868MHz antenne goed en betaalbaar

Totale beginner

Golden Member

Hallo,

Voor een project gaan wij een aantal LoRa gateways plaatsen. Nu willen we uiteraard zo'n goed mogelijke coverage en we zijn dus aan het onderzoeken met welke antennes we dit best kunnen bereiken voor een zo goedkoop mogelijke prijs.

Het worden allemaal buitenantennes an wij hadden momenteel deze op het oog:

https://webshop.ideetron.nl/GP901C

Is dit wat kwa prijs/kwaliteit of is er iets beter te vinden. Het voordeel van lora is dat het zeer narrowband is en we hebben dus specifiek 868MHz nodig.

Alvast bedankt,
Mvg,
Daan

Frederick E. Terman

Honourable Member

Misschien moet je even rondkijken naar een antenne die echt voor 868 MHz bedoeld is.
Deze antenne is bedoeld voor ca. 915 MHz. Volgens de specificaties zou hij bruikbaar zijn vanaf 870 MHz, maar daar is de SWR vrij hoog en de gain vrij laag. En jullie zitten daar dan nog weer onder in frequentie.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Totale beginner

Golden Member

Hallo Frederick,

Bedankt voor je snelle antwoord, je hebt helemaal gelijk. Deze antenne is helemaal niet zo geschikt voor de 868Mhz band waar wij in gaan zitten.

Heeft u toevallig een adres/website waar we kunnen kijken?

Mvg,
Daan

Frederick E. Terman

Honourable Member

Je kunt in elk geval even hier kijken:
http://procom.dk/products/antenna/base-station-antennas

Klik rechts in 'Product Filter' onder 'Antenne MHz' het juiste vakje aan, om de keuze wat te beperken.

Ik heb ze al tijden niet nodig gehad, maar contact met Procom was altijd prettig. Ze zijn Deens, maar spreken en schrijven keurig Engels ook.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Jinny

Golden Member

Dualband antenne, ook eigenlijk niet wat je wilt hebben.
Ik zou zoeken op specifiek voor jouw frequentie.
Helaas ben ik niet in de buurt van een pc, dus verder kan ik je ook niet helpen.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Totale beginner

Golden Member

Hallo Jinny,

Ik had net het zelfde gevoel als jou. Het lijkt echter moeilijk te vinden een mooie fiberglass 868MHz antenne met SMA connector voor outdoor.

Ik sta dus nog steeds open voor suggesties.

Mvg,
Daan

Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Totale beginner

Golden Member

Op dit moment heb ik er één nodig om te testen. Maar aangezien dit voor een commercieel product zal worden ingezet moet ik wel een stabiele leverancier vinden.

Mvg,
Daan

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Totale beginner

Golden Member

Dankjewel Arco, dat ziet er wel een hele goede uit. Ik heb meteen een prijsaanvraag verstuurd, ik houd jullie op de hoogte.

Totale beginner

Golden Member

Bij deze een update: het bedrijf dat arco voorstelde reageert niet op een prijsaanvraag. Hoe komt het dat er zo weinig leveranciers zijn?

Mvg,
Daan

Arco

Special Member

het bedrijf dat arco voorstelde reageert niet op een prijsaanvraag.

Ik heb dat een paar keer met printbedrijven gehad.
Bleek achteraf een simpele oorzaak te hebben: meesten binnen het bedrijf kenden geen Engels, dus kieperden ze de mails weg... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb dat pas met een doosjes-fabrikant gehad. Zal wel het zelfde zijn geweest.... (was gevestigd in Engeland... :-) )

Daan, wat ik me nog bedacht is: Ik kan me vaag herinneren dat 868 een amerikaans equivalent is van de 433 bij ons. Waar wij 433 mogen gebruiken moet dat in Amerika 868 zijn. Of wij hier ook 868 mogen gebruiken weet ik niet.... Voordat je er te veel maakt... Even uitzoeken hoe het precies zit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Totale beginner

Golden Member

Hallo Rew,

De 868MHz is hier in Europa ook vrij te gebruiken. Het is momenteel in europa de standaard band voor LoRa communicatie. Er wordt 868MHz gebruikt omdat de antennes kleiner zijn en omdat er met wat meer vermogen mag worden gezonden.

Mvg,
Daan

Frederick E. Terman

Honourable Member

868 MHz mag in Region 2 niet gebruikt worden; hun equivalent is 915 MHz.

Het Region 2-equivalent voor 'onze' 433 MHz is daar 315 MHz.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Iets met klok en klepel. OK. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Frederick E. Terman

Honourable Member

@Arco heeft die lijst zo onder een sneltoets, volgens mij. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Totale beginner

Golden Member

Hallo iedereen,

Ik heb via skype het bedrijf dat Arco voorstelde kunnen bereiken. De 10dBi antennes zijn niet goedkoop aan $166.66 per stuk in sample prijs maar nog steeds $77.2 voor 100 antennes.

Ze hebben echter een 6dBi model die veel goedkoper is met slechts $28 per stuk in sample prijs.

Dit is de datasheet die ik kreeg:

OA-868M06-NF spec 2016.07.20 updated.pdf

Dit lijkt mij wel een goede antenne voor de prijs en 6dBi is zeker niet slecht. Het korter zijn van de antenne maakt ook dat hij minder wind zal vangen. Ik vermoed dat deze beter is dan de https://webshop.ideetron.nl/GP901C aangezien deze echt voor 868MHz is getuned.

Wat denken jullie?

Alvast bedankt,
Mvg,
Daan

Frederick E. Terman

Honourable Member

De cijfers en plaatjes zien er in elk geval geloofwaardig uit, dus niet 'opgeklopt'. Dit zou best jouw antenne kunnen zijn.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Totale beginner

Golden Member

Super,

Ik ga de 6dBi antenne bestellen en houd jullie op de hoogte van de resultaten. Bedankt alvast voor het meedenken.

Mvg,
Daan

Totale beginner

Golden Member

Hallo,

Ik heb de 6dBi antenne vandaag ontvangen. Hij ziet er alvast fantastisch uit en de kwaliteit lijkt zeer goed:

Ik wacht nu nog op mijn verloopkabel van N-type naar SMA en de bliksembeveiliging waarna ik de eerste testen kan doen. Ook ga ik binnenkort de mast aan de zijkant van het gebouw vastmaken.

Ik houd jullie op de hoogte,
Mvg,
Daan

marcob

Golden Member

Bij ons bedrijf bestellen wij bij D.D.S. Electronics onze antennes en verlengkabels voor o.a. alarmapparatuur. Ze hebben ook 868 Antennes
http://www.d-d-s.nl/index.php

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years