ruis in speakers door probleem in (voor)versterker Luxman 507

Anoniem

Beste mensen,

Mijn versterker geeft (te)veel ruis over de speakers en die ruis is ook hoorbaar terwijl de muziek speelt. Via deze weg zou ik graag advies vragen in de hoop dit probleem te verhelpen.

Het verhaal:

De versterker is een Luxman L507 die ik onlangs geheel heb laten reviseren. Omdat ik hem als defect naar de reparateur heb gebracht kan ik niks zeggen over de mate van ruis vóór revisie maar toen hij daar klaar was en ik hem thuis aansloot bleek er nogal wat ruis / hiss uit de boxen te komen (een paar ‘goodman magnum k’s).

Zodra je de rui eenmaal opgemerkt hebt dan is die duidelijk en storend aanwezig, zowel als je de versterker ingeschakeld en ook terwijl de muziek speelt. Met de versterker ingeschakeld maar zonder dat de muziek speelt is de ruis (duidelijk) hoorbaar tot ongeveer een meter of 3 of 4 afstand van de speakers, verder dan dat en je moet er iets meer naar zoeken voordat het je opvalt.

De ruis klinkt op alle kanalen even hard (en klinkt dus zowel op phono1, phono 2, tuner en aux1 en 2) en je kan de ruis harder en zachter zetten d.m.v. de volumeknop. Andere knoppen indrukken, wisselen van de speakerkabels van main naar remote en/of andere kabels en stopcontacten hebben (helaas) geen effect op de ruis.

Op een ander forum merkte iemand op dat ruis die je harder en zachter kan zetten met de volume knop duidt op een probleem in de voorversterker. Inmiddels heb ik dit kunnen bevestigen door mijn iphone direct op de main-in ingang. De ruis is dan (bijna) helemaal verdwenen (je kan hem dan alleen nog horen met je oor tegen de tweeter maar das prima natuurlijk) en ook met muziek is er geen ruis meer.

Het probleem lijkt hem dus in het voorversterker gedeelte te zitten maar wat zou daar bekeken/vervangen/doorgemeten en of gecheckt kunnen worden om de oorzaak van de ruis op te sporen en de ruis te verminderen.

EDIT: ik ben al met de versterker terug geweest. De reparateur heeft hem toen doorgemeten maar niks kunnen vinden. Ook hebben we hem even aan zijn speakers gehangen maar toen viel me niks op (er was ook een storm op komst dus ik kon het niet goed horen;)

Alvast bedankt voor jullie aandacht en reacties!

pa3gws

Golden Member

Terug brengen naar diegene die hem gereviseerd heeft.
Daar is waarschijnlijk iets niet goed gedaan/gegaan.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Als je alle audio inputs los trekt van de versterker dan is de ruis weg?

Als je alle ingangen kortsluit, is er dan nog wat te horen?
Ik ken het fenomeen als overspraak via een phono onlangs wat niets op is aangesloten.

Ik heb een aantal NAD's gehad waarbij kortsluiten van de phono omvang dat oploste.

Anoniem

Zonder of met inputs aangesloten maakt geen verschil in de hoeveelheid ruis.

@Semtexx: Hoe kan ik ingangen kortsluiten?

Je kan de ingang kortsluiten door een tulpstekkertje te nemen, en de beide polen daarvan aan elkaar te solderen. Die steek je dan op de ingang.

Elke versterker ruist, daar ga je niet aan ontkomen. Als de ruis echt storend aanwezig is lijkt mij dat niet de bedoeling en is er mogelijk iets mis met de versterker. Gegeven de leeftijd van deze versterker (>40 jaar) kan het zo zijn dat er componenten niet meer binnen de specificatie vallen.

Is de ruis op beide kanalen even hard? Dan is de hoeveelheid ruis mogelijk inherent aan het ontwerp van deze versterker, vroeger werden ze nog niet zo goed gemaakt als nu. De audiobronnen zijn tegenwoordig zo goed dat een beetje hifi versterker een hele lage ruisvloer nodig heeft om niet slechter te presteren dan de geluidsbron. Vroeger luisterde je naar groeven in vinyl en golven gesuperponeerd op gemagnetiseerde deeltjes gesputterd op een lange kunststof band. Dat gaf de nodige gebrek aan dynamiek, vervorming en bij veel gebruik ook nog eens veel ruis en gekraak. De versterker was vaak niet de zwakste schakel in de keten.

