Schotel antenne afstellen

Beste mensen,

Ik moet een schotel installatie afstellen die op een voet gemonteerd is en op een niet vlak plat dak staat ( schoorsteen montage niet mogelijk )
hoe zet je deze waterpas,zodat je astra 3 goed kunt instellen het systeem heeft 4 LNB"s voor 4 satellieten.
( de schotel staat nu niet waterpas,waardoor een zuivere afstelling niet mogelijk is)

wie heeft hier ervaring mee?

alvast bedankt.

m vr groet,max23

Arco

Special Member

Stevige voet met 4 tegels o.i.d. gebruiken (ikzelf gebruik een muursteun, schoorsteensteun nooit gebruiken; bij harde wind is je hele schoorsteen dan verdwenen)

https://www.deschotelshop.nl/image/cache/catalog/Producten/Tegelvoet/blueqon-kat3030-tegelvoet-0-1-2-250x250.jpg

Vlakstellen met een waterpas. Moet op een plat dak toch niet zo moeilijk zijn?

[edit] Las net dat er een niet vlak dak staat. Wat is het dan? Als het een klein beetje afloopt, kun je er wat onderleggen om de boel 'level' te krijgen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

Een satellietschotel hoeft niet op een dak te staan. In de tuin op 1 meter hoogte mag ook.
Op de afstand van 38.000 kilometer tussen de satelliet en de schotel maakt die 6 meter niets uit.
De enige voorwaarde is dat de schotel onder een hoek van 30 graden omhoog kan kijken en dan vrij uitzicht op het zuid-zuid-oosten heeft.

Een muurbeugel of een beugel aan het balkonhek is ook een mogelijkheid.
Een tegelvoet kan je waterpas stellen door er iets onder te leggen.
Een dakdoorvoer en bevestiging van een mast aan de dakbalken is een andere mogelijkheid.

Antennes bevestigen aan schoorstenen is sowieso 'not done'. Een schoorsteen is veel te zwak om de krachten die de wind uitoefent op een antenne te kunnen weerstaan.
Dat leerde ik al toen ik in 1965 een bijbaantje had als antennebouwer voor tv-antennes. Meer dan eens kwam ik toen schoorstenen tegen die door de tv-antenne waren vernield.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Arco

Special Member

Ik heb in Den haag gezien dat in een straatje bij een windhoos echt alle schoorstenen om lagen, wordt vaak te licht ingeschat wat voor schade wind veroorzaakt...

Veel mensen veroorzaken het probleem ook zelf door keilbouten in de voegen tussen 2 stenen te boren, ook dat mag nooit
Bij boren in stenen of geglazuurde tegels altijd in de volle steen/tegel boren.
Bij tegels pluggen ook doortikken tot ze onder de tegel zelf zitten, anders draai je ze aan stukken als je de schroef aandraait.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Bij mijn vorige huis een dikwandige stalen pijp van 2 meter in de tuin gezet met beton er omheen. (Ben benieuwd wat de nieuwe bewoners ermee gaan doen :-) ) en op het oog loodrecht gezet. Bij het uitrichten van de 90 cm schotel is er wel wat te compenseren als de mast niet zuiver in het lood staat. Ook vier LNB's met switch en dat werkte goed.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Keilbouten zijn wat uit de tijd. Chemische ankering werkt stukken beter. Aan onze schouw durf ik rustig een schoteltje hangen. Die gaat er niet af daar ben ik zeker van. De wanden zijn 25cm dik (façade + snelbouw) en op de 4 hoeken zit een draadstang van 1m lang om de inox schoorsteenplaat vast te houden. Is wel altijd een probleem dat je het dak op moet als ze uit de richting staat. Op een bereikbare plaats is een stuk handiger.

Mijn schotel staat op een vlaggenmast ongeveer 2m hoog geankerd aan een muur en een blok beton onderaan van 30cmx30cmx60cm.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

[leek opmerking] Is het uberhaubt erg als zo'n tegelvoet schuin staat? Je moet de schotel toch stellen, dus dan compenseer je daar toch die schuinte.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Zolang je binnen het stelbereik vn de schotel blijft is er niets aan de hand. Het staat alleen zo knullig, een scheve mast op het dak.

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
Arco

Special Member

Het is ook veel lastiger afstellen.
Je kunt dan niet de gegevens van Dishpointer oid. gebruiken, maar moet dat verrekenen met de actuele positie van de mast...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

bedankt voor de reacties.

