Eindelijk: europa grijpt in op wegwerp wit- en bruingoed

High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

tja, dat komt niet goed.

vooral dit stukje dan:

Zijn organisatie opende eind november vorig jaar het meldpunt 'Te rap kapot' en kreeg ruim 6200 klachten binnen, vooral over smartphones (14 procent, veelal de batterij), printers (‘die minder lang meegaan dan een T-shirt’, bijna 9) en wasmachines (ruim 8 procent), waarvan maar één op 14 zijn tiende verjaardag nog zou halen. November: ,,Zelfs ‘goede’ merken als Miele, AEG en Bosch halen niet meer hun oude topkwaliteit.

als die topmerken 3x duurder zijn dan een goedkope machiene, dan koopt geen kat die nog. dan kunnen die topmerken kiezen: dalen in prijs en kwaliteit of onderuit gaan door concurrentie.

iedereen wil altijd maar het goedkoopste, en dan zagen dat het te snel kapot gaat.
die batterijen van GSM's die te snel kapot gaan, is niet enkel bij GSM's. ook GPS, fototoestellen, laptops,....

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Volgens mij doe de smartphone fabrikanten het expres; het is heel slecht voor een Lithium batterij om altijd tot de maximale spanning opgeladen te worden (meestal 4.2V), en daar de hele nacht te blijven. Wat Samsung doet (o.a. in de Note 7...) is opladen tot 4.35 of zelfs 4.4V. Die hogere spanning geeft je hooguit een paar procent extra bruikbare capaciteit en VEEL snellere slijtage.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

ik denk dat dit vooral een aanpassing is naar het nieuwere type batterijen.
voor mijn GSM heb ik nu ook een batterij besteld die 3.8V nominale spanning heeft.
die worden geladen tot 4,4V.
het probleem is dat de meeste toestellen nog met de oudere 3.7V li-ion generaties werken en die worden overladen.

nuja, ik heb dezelfde ervaringen. mijn samsung maakte zijn accu kapot binnen het jaar door te overladen, en zelf veel te laag leeg te trekken. mijn huidige huawei stopt mooi op 4.2V en schakeld de telefoon al uit als die onder 3.5V komt.

daar is de accu nu 2,5jaar oud en werkt nog altijd goed. al begint ze toch lichtjes te gaan.
van 47-> 100% opgeladen en slechts 410mA erin gekregen (accu is 1750mAh)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Lambiek

Special Member

Op 4 juli 2017 07:48:08 schreef fcapri:
iedereen wil altijd maar het goedkoopste, en dan zagen dat het te snel kapot gaat.....

Dat ben ik niet met je eens, de qualiteit wordt steeds maar slechter. En dat heeft niets met de prijs te maken. Wij hebben een aantal jaar geleden een Bosch wasmachine gehad, (was 2000 + Euro) dan verwacht je toch dat het goed is. Na een half jaar was de motor stuk, paar maanden erna motor en print stuk, +/- een half jaar later de schokdempers stuk. Toen we aan de leverancier vroegen hoe dit kon, kregen we als antwoord jullie wassen te vaak dan had je een industrie machine moeten kopen. :(

Dit gebeurde allemaal ruim binnen de garantie tijd. Als je de machine goed bekeek, (dat doe je niet in de winkel, de achterkant eraf halen) dan zie je dat alles veel te ligt is uitgevoerd en alles van plastic is, dun plaat materiaal enz. Voor ons geen dure machine meer.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 4 juli 2017 08:22:15 schreef SparkyGSX:
Volgens mij doe de smartphone fabrikanten het expres;

Samsunmg verkoopt gewoon slechte batterijen, elke gebruiker van een Samsung telefoon hoor ik klagen over de korte tot ZEER korte levensduur van hun accu's.

Mijn Nokia Lumia 925 gebruik ik al ruim drie jaar en de batterij is nog minstens 90% van wat het ooit was. Heb nog steeds een Motorola V3 in gebruik waarvan de accu uitstekend werkt (en je kan er ook prima bierflesje mee openen). Samsung accu? Stuk na 6 maanden!

