Deurbesturing sluit niet meer: Pro-Line CS300.

Ik heb weer eens iets geks. Een bedrijfsdeur met segmenten sluit niet meer, je moet de knop "omlaag" vasthouden om de deur te sluiten.

Dus dacht ik effe simpel de conclusie te trekken: De IR sensor in de rubber strip zal wel gaar zijn of deur iets krom oid.

Helaas ik meet/zie tegenstrijdige dingen.

De sensor is is via een verdeelkastje aangesloten op de IR transmitter en receiver (aan weerszijden van de deur) en is met 3 draden aangesloten: GND/+12V/Signaal.

Op het signaal meet ik 7.72V niet echt iets wat ik verwacht of ca 0 of > 11 V of zo.

Plug los gemaakt (in het verdeelkastje) en (op de besturing) even de ingang doorverbonden met +12V om te kijken of de deur wel blijft lopen: Ook niet dus. Open is de ingang aan de stuurunit netjes 0V, dus niet iets verdachts dat de ingang stuk is.

Rara, heb ik zoals gewoonlijk weer de pech dat er twee defecten zijn of is de ingang van de besturing opgeblazen oid?

Als ik meet zie ik 7.72V en dat veranderd helemaal niet als in de rubber rand indruk.

Stuur ik de deur helemaal omhoog krijg ik in het kastje op het display: "ERROR SKS" Wat betekend dat de veiligheids contactlijst een storing geeft.

Iemand dit als eens meegemaakt?

Hier de handleiding van de besturing: www.hovereem-bedrijfsdeuren.nl/content/Aandrijving%20bedrijfsdeuren_89…
Blz 11, Klemmenstrook X4: 6/7/8.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

de error sks betekent error aan de veiligheids contactlijst, check dus ook de spiraalkabel. na een storing opheffen, stroom onderbreken en 15sec wachten zodat het ding reset. dit staat overigens achterin de manual.

ik heb iets dergelijks gehad, daar bleek de deur aan de onderzijde een doorgeschuurde draad van de lichtsluis in de rubber strip te hebben, vloer was niet helemaal recht.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb ik geprobeerd maar ik krijg geen fatsoenlijk signaal uit de sensor zoals ik al in de post heb geschreven.
Het probleem is dat er altijd 7.7V uit komt ongeacht of ik de lijst induw of niet en dat lijkt me niet goed.

Dus wat hoort er voor signaal uit te komen?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
mel

Golden Member

Ik neem aan dat dat ding failsafe hoort te zijn aangesloten.
Dus,als alles goed is,moet die sensor m naar beneden trekken..
Bij een onderbreking,of bij aanspreken van de beveiliging,moet de deur weer opengaan.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

ik zeg al, check de draden die aan weerszijden door die rubber strip lopen voor die lichtsluis, als er 1 van onderbroken is krijg je dit probleem. waar ik dat had zat er aan de andere zijde vanwaar de spiraalkabel zat, een kleine rand in het beton waar de deur opliep, dat had in 6 jaar een afgesleten stuk van het rubber veroorzaakt en ook 1 draad van de ir zender of ontvanger in die strip was doorgesleten. dat kun je zo zien als de deur een 1,8mtr open staat, dan kijk je zo tegen onderzijde rubber strip.

dat zou verklaren waarom die 7,75V niet verandert, de lichtsluis blijft onderbroken vanwege 1 afgebroken draad..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De draden zien er op het oog goed uit had ik ook al nagekeken.

Wat er gebeurd als de ingang helemaal niet aangesloten is en ik stuur de deur omhoog is dat bij het stoppen die SKS fout optreed. Logisch want ik neem aan dat het failsafe ontworpen is dus zoals 'mel' zegt.

Wat ik ook geprobeerd heb is de ingang aan +12V leggen en dan de deur open sturen.
Maar dan geeft die nog steeds de foutmelding aan.
Misschien dat ik de spanning er eerst af had moeten halen (met doorverbonden ingang), die combinatie heb ik nog niet geprobeerd.

Blijft gek die rare spanning. Staat er misschien een pulserende spanning op? Dat zou verklaren waarom doorverbinden niet help en dat het een failsafety is.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Opgelost!

Na het eruit peuteren van de "lange" kant van de IR sluis zag ik dat er op het huisje Tx stond, de zender dus. Met de camera van de telefoon gecontroleerd of er licht uit kwam, nee dus.

De kabel er uit getrokken (met een touwtje eraan natuurlijk anders krijg je die er nooit meer in) bleek dat de originele installateur er halverwege een lus + knoop in gelegd heeft om de overlengte van de kabel "te compenseren". De rubber lijst is met een dubbele compartiment: de bovenste is gebruikt om da kabel door te voeren (3x0.15mm2 ?) en de onderste is de IR "kijk" lijn zeg maar.

Door het sluiten/openen van de deur in de jaren was die knoop dus helemaal gaar geworden, of door een muis opgevreten dat weet ik niet, en nu dus de bedrading gebroken. Kabeltje gefixed, power eraf om te resetten en werkt weer.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

De deur onthoudt de storing volgens de gebruiksaanwijzing ,nadat de storing is verholpen moet de spanning gedurende 15sec er van af.

net wat ik al zei dus, gebroken draad.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Inderdaad je had gelijk, maar zat wel op een erg lullige plaats.

Ik ben op het verkeerde been gezet toen ik het signaal aan de +12V heb gehangen en de deur werkte nog niet.
De spanning had er af gemoeten om die te resetten en dan had die waarschijnlijk wel gewoon gelopen (wel op tijd stoppen natuurlijk).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Hallo allemaal,

Ik heb dit probleem ook met twee deuren gehad. Deze problemen kwamen vlak achter elkaar.
Na veel meten ben ik erachter wat het probleem is.
De stuurstroom voeding komt vanaf een trafo en gelijkrichterbrug. Hierachter zit een Elco van 1000uF/35V. Deze vlakt de stuurspanning niet meer goed af en door deze rimpel ziet de besturing een stopketen. Echter gaat dit zo snel dat het niet weergegeven wordt op het display.
Oplossing, nieuwe Elco van 50V erin en klaar.

Groetjes, Bailey