Waterniveau meten op basis van luchtdruk (probleem)

Lambiek

Special Member

Ja, dat hangt van de TS af hoe precies het moet. En misschien valt het mee.

EDIT:
Was net te laat. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat is wel een mooie compacte sensor, bedankt voor de tip! Ik zit met ruimte gebrek en een "normale" transmitter past daar vermoedelijk niet in. En daarbij zijn ze ook behoorlijk prijzig.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Op 6 juli 2017 13:32:58 schreef diode:
Wellicht dat blijkt dat ik de pomp beter continu aan kan laten.

Ik zou dat doen gezien de installatie die je reeds hebt, wordt dan de eenvoudigste oplossing.
Je maakt dan de klassieke borrelbuis, die kan verder goed meten.
Het zal wel nodig zijn om e.a. opnieuw te kallibreren door de andere druk, luchtpomp i.p.v. atmosferische druk, maar dat moet op zich zelf te doen zijn.

Zojuist even een testje gedaan. In eerste instantie een klein aquarium pompje gebruikt, die gaf nog veel te veel lucht. De niveau meting schoot daardoor alle kanten op.

Vervolgens een heel klein luchtpompje aangesloten. Dat werkt redelijk, de niveau meting wordt wel wat instabieler (schommelt +/- 15mm)maar dat is softwarematig nog wel uit te middelen.

Ik heb inmiddels ook een kleine druksensor besteld. Eens kijken hoe dat gaat.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

We zijn inmiddels een tijd verder. De drukmeting met lucht werkt vrij wisselend. Het ene moment gaat het goed en het andere moment klopt er geen fluit van.

Ik wil dus overstappen op een goede druksensor. Ik heb er echter 7 nodig dus de prijs gaat dan ook meespelen. Iemand nog tips waar te zoeken? (geen Chinees spul)
De sensor zou een druk van 200 of 500mBar moeten kunnen meten met een uitgangssignaal van 0-10V.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
Arco

Special Member

Zoiets? (56x24mm, 1 bar, 0.5-4.5v uit): https://nl.aliexpress.com/store/product/oil-pressure-sensor-1-8NPT-Mal…
Komt wel uit China, maar wat komt daar tegenwoordig niet vandaan? :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zoiets heb ik hier liggen. In mijn geval 5psi en in RVS. Ik ben alleen bang/vraag me af hoe lang deze sensoren goed meten in water?

De industriële die ik ken hebben een keramiek/rvs membraan. Deze hebben dat zo te zien niet, ik kan ook niet zien of achterhalen hoe het wel werkt.

Inderdaad komt er veel uit China tegenwoordig. Er is ook goed spul in China te koop alleen moet je dan wel goed weten waar je op moet letten. En op dit gebied weet ik dat helaas niet.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Met monteren een krulpijp gebruiken en wat olie in gieten.
Dit beschermd je membraam wel.
Wat industrieel is vaak vrij hufterproof. Dus die houden het wel uit als je weet wat je pieken zijn hier ook demensioneerd. Die ik als voorbeeld geef red dit wel denk ik

[Bericht gewijzigd door Mixsage op woensdag 23 augustus 2017 20:45:58 (49%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Goed en betrouwbaar is Vega. Maar dan weer niet goedkoop. Kan je nog kiezen tussen diverse types. Luchtdruk gecompenseerd of niet. Op het werk gaan ze na 15 jaar in het water de oude vega vervangen door nieuwe. In totaal 12 stuks inclusief de meetversterkers.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Mijn vorige bericht was een reactie op Arco.

Mixsage, ik zoek iets om waterdruk te meten. Degene die jij laat zien is voor luchtdruk. Ik heb IFM wel een bericht gestuurd met de vraag of ze iets bruikbaars hebben. Bedankt voor de tip!

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
Arco

Special Member

Tja, keramisch en goedkoop gaan niet goed samen... :) (die in mijn eerste link was keramisch)
De tweede is inderdaad stainless steel: ze zeggen: "usable with all types of media that are compatible with stainless steel 316L"
Ze hebben trouwens nog heel veel meer types: http://www.sendo-sensor.com/products.php

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 23 augustus 2017 21:02:22 (16%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

In principe moet je een vaste hoeveelheid Liters per minuut of uur door de buis duwen. De afwijking die je dan krijgt is constant.
De truuk is om net genoeg liter per uur er in te stoppen tot je bellenstroom ziet, vandaar de naam borrelpijp

Met de aquariumpomp kun je met een bypass slangetje proberen de luchtstroom te beperken, als je de borrelpijp nu als test afsluit moet de luchtdruk oplopen tot minimaal het maximale nivo.

Vroeger was onze stelregel 2 liter/minuut voor een meetbuis diameter 8 mm

Wat je ook kunt doen, 2 minuten pompen, pomp uit en na x seconden meten.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op woensdag 23 augustus 2017 21:35:15 (30%)

Ik heb inmiddels een druksensor besteld om te kijken hoe dit functioneert.

Peter, ik heb ook geprobeerd om periodiek het pompje aan te zetten. 15 seconden aan en dan weer 2 uur uit.
Probleem is dat de pompjes niet 100% luchtdicht zijn en de druk dus langzaam zakt. Nu is dat met een terugslagklep ook wel weer op te lossen maar deze lekken na verloop van tijd ook.
Op die manier wordt de meting wel erg gevoelig.

