Eindelijk: europa grijpt in op wegwerp wit- en bruingoed

maartenbakker

Golden Member

Ik vind het niet raar dat je er met een thermische camera doorheen gaat, daar ben je ontwikkelaar voor toch? Voor hetzelfde geld had er een ontwerpfoutje ingezeten wat jouw baas geld gekost had als het was blijven zitten of geld opgeleverd indien gevonden en verholpen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

kunstof snaarwielen gaan eerder stuk, dat sowsiso. bijv de turnamat van aeg had dit, wel voor minder toeren maar evengoed een zwak punt bij die machines, en dat waren machines uit de tijd toen degelijkheid nog standaard was..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 21 juli 2017 22:21:54 schreef testman:. en dat waren machines uit de tijd toen degelijkheid nog standaard was..

Vergeet het maar! De oudere Turnamats waren van veel betere kwaliteit dan de laatste versies. De latere versies was gewoon rommel. Ik moet toegeven, de prijs was daar ook wel naar. Voor die prijs kon de fabrikant gewoon geen knap spul maken.

Maar een complete drive kit kostte rond de 60 Guldens nog, kon weer jaren mee. Tandwiel sneuvelde pas na een jaar of 8 intensief wassen en te zwaar beladen.

Weet je dit hele probleem zit in het hele systeem, de klant stuurt een specificatie op, dan gaan wij kijken hoe we deze specificatie zo goedkoop mogelijk kunnen vervullen.
Als wij een betere machine afleveren dan gevraagd, dan word je afgerekend op de kostprijs en krijg je de opdracht niet.
Als je de opdracht krijgt, dan komt de feitelijke componenten keuze, dan komt de afdeling inkoop langs en de klant gaat over elk onderdeel heen om te zien of er een cent vanaf kan, en natuurlijk ook de eigen zijde probeert zo dicht mogelijk bij de gequote prijs te blijven.
Het gevolg is dat je een race naar beneden krijgt, waarbij vanzelfsprekend de duurste onderdelen en de duurst te monteren onderdelen er het eerst aan geloven.
Het hele systeem is er op gericht om zo goedkoop mogelijk met je hakken over de sloot van de specificatie te komen, en de korte levensduur is daar een gevolg van.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

er zijn best wat moderne apparaten die je met een paar aanpassingen veel degelijker en beter kunt maken. plastic delen die je van metaal maakt bijv, goedkope voeding vervangen door een andere. stekkers als smd uitgevoerd trough hole maken, allemaal centen die eruit zijn gehaald met de productie van die machines. ook al waren het toestellen van een merk en ook niet uit de budget serie.

spul van tegenwoordig als een wasmachine die 8kg kan laden, max met 5kg belasten laat het ding ook al een stuk langer meegaan. 1600rpm centrifugeren? max 1400rpm is ook genoeg.

koelkasten die een dichte achterwand hebben waar de condensor onderzit is ook niks, dan blijft de warmte onder de isolatie zitten en warmt de koelkast juist sneller weer op. alles heeft tegenwoordig een rammelfan aan boord, ook kan blijkbaar niks meer worden uitgevoerd met een echte aan/uit knop..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Wat Walkura al zegt, een 'race to the bottom' is eigenlijk onvermijdelijk op die manier. Als de fabrikanten nou eens eerlijk waren tegen de consument over de geprojecteerde levensduur en de garantietermijn per apparaat gelijkstellen aan die levensduur, zou dat al een goed begin zijn. Een consument kan dan simpel uitrekenen welk apparaat de afschrijving heeft die het beste bij zijn budget of toekomstplannen past.

Ik denk nog steeds dat het hoogtepunt van kwaliteitsmentaliteit van de witgoedfabrikanten van de afgelopen jaren, de manager van LG was die tijdens ene trade show aan een wasmachinedeur van Samsung ging hangen om te laten zien dat die er niet tegen kon (en die van LG naar verluid wel).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 18 augustus 2017 00:43:27 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het onderstaande relaas heb ik oorspronkelijk per e-mail aan iemand
gestuurd, maar misschien vinden jullie het wel leuk (al is het maar
omdat ik vast wel e.e.a. fout heb! =)

Het betreft een Philco PL 1061 TL, v.z.i.w. gemaak te Praha-Vrsovice.

pracka (haak op de c) = wasmachine

---

Okay, so I emptied the pracka today and set it to pump afterwards, as I
always do (to prevent residual filth particles in the water from drying
up inside it). Only this time it made a bit of a weird sound, so I
opened up the front panel to inspect the filter.