This is the world we know best, the world of madness

Of de Samsung accu's slecht zijn of niet weet ik niet, maar als je een willekeurige top kwaliteit accu zo behandeld gaat hij ook snel stuk. Ik zie ook echt geen reden op in een telefoon een accu zo tot het randje op te laden, aangezien het maar 1 cel is, en het dus ook niet nodig is om te balanceren.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Zaken 'reparatievriendelijk' maken. Daar heeft de autoindustrie nog heel wat in te halen. (je kunt zelf onderweg niet eens meer een lampje vervangen... :) )

Sommige zaken kun je ook niet vooraf weten, zonder het toestel open te maken.
Ik kocht een tijd terug een muurhaspel met oprolbare tuinslang bij de Action. Leek heel stevig en ook handig.

Begon onlangs wat te lekken, en toen maar eens open gemaakt. De delen waar waterdruk op stond maakten zo'n onbetrouwbare indruk dat ik het ding gelijk bij het grootvuil heb gezet...
(vreemde constructie, met kleine zelftappers in te zacht plastic. Echt iets waarvan het niet de vraag is of er iets mis gaat, maar wanneer)

Er zou meer gecontroleerd moeten worden op de stevigheid en constructie, veel apparaten zijn marginaal, het kleinste probleempje leidt tot (soms ernstige) defecten.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Eindelijk wordt er wat aan gedaan hopelijk?? aan de weggooi maatschappij!
Fabrikanten die producten maken wat een aantal maanden of eerder als de garantie er af is op de onverklaarbare reden er mee ophouden.
Neem nou printers....ze zijn bijna goedkoper als een vulling, maar heb je een paar vullingen op voorraad liggen gaat de printer kapot en de vullingen past weer niet in een nieuw apparaat.
Audio en video apparatuur is al bijna niet beter mee gesteld.
Kijk maar hoeveel problemen toch met duurdere apparaten zijn, wat met kwaliteit onderdelen toch te voorkomen is.
Dus aanpakken die fabrikanten en beter matriaal leveren en monteurs vriendelijk maken zodat het ook nog op een redelijke manier gerepareerd kan worden.

Henk

Een van de weinige manieren om fabrikanten zo ver te krijgen is door de garantietermijn te verlengen. Het sommetje is eenvoudig: een machine moet volgens de wet twee jaar meegaan, dan is de garantie voorbij. De fabrikant wil concurrerend zijn, en zorgt ervoor dat de machine die leeftijd haalt met zo min mogelijk service. Een fabrikant die bij verkoop al standaard 5 jaar garantie zou geven, heeft veel meer vertrouwen in de levensduur van zijn product, maar verkoopt ook maar ééns in de 5-8 jaar zo'n product waar de concurrent al 3 heeft verkocht (en 3x BTW voor de staatskas).

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
maartenbakker

Golden Member

Probleem met garantietermijn verlengen is dat er dan alsnog niets gerepareerd hoeft te kunnen worden. Dus een beschadiging die niet onder de garantie valt (echt of zogenaamd) is dan per definitie een toestel op de afvalberg en alle onafhankelijke reparateurs kunnen meteen wel inpakken, terwijl die juist onderdeel moeten zijn van de duurzame productcyclus.

Op 4 juli 2017 09:01:38 schreef fcapri:
ik denk dat dit vooral een aanpassing is naar het nieuwere type batterijen.
voor mijn GSM heb ik nu ook een batterij besteld die 3.8V nominale spanning heeft.
die worden geladen tot 4,4V.

Bij 3,8V nominaal zou eerder een spanning van 4,3V horen, als het al echt klopt wat ze erop zetten. Het beste bewijs dat Samsung weet dat ze hun accu's overladen is de eerste maatregel die ze namen toen ze merkten dat de Galaxy Note 7 in brand vloog: laadspanning terugschroeven. Hielp niet, want dat stukje geplande slijtage hadden ze nou net wel redelijk onder de knie. Maar zelfs als die accu echt tegen 4,4V zou kunnen, gaat hij véél langer mee als je hem tot 4,2V of desnoods 4,3V laadt. En ook dat weten fabrikanten. Bij een accu die niet simpel door de gebruiker te vervangen is, is dat de enige mogelijkheid om er een verantwoord toestel van te maken.

