wisp 648

Ik heb toen zo'n RS232 JDM programmer gemaakt met enkele componenten.

Het wisp programma is bij Voti gratis te downloaden.

LDmicro user.

nog maar een keer hoi.Had gehoopt te kunnen melden dat ik de 16f648 had geprogrammeerd maar helaas. ik had de raad van mgp opgevolgd. ik had een jdm programmer gemaakt via you tube, maar pc vond hem niet. Weet niet hoe lang aan het klooien geweest ,zonder resultaat. En omdat ik toch spullen moest bestellen toch ook maar de raad van arco opgevolgd. en meteen een pickit3 kloon besteld. Maar ook daar kan pc de pickit niet vinden.
wat zie ik over het hoofd? Ik heb het trouwens ook geprobeerd met externe voeding.
Ik stuur foto van de jdm en van de pickit. wellicht zien jullie wat ik fout doe.

De foto's zijn nietszeggend, je moet ons aangeven wat je hebt gebruikt.

Bv. een JDM programmer werkt niet met zo'n usb->serial uart converter.
Een JDM programmer heeft een echte RS232 nodig wegens de programmeerspanning en heeft ook een geschikt programma nodig.
Welke windows gebruik je?

LDmicro user.

had hem aangesloten op rs232 en niet op usb, op een pc met windows XP
Ik had kleur Oranje op pin 3,geel op 4,groen op 5, blauw op 7 en grijs op 8 rs232 connector gesoldeerd.
programma ben ik niet aan toegekomen omdat de led al niet brandde. Ook heb ik het nog geprobeerd op mijn laptop door mijn converterkabel aan te sluiten aan de rs232 connector
en windows moet toch eerst herkennen dat ik er een programmer in heb zitten, ook zonder programma, of heb ik dat mis?
datzelfde telt ook voor de pickit3. daar heb ik het programma van microship van gedownload en ook daar geeft hij aan dat hij de pickit niet detecteerd.
die laatste heb ik geprobeerd op mijn laptop met windows 10 en op pc met xp.
.en dan nog een vraagje om de pickit3 te laten samenwerken met proton lite,,waar kan ik daar iets over vinden, op hun site vind ik nl. alleen informatie betreffende de pickit2

Op 30 juni 2017 17:33:26 schreef blommetje_1:
en windows moet toch eerst herkennen dat ik er een programmer in heb zitten, ook zonder programma, of heb ik dat mis?

Ja je hebt het mis, eerst moet je een compatible programma opstarten zoals dit hier.

Over die pickit3 kan ik niet meepraten, heb wel een pickit2 maar heb die nog nooit opgestart, ga dat eerstdaags eens doen.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Windows heeft de benodigde (HID) drivers al aan boord, dus veel meer melding als hooguit een klein tekstballonnetje rechtsonder krijg je niet...
Stand-alone programma voor de Pickit3 staat hier: http://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/PICkit3%20Programmer%2…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Weer iets bijgeleerd.harstikke bedankt. ga het dadelijk uitproberen. zogauw t gelukt is ,hoor je van mij

die had ik gedownload, maar ik krijg geen
ballonnetje of iets. en ik hoor toch een geluidje te horen,als ik hem met de pc verbind of heb ik het hier ook mis bij.
maar ik zal nog eens proberen, maar begin eerst met de jdm

Arco

Special Member

Die JDM is helemaal een bedroevend geval, nog een paar slagen minder als de Wisp... :)   (werkt maar zelden goed, hangt o.a. af van de spanningen op de RS232 poort)
Als je een echte 100% kloon van de pickit3 hebt, dan moet die zonder meer werken.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Een RS232 poort is geen USB en heeft geen automatische herkenning van aangesloten apparaat. Voor RS232 moet je de poort ook nog eens eerst open zetten/ actief maken. Dus pas nadat je het juiste programma hebt geopend zal er iets kunnen gebeuren.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

oke ,was foutje van mij, achteraf wist ik dat eigenlijk. maar dank zij mgp daar op gewezen. maar mijn laatste respons ging over de pickit3 op de usb poort, daar hoor ik toch een geluidje te krijgen als ik hem er in steek? hij wordt nog steeds niet herkend, maar daar begin ik na het weekende opnieuw mee.
heb intussen de jdm werkend, dus bedankt mgp, heb alleen n ander programma gebruikt,(t jouwe ging me ver boven de pet) straks nog even kijken of ik de firmware in de f648 krijg. maar in ieder geval iedereen harstikke bedankt voor de tijd en energie die jullie er iedere keer weer in willen steken

