Hulp gevraagd, wat doe ik fout met adereindhuls?

6mm2 staat op de draad zelf.

Momentschroevendraaier? Haha klopt inderdaad. Meestal als ik wat doe doe ik het goed en verdiep ik me tot in detail inzake de kwestie. Daarnaast ben ik iemand die uit neurose vaak dingen kapot draait dus dan is zo een momentschroevedraaier mega handig voor mij haha. Lekker instellen op 2.8nm en perfect. Draden zijn ook perfect gestript want als ik spullen koop koop ik direct goed. Strip kabels met de knipex automatische multistriptang die dit perfect doet. Lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk dat mijn knipex tang geen goede krimp maakt want dat is een tang van 270 euro. Het handige aan deze tang is o.a dat hij gekalibreerd is en dus altijd een perfecte krimp maakt zonder dat hij te hard of te los is.

Het is wel duidelijk te zien dat er speling zit in de huls dus ik vermoed dat een 4mm2 huls perfect zal passen. Helaas heb ik deze niet op het moment dus die ga ik bestellen en direct uittesten.

Verder zijn alle krimpjes en stekkers mij inmiddels bekend echter is er een die ik nergens kan vinden en dat is deze (zie foto) wat is dit voor krimp en hoe maak je deze? En vooral hoe ziet deze huls er uit voor de krimp? Kan deze namelijk nergens vinden.

Volgens mij is dat er een die ze alleen in de fabriek (kunnen) maken.
Lijkt wel op de krimp van een MC4 tang.
zoek daar maar eens op.

zit sinds 2009 in de PV.

Zelf heb ik deze tang:
https://www.cvkoopjes.nl/duurzaam-en-biomassa/zonnepanelen-kits-parts/…
en dan gebruik je de bekjes meest rechts onder.

Voor deze heb ik ook de bekjes voor trapezium 16,25 en 35.

Ik denk dat ze in de fabriek dan op lange einden komen en er dan gewoon 2 van die dingetjes op krimpen, en dan ook de "huls" knippen, maar daar weet vast een andere een antwoord op.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op 6 juli 2017 23:35:21 (25%)]

zit sinds 2009 in de PV.
chuckie

Honourable Member

Wat je wel eens tegen komt bij het bestellen via dit soort site's, is dat ze Turkse of Chinese kabel en of draad verkopen die niet daadwerkelijk de koperdoorsnede heeft die er op staat, maar intern dunner is.
De hoeveelheid koper bepaalt de prijs en zo kun je leuk verdienen.
Aardlekschakelaars verkopen ze vaak ook (bv van Hager)uit Duitsland die niet goedgekeurd zijn voor de Nederlandse markt ( de TU b.v. mag ze dan ook niet verkopen), maar die zijn inkoop een stuk voordeliger.
Ik heb daar al eens een gesprek over gehad met iemand van Hager.

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

klopt, die goedkope kabel uit het buitenland is een slechtere koperklasse, en dunner ook nog. waar hier koperklasse 2 normaal is, hebben ze daar klasse 5 . wat niet beter voor de kabelweerstand is. ook hebben ze bij meeraderige kabel vaak erg dunne aderisolatie wat hier niet voldoet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 juli 2017 22:37:54 schreef andre1973:
even een aanvullende vraag, hoe hard moet die krimpverbinding zijn, ik had altijd het idee dat dat krimpen vooral was om te zorgen dat het hulsje er niet afvalt tijdens monteren, alle draadjes binnenboord te houden en zodat de draden niet wegliepen.

Ik heb connectoren aan draadjes zitten krimpen voor een project. Die moeten toch echt (de eerste paar keer) blijven zitten als een sukkel de connector er aan het draadje uittrekt. Met een goed krimptang lukt dat. Ik had zelf de allergoedkoopste uit china gekocht. Die werkte niet goed. Maar 1 klasse duurder werkte prima.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Golden Member

Op 6 juli 2017 23:30:47 schreef andre1973:
Volgens mij is dat er een die ze alleen in de fabriek (kunnen) maken.
Lijkt wel op de krimp van een MC4 tang.
zoek daar maar eens op.