Imagine my surprise to only find some grey plastic structure there, no
pump or filter at all. So I dove into the manual to find information on
how to remove said plastic structure.

Except that the only thing the manual said about the pump filter is that
to reach it, one has to open the pracka normally and open a hatch at the
bottom of the drum. Nice, except that I left my SCUBA gear in .nl.

So I set to pump further anyway, and the weird noise suddenly just
disappeared, indicating that whatever was blocking it went right through
the filter and got sucked through the pump. Ouch. Inspection of the
filter afterwards revealed it to be suspiciously clean. At least for
now, the pump sounds crystal clear, but I fear for its future life.

Really, this consumer shit is getting on my tits. I think we'll be best
off to, when we get a larger place, buy a professional washing machine
with an oldskool valve instead of a pump. Yes, that will cost a lot, but
just about everything will fit in it, and it should last a lifetime.

Unlike this crap. And then this is one of the better machines on the .eu
market!

Lesson learned.

Op het rood plein in Antwerpen had men vele toogschuivers. Was het stuk dan gaven ze je 'n andere uit het schap . Mijn maat bleef achter om te kiezen en zag dat ze mijn autoradio gewoon terug in het schap staken voor verkoop.

Kruimel

Golden Member

winkelier wrs :) net als de term dozenschuiver, wat voor internet winkel staat :)

ik heb ook weleens gehoord dat philips in hun winkel alles in een krat voor verschroten mikte wat retour kwam, werd niks gemaakt aan dat spul..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 20 augustus 2017 23:31:36 (17%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 20 augustus 2017 23:27:13 schreef testman: ik heb ook weleens gehoord dat philips in hun winkel alles in een krat voor verschroten mikte wat retour kwam, werd niks gemaakt aan dat spul..

Waar was hun TD dan voor?

Kruimel

Golden Member

Ach, bij een groot bedrijf zal echt niet elk product terug hoeven naar de ontwerpers, dan krijg je gewoon een grote berg afval op kantoor liggen. Als ik twintig producten met hetzelfde probleem op mijn bureau heb liggen stuur ik ook een memo naar de verkooppunten dat ze stoppen met het opsturen. Het aantal verschillende defecten dat voorkomt bij een enkel product is zelden erg groot, dus -idealiter- als het eenmaal duidelijk is welke dat zijn past men de productie daarop aan elk product dat terugkomt wordt vervangen door revisie 2 en alles wat terug komt kan dan gewoon in de Kliko om een hoop onnodige logistiek te voorkomen. Dat hoeft niet slecht te zijn wat mij betreft. Voor eeuwig producten bijven herontwerpen is een beetje onrealistische eis wat mij betreft. Voor complexe producten zou ik zelf ook niet snel zelf de verantwoordelijkheid willen nemen voor de termijnsbetrouwbaarheid.

En ja, ik heb mijn aandeel aan defecte producten in handen gehad, maar het valt toch wel mee met de rommel? Ik reed tot voor kort in een 20 jaar oude goedkope auto die steeds meer defecten ging vertonen en uiteindelijk daardoor de deur uit moest. De keren dat ik me vuil heb gemaakt aan reparaties viel het me op dat veel schade kwam doordat in die tijd ook gewoon smeer opdroogt/wegspoelt en rubber uithardt en de bijbehorende gevolgschade. Zo een periode is ook best aanzienlijk. Dan kan ik klagen over de degelijker alternatieven die men had kunnen toepassen, maar er zaten ook rubber onderdelen die niets hadden. Tja, voorspel in 1997 maar eens welke er stuk zullen zijn in 2017.

Op 18 augustus 2017 00:39:39 schreef maartenbakker:
Wat Walkura al zegt, een 'race to the bottom' is eigenlijk onvermijdelijk op die manier. Als de fabrikanten nou eens eerlijk waren tegen de consument over de geprojecteerde levensduur en de garantietermijn per apparaat gelijkstellen aan die levensduur, zou dat al een goed begin zijn. [...]

