potkern

rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Omdat ik nog altijd nieuwsgierig ben en van alles sloop en open breekt kom ik die potkern(nen/tjes) nog wel eens tegen.
En ik vroeg mij af kun je daar nog wel (eens / iets / wat ) mee?
Zoals je dus wel kunt opmaken weet ik daar niet veel van.
Heb nog wel even rond gekeken op het net maar kom eerder of wel meer ringkernen tegen.
Waar ik het nu in tegen kwam is/was waarschijnlijk een soort filter (ik denk een lf audio filter)
Waar het van is geweest kan ik helaas niet meer achterhalen.

Misschien dat iemand iets kan en wil vertellen dan graag!
LET OP graag Jip&Janneke taal?

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Hubie

Special Member

Potkernen zaten(zitten)veel in filters voor het audio.Afsnijfilters.
Wordt ook gebruikt voor LG en MG ontvangers.
Een poosje terug was daar nog een mooi voorbeeld van.Van Harry Nak.
Filter Veronica.
https://www.circuitsonline.net/forum/search?query=filter+zeezender+ver…

[Bericht gewijzigd door Hubie op zaterdag 1 juli 2017 21:18:57 (27%)

Anoniem

Bij een klassieke transfo met 3 benen of een ringkern heb je altijd wat strooiveld. Dus magnetisch veld dat niet netjes in de kern blijft. De constructie van een potkern is te vergelijken met coax tov 2 aderig snoer. de spoelen zitten om het centrale deel. de retour van het veld gaat langs de cylinder die eromheen zit. Het magnetisch veld is dus afgeschermd en egaal verdeeld over de ganse omtrek van de potkern.
Potkernen worden gebruikt in omvormers, en ook in filters die echt een grote scheiding moeten geven.
Bij lineaire spoeltjes zoals in het pifilter van een zendereindtrap moet je zorgen dat ze niet in elkaars verlengde liggen. De overspraak tussen beide spoeltjes zou zo maar even een stuk groter kunnen zijn dan de attenuatie van het filter. Bij potkernen heb je dat probleem niet.

Eduard2

Golden Member

dag Rob,

Potkernen zie je vandaag minder dan voorheen. Bijhouden die spullen, ze zijn wondergoed. Veel windingen zelf leggen kan eenvoudiger dan bij ringkernen. In het atelier hadden we destijds een datablad van die potkernen. Naast hun afmetingen zijn ze vaak onderling verschillend in magnetische eigenschappen. Met een zelfde aantal windingen levert de ene kern honderden keer meer zelfinductie dan de andere. Dat komt door het al dan niet aanwezig zijn van een luchtspleet. Om verzadiging te vermijden maakt men vaak het middenbeen enkele tienden mm korter dan de buitenrand. Op die manier ontstaat een luchtspleet. De fabrikant geeft voor iedere kern een waarde A. Om de zelfinductie te becijferen vermenigvuldig je A met het kwadraat van het aantal windingen. Je kan bij kernen met luchtspleet A verhogen door de potkern over een fijn schuurpapier te halen.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Anoniem

Het is een beetje een open deur intrappen als je zegt dat de zelfinductie toeneemt als je de luchtspleet wegvijlt.
Andersom zal als je het middenbeen wegvijlt er een luchtspleet ontstaan en de zelfinductie sterk afnemen. dat lijkt me nogal wiedes.
Ik neem aan dat het al of niet kiezen voor een kern met luchtspleet afhangt van de toepassing. Dan kun je beter meteen de juiste kern kiezen.

Maar heb je dat afschuren al zelf eens gedaan? Ferriet is een steenhard glasachtig keramisch materiaal. Daar haal je niet zomaar eventjes een mm af door er even met wat fijn schuurpapier over te gaan. Het is geen spaanplaat.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Poe, daar zeg je wat. Ik heb als enthousiaste jongeling eens geprobeerd een überlange ferrietstaaf doormidden te zagen. De zaag glipte alle kanten heen, en toen ik alles goed vast hield werd het nóg niks.
Nee, zeiden de kenners, je moet 'gewoon' even een kerfje vijlen, dan breek je hem zó door.
Nu, dat vijlen werd ook niets. En gebroken is de staaf uiteindelijk wel, maar op een totaal willekeurige plaats (gelukkig enigszins in het midden, dat wel). Het breukvlak is niet alleen scheef, maar ook getordeerd..!
Ik heb nooit iemand gevonden die zélf een ferrietstaaf heeft weten te splitsen door een kerf te vijlen. Het was allemaal maar van horen zeggen. :)

--
In de HF kom je ook wel potkerntjes tegen, maar dan heten het vaak 'schaalkernen'.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Ferrietstaven breken gaat heel makkelijk..Ik had een doos met 10 van die dingen erin, en de bodem liet los... :+

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Een luchtspleet van 0,2 mm in de middenpoot van een potkern is even effectief als één van 0,1 mm in zowel de binnen als buitenkern.