Die kan je ook gewoon los kopen, en met een hele simpele (goedkope) tang persen. Ik daar al eens links van gepost, zal eens zoeken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De kabel waar het om gaat is volgens mij Italiaans. Er staat op VER CAVI MORIMONDO dus ik betwijfel of dit een China kabel is. Welk merk zouden jullie anders adviseren wat gebruikt wordt in groepenkasten?

Wat ik van de groothandel (Waagmeester / Elauma) krijg is van Eupen.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op 7 juli 2017 10:28:34 (20%)]

zit sinds 2009 in de PV.
GJ_

Moderator

Op 6 juli 2017 22:37:54 schreef andre1973:... ik had altijd het idee dat dat krimpen vooral was om te zorgen dat het hulsje er niet afvalt tijdens monteren, alle draadjes binnenboord te houden en zodat de draden niet wegliepen.

Nee, de persing moet soort van gasdicht zijn. Dat betekend dat ook de losse kopervezels vervormen.

chuckie

Honourable Member

Goede merken zijn;
Draka, Jobarco, Eupen, Eldra, TKF, Donné en Lapp.
Die laatste gebruik ik veel omdat de TU ze in de vestigingen op voorraad heeft liggen en een goede prijs hebben.

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Op 6 juli 2017 23:24:41 schreef marrone:
6mm2 staat op de draad zelf.

[...]

Het is wel duidelijk te zien dat er speling zit in de huls dus ik vermoed dat een 4mm2 huls perfect zal passen. Helaas heb ik deze niet op het moment dus die ga ik bestellen en direct uittesten.

[...]

Anders zou je even een gezette hoeveelheid draad moeten wegen. Ik kreeg laatst van de Conrad ook een verkeerd gemarkeerde spoel draad waarvoor ik zonder morren een nieuwe spoel heb gekregen nadat ik dat constateerde door te wegen. Eén meter 6mm2 koper weegt ongeveer 0.000006m3*9000kg/m3=0,054kg. Isolatie schat ik ongeveer 0,75mm dik, dus dat geeft ongeveer (uitgaande van massief, het zal dus iets te laag ingeschat zijn):

A=0,000006m2
A=πrCu2
A/π=rCu2
√(A/π)=1,38*10-3m
rtot=1,38*10-3+0,75*10-3=2,13*10-3m
Viso=(π*(2,13*10-3)2-π*(1,38*10-3)2)*1≈8,25*10-6m3
ρPVC≈1250kg/m3
miso≈0.01kg

A=dwarsdoorsnedeoppervlakte
r=straal (diameter/2)
V=volume
ρ=dichtheid
m=massa

Iets dat dus minder dan 0,064kg/m weegt zal dan waarschijnlijk geen 6mm2 zijn (of geen koper, maar dat lijkt hier niet het probleem). Het is geen massief koper, dus de hoeveelheid isolatie zal iets te laag ingeschat zijn. Als iemand een stuk van dit draad heeft liggen is die natuurlijk van harte uitgenodigd het even te wegen, want meten is weten. Ik heb hier alleen 2,5mm2 liggen.

PS Ik kan natuurlijk altijd rekenfouten maken, schroom het niet na te rekenen. O-)

GJ_

Moderator

Op 6 juli 2017 23:59:47 schreef testman:...en dunner ook nog.

De gerenommeerde merken hebben ook kabel die dunner is dan er op staat. Dan is de kabel door gebruik van materialen "geschikt voor toepassingen waar 6mm2 vereist is".

Op 7 juli 2017 17:14:56 schreef chuckie:
Goede merken zijn;
Draka, Jobarco, Eupen, Eldra, TKF, Donné en Lapp.
Die laatste gebruik ik veel omdat de TU ze in de vestigingen op voorraad heeft liggen en een goede prijs hebben.

die laatste gebruik ik ook het liefste, als er een doos op is komt er lapp voor terug, soms gaan exotische draadkleuren 15 jaar mee. echter nu alles is veranderd en je cpr kabels hebt, zijn de oude kabeltypen er niet meer, en de cpr versie is nog niet goed op voorraad.

jobarco en donne, eupen zijn vaak goedkoop, maar strippen doen ze niet altijd even super. dat is met draka en lapp beter gesteld..