This is the world we know best, the world of madness
pa3gws

Golden Member

Dit is wat de TS schrijf de Luxman versterkers zijn over het algemeen geen slechte versterkers.
Ik heb er diverse onder handen gehad waarvan er niet een veel ruis produceerde.
Dus is mijn advies niet aan klooien maar terug naar de brave borst die hem heeft gereviseerd.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 5 augustus 2018 10:19:52 (26%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Anoniem

Deel van het probleem is dat er geen schema is (bestaat?) voor de L507: Heeft iemand die toevallig?

maartenbakker

Golden Member

Je zou kunnen kijken of het schema van de SQ507 er op lijkt, maar dit soort mankemeneten aan wat oudere apparaten laat zich door iemand die ze kan repareren meestal ook wel vinden zonder schema. Hij zou met een signal tracer door de voorversterker kunnen gaan. Zou hij dat niet kunnen dan is het zelfs mogelijk om met koudespray en een soldeerbout de transistoren in de voorversterker af te lopen. Is de ruis trouwens in beide kanalen?

Eerst heb je het over reparatie (mankementen wegnemen), later over revisie (kun je letterlijk vertalen als schroefjes aandraaien, maar kan ook betekenen dat willekeurige onderdelen door nieuwe vervangen zijn). Wat is er precies aan gedaan?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 27 juli 2017 11:32:55 (22%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hugo Welther

Moderator

Deel van het probleem is dat er geen schema is (bestaat?) voor de L507: Heeft iemand die toevallig?

Kost $7,00
http://www.analogalley.com/osccart/product_info.php?products_id=1155

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 5 augustus 2018 10:20:30 (19%)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Anoniem

Top, bedankt. Ruis klinkt idd in beide kanalen:(

Als ik de specificaties op deze website mag geloven is de SNR slechts 80dB. Dat mag je naar moderne norm gerust slecht noemen en verklaard mogelijk ook jouw ruisprobleem. Een beetje moderne versterker haalt minstens een SNR van 100dB, zelfs bij die versterkers kan je met de volumeknop vol open nog flink wat ruis over de luidsprekers waarnemen.

Deze versterker ruist voor je gehoor gewoon 10 keer meer dan een moderne 'el cheapo' versterker. Een moderne 'dure' versterker haalt een SNR van ronde de 115dB, deze ruist voor je gehoor een factor 56 maal minder.

Het vervelende is dus dat deze ruis wel eens inherent aan het model zou kunnen zijn, zeker nu je aangeeft dat de ruis op beide kanalen aanwezig is.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 5 augustus 2018 10:20:05 (9%)

This is the world we know best, the world of madness
Anoniem

@Blackfin bedankt voor je reactie: Dan denk ik dat dat het is want ik heb er vertrouwen in dat de revisie goed gedaan is.

Voor mijn informatie: Hebben alle vintage versterkers zo'n (relatief) lage 'signal-to-noise' ratio? En wordt die (over het algemeen) beter zodra de voor- en endversterker uit losse componenten bestaat? En (tenslotte) klopt het dat als je boxen een gevoeligheid van bijv. 92db hebben je het best kan zoeken naar een amp met een SNR die gelijk is aan of hoger is dan dat? Of verhoudende SNR en (speaker) sensitivity zich niet op die manier tot elkaar?

maartenbakker

Golden Member

Zelfs als de ruis inherent is, kun je die wel verlagen door bijvoorbeeld ruisarmere transistoren en opamps te gebruiken of schakelingen rondom zenerdiodes aan te passen.

Ook daarom mijn vraag: wat is er precies aan het ding gereviseerd?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Vroeger kon men wel versterkers maken met een betere SNR maar dat gebeurde niet altijd. De SNR van de phone input ligt al ver beneden de 80dB en de SNR van een tape recorder lag ook ver onder de 80dB. Feitelijk was de ruis van de versterker niet het grootste probleem. Toen er een geluidsbron kwam met een hogere SNR nl. de CD speler en DAT recorder, was de noodzaak voor een versterker met hogere SNR evident.

In het geval van 'vintage' apparatuur blijft het gewoon een kwestie van luisteren, dat geldt natuurlijk ook voor moderne apparatuur, cijfertjes op papier kunnen ook verzonnen zijn door de marketing afdeling. Hoe het geheel uitpakt is een kwestie van ontwerp en uitvoering. Of je met een losse voorversterker of geintergreerde versterker werkt zegt niets in het algemeen.

