Accu voor speelgoed auto

Ik heb voor mijn pleegzoontje een accuauto gekocht.
Leuk speelgoed, maar zoals te verwachten valt de accu fel tegen, na 500 meter is die leeg.
Er zit nu

een 7 Ah accu in, er is nog wat plaats, kan ik die best door een 10 of 12 Ah vervangen (liefst zonder lader aanpassing) of zijn er betere oplossingen?

Neem een zo groot mogelijke AGM loodaccu die past, met deep cycle eigenschappen. Laadt hem tijdig op (vanaf 50%) en laat hem ook niet lang leeg staan.

Een Ebike accu is 24/36V 522Wh. Dat zou dus zo'n 45Ah op 12volt zijn maar ernstig prijzig en je moet een aparte lader hebben.

Veel beter zul je het niet krijgen omdat het gedurig starten veel stroom vraagt.
De geburen hadden dezelfde klacht, vooral als de kinderen op straat reden door het oneffen oppervlak want die dingen lopen heel stroef.
Met een iets zwaardere batterij konden ze 10min langer rijden.

1 voordeel, ze worden het vlug beu om ermee te spelen als papa niet in de buurt is om elke keer een andere batterij plaatsen. ;)

LDmicro user.

Je kan overwegen om een 3S lithium constructie er in te zetten. Evt. 4S. Maar dan zit je wel aan een andere lader vast. Maar dat hoeft ook niet de hoofdprijs te kosten

En eigenlijk moet er dan ook nog een BMS bij. (ik vertrouw mezelf in een aantal gevallen om te stoppen als de motor merkbaar minder hard gaat. Dat kan je bij de kids eigenlijk niet verwachten).

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 19 juli 2017 16:07:37 (22%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

een 12v 12 Ah kost zowat 50 euro, als ik er van uitga dat de huidige weinig waard is, dan lijkt een verdubbeling van de rijtijd toch al iets.
Al veel bijgeleerd met dit topic, ook accu's staan blijkbaar niet stil.
Lipo's is stuk ingewikkelder, 3s wat aan lage kant 4s opgeladen tot boven 16v, misschien teveel?
Bij hobbyking eens rondgekeken, probleem is feedback is algemeen: ze halen nooit wat er opgegeven wordt...
Er zit eigenlijk weinig in zo een auto, enige leuke elektronika gericht: als de accu ver leeg is klaagt een half chinese/engelse stem "allah low, please charge", hoogst irritant.
Enige minpunt: zit geluid op en ze hebben de volume regeling vergeten...daar moet ik ook eens naar kijken om dat op te lossen.

12V 12Ah voor €50,00 lijkt me wel erg veel .
http://www.accudienst.nl/prod/71390/varta-blue-dynamic-b18-accu-12v-44…
in vehouding en kwalitatief veel goedkoper en beter (10jaar levensduur in auto)

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

is die AGM eigenschap niet belangrijk voor deze toepassing?

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Die 11.1V (12.6 net van de lader) van een 3S lipo voelt doordat het gedag bij hoge stromen beter is al veel krachtiger dan een nicd- of lood accu. deze hebben ze niet in 3S :-(

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het is me al eens opgevallen dat niet alle 12 volt 7A accu's even zwaar in gewicht zijn. Het zou dus zomaar kunnen dat de opgegeven capaciteit helemaal niet klopt. Hoewel de accu op de foto geen YUASA is, een gerenommeeerd merk, lijkt het logo er wel veel op. Imitatie?

Was de accu wel in orde om mee te beginnen?
Dat soort accutjes gaan heel snel stuk als je ze niet oplaadt na gebruik. Ook ontladen tot minder dan 10,5v (onder belasting) zal snel tot een kapotte accu leiden.
Ook als ie een jaar in 'n magazijn gestaan heeft, zal ie te ver onladen zijn om nog in orde te zijn.

Controleer bij 350mA of 700mA (even goed opletten wat er op staat, meestal is de accucapaciteit opgegeven bij 20 uur durende ontlading) of ie netjes de 7Ah haalt. Zo niet, terugbrengen want defect.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

500 meter is wel heel erg weinig!
Mijn gok, accu is aardig om zeep. Anders, eens leeg rijden en kijken hoe lang deze laadt. Dat geeft je al een aardig idee hierover. Sulfatering is de grootste kanshebber, als het nieuw spul was. Jaartje in de rek gezeten en de accu is al om zeep.

Als ik de herrie van mijn schroefboor vergelijk met wat ik van zo'n autotje verwacht dan klinkt dat vergelijkbaar. Ik heb bij mijn schroefboor 40W aan verliezen gemeten. Een 7Ah accu is 84Wh. Dus zou je met 40W aan verliezen 2 uur kunnen rijden. Of als er ook nog 40W nodig is om de auto voort te bewegen, zo'n 1 uur. Kortom die accu is inderdaad behoorlijk "op". Een vervangende LIPO van 5Ah zal al een heel stuk beter voelen dan die originele loodaccu. Maar ook gewoon een "niet kapotte" loodaccu zal veel beter presteren.

Ik rijd met 80W zo'n 18km/u op m'n fiets.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

  UltraCell UCG12-12 Deep Cycle Gel accu (12V, 12000 mAh) net deze besteld, eerstdaags wordt die geleverd, ik hou jullie op de hoogte

deze morgen was hij er al, 5 min om te monteren, paar uur opgeladen en bingo, we zagen het zelfs aan de led's licht was veel feller.
Een ritje van een half uur gemaakt en accu stond nog vol geladen op de aanduiding. Geleverd met gare accu dus, maar daarvoor rij ik niet naar Rijen. Gaven trouwens maar 1 maand garantie op de accu, mar als je dan weer rommel krijgt blijf je heen en weer rijden.

Die loodaccus zijn een beetje gevoelig. Van "leegstaan" gaan ze kapot. Als er dus een ledje blijft branden, is ie na een week leeg, en na twee weken kapot. Vandaar dat ze liever niet meer garantie geven na 1 maand: Er zijn voldoende sukkels die het in die tijd voor mekaar krijgen om zo'n accu kapot te krijgen.
De tip voor jou is dus: Let er op dat ie na gebruik, vooral na leegrijden opgeladen wordt. En dat je hem iedere 3 maanden even aan de lader hangt, ook al is er niet mee gereden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

accu doet het prima, net een lange rit gemaakt met 2 kinderen er in en indicatie was nog steeds vol. Na 15 min waren de batterijen van de afstandsbediening leeg lol. Dus nu schroevendraaier en reserve AA's meepakken.

Mijn ervaring met dergelijk speelgoed is dat de bijgeleverde acculaders de accu overladen, ook de interne bekabeling in het autootje is vaak erg dun.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Dat is wel een hele verbetering, mijn ervaring van vroeger is veel negatiever op dat gebied. Ik bleef dan wel op gewone 7Ah batterijen.
Ons speelgoed (van onze kinderen)was dan ook maar een voetschakelaar en aan/af.

Mooi dat het opgelost is en ik ben weer wat wijzer geworden als ik de vraag gesteld krijg, want ik wist daar niks goeds over toen enkelen van de familie vroegen of dat interessant was om te kopen.

LDmicro user.
maartenbakker

Golden Member

En pluspunt aan gare accu's: de oude levert nog een paar euro voor de moeite op als je hem bij de metaalhandel brengt. Dat is economischer dan onder garantie naar de leverancier op en neer.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."