Arco

Special Member

Zoals gezegd, is het wel een echte 100% pickit3 kloon?
(er zijn er ook die alleen zo heten en totaal anders in mekaar steken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

hoe weet ik dat??heb hem bij budgetronic gekocht voor 24.95. art :ard187b.Maar t klopt toch, dat als ik hem in de usb stop dat windows hem moet herkennen, volgens mij zonder geinstalleerde software of verdere componenten te hebben aangesloten. Want als die redenatie van mij klopt, ligt het niet aan mij, (dat ik iets verkeerd heb gedaan of vergeten) maar deugt het apparaat zelf niet. Ja toch???

Arco

Special Member

Er staat bij dat hij 'geheel compatible' is, dus dat zou moeten werken.
Bij insteken hoor je op zijn minst een kort geluidje en het powerledje gaat aan. Al een andere USB kabel geprobeerd?
Ook wel even direct op een USB poort proberen, als er een switch tussen zit gaat het niet altijd goed...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ledje brand wel, maar kan hem ook niet in app.beheer vinden, ook niet met andere kabel,en ook software zegt: pickit3 not detected. dus kan ik er van uit gaan dat er iets aan app mankeert???????
Want dan stuur ik hem maandag terug.

Arco

Special Member

Met deze utility kun je zien wat is aangelsoten op de USB. Scherm ververst iedere 15 sec. of met enter...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

arco, bedankt warre, maar hij wordt dus echt niet gedetecteerd, helaas.
lijkt me het beste hem maar terug te sturen.

Deze voormiddag eens mijn Pickit2 kloon (Mini Kit2) getest en wat bleek, op een ietswat oudere thinkpad laptop wordt deze niet herkend (unknown device) wat ik ook moge doen en op mijn PC herkende die deze onmiddellijk ook de pickit programmeersoftware herkent deze.
Beiden Win7 met de laatste updates en USB2.

Volgens mij maakt de USBvoeding uit de usb-poort het verschil.

edit: onze Toshiba Satellite met WIN10 herkent die ook.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Ik heb hier een Pickit2 kloon die op een oude laptop (Toshiba uit 2002, met USB1.1 nog!) prima werkt.
Een USB poort zou altijd minimaal 5v@100mA moeten leveren, en dus moeten werken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

@MGP, wel de juiste drivers eerst geïnstalleerd?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Pickit's gebruiken de HID drivers, die zitten standaard in Windows vanaf Windows 2000...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nog eens geprobeerd en nu doet hij het wel... :?

Mijn Thinkpad heeft maar 2 usb poorten en de ene wordt gebruikt voor de muis en de andere was dus vrij.
Apparaten omgewisseld en nu doen beiden het, raar en heb er geen verklaring voor maar het komt waarschijnlijk omdat de laptop te oud is, deze wordt enkel gebruik bij hardware experimenten want ik heb er ook nog een docking station voor met achteraan van alle poorten voorzien..

Maar ik zal toch bij mijn Wisp628 blijven zolang die werkt en ik geen nieuwere pic's gebruik, maar het is altijd geruststellend dat ik toch een ander programmeertoestel heb die "alles" kan.
Daarvoor heb ik die hier op CO voor weinig gekocht... en om in de kast te leggen ;)

LDmicro user.

heb ondertussen met de jdm programmer nieuwe pic 648 geprogrammeerd, maar uiteindelijk bleek het aan de max 232 te liggen, die kapot was. Werkt nu weer prima. De pickit3 kreeg ik niet aan de praat ,niet met jullie adviezen noch met die van budgetronic, en heb hem vandaag maar teruggestuurd. En wacht nu op hun bevinding met mijn apparaat. duurt wel even vanwege vakantie.. Ik kan in ieder geval weer aan het experimenteren
jullie zijn. In ieder bedankt voor jullie ondersteuning.

Toch jammer dat je zoveel werk en kosten hebt gehad voor een defecte MAX232.

Met een voltmeter had je dat toch enigszins kunnen vermijden.

LDmicro user.

allemaal lesgeld zullen we maar zeggen