In plaats van 0,2 mm van de binnenkern af te vijlen (waar je dus bijna niet bij kan komen met een vijl), kun simpelweg ook een folie van 0,1 mm tussen de beide kernhelften leggen.
Wel kan er dan een magnetisch lekveld ontstaan rond die spleet.
Bij 0,1 mm is dat echter zeer gering en in de meeste gevallen te verwaarlozen.

Het is dus gewoon een ferriet spoel of transformator, alleen in een andere uitvoering.

Ze presteren daadwerkelijk beter, maar veel dingen die vroeger vrij LF waren zijn inmiddels ver het HF in geschoven dus zie je ze minder (? is mijn gedachte)

Ik kwam pas twee mooie grote van een cm of acht tegen in een oude 2,5 kW schakelende voeding:

Eén met luchtspleet en koperfolie en een zonder.

rob007

Yarr, Matey!

Hallo lieve mensen allemaal!

Leuk jullie weer even te zien/lezen, En dank jullie wel voor het schrijven!
Deze potkerntjes zijn dus hoog waarschijnlijk filters er kommen twee telefoon draadjes in –
En er komt een soort van printerpoort aansluiting uit 11 draadjes uit.
Het doosje heeft twee printen van 125 X 50MM eentje met oa een klein trafotje –
en twee potkerntjes van rond de 18MM diameter.
Het andere printje heeft 3 potkerntjes van 18MM en 2 van 14MM
Er zitten ook grote blok condensators aan de 3 potktjes waarde 47000pF
Aan de kleine poktktjes zitten 22000pF.
Zie ook nog een relays en ook een paar ICtjes MC1458CP.
Maar voor de rest wat ik er van ziet is het oude elektronica.
Ik denk dat ik de potkerntjes er uit soldeer en eventueel wat er nog meer te gebruiken valt.
Des al niet te min dankjewel voor jullie INFO!

Vriendelijke groetjes uit omg. Rotterdam!
Rob.

oft.
nog heel ff praatje onzin, heel toevallig ben ik in mijn hokje aan het graven,
zomaar kijken wat ik nog weer tegen kom (nee nog geen geld tegen gekomen!)
maar dan kom ik elektronica tegen dat nog net niet uit het stenentijdperk thuis hoort!
Voor beeldjes:
BRY39, AF297S, BC148B in 2 verschillende behuizingen, ASY26, BC140, BC160.
2N1305, AF124……….
Strakjes is het antiek!
Grappig,….. doei!

[Bericht gewijzigd door rob007 op dinsdag 4 juli 2017 11:47:35 (19%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Lambiek

Special Member

Op 2 juli 2017 10:53:03 schreef Frederick E. Terman:
Ik heb nooit iemand gevonden die zélf een ferrietstaaf heeft weten te splitsen door een kerf te vijlen. Het was allemaal maar van horen zeggen. :)

Doorslijpschijf gebruiken. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
rob007

Yarr, Matey!

jahaaaa denk dat het met een doorslijpschijf wel zou moeten kunnen!
met een HEEL dun schijfje ergens rond de 1,5MM ging ik door 20MM ijzer(had dikker, 40MM ook nog gekunt!)

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Lambiek

Special Member

Ik heb van die schijfjes bij mijn Dremel, die zijn nog geen mm dik, +/- 0.7 of 0.8mm.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
maartenbakker

Golden Member

Op 4 juli 2017 11:14:44 schreef rob007:
BC148B in 2 verschillende behuizingen
Strakjes is het antiek!
Grappig,….. doei!

Dat is al antiek hoor ;) Maar in welke behuizingen dan? Lockfit was toen normaal, maar?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kruimel

Golden Member

Op 1 juli 2017 21:04:13 schreef rob007:
Hallo allemaal,

Omdat ik nog altijd nieuwsgierig ben en van alles sloop en open breekt kom ik die potkern(nen/tjes) nog wel eens tegen.
En ik vroeg mij af kun je daar nog wel (eens / iets / wat ) mee?
Zoals je dus wel kunt opmaken weet ik daar niet veel van.
Heb nog wel even rond gekeken op het net maar kom eerder of wel meer ringkernen tegen.
Waar ik het nu in tegen kwam is/was waarschijnlijk een soort filter (ik denk een lf audio filter)
Waar het van is geweest kan ik helaas niet meer achterhalen.

Misschien dat iemand iets kan en wil vertellen dan graag!
LET OP graag Jip&Janneke taal?