Op 4 juli 2017 09:35:58 schreef Blackfin:
[...]

Samsunmg verkoopt gewoon slechte batterijen, elke gebruiker van een Samsung telefoon hoor ik klagen over de korte tot ZEER korte levensduur van hun accu's.

Mijn Nokia Lumia 925 gebruik ik al ruim drie jaar en de batterij is nog minstens 90% van wat het ooit was. Heb nog steeds een Motorola V3 in gebruik waarvan de accu uitstekend werkt (en je kan er ook prima bierflesje mee openen). Samsung accu? Stuk na 6 maanden!

Mijn Nokia E6 al 5 jaar zonder noemenswaardig kwaliteitsverlies. Nou denk ik ook niet dat het aan de batterijen ligt bij Samsung, want die komen uit hun beeldbuizenfabriek (is geen reden dat ze goed zijn natuurlijk, maar ze worden ook door vele andere afnemers gebruikt en Samsung gebruikt ook accu's van andere fabrikanten). Het ligt aan de toestellen. Behalve dat die overladen, schakelen ze ook pas af als de accu leger dan leeg is. Ik meen dat ik een keer 3,0V zag langskomen, maar het kan iets hoger zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 4 juli 2017 12:17:36 (29%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het ligt ook heel vaak aan de consument. Kapot, gooi weg terwijl het alleen een storing betreft. Kapot is wanneer er dure onderdelen vervangen moeten worden en de rest van het apparaat ook in slechte staat is. Mooi voorbeeld, mijn wasmachine ging bij de klant stuk kort na de garantieperiode. Pomp lekte wat volgens de klant niet mocht voorkomen bij zo'n dure machine. Dus kocht hij een andere en ruilde ik zijn machine in voor een redelijke prijs. Pomp vervangen en hij loopt al meer dan 30 jaar bij mij, afgezien van een paar storingen is hij verder nog prima. Alle waar is naar zijn geld!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Het bedrijf waar ik voor werk ontwikkeld redelijk veel elektronica. de producten staan er ook om bekend dat ze nooit stuk gaan. en als iets dan stuk is, is het vaak eenvoudig te repareren.
Dat is ook de reden dat klanten het kopen. Voor ons heeft het wel als nadeel dat de klant na aanschaf vaak 10 of soms zelfs 20 jaar een werkend apparaat heeft.

Commercieel gezien zouden we de ontwerpen dus niet zo robuust moeten maken. Maar het is wel waarom klanten ook terug komen. Anders hadden we al lang in kunnen pakken met alle import uit China.
Dat en we hebben een hekel aan reparatie, zeker als iets minder dan 5 jaar oud is...

Het is maar net waar je focus ligt. Goed spul maken of snel geld verdienen.

RTFM, dan pas vragen...
Lambiek

Special Member

Op 4 juli 2017 12:31:22 schreef wielklem:
Voor ons heeft het wel als nadeel dat de klant na aanschaf vaak 10 of soms zelfs 20 jaar een werkend apparaat heeft.

Ik ken dat. Zo'n 15 jaar geleden heb ik een elektronische visgenerator ontwikkeld, de eerste zijn nog steeds in gebruik dus kan nog even duren voordat er weer wat nieuwe gemaakt moeten worden. We hebben wel het onderhoud van die dingen, is ook leuk.

Maar ja, er zijn niet zo veel brood vissers meer dus de verkoop gaat niet zo snel. Als ze eenmaal een apparaat hebben duurt het wel weer zo'n 20 tot 25 jaar voor ze een nieuwe aan schaffen.

Het is maar net waar je focus ligt. Goed spul maken of snel geld verdienen.

Persoonlijk ga ik voor het eerste, dat duurt vaak het langst. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Kruimel

Golden Member

Batterijen zijn slijtage-onderdelen toch? Ik ga meestal uit van 500 laadcycli, en mijn meeste mobieltjes halen dat wel. Dat je Nokia 3310 langer meeging ligt volgens mij aan het feit dat je die maar eens per week hoefte te laden, niet aan de superieure kwaliteit of laadkarakteristieken. Ik verwijt het fabrikanten wel dat de batterij soms vrij lastig te vervangen is (dit is het meest extreme wat ik tot nu toe voorbij heb zien komen).

