Inschakelvertraging inbouwen NAD 3225

Semtexx

Golden Member

De NAD 3225 die ik heb, heeft geen inschakelvertraging. Ik heb een printplaatje van AliExpress gekocht, maar met wat proberen heb ik nog geen echt goed resultaat geboekt.

Dit is het printje van Ali:
https://www.aliexpress.com/item/Speaker-Protection-Board-Component-Audio-Amplifier-DIY-Boot-Delay-DC-Protect-Kit/32737766556.html

En het schema van de 3225 heb ik onderaan bijgevoegd.

Het printje heeft een zwakheid: na de brugcel zit geen condensator voor afvlakking. De 7812 vindt dat merkbaar vervelend, en een 100 Hz brom is heel duidelijk hoorbaar in de speakers zodra ik hem aansluit.

Vol goede moed heb ik hem zonder brugcel aangesloten op de voedingscondensator van de voorversterkervoeding. Dat heeft alleen het nadeel dat het relais niet gelijk (maar wel bijna) met het uitschakelen afvalt. Nog net genoeg om een lelijk tikje naar de speakers te geven.

De 7812 heb ik op de achterwand van de versterker gemonteerd, dus wat mij betreft mag hij een behoorlijke voedingsspanning voor zijn kiezen krijgen.

Wie heeft een betere tip om hem aan te sluiten?

fatbeard

Honourable Member

Waar had je in eerste instantie dat printje mee gevoed? In die hele NAD is geen 12VAC te vinden...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
pa3gws

Golden Member

Waar zet je de inschakelvertraging tussen?
Het is volgens mijn de bedoeling dat de inschakelvertraging de speaker inschakelt als de versterker aan is.
Dus komt hij tussen de speaker aansluitingen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Semtexx

Golden Member

Hij zit tussen print en luidsprekerklem. De draden van print naar luidsprekerklem lopen eerst maar het printje. Van daar naar de klem.

Dat er 12v ac op het printje gedrukt staat, is niet heel bindend volgens mij. Zolang de ingangsspanning aan de 7812 maar niet over de 32v gaat.

Ik heb hem ook geprobeerd op 1 van de brug diodes van de eindtrap en massa (krijgt dan 26vdc), maar dan is de brom zoals te verwachten 50hz. Dan gaat de hele schakeling stuiteren...

fatbeard

Honourable Member

Dit soort schakelingen is bedoeld om uit een onafhankelijke (zwevende) transformatorwikkeling gevoed te worden, omdat er geen galvanische scheiding zit tussen de relais-aansturing en de speaker-ingangen.
Zodra je de 'eigen' transformatorwikkelingen van de versterker gebruikt injecteer je brom in de versterker.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Thevel

Golden Member

Inderdaad een extra trafo monteren.
Deze zal je de kop niet kosten.

Semtexx

Golden Member

Bedankt voor de link Thevel, dat kost zeker de kop niet.
Dan ga ik daar mee verder, dat is beter dan uren te lopen tobben ;)

Is het niet veel simpeler om DEZE KIT te gebruiken?

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Semtexx

Golden Member

Ja, alleen die komt niet door de kosten-baten analyse ;)