VrGr Rob.

Oef, potkernen zijn net als andere inductoren beetje lastig opnieuw te gebruiken zonder dat je de gegevens van het materiaal kent. Zoals gezegd kan een luchtspleet heel veel uitmaken, maar dan weet je alsnog niet tot welke frequentie de spoel geschikt is en wanneer hij verzadigt. De zelfinductie vind je nog wel met redelijk bescheiden middelen, verzadigingsstroom kom je ook wel vrij snel achter, maar als je (bijvoorbeeld) een schakelende voeding wil bouwen (het gebeurt), dan geeft het teveel onbekenden in een schakeling die sowieso al niet simpel te analyseren is. Voor audiofrequenties kan je het er wel op gokken als je de zelfinductie en verzadigingsstroom meet, fred101 linkte eens een artikeltje op zijn site met een systeem waarmee je een inductor (deels) kon karakteriseren. Best interessant en leesbaar geschreven.

Het bewerken van ferriet is niet aan te raden, koop liever een geschikte potkern, dat is goedkoper dan het materiaal om het te bewerken. Ik heb er weleens naar gezocht omdat ik wilde weten of je custom vormen kon maken, maar het vinden van informatie erover is moeilijk. Ik vond een paar Amerikaanse bedrijven die voor veel geld bewerkingen deden aan ferriet, maar het vereiste speciale middelen.

Op 3 juli 2017 10:40:50 schreef Aart:
[...]
Ik kwam pas twee mooie grote van een cm of acht tegen in een oude 2,5 kW schakelende voeding:
[bijlage]

Volgens mij is dit een PQ kern (ik weet niet of er een andere naam voor is), een potkern is volgens mij cilindrisch en helemaal gesloten (op een paar gaten voor de draden na). Wel een prachtig apparaat... :9~ De koperen band dient om het strooiveld kort te sluiten. Als er een magnetisch veld is dat zich uitstrekt tot buiten die band, dan zal er een spanning in de koperen band worden opgewekt die een tegengesteld veld genereert.

PS Een gekoelde inductor, dat zie je ook niet vaak. :o

Anoniem

Op 4 juli 2017 12:20:26 schreef maartenbakker:
[...]Dat is al antiek hoor ;) Maar in welke behuizingen dan? Lockfit was toen normaal, maar?

Ik dacht dat BC148 en consoorten altijd in een lockfit behuizing zat.

De BC 108 in een TO18.
BC 148 in een SOT25
BC 548 in een TO92
En eigenlijk is het 3 x dezelfde transistor.

Hubie

Special Member

Ik had nog ergens dozen met potkernen liggen.
Dit i seen partijtje spare parts van Racal.
De zelfde spoelvormen kom je tegen in Plessey,Marconi etc.
Al deze spoelvormen zijn van Mullard(LAxxxx)
Sommige met verstelbare kern.
Ik heb eens even gemeten hoeveel je een potkern van 86 mH kunt trimmen met het kerntje,dat is maximaal 3,5 mH

rob007

Yarr, Matey!

hallo beste mensen kom nog ff wat schrijven hier,

grappig nog even kort over die BC148:
https://vikiwat.com/userfiles/productimages/5099/product_large_17721.j…
en deze:
http://www.radiomuseum.org/images/tubesockel_klein/sot_25_valvo.png
.
los van dit weer kom ik nu weer een AD133 tegen,
kijk even voor de lol hoe deze er nu weer uit ziet, we gaan terug in de tijd:
http://www.welt-der-alten-radios.de/files/ad133.jpg
nog een plaatje:
http://i.ebayimg.com/00/s/MTM4MVgxNjAw/$(KGrHqNHJBsF!jp6jCT0BQZvLQOQhw…
maar ik geloof nog wel een krachtpatsert!?:
http://www.semicon-data.com/pdf/SH/AD/AD133.pdf
ik was eigenlijk opzoek naar een regelaar LM.... want ik had nu met de warmte een boel 12V ventilatorjes opgedoken.
MAAR ik zet dat spul op een gel accu en werd gelijk mijn hokje uitgeblazen,
prima natuurlijk maar na een tijdje voel ik mijn nek een beetje protesteren en dus zodoende een regelaartje aan het zoeken.

mooie zeg Hubie!
maar nu moet je ze nog ergens ik kwijt kunnen ;-)

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Kruimel

Golden Member

Op 9 juli 2017 20:53:56 schreef rob007:
[...]
ik was eigenlijk opzoek naar een regelaar LM.... want ik had nu met de warmte een boel 12V ventilatorjes opgedoken.
MAAR ik zet dat spul op een gel accu en werd gelijk mijn hokje uitgeblazen,
prima natuurlijk maar na een tijdje voel ik mijn nek een beetje protesteren en dus zodoende een regelaartje aan het zoeken.
[...]

