echte - als de milieumafia belang bij. Zo'n verbod is daarvoor vast wel te misbruiken. Ik heb nog niet de tijd gehad/genomen om op weebalex te zoeken, maar ik meen dat dat inderdaad ergens in die hoek zit.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 1 juli 2017 20:43:11 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het is moeilijk om iets zinnigs te vinden; de Google resultaten worden overheerst door certificatie bullshit.

Ik vind het geen slecht idee dat er wetgeving is voor de verwerking van dergelijk afval, maar de eerste ambtenaar die mij gaat vertellen dat ik een apparaat niet voor mezelf of iemand anders mag repareren gaat zelf een reparatie nodig hebben.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
evdweele

Overleden

Op 1 juli 2017 20:41:02 schreef maartenbakker:
maar op een verbod op het verhandelen van afval

Wat is de (juridische) definitie van afval?
Een wasmachine die het niet meer draait, lekt of de zekeringen laat springen, een fiets met een verbogen voorwiel of een afgebroken stuur, een tv met een gebroken scherm of een defecte voeding? Een pc die niet geschikt is om Windows 10 op te draaien?
Vaak prima te repareren zonder veel kosten te maken, maar omdat men iets nieuwers wil worden die toestellen toch vervangen.

Als enige wet zegt dat "afval" niet verhandeld mag worden zal er een sluitende definitie van "afval" in diezelfde wet moeten staan.
En hoe zit het met het afval (huisvuil) dat uit Italië, Duitsland, Engeland en Ierland naar Nederland werd verscheept omdat hier de verbrandingsovens niet konden draaien door gebrek aan afval? Daar gaat grof geld in om.
Artikel Volkskrant 14 januari 2012
Artikel Volkskrant 21 januari 2012

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Lambiek

Special Member

Op 1 juli 2017 20:41:02 schreef maartenbakker:
Ik verwacht uit de losse pols dat het niet zozeer gaat om een verbod op reparatie, maar op een verbod op het verhandelen van afval en daar hebben zowel de echte - als de milieumafia belang bij.

Hier bij ons in de stad staat bij de vuilstort zo'n mafkees, die staat je buiten het terrein op te wachten en kijkt of er iets bruikbaars tussen zit. oude koelkasten, tv's, audioapparatuur, pc's, enz. Alles gaat naar een enorme hal hier in de buurt en wordt per zoveel tijd verkocht aan een opkoper. Dat spul gaat dan vervolgens naar Afrika, dat kan de bedoeling niet zijn lijkt mij.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
evelo

Golden Member

Ik kom wel eens op car terminals in de haven. Daar zie je dan vrachtwagens en bestelwagens die amper nog kunnen rijden (of op een oplegger) volgepropt met koelkasten en dergelijke op de boot gaan.

Zo'n terminal is al een beetje afrika, hoe gaat het er dan niet aan toe op de eindbestemming..

Des te beter dat zo'n zaken aangepakt worden.

Wat niet wil zeggen dat er ook nog veel werk is aan het beter kunnen herstellen van toestellen.

Heel veel machines en toestellen worden wel hersteld in bedrijven, dus de kennis en knowhow om zoiets te implementeren is aanwezig.

Het is wachten op een fabrikant die het lef heeft om een aparte lijn op te zetten.
Ik wil best wel 1000€ of meer betalen voor een wasmachine waarvan ik de garantie krijg dat ze de komende 20 jaar kan hersteld/geupgrade worden. En zo goedkoper uitkom dan 2 of drie 'gewone' wasmachines.

zo'n figuur stond hier ook bij de ingang van de stort, maar die hebben ze weggestuurd. die had voornamelijk interesse in oud ijzer, en om de 1 of andere reden ook oude matrassen, daar zie ik vaker busjes vol mee staan.

de stort had een webcam, maar die werd door die figuren gebruikt om te zien of mensen zooi als ijzer voor de poort hadden gezet als deze niet open was. die werd dan snel opgeladen door hun. als de gemeente een kenteken van de degene die het achterliet had koste dat geld, want illegaal storten op straat kost je een flinke prent.

opkopers van oude apparaten, was 20 jaar geleden al een hele business. toen kwamen die witgoed containers op de vuilstort die naar de kringloop gaan, konden ze zo uitzoeken wat ze wilden hebben. voorheen werd dat spul nog bij het grofvuil gemikt. na sluitingstijd was het dan ooit druk met mensen op de stortplaats die even kwamen kijken of er iets bijlag voor ze. vandaar dat er tegenwoordig een zut camera's hangen en de hekken hoger zijn geworden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 2 juli 2017 10:09:53 schreef Lambiek:
[...]
Hier bij ons in de stad staat bij de vuilstort zo'n mafkees, die staat je buiten het terrein op te wachten en kijkt of er iets bruikbaars tussen zit. oude koelkasten, tv's, audioapparatuur, pc's, enz. Alles gaat naar een enorme hal hier in de buurt en wordt per zoveel tijd verkocht aan een opkoper. Dat spul gaat dan vervolgens naar Afrika, dat kan de bedoeling niet zijn lijkt mij.

