JVC LT-32DC1BH laat automaat eruit knallen

Hoi,

Ik heb een oude flatscreen van JVC die ik zo nu en dan gebruik.
Uit het niks (de tv stond uit/standby)knalde de automaat eruit, ik zoeken wat het was en het bleek deze tv te zijn.
Ik heb hem meer dan een week niet op de spanning gehad en net weer geprobeerd, en weer slaat de automaat er direct uit, aardlek blijft er overigens gewoon in zitten.

Ik heb m open geschroefd en er zit een thermistor in die gesprongen is.
klik voor een afbeelding.
Ik haal er op uit dat het een DSC 5D-15 is

Ik heb m van de printplaat afgeknipt om er goed naar te kunnen kijken. Op conrad vind ik niet zo snel een nieuwe.
En is het met alleen deze vervangen opgelost of moet ik meer controleren?
Klik hier voor een foto van waar ie gezeten heeft.

Hopelijk kan iemand me helpen.

Gr, Marc

dat is geen thermistor, maar een ntc. als een ntc gaar is, dan is er pas sluiting als er achter die ntc nog iets stuk is, ding staat in serie met de voeding om de inschakelstroom te beperken.

[Bericht gewijzigd door testman op 12 juli 2017 20:46:12 (26%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja zou denken dat de sluiting voor de voeding zit dit omdat er een zekering op de print zit als er sluiting in de voeding zit dan zou deze eruit floepen.

Of er moet een zwaardere zekering in gepropt zijn ?

Denk eerder aan een schakelaar/bedrading/netfilter of oid .

[Bericht gewijzigd door daandc op 12 juli 2017 20:51:27 (11%)]

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

er zit vaak een T6,3A zekering in, die gaat niet altijd eerder eruit als de B16 in de meterkast..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hier is een foto van de achterkant te zien, wellicht is het dan beter zichtbaar wat waar aanzit

th1 was dus stuk.. en F1 lag er niet uit?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nee de zekering is gewoon goed, het is een T6.3H 250V
Ik kan wel proberen wat los te halen en dat even doormeten?

Edit:
Hier een nog wat duidelijkere foto
dat dingetje met dat blauwe hoesje er omheen (MOV1), die paralel tussen de fase en nul staat, is een CNR 14D471K, heb het hoesje eraf gehaald maar zie aan de buitenkant niks raars aan dit onderdeel

meet maar eens ohms over de plus en min bij die dikke elco. als de pfc of smps fet eruit ligt daar het probleem..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

dat is hoog genoeg, meet ook eens over C1 heen, dat is voor de pfc, die kan ook gammel zijn. indien goed, kun je de tv eens aanzetten met die ntc doorverbonden, maar met een 100W gloeilamp in serie met de netvoeding van de tv. werkt die dan was alleen die ntc gaar, maar zo niet licht die lamp voluit op.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

C1 en C2 meten beide 0.8Ω

Ik zal morgen even zoeken naar een 100W gloeilamp, alhoewel ik eraan twijfel of ik er nog een heb liggen, heb eventueel nog wel een 130/150w halogeen bouwlamp

als je 0,8ohm meet over c1 en c2 dan zit daar een fout, die horen ook heel hoog te meten.

meet Q2 en D2 maar eens door. en check de brugcel BD1.

die bouwlamp kan, maar een 60W gloeilamp kun je ook proberen..

[Bericht gewijzigd door testman op 12 juli 2017 22:46:17 (18%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer

D2 meet 2.915 kΩ
Q2 meet tussen pootje:
1 en 2: 0.3Ω
1 en 3: 23.9Ω
2 en 3: 23.9Ω

wat zou een goede manier zijn om de brugcel te controleren? los solderen en hem daarna aansluiten?
Verwacht je trouwens wel dat het te repareren valt of kan ik beter een nieuw printje bestellen?

zo te horen is Q2 geklapt, soldeer deze los en meet dan nog eens.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik zal er weer verder mee gaan zodra ik er weer tijd voor heb.
Waarschijnlijk morgen avond/vrijdag ochtend
bedankt tot zover!

Ik heb eenzelfde TV met hetzelfde probleem. MJ88K, is het je gelukt om de TV te repareren? Zo ja weet je nog wat je hebt vervangen?

Voor de mensen die willen meedenken:
De zekering (F1) was defect. Na deze vervangen te hebben sprong de automaat er uit (niet aardlek). De zekering (F1) bleef heel. Bij verder onderzoek blijk er een stuk van TH1 afgesprongen.
TH1: 17.1 / 17.1 ohm
CX2/CX3: 930K / 930K
C1: 840K / oneindig
C2: 840K / oneindig
D1 A-K: 840K / oneindig
D2 A-K: 840K / oneindig
Q2 poot 1-2: 1755 / 1525 ohm
Q2 poot 1-3: 809 / 743 ohm
Q2 poot 2-3: 490 / 586 ohm
BD1 poot 1-2: 1282 / 580 ohm
BD1 poot 1-3: 1274 / 568 ohm
BD1 poot 1-4: 490 / 587 ohm
BD1 poot 2-3: 930K / 930K
BD1 poot 2-4: 1299 / 568 ohm
BD1 poot 3-4: 1280 / 562 ohm
Alle pootjes tellen van links naar rechts, 1e getal= rode meetpen op eerste genoemde poot, 2e getal= zwarte meetpen op eerst genoemde poot.

en de brugcel? wat meet die tussen de pootjes? bijna 0 ohm is dood..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Zo even vlug zie ik geen schokkende meetresultaten.

EDIT: Alhoewel je meet:

D1 A-K: 840K / oneindig
D2 A-K: 840K / oneindig

Meet die op diodestand nog eens?

Dan zou het zoiets als dit moeten zijn:
D1 A-K: 200-400mv
D1 K-A: oneindig

D2 A-K: 200-400mv
D2 K-A: oneindig

Zoals @testman schrijft, brugcel nog meten op dat koelblok nabij D201!

Als je gaat testen zet een gloeilamp in serie dat spaart zekeringen :)

Voor € 42,25 incl verzendkosten heb je een nieuwe.
https://www.plasmaonderdelen.nl/Webwinkel-Product-3979096/JV...W722S.html

Maar repareren is natuurlijk leuker (als het lukt) :)

Hier het servicemanual.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel eens anders begrepen.