onderverdeling schuur

Alleen berichten met de trefwoorden “schema” worden getoond. Alle berichten tonen

nee hoor, aarde van die wcd's hangt alleen aan de nul van de scheidingstrafo, niet aan het aardnet in huis. de wandgoot zelf zit wel aan het huis aardnet, want daar zitten ook wcd's in die niet achter die trafo zitten.

ik heb er een extra trafo aan toegevoegd die ervoor zorgt dat de voeding ACHTER de trafo tussen nul en aarde een 1,5V spanningsverschil heeft. zo tript de aardlek ook met een aarde nul sluiting met amper last op die aardlek, dan trippen ze nl niet, er moet een spanningsverschil zijn.

tevens heb ik onlangs de werkbank noodstop ingebouwd met een 25A magneetrelais die alles schakelt.

edit, schema duidelijker gemaakt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Had het wel gedacht dat er meer achter zat gezien jouw technishe kennis. Ik denk dat ik dit ontwerp hier ooit al eens heb zien langs komen, dat het van jou was wist ik niet.

Heeft inderdaad zijn voor en nadelen, een lekstroom in een elektrisch toestel wordt opgemerkt door de differentieel schakelaar, terwijl het gevaar op elektrocutie blijft. Vooral dan voor een collega technicus die denkt dat hij 'veilig' achter een scheidingstransformator aan het werken is in jouw werkplaats.

Goed gevonden van die bijkomende transfo met dat geringe potentiaal verschil. Zelf zou ik er niet opgekomen zijn. Dit niet alledaags schema heeft me toch wat denkwerk gekost om het te doorgronden. Theoretisch gezien zie ik het werken met dat kleine potentiaal verschil, of het echt werkt (lek in de 'nul'), dat zal ik moeten aannemen en je geloven op je woord ;-).

Mijn gevoel zegt net zoals Mel opmerkt om het boeltje gecheiden te houden.