Vind je dat geen absurde eis dan? Dan zou je elk product dat niet precies die periode meegaat onder garantie moeten vervangen. Makkelijk gezegd als een consument, maar wie gaat die verantwoordelijkheid dan dragen? Ik niet kan ik je vertellen. Zeker niet als het om producten gaat die jaren mee moeten. Ik zou wel graag zien dat er een mechanisme zou komen dat producten waar we al van weten dat ze goed en lang werken niet vervangen worden door een nieuw model zonder wezenlijk voordeel, wat met witgoed nogal eens gebeurt.

maartenbakker

Golden Member

Dat nieuwe witgoed heeft een wezenlijk voordeel: het is goedkoper te produceren en het sjoemelt zich beter door milieutests heen.... Als consument weet je dat niet persé, dus vandaar dat er in mijn wereld op het dure witgoed een garantie van bijvoorbeeld 15 jaar zit en op het goedkope prul 3 jaar.

Maar waarom zou de eis om de garantieperiode gelijk te stellen aan de geprojecteerde levensduur zo absurd zijn? Hij bestaat al half, met het verschil dat de levensduur nu doorgaans een gokje van de branchevereniging en de consumentenbond is en dat straks de fabrikant ervoor gaat opdraaien en het product dus realistischer geprijsd zal zijn en de levensduur bij aanschaf beter bekend. Beschikbaarheid onderdelen is ook zoiets, doe maar 2x de garantietermijn ofzo.

Je hint erop dat de fabrikant in 1997 niet weet welk rubbertje in 2017 de meeste kans heeft om stuk te gaan. Echter de productietechnologie is zo ver dat dat (behoudens materiaalfouten en productiefouten - waar dus die garantie voor is) heel aardig te voorspellen valt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 21 augustus 2017 12:35:58 (25%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 21 augustus 2017 07:59:33 schreef GJ_:
[...]Waar was hun TD dan voor?

Iemand moet het toch in een krat gooien.

GJ_

Moderator

Philips had altijd een flinke TD waar echt wel gerepareerd werd.

Had je daar ook al een MBO opleiding en VCA voor nodig :)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
GJ_

Moderator

Intussen loopt het uit op een flink topic over iets flutterigs als een resolutie van het Europees Parlement. En een resolutie van het EP is eigenlijk helemaal niks. Er staat niet veel zinnigs in en het doet verder ook niet veel. Het EP heeft niet echt veel macht.

Dan word er in het artikel gesuggereerd dat een kwaliteitsverbetering afgedwongen moet gaan worden. Vergeet het maar, dat gaat niet gebeuren. De EC is tot nu toe alleen te porren voor minimale veiligheidseisen. Als burgers zich met rommel wil laten foppen is dat hun goedrecht.

Wetsvoorstellen komen ook nooit uit het EP, sterker nog, die komen uit geen enkel gekozen orgaan.

Alleen de (niet gekozen) EC heeft het recht van initiatief. Alleen de EC kan dus met wetsvoorstellen komen en deze voorleggen aan het EP of de raad.
Het EP kan vervolgens nog omzeilt worden door de raad, die ook niet gekozen is.

Dus heb even niet te veel verwachtingen van dat krantenknipseltje.

Shiptronic

Overleden

Tja ik vind dat altijd een lastig argument dat iets een 1 cent goedkoper moet . Ja ik kan de rekensom maken dat als je dat op 100 onderdelen in een machine doet die 1 euro goedkoper word, en dat per verkoop van 10 miljoen apparaten je 10 miljoen verdiend hebt.

Maar ik wil wel graag die 1 euro duurdere+betere onderdeel, en daar heb ik dan zelfs 3 euro extra voor over. swa met alle belastingen e.d. zal dat bruto op 5 euro komen

Dan betaal ik dus ipv. 594,-- maar 599,-- voor een degelijk apparaat , goed naam voor de fabrikant en als ze nu maar de helft van die machines verkopen hebben ze toch nog 1,5 miljoen winst.

Mijn grootste ergernis is dat je tegenwoordig te veel rommel kan kopen, ook van gerenommeerde merken die nog teren op die merknaam uit een tijd dat ze nog echt kwaliteit leverden, maar nu allemaal dezelfde goedkope rommel binnenin proppen. (of zelfs label plakkers zijn geworden, noem ik er 1 Phillips, dar is dus niet Phillips meer aan)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Kruimel

Golden Member

Op 21 augustus 2017 12:30:14 schreef maartenbakker:
[...]

