Op 21 juli 2017 08:48:12 schreef Fuzzbass:
Alle stroom wordt in de accu gestopt, dus er hoeft niets terug naar aarde
In Arnhem zie ik de bussen altijd met twee armen aan de bovenleiding hangen. Oftewel de bovenleiding is tweepolig. Laden op de trambaan is er dus niet bij, tenzij de trambanen aangepast zijn naar tweepolig. Dat kan dat wel wisselspanning zijn, natuurlijk.
Tsjee, hier krijg ik toch wel kramp in m'n tenen van.
dus er hoeft niets terug naar aarde
Hoe gaan we het laadcircuit rond krijgen dan? Edit: sorry Fuzzbass, dat ik je smilie genegeerd heb.
Maar ik ben oprecht nieuwsgierig hoe ze dat gaan doen, in dat topic over die trams in Arnhem met die oplaadpalen, heb ik iets geroepen over Praag en Pilzen. In een van die twee steden had je zowel trams als trolleybussen, dat geeft hele interessante bovenleidingconstructies, en af en toe spectaculair vuurwerk. Ook al zou het "probleem" van het retourpad soepeltjes opgelost kunnen worden, je kan niet zomaar een trolleystok tegen een bovenleiding van de tram zetten, die komt dan de spandraden tegen, en gevolg is dat de hele boel naar beneden komt. Ze spreken dus ook van een pantograaf op de bus, maar dat betekend dan weer dat je niet zo heel veel heen en weer kunt bewegen, die ruimte in de breedte is beperkt. Dat komt grotendeels doordat de bovenleiding zigzagt, anders zou de koolreep op de pantograaf op één punt gaan inslijten.
Maar anyway, we gaan 't zien.
De geschiedenis van tram en trein in nederland kent vele experimenten, één van de beroemdste was wel de dubbele bovenleiding van de tram Utrecht - Zeist. Soms ging er iets mis, en reden ze met maar één stok tegen de bovenleiding, de retourstroom zocht z'n weg wel via spoorstaven en aardrijk. Prompt kwam er dan de dag erna een klacht bij de tramdirectie binnen. De gevoelige apparatuur van het KNMI had dan ergens ver in de wereld een niet gebeurde aardbeving geregistreerd.
Uit: De elektrische tram in en om Utrecht, Reeskamp blz. 39 e.v.
Ik geloof trouwens dat opa vertelt, dit al eerder hier in deze panelen heeft neergeschreven.