Hulp gevraagd, wat doe ik fout met adereindhuls?

Wat nu blijkt na uitvoerig te hebben getest met verschillende kabels en verschillende topmerken adereindhulzen is dat de geproduceerde krimp inherent is aan deze tang. Doordat de druk niet evenwijdig van boven komt maar een scharnierend effect/hefboom heeft krijg je dus een trapeziumkrimp die aan de buitenkant een scherpe punt heeft. De overtollige ruimte van de huls zeg maar die wordt helemaal in de hoek gedrukt.

Ik heb een beetje flabbergasted eigenlijk. Ik heb knipex heel hoog zitten maar dit verbaast mij enorm. Dat knipex een tang op de markt brengt die zo een krimp produceert die niet goed is en gebruikt zou moeten worden in een meterkast ik heb zelfs met een andere dezelfde tang laten testen om fabricagefouten uit te sluiten maar die produceert exact dezelfde krimp. Bizar. Nu weet ik het even niet. Vond de multicrimp juist heel handig. En de andere profielen werken zeer goed. Echter om nog een tang te kopen alleen voor een vierkante krimp vind ik te kostbaar.wat nu

Op 7 juli 2017 19:33:00 schreef GJ_:
De gerenommeerde merken hebben ook kabel die dunner is dan er op staat. Dan is de kabel door gebruik van materialen "geschikt voor toepassingen waar 6mm2 vereist is".

Wat zijn die speciale materialen dan? Aan het metaal kan het niet liggen want alleen zilver heeft een (marginaal) lagere soortelijke weerstand dan koper.

KGE

Golden Member

Op 14 juli 2017 14:04:24 schreef KlaasZ:
[...]Wat zijn die speciale materialen dan? Aan het metaal kan het niet liggen want alleen zilver heeft een (marginaal) lagere soortelijke weerstand dan koper.

Waarschijnlijk is het isolatiemateriaal bestand tegen hogere temperaturen...

Kruimel

Honourable Member

Er was toch eerst een verdenking dat de kabel die je gebruikte niet de beloofde diameter had? Vond ik best een plausibele verklaring, maar ik zie niets terug dat dit bevestigt/ontkracht. Heb je het al eens getest op een andere kabel of met een kleinere kabelhuls?

Jinny

Golden Member

na uitvoerig te hebben getest met verschillende kabels en verschillende topmerken adereindhulzen

Ja, dat heeft ie dus gedaan.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
mel

Golden Member

De aderhulzen van Klauke en Weidmuller hebben een andere kleur bij dezelfe maat.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

ik hoop dat ts wel een echte knipex tang heeft, er zijn ook chinese klonen van die erg op merk tangen lijken. echter is de persdruk bij kleine aderhulzen te laag en bij max grootte is de tang niet meer dicht te knijpen. je merkt het zo als je die tangen in handen hebt, ze wiebelen al snel op scharnierpunten.

ik had van knipex ook een perstang die op de kop kneep, idd niet altijd passend, want de huls werd niet mooi vierkant, meer trapezoid. die tang is doorgeschoven, kwam een nieuwe knipex die zijwaarts knijpt, wel met een 4 punts perskop.

voor de maten 16mm2 tot 35mm2 heb ik nog een klauke tang met een 6 segments kop, en nog 1 klauke tang die tot 50mm2 hulzen knijpt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 15 juli 2017 09:06:47 schreef mel:
De aderhulzen van Klauke en Weidmuller hebben een andere kleur bij dezelfe maat.

Dat was ook mijn eerste gedachte, dat TS hier een vergissing begaan heeft.

Kruimel

Honourable Member

Op 15 juli 2017 09:00:12 schreef Jinny:

na uitvoerig te hebben getest met verschillende kabels en verschillende topmerken adereindhulzen

Ja, dat heeft ie dus gedaan.

Ok, my bad, slecht gelezen. Kruimel moet niet meer reageren als het na bedtijd is... |:-(

Op 15 juli 2017 12:35:15 schreef Kruimel:
[...]Ok, my bad, slecht gelezen. Kruimel moet niet meer reageren als het na bedtijd is... |:-(

Middag dutje ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

gewoon eens proberen, past een andere huls ook nog om de aders heen en zit er strakker omheen voor de persing, dan is die beter passend.

waar rook was, werkt nu iets niet meer