Dat hangt ervan af. Het kan ongewenst zijn omdat de spullen na hun leven op vervuilende manier worden gedemonteerd, het kan gewenst zijn omdat hun leven wordt verlengd en zo voorkomen wordt dat er goedkope Chinese rommel wordt geïmporteerd die ze hier niet kwijt kunnen en al zeker niet langer meegaat en waarschijnlijk vervuilender en gevaarlijker is bij productie en gebruik. Vandaar dat ik eerder al ergens schrijf dat het eigenlijk veel beter is om naast de apparaten ook een recyclingfabriek te exporteren. Overigens zal die export desondanks wel aan de regel gebonden zijn die ik al aanhaalde en waarvan ik weet dat hij in elk geval een paar jaar geleden zo gold. De douane controleert steeksproefsgewijs of er iets van leven in zit. Of een apparaat volledig functioneert is natuurlijk lastig testen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 2 juli 2017 10:09:53 schreef Lambiek:
[...]
Hier bij ons in de stad staat bij de vuilstort zo'n mafkees, die staat je buiten het terrein op te wachten en kijkt of er iets bruikbaars tussen zit. oude koelkasten, tv's, audioapparatuur, pc's, enz. Alles gaat naar een enorme hal hier in de buurt en wordt per zoveel tijd verkocht aan een opkoper. Dat spul gaat dan vervolgens naar Afrika, dat kan de bedoeling niet zijn lijkt mij.

Nou, afval moet daar niet naartoe, dat is duidelijk maar waarom zouden ze. Maar dat ze daar werkende en te repareren fatsoenlijke spullen naartoe sturen die daar een 2e leven krijgen vind ik juist goed voor het milieu. Anders moeten ze daar minderwaardige bagger uit China kopen. Al onze (dwz mijn familie) oude telefoons hebben nu een 2e leven in Afrika hoor. Dat is juist goed. Verschrotten is slecht.

men frot die apparaten in oude busjes uit NL ( die zijn gewild omdat hier geen bergen zijn, motor heeft minder geleden ) last de deuren van die busjes dicht, en slijpt ze weer open in afrika. de rotte hyundai en andere frotbussen rijd men nog mee tot ze echt uitelkaar vallen, maar de toyota's en dergelijke klasse A busjes worden omgebouwd als taxi in bijv kaapstad, zodat er 17 man in een lang model hiace kan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

De Afrikanen die ik kende waren in elk geval dol op echte merken. Inderdaad busjes van Toyota, Isuzu, etc. TV's van Sony, Panasonic, en omdat dat er nou eenmaal veel was ook Philips.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

sprak jaaaren terug een man van buitenlandse komaf, in dat land wilden allemaal een philips tv, die gingen 12 jaar mee zonder stuk gaan. sony was japanse rommel zei die :) dit is al even geleden weer, toen was de glasfles tv nog gangbaar. zat wel waarheid in dat verhaal, m'n oma heeft 3 toestellen van philips gehad die allen rond die leeftijd hebben gehaald zonder stukgaan.

als je een oude toyota bus rijd, heb je met regelmaat zo'n kaartje van een opkoper onder de ruitenwisser zitten als je op straat parkeert. op t werk zijn er nog meer hiace weggegaan, 16 jaar oud, dik 3 ton op de klok, roestplekken en gaten, maar nog brengen ze 4x zoveel op als eenzelfde hyundai bus die minder op de klok heeft en uiterlijk nog netjes is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Ik neem aan dat ze in Afrika ook de Hyundai-groet kennen: het aantal vingers omhoog aan de opgestoken hand is het aantal revisiemotoren dat er al inzit.

Nou weet ik het niet helemaal zeker, maar ik meen dat ze er ook niet heel erg dol zijn op de Mitsubishi's waar de Hyundai's van zijn afgeleid. Probleem met de motoren was dat het nogal op de fabricagetoleranties en materialen aankwam dus kan me voorstellen dat het origineel dan ook minder prettig repareert.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het betreft alleen wit en bruingoed, dus ook PCs vallen daar onder. Fietsen dus niet, is oud ijzer..

evdweele

Overleden

Op 3 juli 2017 18:44:33 schreef smd:
Het betreft alleen wit en bruingoed, dus ook PCs vallen daar onder.

Wáár vallen die onder?