Maar waarom zou de eis om de garantieperiode gelijk te stellen aan de geprojecteerde levensduur zo absurd zijn? [...]

Absurd was misschien een beetje een hyperbool, onrealistisch is wellicht een beter woord. Mijn zorg is dat wat je zegt logisch klinkt als je consument bent en de eis stelt aan een groot en anoniem bedrijf, maar dat die logica niet meer op gaat als je zelf in dat bedrijf zit. Als je als ontwerper je handtekening moet zetten onder zo een garantie bedank je daarvoor, net als elk ander in een bedrijf. Het enige wat -mijn inziens- zal gebeuren is dat de geprojecteerde levensduur omlaag gaat omdat iedereen zijn ass gaat dekken en nergens nog een realistische garantie voor gaat geven.

Verder ben ik het wel met GJ_ eens dat het artikel waar het om begon verslag doet van een relatief nietsbetekenende gebeurtenis. Het parlement heeft echter wel een grote indirecte invloed, dus wellicht komen daar nog wel nationale initiatieven vandaan. De meeste mensen in het EP zijn niet zomaar Jan en alleman maar veteranen uit de nationale parlementen die daar nog wel ergens wat volk kennen. Ik denk dat een algemeen beleid om betere kwaliteit af te dwingen zinloos is, als het zo simpel was had men dit zeker al wel eerder geïmplementeerd. Ik denk wel dat het zinvol kan zijn om losse categorieën van producten waar evidente problemen bestaan eens naar te kijken. Echt niet al het wit- en bruingoed is waardeloos.

GJ_

Moderator

Op 22 augustus 2017 11:32:25 schreef Kruimel: Het parlement heeft echter wel een grote indirecte invloed, dus wellicht komen daar nog wel nationale initiatieven vandaan.

Het EP heeft helemaal niet zo veel invloed. En initiatieven komen niet uit het EP, het enige gekozen element in de EU.
Dat is juist een van de problemen met de EU: een gebrek aan democratie.

Nogmaals, het ging om een resolutie van het EP:

Een resolutie van het Europees Parlement geeft het standpunt van het EP weer over een bepaald onderwerp. De resolutie heeft politieke betekenis, maar met een resolutie wordt er niets besloten.
In resoluties van het Europees Parlement staat geen concrete regelgeving en er worden geen actie mee uitgezet.

Joehoe :-)
De enige die initiatiefrecht heeft is de EC. Iedere wet begint met een voorstel van de EC.

Vaak gebeurd dit op initiatief van de Europese raad: een orgaan bestaande uit de staatshoofden dat beslissingen neemt "bij consensus".

Dan is er ook nog de raad (dat is dus wat anders dan de Europese raad): een orgaan bestaande uit ministers van de lidstaten. De raad beslist samen met de het EP over wetsvoorstellen. De raad heeft in principe het laatste woord.

Kruimel

Golden Member

Op 22 augustus 2017 11:35:33 schreef GJ_:
[...]Het EP heeft helemaal niet zo veel invloed. En initiatieven komen niet uit het EP, het enige gekozen element in de EU.
Dat is juist een van de problemen met de EU: een gebrek aan democratie.

Ik zei indirecte invloed. Dat die resolutie op zich niets betekent snap ik ook wel, maar die 700+ lieden die daar zitten en zich soms jaren met directe wetgeving bezig hebben gehouden zitten daar met een reden. Als ze het enige wat ze daar deden het aannemen van zinloze resoluties was geweest had men voor de EU verkiezingen wel mensen van een minder profiel gekozen. Die zijn daar in Brussel en Straatsburg ook een informeel communicatiekanaal voor de nationale politiek. Dat dit niet erg democratisch is staat buiten kijf en ben ik ook geen fan van.

Nogmaals, het ging om een resolutie van het EP:
[...]Joehoe :-)
De enige die initiatiefrecht heeft is de EC. Iedere wet begint met een voorstel van de EC.

Vaak gebeurd dit op initiatief van de Europese raad: een orgaan bestaande uit de staatshoofden dat beslissingen neemt "bij consensus".