Wat nu blijkt na uitvoerig te hebben getest met verschillende kabels en verschillende topmerken adereindhulzen is dat de geproduceerde krimp inherent is aan deze tang. Doordat de druk niet evenwijdig van boven komt maar een scharnierend effect/hefboom heeft krijg je dus een trapeziumkrimp die aan de buitenkant een scherpe punt heeft. De overtollige ruimte van de huls zeg maar die wordt helemaal in de hoek gedrukt.

Ik heb een beetje flabbergasted eigenlijk. Ik heb knipex heel hoog zitten maar dit verbaast mij enorm. Dat knipex een tang op de markt brengt die zo een krimp produceert die niet goed is en gebruikt zou moeten worden in een meterkast ik heb zelfs met een andere dezelfde tang laten testen om fabricagefouten uit te sluiten maar die produceert exact dezelfde krimp. Bizar. Nu weet ik het even niet. Vond de multicrimp juist heel handig. En de andere profielen werken zeer goed. Echter om nog een tang te kopen alleen voor een vierkante krimp vind ik te kostbaar.wat nu

Op 7 juli 2017 19:33:00 schreef GJ_:
De gerenommeerde merken hebben ook kabel die dunner is dan er op staat. Dan is de kabel door gebruik van materialen "geschikt voor toepassingen waar 6mm2 vereist is".

Wat zijn die speciale materialen dan? Aan het metaal kan het niet liggen want alleen zilver heeft een (marginaal) lagere soortelijke weerstand dan koper.

KGE

Golden Member

Op 14 juli 2017 14:04:24 schreef KlaasZ:
[...]Wat zijn die speciale materialen dan? Aan het metaal kan het niet liggen want alleen zilver heeft een (marginaal) lagere soortelijke weerstand dan koper.

Waarschijnlijk is het isolatiemateriaal bestand tegen hogere temperaturen...

Er was toch eerst een verdenking dat de kabel die je gebruikte niet de beloofde diameter had? Vond ik best een plausibele verklaring, maar ik zie niets terug dat dit bevestigt/ontkracht. Heb je het al eens getest op een andere kabel of met een kleinere kabelhuls?

Jinny

Golden Member

na uitvoerig te hebben getest met verschillende kabels en verschillende topmerken adereindhulzen

Ja, dat heeft ie dus gedaan.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
mel

Golden Member

De aderhulzen van Klauke en Weidmuller hebben een andere kleur bij dezelfe maat.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

ik hoop dat ts wel een echte knipex tang heeft, er zijn ook chinese klonen van die erg op merk tangen lijken. echter is de persdruk bij kleine aderhulzen te laag en bij max grootte is de tang niet meer dicht te knijpen. je merkt het zo als je die tangen in handen hebt, ze wiebelen al snel op scharnierpunten.

ik had van knipex ook een perstang die op de kop kneep, idd niet altijd passend, want de huls werd niet mooi vierkant, meer trapezoid. die tang is doorgeschoven, kwam een nieuwe knipex die zijwaarts knijpt, wel met een 4 punts perskop.

voor de maten 16mm2 tot 35mm2 heb ik nog een klauke tang met een 6 segments kop, en nog 1 klauke tang die tot 50mm2 hulzen knijpt.

GJ_

Moderator

Op 15 juli 2017 09:06:47 schreef mel:
De aderhulzen van Klauke en Weidmuller hebben een andere kleur bij dezelfe maat.

Dat was ook mijn eerste gedachte, dat TS hier een vergissing begaan heeft.

Op 15 juli 2017 09:00:12 schreef Jinny:

na uitvoerig te hebben getest met verschillende kabels en verschillende topmerken adereindhulzen

Ja, dat heeft ie dus gedaan.

Ok, my bad, slecht gelezen. Kruimel moet niet meer reageren als het na bedtijd is... |:-(

Op 15 juli 2017 12:35:15 schreef Kruimel:
[...]Ok, my bad, slecht gelezen. Kruimel moet niet meer reageren als het na bedtijd is... |:-(

Middag dutje ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? http://www.ledverlichting-ledverlichting.nl

gewoon eens proberen, past een andere huls ook nog om de aders heen en zit er strakker omheen voor de persing, dan is die beter passend.