Ik snap niet echt wat je zegt... Heb je een lading fans op een gelaccu aangesloten en nu een stijve nek? Wil je de fans regelen?

Hubie

Special Member

Om maar even on topic te blijven(potkernen)
Ik had vroeger een rack vol Racal apparatuur.
Met name de randapparatuur zat stampvol met potkernen.
Bij voorbeeld de LG unit RA(1)37 12 KHz - 980 KHz wat opgedeeld werd in 4 segmenten met de bandschakelaar die direct achter de AE ingang de potkernen en c's schakelde
Daarna versterking en het LPF\mixer circuit(een hele trein potkernen) om het geheel op 100KHz I.F. te brengen.
Die afstemkringen\filters waren echt haarscherp dus die potkernen hadden een enorme grote Q.
Op de lange golf hoorde je tussen de stations diepe stilte en soms wat geruis.
2 KHz onder DCF77 hoorde je alleen maar een zacht geruis,even iets naar boven draaien en de wijzer van de S-meter sloeg bijna haaks om.

Ook veel RTTY decoders gemaakt met potkernen,de 88mH puppin spoelen van de PTT werden toen al schaars.

Ik was helemaal gefascineerd door ambassade RTTY uitzendingen.
Elke dag was er een uitzending van BUZA vanuit den Haag.
Eerst de persspiegel in klare taal met ARQ sitor A wat je gewoon mee kon lezen.(Het was een overzicht van de Nederlandse dagbladen.)
Daarna begon het echte ambassadeverkeer in F7B ARQ met een Thrane&Thrane modem.Twinplexhttp://www.chace-ortiz.org/umc/mfatext/Netherla.txt
Elke PLL decoder ging compleet van slag met zo'n F7B signaal.
Bij elke burst van het ARQ signaal worden er 4 tonen uitgezonden met een shift van b.v.170-170-170 Hz.Daarbij kunnen bij elke burst de Marks en Spaces van positie verwisselen in het frame zodat je dus 7 mogelijkheden hebt bij elke burst.http://www.sigidwiki.com/wiki/TWINPLEX
Ik had karrenvrachten potkernen en goede styroflex condensators(voor zulke filters zijn styroflex condensatoren echt het allerbeste,geloof mij)
Ik kocht een stuk multiplex van 50x50 cm en ging met potkernen en styroflex condensatoren aan de gang om de 4 tonen te filteren.
Avonden bezig geweest met de toongenerator en scoop om elk filter optimaal af te regelen.Het werkte perfect.
In mijn naïviteit had ik er nooit aan gedacht dat ook die door elkaar gehutselde marks en spaces al door de crypto gegaan waren.
Zelfs al had ik het kunnen kraken was ik toch een trein te laat geweest. ;-) active diplomatic network, migrated to satellite during mid-1997
Btw,elke geluidskaart van een PC van 2 tientjes doet het beter.;-)
Potkernen:Er was eens....

mel

Golden Member

Worden pupinspoelen nog verkocht eigenlijk? laatste keer had ik ze via het VERON serviceburo.
Trouwens.ik heb hier een print vol met potkernen,komt uit een maritime echosounder.(merk weet ik niet meer, denk DECCA)

[Bericht gewijzigd door mel op maandag 10 juli 2017 10:08:39 (40%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Je vindt potkernen ook veel in wat oudere Kpn telefonie apparatuur zoals NT-1 kastjes en ADSL splitters:

NT-1 :

De luchtspleet kan je inderdaad wegslijpen met waterproof schuurpapier (met silicium carbide korrels), niet iedere ferrietsoort is zo hard als obsidiaan.
Ferriet (de harde variant): vijlen of zagen kan je wel vergeten.

rob007

Yarr, Matey!

inderdaad potkernen,
Leuk schrijven Hubie!

MAAR…
Eduard2 zegt/schrijft bijhouden en ja dat doe ik,
Maar wat doen jullie er nog mee? Ik bedoel los van wat ik nu op foto ziet?
Doen jullie ze ook nog wel eens gebruiken? (hoor graag in wat?)
En als niet gebruikt, wat zijn goeie toepassingen in jullie ogen?

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Waar ik ze voor gebruikt heb:
- Hoogspanning maken voor b.v. batterij buisjes.
- Middenfrequent filters op circa 80 kHz, met litze bewikkeld.
- Hsp voeding voor "electronenflitser", voor de fotografie, zo werd dat vroeger genoemd! :-)

mel

Golden Member

RTTY convertors,doen het ook goed met die spoelen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..