De wegwerpmaatschappij waar dit het symptoom van is ligt volgens mij wat complexer, ik denk persoonlijk dat het er aan ligt dat grondstoffen veel te goedkoop zijn ten opzichte van arbeidsloon, wat het zo snel mogelijk productielijnen bouwen winstgevender maakt dan het uitwerken van een ontwerp. Producten die een bepaalde levensduur hebben of volgens redelijke standaarden van duurzaamheid zijn gebouwd zijn vaak kleinere series of industriële apparatuur, waar men er geld voor over heeft een serieuze evaluatie te doen van wat er ingekocht wordt. Maar ja, sparen voor een industriële wasmachine (of het laten ontwerpen) kan voor een individu nogal duren. Op het moment dat mijn wasmachine sneuvelt zou het best kunnen dat ik het geld daarvoor niet heb klaarliggen, maar wel een goede hoop vuile was.

@Lambiek: je hebt het niet over de consumentenmarkt. Waar wielklem voor ontwikkeld weet ik niet. In de zakelijke markt gelden natuurlijk hele andere regels over betrouwbaarheid etc. Als een productielijn een dag stil ligt is dit veel kostbaarder dan een wat betrouwbaarder en duurder apparaat. Een consument met zijn kapotte wasmachine, lamp of computer, ach dikke pech en geen ramp.

@Kruimel: ik heb ergens voorbij zien komen dat sommige fabrikanten de accu's tot 100+ % laden en ook diep ontladen voordat ze uitschakelen. Hierdoor heeft de consument op dat moment meer gebruiksduur of een dunnere telefoon door de kleinere accu. Nokia schijnt er voor te kiezen om dit niet te doen en daarmee een langere levensduur van de accu te hebben.

[Bericht gewijzigd door MAH op dinsdag 4 juli 2017 13:15:25 (32%)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Arco

Special Member

Vaak kan een apparaat veel degelijker worden gemaakt zonder (of bijna zonder) extra kosten, het zijn gewoon beroerd ontworpen toestellen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 4 juli 2017 13:12:28 schreef MAH:
@Lambiek: je hebt het niet over de consumentenmarkt.In de zakelijke markt gelden natuurlijk hele andere regels over betrouwbaarheid etc. Als een productielijn een dag stil ligt is dit veel kostbaarder dan een wat betrouwbaarder en duurder apparaat. Een consument met zijn kapotte wasmachine, lamp of computer, ach dikke pech en geen ramp.

Ik vindt dat het niet uit moet maken voor wie er iets geproduceerd wordt, mensen betalen ervoor en dan moet het goed zijn. Of je moet van die bende uit China kopen voor een paar Euro, maar dan weet je eigenlijk al dat het niet goed kan zijn.

Op 4 juli 2017 13:17:39 schreef Arco:
Vaak kan een apparaat veel degelijker worden gemaakt zonder (of bijna zonder) extra kosten, het zijn gewoon beroerd ontworpen toestellen.

Precies, maar veel fabrikanten doen dat niet, want dan kunnen ze lekker veel omzetten. Vaak denken ze alleen aan de winst.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Kruimel

Golden Member

Op 4 juli 2017 13:12:28 schreef MAH:
[...]

@Kruimel: ik heb ergens voorbij zien komen dat sommige fabrikanten de accu's tot 100+ % laden en ook diep ontladen voordat ze uitschakelen. Hierdoor heeft de consument op dat moment meer gebruiksduur of een dunnere telefoon door de kleinere accu. Nokia schijnt er voor te kiezen om dit niet te doen en daarmee een langere levensduur van de accu te hebben.

Ow ja, dat geloof ik wel, Toyota doet dat ook met de Prius' Ni-MH batterijen (die daardoor na 250.000km vaak nog goed zijn) maar vraag jezelf eens af wat er met Nokia is gebeurd... Blijkbaar wilden mensen die lompe Nokia's met hun nauwelijks concurrerende batterijduur (want dat is de consequentie) niet hebben.