De gevoeligheid van je luidspreker zegt enkel wat over hoe de conversie van elektrisch vermogen naar geluidsdruk verloopt. Een gevoelige luidspreker zal inderdaad een hardere ruis produceren dan een ongevoelige luidspreker, echter heb je wel meer vermogen nodig om dezelfde geluidsdruk te produceren.

De inherente signaal ruisverhouding kan je niet verbeteren, wel kan je eventueel de signaalbron iets versterken en zodoende de signaal ruis afstand t.o.v. de audiobron iets verbeteren, dit gaat echter wel ten kosten van je dynamisch bereik.

Wat ook nog wel eens een probleem is in sommige versterkers is de matige kanaalscheiding, een 'feature' die meestal niet eens gespecificeerd staat. Wederom kan je dit meestal alleen bepalen door te luisteren en te meten.

Als techneut kun je een versterker analyseren om de manier waarop de versterker is opgebouwd maar luisteren en meten is de enige methode die betrouwbaar is om de versterker te evalueren.

Ik ben zelf geen fan van vintage apparatuur simpelweg omdat ik ervan overtuigd ben dat men tegenwoordig veel betere versterkers kan produceren dan zeg 30 jaar geleden, de technologie heeft niet stil gestaan. Moderne 'geschakelde versterkers' vegen wat betreft specificaties vaak de vloer aan met lineaire ontwerpen.
Lineaire voorversterking i.c.m. geschakelde eindversterker (hysteresis/zelfoscillerend) == winnaar.

This is the world we know best, the world of madness

Wat is er eigenlijk precies aan gereviseerd ?
Die term kun je natuurlijk heel breed opvatten.

Anoniem

Opgelost: Als je erg gevoelige luidsprekers aansluit op een krachtige eindversterker, kan je last krijgen van hoorbare ruis, zelfs in de 0 stand van de voorversterker, immers die levert de meeste ruis ná de volumeregelaar. Dit signaal moet dus verzwakt worden!
Door de voorversterker met een verzwakkerkabeltje (of een zgn. ‘attenuator’) van bijv.  -10 dB aan te sluiten op de eindversterker, kan de volumeregelaar een stuk verder open, ruist hij minder en is ook de gelijkloop van de volumeregelaar verbeterd.

Bedankt Tom van der Hoff!

http://quadrevisie.nl/nakamichi/artikel01.html

Wat is er precies aan gereviseerd?

Damn the torpedoes, full speed ahead!
RAAF12

Golden Member

Luxmannen stonden ook niet bekend als ruisbakken dat was zeer goed spul.
spec: Signal to noise ratio: 60dB (MM), 70dB (line)
Wil je echte ruis horen dan is een MD pre-amp met buizen geschikt. Ouwe germaniumtorren die konden ook flink ruisen en die zitten hier niet meer in, all silicon exemplaren.

RAAF12

Golden Member

Verzwakken van een CD signaal om op een gevoelige 100mV input aan te sluiten is wel OK. Oa. dat dan de volumeregelaar een beter regelbereik heeft.

evdweele

Overleden

Op 10 september 2017 18:50:32 schreef Gadget_inc:
Vaag verhaal, kan zo in het high-end audio nonsence topic.

Ken ik daar die naam 'Tom van der Hoff' misschien van? Het klinkt heel vaag als bekend.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Geen idee....
Maar de info waar we om vragen, krijgen we weer eens niet!
Daarnaast het voorversterker/eindversterker verhaal maakt het er niet duidelijker op.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 10 september 2017 19:56:10 schreef evdweele:
[...]Ken ik daar die naam 'Tom van der Hoff' misschien van? Het klinkt heel vaag als bekend.

Blijkbaar ex-techneut van TransTec. Die stonden nou niet echt bekend als luchtfietsende Hi-End importeur.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Jongens, jaren '70 Luxman is topklasse spul maar ze zijn wel berucht in het defect raken van de eindtrap door versleten componenten. Omdat ze ook onvoldoende beveiliging hebben, nemen ze vaak je speakers mee naar de eeuwige magneetvelden.

Daarom wordt er met name bij Luxman veel preventief vervangen. Een revisie is dus een beter idee dan sommigen hier denken.
Buiten natuurlijk het langzaam in waarde verlopen van alle ouwe onderdelen.

Verder zul je bij half open volumeregelaar bij het ouwe spul vaak wel wat ruis horen, zeker met efficiente speakers. Niet teveel zorgen over maken, en anders een moderne klasse D versterker kopen ofzo.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!