Stel dat ik een handeltje zou willen beginnen in tweedehands televisies.
Ik ga daarvoor de deuren langs om te vragen of de bewoner gisteravond zijn bierfles naar het scherm heeft gegooid omdat zijn favoriete voetbalclub heeft verloren. Al die gesneuvelde tv-schermen koop ik op, zet er nieuwe schermen in en verkoop ze vervolgens.
Welke wet verbiedt mij dat? Dat is het punt waar het om draait.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
evelo

Golden Member

Op 2 juli 2017 18:33:26 schreef testman:
sprak jaaaren terug een man van buitenlandse komaf, in dat land wilden allemaal een philips tv, die gingen 12 jaar mee zonder stuk gaan. sony was japanse rommel zei die :) dit is al even geleden weer, toen was de glasfles tv nog gangbaar. zat wel waarheid in dat verhaal, m'n oma heeft 3 toestellen van philips gehad die allen rond die leeftijd hebben gehaald zonder stukgaan.

als je een oude toyota bus rijd, heb je met regelmaat zo'n kaartje van een opkoper onder de ruitenwisser zitten als je op straat parkeert. op t werk zijn er nog meer hiace weggegaan, 16 jaar oud, dik 3 ton op de klok, roestplekken en gaten, maar nog brengen ze 4x zoveel op als eenzelfde hyundai bus die minder op de klok heeft en uiterlijk nog netjes is.

In 2001 was ik twee weken in Nigeria. De auto's van de klant waren een peugeot 405 en een 505. Dat waren nieuwe auto's, geproduceerd in Nigeria onder licentie.
Het beste gerief voor de plaatselijke wegen volgens hen. Die 505 had airco en elektrische ruiten rondom, dat was best wel een vette bak.

Lambiek

Special Member

Op 2 juli 2017 13:17:04 schreef Hoeben:
Nou, afval moet daar niet naartoe, dat is duidelijk maar waarom zouden ze.

Omdat hij er geld aan verdiend misschien.

Maar dat ze daar werkende en te repareren fatsoenlijke spullen naartoe sturen die daar een 2e leven krijgen vind ik juist goed voor het milieu.

Dat is ook zo, daar zeg ik ook niets van.

Al onze (dwz mijn familie) oude telefoons hebben nu een 2e leven in Afrika hoor.

Daar is ook niets mis mee als het werkt, maar als ik iets wegbreng is er echt niets meer mee te doen, en die vent neemt het gewoon mee. En als je dan zegt dat het echt stuk is, krijg je als antwoord "het gaat toch maar naar Afrika". Dus het is die vent alleen maar om het geld te doen, en dat vindt ik dus niet kunnen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
trix

Golden Member

Op 3 juli 2017 20:25:10 schreef evelo:
[...]

In 2001 was ik twee weken in Nigeria. De auto's van de klant waren een peugeot 405 en een 505. Dat waren nieuwe auto's, geproduceerd in Nigeria onder licentie.

daar heb ik ook nog eens 3 weken gewerkt (ergens in 96 of 97) voor de heineken in kaduna.
daar zag ik een nederlands busje rijden van een of andere schilder uit breda met de nederlandse kenteken platen er nog op, zo komt ie in lagos gewoon van het schip af, heel appart. en inderdaad veel peugeot.
gevaarlijkste land waar ik ooit geweest ben.

eigenwijs = ook wijs
evelo

Golden Member

Op 18 juli 2017 22:06:06 schreef trix:
[...]

daar heb ik ook nog eens 3 weken gewerkt (ergens in 96 of 97) voor de heineken in kaduna.
daar zag ik een nederlands busje rijden van een of andere schilder uit breda met de nederlandse kenteken platen er nog op, zo komt ie in lagos gewoon van het schip af, heel appart. en inderdaad veel peugeot.
gevaarlijkste land waar ik ooit geweest ben.

Ik was toen 21 jaar, meer dan 15 jaar geleden. Ik weet niet of ik het nu nog zou doen als men het mij zou vragen.

Ik weet nog dat ik 's nachts lande met het vliegtuig in Lagos, het was zelfs de eerste keer centraal-afrika voor mij.
De klant kwam mij oppikken met zijn auto, het eerste wat hij zij was: als we overvallen worden langs de weg mag je de overvallers zeker niet aankijken want dan denken ze dat je hun gezicht tracht te onthouden en dan is het zeker game over...

trix

Golden Member

was dus ongeveer indezelfde tijd. wij sliepen (ook andere monteurs van een ander bedrijf) op een met muur en prikkeldraad omringd terein met 4x een chalet. wachter gewapend bij de poort en een bij ieder chalet....gezellig :(. wij kregen toen de tijd ik geloof 35 dollar per dag zakgeld van de heineken, dat was toen geloof overal gebruikelijk. dat ontving je per week. dat waren 2 stapels bankbiljetten met de wikkel er nog om heen en nog wat los spul. want de nara was geen ruk waard. het was dan net of je een bank beroofd had.

eigenwijs = ook wijs