Ik zal bekennen dat de technologie van batterijen zo snel verandert dat het moeilijk is een gedegen mening te vormen. Er zitten veel details verscholen in de Li-ion batterijtechnologie Men moet elke laadgewoonte/-techniek geregeld opnieuw evalueren, want intussen is er weer iets veranderd. Samsung in het bijzonder is ook bekend door het relatief snel introduceren van nieuwe technologieën en dan loop je ook een groter risico op problemen. Ik blijf echter kritisch op mensen die klagen over veel smartphones, want het is veelal al van tevoren duidelijk dat een exemplaar moeilijk te repareren is.

Op 4 juli 2017 13:24:41 schreef Lambiek:
Ik vindt dat het niet uit moet maken voor wie er iets geproduceerd wordt, mensen betalen ervoor en dan moet het goed zijn. Of je moet van die bende uit China kopen voor een paar Euro, maar dan weet je eigenlijk al dat het niet goed kan zijn.

Ja ik snap wat je zegt, maar er is natuurlijk ook een werkelijkheid waarin mensen iets kopen voor een bepaalde functionaliteit en je niet echt kan controleren hoe duurzaam die is. De vrije markt roeit de grootste rommel vaak wel uit, maar niet voor een paar generaties troep geproduceerd zijn. Het is heel moeilijk om bij voorbaat goede producten af te dwingen zonder hetzelfde aantal manuren dat het kost die te produceren te besteden aan controle.

Op 4 juli 2017 13:17:39 schreef Arco:
Vaak kan een apparaat veel degelijker worden gemaakt zonder (of bijna zonder) extra kosten, het zijn gewoon beroerd ontworpen toestellen.

Precies, maar veel fabrikanten doen dat niet, want dan kunnen ze lekker veel omzetten. Vaak denken ze alleen aan de winst.

Volgens mij is het mechanisme dat men probeert een product te ontwerpen en dan vervolgens zo veel mogelijk kosten bespaart door alle onderdelen net wat goedkoper/minder gedimensioneerd te maken en het dan zo te verkopen. Het zwakste punt aan het product blijkt dan vaak pas naderhand. Dan kan je wel zeggen dat als dat ene onderdeel nu net wat steviger was uitgevoerd het product als geheel langer meegegaan was, maar dat is dan achterafkennis. En ja, er zijn ook producten op de markt waar dat niet geldt die gewoon slecht ontworpen zijn.

maartenbakker

Golden Member

Op 4 juli 2017 13:01:49 schreef Kruimel:
Batterijen zijn slijtage-onderdelen toch? Ik ga meestal uit van 500 laadcycli, en mijn meeste mobieltjes halen dat wel. Dat je Nokia 3310 langer meeging ligt volgens mij aan het feit dat je die maar eens per week hoefte te laden, niet aan de superieure kwaliteit of laadkarakteristieken.

De Nokia 3310 had volgens mij nog nikkelcellen, maar dat is niet het model waar het hier over gaat. De E6 en Lumia zijn moderne verdriettelefoons (met multiple core processor, aaischermpje, enz) en doen dus lang geen week met hun accu. In geval van de E6 wordt de accu tot 4,1xx volt geladen om langer mee te gaan. Bij de Lumia zal ook wel zoiets aan de hand zijn. Het ligt dus wel aan de "superieure kwaliteit of laadkarakteristieken".

Producten die een bepaalde levensduur hebben of volgens redelijke standaarden van duurzaamheid zijn gebouwd zijn vaak kleinere series of industriële apparatuur, waar men er geld voor over heeft een serieuze evaluatie te doen van wat er ingekocht wordt. Maar ja, sparen voor een industriële wasmachine (of het laten ontwerpen) kan voor een individu nogal duren. Op het moment dat mijn wasmachine sneuvelt zou het best kunnen dat ik het geld daarvoor niet heb klaarliggen, maar wel een goede hoop vuile was.