Het dak is zeer onvlak ( oudpand )
Probeer maar eens een schotelvoet waterpas te stellen,zelfs de voet zelf is ongelijk ( zie foto bij reacties ),zelfs met in hoogte verstelbare steunen is het lastig.
als je astra 1 goed signaal hebt,zijn sommige transponders van astra 3 niet te vinden of slecht.
Als er geen tuin aanwezig is,is dat geen alternatief.

binnenkort ga ik het weer het weer proberen.

m. vr groet, max23

Arco

Special Member

Ik kan me niet voorstellen dat een dak zo ongelijk is dat je er geen tegelvoet op kunt zetten. (dan wordt 't toch echt tijd voor een nieuw dak... :) )
Als het bitumen is, gewoon wat stripjes bitumen eronder plakken tot de zaak klopt. Als het grind is, wat extra grind eronder schuffelen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Op 25 juni 2017 20:01:21 schreef max23:
Alss je astra 1 goed signaal hebt,zijn sommige transponders van astra 3 niet te vinden of slecht.

Dan heb je te weinig signaal. Astra 1 is niet zo interessant voor vele kijkers want er zit geen NL HD content op. De LNB die het meest gebruikt wordt in de focus zetten.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Astra 1 is net de meest interessante. Is maar wat je zelf verlangt.

Met 3 steunpunten krijg je alles perfect lood en stabiel. 3 punten is een stuk handiger als 4.

Astra 3 is sowieso de slechtste van alle Astra. Richt je LNB daar op uit. Veel kans dat je dan op de 1 en 3 toch nog beeld hebt.

Het niet lood staan bemoeilijkt uiteraard ook nog een keer het uitrichten van meerdere LNB.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Astra1 is zolangzamerhand (wat betreft CD in ieder geval) een aflopende zaak; alle belangrijke zenders verhuizen naar Astra3...
(als je veel zenders als Tele5, RTL2 bekijkt is Astra1 wel interessant)

Footprint van Astra1 en 3 verschilt niet veel; astra3 is vaak sterker zelfs.
(alleen omdat het meeste HD zenders zijn, moet je beter uitrichten om een goed signaal te krijgen omdat er hogere eisen aan worden gesteld.)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Met een 60cm haal ik op de Astra 1 dezelfde signaalkwaliteit als met een 80 voor Astra 3. ARD, ZDF, MDR, ORF, WDR, ... allemaal zenden ze in HD uit. Waarom verhuist CD naar A3 ipv A1? A1 kan net zo goed HD uitzenden als A3. het gaat gewoon om de huur van een goedkopere, verouderde transponder. Als ik me niet vergis was de A3 in een vroeger leven de A2 en is deze van locatie verhuist om plaatst te maken voor een sterkere en betere A2.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
evdweele

Overleden

De reden dat de oude Astra-2 satellieten zijn vervangen is dat de oude een footprint had die heel Europa besloeg.
De zenders in het Freesat pakket (BBC, ITV, Channel 4 en Channel 5) waren daarmee ook in heel Europa te ontvangen, terwijl de uitzendrechten alleen voor het UK golden.

De nieuwe satellieten van Astra-2 op 28.2 graden Oost hebben een footprint die uitsluitend het UK bestrijkt, en een heel klein stukje Frankrijk, België en Nederland.

Astra-1 (19.2 graden Oost) en Astra-3 (23.5 graden Oost hebben een veel grotere footprint.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Je stelt dat de footprints van A1 en A3 gelijk lopen. Dat is niet correct.

A1 covert gans Scandinavië. A3 stopt in het zuiden van Scandinavië.

A1: https://www.ses.com/our-coverage/satellites/335

A3: https://www.ses.com/our-coverage/satellites/337Aan de west kust van Spanje heb je ook een 90cm nodig. Terwijl de A1 er met een 60cm wordt ontvangen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
evdweele

Overleden

Het ging mij alleen om op de beperkte footprint van Freesat op Astra 2 te wijzen.

Mijn informatie heb ik gehaald van https://www.lyngsat.com/

Astra 1: http://www.lyngsat-maps.com/footprints/Astra-1M-Europe.html

Astra 2 UK: http://www.lyngsat-maps.com/footprints/Astra-2E-UK.html

Astra 2 Europe: http://www.lyngsat-maps.com/footprints/Astra-2G-Europe-Ku.html

Astra 3: http://www.lyngsat-maps.com/footprints/Astra-3B-Europe-Wide.html

[Bericht gewijzigd door evdweele op maandag 26 juni 2017 18:30:08 (11%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 24 juni 2017 21:44:32 schreef Arco:
Ik heb in Den haag gezien dat in een straatje bij een windhoos echt alle schoorstenen om lagen, wordt vaak te licht ingeschat wat voor schade wind veroorzaakt...

Veel mensen veroorzaken het probleem ook zelf door keilbouten in de voegen tussen 2 stenen te boren, ook dat mag nooit
Bij boren in stenen of geglazuurde tegels altijd in de volle steen/tegel boren.
Bij tegels pluggen ook doortikken tot ze onder de tegel zelf zitten, anders draai je ze aan stukken als je de schroef aandraait.

Chemische ankers bijvoorbeeld, oersterk en weinig spanningen in je materiaal.

Arco

Special Member

Dan nog moet je middenin de steen boren, de voegen kunnen bijna niets hebben. Bij belasting trek je de boel uit elkaar.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com