Dan is er ook nog de raad (dat is dus wat anders dan de Europese raad): een orgaan bestaande uit ministers van de lidstaten. De raad beslist samen met de het EP over wetsvoorstellen. De raad heeft in principe het laatste woord.

Het moge duidelijk zijn dat ik het helemaal met je eens ben dat de aanwezigheid van de resolutie an sich geen relevante invloed heeft.

maartenbakker

Golden Member

Op 22 augustus 2017 11:32:25 schreef Kruimel:
[...]Absurd was misschien een beetje een hyperbool, onrealistisch is wellicht een beter woord. Mijn zorg is dat wat je zegt logisch klinkt als je consument bent en de eis stelt aan een groot en anoniem bedrijf, maar dat die logica niet meer op gaat als je zelf in dat bedrijf zit. Als je als ontwerper je handtekening moet zetten onder zo een garantie bedank je daarvoor, net als elk ander in een bedrijf. Het enige wat -mijn inziens- zal gebeuren is dat de geprojecteerde levensduur omlaag gaat omdat iedereen zijn ass gaat dekken en nergens nog een realistische garantie voor gaat geven.

Het verschilt in vrijwel niets van de huidige praktijk. Een van de ontwerpeisen is dat een apparaat minstens x uur meegaat en dat is redelijk te berekenen en wordt door de fabrikant ook gedaan (daar waar dat niet nauwkeurig kan wordt gewoon zoals vroeger overgedimensioneerd). Op dit moment bestaat een dergelijke garantie al half om half, dat noemen ze conformiteit. Als een apparaat niet conform is (dus eerder stukgaat dan de consumentenbond/uneto/etc. op hun website hebben staan), is de verkopende partij (in principe niet de fabrikant) het bokje voor een percentage van de schade dat overeenkomt met de reseterende levensduur. Dat is voor de verkoper ook nog eens lullig omdat hij het met de snel veranderende markt vrijwel niet kan inschatten. De fabrikant kan dat beter, dus conformiteit veranderen in fabrieksgarantie is een kleine stap al dat branchebreed tegelijk gebeurt.

De fabrikant die de garantie verkort om zijn aars te bedekken, komt van een koude kermis thuis; zijn product is dan te duur in vergelijking met de concurrentie. Immers op dat gebied verandert niets, de consument zal nog steeds een voorkeur hebben voor het goedkoopste product alleen dan nu met de afschrijving meegewogen.

Verder ben ik het wel met _GJ eens dat het artikel waar het om begon verslag doet van een relatief nietsbetekenende gebeurtenis. Het parlement heeft echter wel een grote indirecte invloed, dus wellicht komen daar nog wel nationale initiatieven vandaan. De meeste mensen in het EP zijn niet zomaar Jan en alleman maar veteranen uit de nationale parlementen die daar nog wel ergens wat volk kennen. Ik denk dat een algemeen beleid om betere kwaliteit af te dwingen zinloos is, als het zo simpel was had men dit zeker al wel eerder geïmplementeerd. Ik denk wel dat het zinvol kan zijn om losse categorieën van producten waar evidente problemen bestaan eens naar te kijken. Echt niet al het wit- en bruingoed is waardeloos.

Net als jij heb ik een redelijk hoge pet op van een aantal europarlementariërs, maar je moet de lobbykrachten en de hoeveelheid werk niet onderschatten om zoiets goed te doen. Om te beginnen met bijvoorbeeld alleen wasmachines, kan een goed idee zijn. Maar dan moet er geheid eerst een compromis bereikt worden met de Italianen om maar eens de vestigingsplaats van de twee grootste wasmachineboeren in Europa te noemen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
GJ_

Moderator

De overheid bemoeid zich nu nog niet direct met de kwaliteit van consumentenartikelen. Alleen indirect heeft die zich met de garantietermijnen bemoeid.
De vraag is natuurlijk of we een overheid willen die zich echt overal mee bemoeid. En of we echt overal wetten voor willen hebben?
Het is voor iedereen nu al erg lastig om je aan de wet te houden, zo niet onmogelijk, omdat er erg veel regels zijn. Iedereen overtreed nu al geregeld een wet. En de meeste ambtenaren kennen de wet uiteraard net zo min, dus ook die rommelen vaak maar wat aan.