Dat lijkt niet te kloppen. Wasmachines van 20 jaar geleden leven nog, net als wasmachines van 5 jaar geleden. Beide zijn tegelijk aan het einde van hun technische levensduur aangekomen. Beide zijn gewoon als betaalbaar consumentenproduct aangeschaft.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lambiek

Special Member

@ Kruimel,

Ja, dat snap ik wel. Maar er wordt soms wel erg makkelijk gedacht vindt ik.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 4 juli 2017 13:01:49 schreef Kruimel:
Batterijen zijn slijtage-onderdelen toch? Ik ga meestal uit van 500 laadcycli, en mijn meeste mobieltjes halen dat wel. Dat je Nokia 3310 langer meeging ligt volgens mij aan het feit dat je die maar eens per week hoefte te laden, niet aan de superieure kwaliteit of laadkarakteristieken. Ik verwijt het fabrikanten wel dat de batterij soms vrij lastig te vervangen is

mijn huawei haalt makkelijk de 4-5dagen zonder laden. heb zelf screenshots waarbij die na 8dagen zonder laden nog 40% heeft.
ik heb die nu 2.5jaar, ik rijd er smorgens met GPS mee naar het werk en die speelt bluetooth muziek af. kom na 1h15 op het werk met een 75-80% resterend. savonds zelfde ritueel waarbij ik een 55-60% haal. soms laad ik die savonds op, meestal steek ik die de dag erna op het werk in de lader (40% accu en opladen tot 80%)
mijn samsungs haalden ook makkelijk 4-5 dagen., na een maand of 2 was dit nog 2dagen. na 6maand nog 1dag en erna moest ik elke 5uur al een lader opzoeken. dan een andere samsung gekocht, identiek hetzelfde verloop, die accu kwam zelf bol te staan. met deze telefoon heb ik er een custom android op gezet waarbij ik ook de configfiles van het laden heb aangepast (4.15V vol, 3.3 shut down). de vervangaccu daar heeft de telefoon overleefd. het bewijs dat samsung opzettelijk zijn batterijen sloopt. erna overgestapt naar huawei.

Op 4 juli 2017 14:00:50 schreef maartenbakker:
[...]De Nokia 3310 had volgens mij nog nikkelcellen, maar dat is niet het model waar het hier over gaat.

nokia 3310 had eerst BMC3 batterijen met NiMH cellen erin (850mah)
http://www.petervis.com/electronics%20guides/Nokia%203310%20Customisation/bmc-3-battery/bmc-3-battery.gif.
paar jaar later kon je Li-Ion als vervangbatterijen kopen (BLC2 met een 950mAh). die waren iets dunner dan de NiMH versies.
https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/7/9/6/4/9200000013384697.jpg

in china kon je zelf lipo's komen met 2000mAh erin.
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/416WLMDgEjL.jpg
die waren zo dik dat soms de achtercover niet goed kon sluiten. dan moest je de folie van rond de accu wegsnijden.
ik had 2x 3310 vroeger. eentje voor het werk en eentje privé. die van het werk was elke dag leeg gebeld, regelmatig moest ik zelf in de auto bijladen. dat was de eerste die een vervang accu kreeg, en ik geloof dat het die is, met zijn Li-Ion batterij dat nog steeds werkt nu. ding heeft meer dan 500uur gebeld en werkt nog altijd.
mijn andere had door een zware val een gebarsten scherm. die schermen kon je als gebruiker geowon zelf vervangen. 6 schroefjes. heb er een stuk of 5 gekocht (12€/stuk), daarna gewoon voor 5€ okkasie gsm's kopen voor het scherm te swappen

ook mijn allereerste sagem coca cola telefoon doet het nog altijd, met NiMH cellen erin.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 4 juli 2017 12:44:04 schreef Lambiek:
[...]
Zo'n 15 jaar geleden heb ik een elektronische visgenerator ontwikkeld

Wat doet dat ding, vis genereren??
Dan wil mijn vrouw er vast wel een hebben voor in de keuken ;)
/offtopic :)

Wat wij hier ontwikkelen doet er niet echt toe. Het zijn wel producten bedoeld voor de zakelijke markt. En ja, er zijn ook hobbyisten die er ook gebruik van maken.