Vega ken ik en is inderdaad goed. Prijzen liggen voor de hobby wel wat hoog.
Mochten jullie nog van de oude Vega's af willen dan heb ik mogelijk wel interesse. Afhankelijk van het bereik en dergelijke.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
wtt

Golden Member

Om het niveau van stookolie in een ondergrondse tank te meten heb ik wel eens een meter gezien op basis van een manometer en een pompje dat je met de hand bedient. De pompzuiger (net zoals een handfietspomp) in en uit bewegen en de manometer geeft de inhoud vd tank weer. Werking heeft te maken met het verschil in volume tussen het vaste volume in het pompje versus het veranderende volume van de lucht in de tank. Je meet eigenlijk een soort van compressieverhouding.
Dit systeem is sinds 'een tijd terug in de vorige eeuw' in gebruik in het huisje van mijn ouders in Frankrijk. Het werkt nog steeds, dus ik zou het ervan verdenken robuust te zijn.
Voordeel is dat je dan luchtdruk meet. Wanneer je het wilt automariseren is het nadeel misschien die automatische pompslag. Hoewel er voor elk probleem een oplossing is...

dat systeem ken ik ook nog wel, meerdere stookruimten gezien waar zo'n meter met pompje nog hing uit de stookolie tijd, dergelijke meters zaten op grote olietanks buiten, vlot 20.000ltr samen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die meting van olietanks is gewoon een borrelbuismeting met een handlucht pompje en een manometerschaal die is gecalibreerd op de vorm van de tank .

Enraf-Nonius maakte meters voor olietanks. Ik heb bijgedragen aan het systeem waarbij ze een vlotter laten zakken en meten wanneer het kabeltje slap komt te staan. Truuk-van-de-dag: Als je de kabelspanning analoog kan meten, hoeft de vlotter niet lichter dan de te meten vloeistof te zijn. Kan je een dichtheids profiel maken.

Later zijn ze contactloze meters gaan maken. Sweep een radar van 2.2 naar 2.4GHz, meng het ontvangen signaal met het uitgezonden signaal. Sample dat in de baseband en doe een FFT. En daar heb je je dichtheidsprofiel!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Heb ook wel eens een oplossing gezien met een Arduino en een ultrasone afstandssensor. Als je weet hoe 'hoog' het water in de tank staat dan kun je met wat formules eenvoudig uitrekenen hoeveel liter er in de tank zit (of die moet al een hele rare vorm hebben).

http://www.instructables.com/id/Measuring-water-level-with-ultrasonic-…

Die sensoren in een wasmachine werken op basis van een collpits oscillator.
(De sensoren, niet de level switch)
Het beruchte drupje water gebeurt inderdaad nog wel eens, meestal doordat we de machine verplaatsen met water (Ik weet het heel onproffesioneel, maar soms heb je het plekje even nodig)
In de laatste serie gaf hij dan een vals te laag signaal af (en pompte de hele drum vol)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Een ultrasone afstandsmeting had ook wel een mooi idee geweest. In de praktijk is dat wat lastig inbouwen/monteren omdat het spul buiten staat.

Hoe werkt dat systeem met een oscillator? Meet het de weerstand tussen twee elektrodes die in het water staan (geleidbaarheid meting) of werkt dat anders?

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Diode, ik denk dat je een foutje maakt bij het toepassen van het pompje. Eigenlijk moet je meten wanneer het pompje aan is, niet wanneer het uit is. Hoe hoger de waterstand, hoe meer druk er nodig is om de pijp te laten borrelen. Eventuele lekkages in de pomp, sensor of gelijk waar doen zo niks ter zake indien deze niet te groot zijn. Jij meet met stilstaande pomp? En als je 7 sensoren wil uitmeten, zijn dat 7 tanks of in 1 tank? Want anders zal het niet werken als er 1 pijp hoger zit dan de andere.
In onze spuitmachine (agressief spul erin, meststof, sproeistof) wordt gebruik gemaakt van een vlotter. Deze vlotter heeft een magneetje, in de staaf waar die omheen zit zitten een aantal reed-relais. Hierdoor hebben we een aanduiding (10 niveau's) wat er nog in de tank zit. Dit werkt vrij goed.

Appel , even als aanvulling . Zo'n systeem met een peilbuis met een vlotter magneet en reedrelais aan de buitenkant kan aparte reedrelais hebben . Een gewoon reed relais valt af als de magneet voorbij is. Bij een peilbuis kunnen bistabiele reedrelais zitten die gemaakt blijven totdat de magneet vlotter er weer terug langs gaat . De onderste en de bovenste kunnen dan weer normale reed relais zijn met een relais overname en een vergrendeling met reset. Je moet t maar net weten of je afvragen hoe t werkt.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als aanvulling op de openingsvraag van de TS:
Je luchtslang en/of de druksensor is (een heel klein beetje) lek.
Kijk vooral de verbindingen goed na. Gebruik eventueel afdichtmiddellen.
De kwaliteit van de slang is ook belangrijk. Siliconenslang is NIET luchtdicht, die mag je niet gebruiken.
Goede ervaring met "Vacuumslang", verkrijgbaar voor een paar centen bij elke auto-onderdelen leverancier. Dit is een rubber slang, wel even op de maat letten.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)