Voor ons is eigenlijk de belangrijkste overweging dat we een product leveren waarbij weinig tot geen support nodig is en waar we vooral niet te veel aftersales gedoe van is.
Een direct gevolg is dus gewoon goed spul ontwikkelen.

RTFM, dan pas vragen...
Kruimel

Golden Member

Op 4 juli 2017 14:00:50 schreef maartenbakker:
[...]De Nokia 3310 had volgens mij nog nikkelcellen, maar dat is niet het model waar het hier over gaat. De E6 en Lumia zijn moderne verdriettelefoons (met multiple core processor, aaischermpje, enz) en doen dus lang geen week met hun accu. In geval van de E6 wordt de accu tot 4,1xx volt geladen om langer mee te gaan. Bij de Lumia zal ook wel zoiets aan de hand zijn. Het ligt dus wel aan de "superieure kwaliteit of laadkarakteristieken".

Ok, daarin heb je gelijk. De reden dat ik het zei was dat ik me ook kan herinneren dat toen de Nokia Lumia 920 uitkwam iedereen hem laaiend enthousiast links liet liggen omdat hij zo groot en zwaar was. Er was duidelijk ergens veel aan degelijkheid gedacht omdat hij zo'n 50% meer woog dan andere telefoons op de markt zonder daarbij merkbaar langer mee te gaan. Tegelijkertijd kwam de Galaxy S3 uit die al stuk ging als je naar de schermrand keek en een bestseller was. Het realisme van de vrije markt is dat men niet per definitie degelijkheid voortrekt.

Ik dacht overigens dat de 3310 Li-ion had, dus inderdaad was dat een beetje te kort door de bocht. Ik had zelf een 3410, maar durf eigenlijk niet echt te zeggen wat voor batterij daar in zat. Net een beetje te lang geleden.

[...]Dat lijkt niet te kloppen. Wasmachines van 20 jaar geleden leven nog, net als wasmachines van 5 jaar geleden. Beide zijn tegelijk aan het einde van hun technische levensduur aangekomen. Beide zijn gewoon als betaalbaar consumentenproduct aangeschaft.

Dat is een foute vergelijking, want als ik nu maar 1 wasmachine van 20 jaar terug vind die wel afgevoerd is (en die zijn er) klopt je argument niet meer. Wie herinnert zich niet alle Nordland wasmachines die aan de lopende band stuk gingen? Ik denk persoonlijk dat we makkelijk denken dat dingen van vroeger beter waren, omdat we ze nog zien om ons heen, maar intussen negeren dat er best een aantal apparaten intussen zijn afgedankt, maar dat we er nooit meer aan dachten omdat ze maar een paar jaar in ons huis hebben gestaan. Intussen heb ik hier vandaag een magnetron (~5 jaar, goedkoop), en een paar weken terug een wasmachine (~10 jaar, duur) heb gerepareerd, en me dus ten volle bewust ben van dat relatief jonge apparaten stuk gaan. Ik kan nu tot de conclusie komen dat ovenlampjes even snel als vroeger stuk gaan, en dat koolborstels in een 1400 toeren machine eerder aan vervanging toe zijn dan in een 900 toeren apparaat.

@fcapri: Ow, aha, vandaar de verwarring met de batterijen. Wat apart dat die beide batterijen met dezelfde laadschakeling konden worden opgeladen, zo te zien moet er het eea aan elektronica in de batterij hebben gezeten.

bwa, zo raar zal het niet zijn. nimh kan je volgens mij opladen met een li-ion lader

stel dat nokia 3310 oplaadt tot 4.1V, gelimiteerd in stroom door de DC/DC converter.
dan kan daar perfect een li-ion in, die wordt niet overladen en leeft best lang.
steek je daar nimh in, dan krijgt elke cel iets van 1,37V. volgens mij geraken ze daar ook net vol mee.

het verbruik was een pak minder van zo een telefoon, dus de accu zal ook zo warm niet worden zoals de huidige accu's afzien

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken