Bus opladen met pantograaf

Hubie

Special Member

Dit is helemaal geen gek idee m.i.:https://www.parool.nl/amsterdam/amsterdam-overweegt-trolleybus~a450738…
Iig makkelijker dan naar een laadpaal te rijden en een stekker er in te steken.In elke grote stad zijn die bovenleidingen al aanwezig.De bus is dan ook niet gebonden aan een vaste route zoals de originele trolleys in Arnhem.

mel

Golden Member

Hier in Venlo zijn de bussen,nu na invoering van Arriva, allemaal elektrisch.
Daar zie ik op dak van die dingen zitten, waarschijnlijk zijn dat stroomafnemers.
Maar hier hangen geen spandraden door de stad.
De bus rijdt op een interne accu,misschien dat er ergens anders een route is waar die pantograven gebruikt worden.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

ik heb vernomen hoe men dat doet met die nieuwe elektrische bussen. men probeert de accu boven de 60% te houden, niet ineens volladen tijdens ritten, maar steeds als de chauffeur 15min moet pauzeren ( rijtijdenwet ) wordt de bus bijgeladen middels de pantograaf. de bus kan volgeladen zijn in 1 uur. na de nacht ( op de remise wordt de bus volgeladen ) wordt met die bus een lange rit gereden, later op de dag wat korte ritten om de accu niet te leeg te trekken. de bus is niet helemaal elektrisch, er zit ook nog een tank biodiesel in voor de verwarming :P er zijn idd een aantal plaatsen in de lijn route waar de bus kan laden met de pantograaf.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Die bus moet dan toch ook op een of andere manier verbinding maken met de "aarde" van de bovenleiding, ttz. de tramsporen?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Alle stroom wordt in de accu gestopt, dus er hoeft niets terug naar aarde ;)

In Arnhem zie ik de bussen altijd met twee armen aan de bovenleiding hangen. Oftewel de bovenleiding is tweepolig. Laden op de trambaan is er dus niet bij, tenzij de trambanen aangepast zijn naar tweepolig. Dat kan dat wel wisselspanning zijn, natuurlijk.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
mvdk

Golden Member

Op 21 juli 2017 08:48:12 schreef Fuzzbass:
Alle stroom wordt in de accu gestopt, dus er hoeft niets terug naar aarde ;)

In Arnhem zie ik de bussen altijd met twee armen aan de bovenleiding hangen. Oftewel de bovenleiding is tweepolig. Laden op de trambaan is er dus niet bij, tenzij de trambanen aangepast zijn naar tweepolig. Dat kan dat wel wisselspanning zijn, natuurlijk.

Tsjee, hier krijg ik toch wel kramp in m'n tenen van.

dus er hoeft niets terug naar aarde

Hoe gaan we het laadcircuit rond krijgen dan? Edit: sorry Fuzzbass, dat ik je smilie genegeerd heb.
Maar ik ben oprecht nieuwsgierig hoe ze dat gaan doen, in dat topic over die trams in Arnhem met die oplaadpalen, heb ik iets geroepen over Praag en Pilzen. In een van die twee steden had je zowel trams als trolleybussen, dat geeft hele interessante bovenleidingconstructies, en af en toe spectaculair vuurwerk. Ook al zou het "probleem" van het retourpad soepeltjes opgelost kunnen worden, je kan niet zomaar een trolleystok tegen een bovenleiding van de tram zetten, die komt dan de spandraden tegen, en gevolg is dat de hele boel naar beneden komt. Ze spreken dus ook van een pantograaf op de bus, maar dat betekend dan weer dat je niet zo heel veel heen en weer kunt bewegen, die ruimte in de breedte is beperkt. Dat komt grotendeels doordat de bovenleiding zigzagt, anders zou de koolreep op de pantograaf op één punt gaan inslijten.
Maar anyway, we gaan 't zien.
De geschiedenis van tram en trein in nederland kent vele experimenten, één van de beroemdste was wel de dubbele bovenleiding van de tram Utrecht - Zeist. Soms ging er iets mis, en reden ze met maar één stok tegen de bovenleiding, de retourstroom zocht z'n weg wel via spoorstaven en aardrijk. Prompt kwam er dan de dag erna een klacht bij de tramdirectie binnen. De gevoelige apparatuur van het KNMI had dan ergens ver in de wereld een niet gebeurde aardbeving geregistreerd.
Uit: De elektrische tram in en om Utrecht, Reeskamp blz. 39 e.v.
Ik geloof trouwens dat opa vertelt, dit al eerder hier in deze panelen heeft neergeschreven.

Fuzzbass maakte een grapje over het alles-in-de-accu. Ik vind hem wel leuk.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

@rew: kleine aanpassing in m'n tekst gemaakt, ik zag em te laat.

Ik heb wel eens wat gelezen over dit soort pantografen.
Zo kun je inderdaad makkelijk even wat bijladen met 1000A als je wat langer moet wachten bij een halte.

https://www.technischweekblad.nl/nieuws/elektrische-bus-laadt-met-pant…

https://www.technischweekblad.nl/upload/images/header/590x465x201524_NieuwsB3_snellaadbus.jpg.pagespeed.ic.62iKFJcy1v.jpg

mel

Golden Member

Niet vergeten om die dingen neer te halen bij het rijden...
Arme lantarenpalen.. :+

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Het staat in de krant, dus het moet waar zijn.

750V * 1000A = 0.75MW. (1 khp? :-) )

Dan moet er locaal (bij de paal) ook energieopslag plaatsvinden, aangezien de stroomvoorziening dat ook niet leuk vind. Ah. Artikel gelezen. Supercondensatoren. Leuk.

Nu nog een accu in de bus waar je zo snel in kan laden.

Een 100kWh accu was geloof ik voor zo'n bus gedacht, toch? Dus dat is 6C laden. Dat is heel veel, voor de meeste accus.

Maar... met een route van 20km en 1.20kWh per km, dan is dat 4.3 MJ / rondje. met 30 sec laad-tijd heb je dan maar 144 kW nodig. bijna 1.5C en dat is haalbaar.

TW en "de ingenieur" lees ik af-en-toe. Steeds als er dingen voorbijkomen in mijn vakgebied (bijvoorbeeld watt-jes en kWh-en..) dan blijken de cijfers niet te kloppen. Meestal kan je het narekenen dat het niet kan kloppen. Hier kan ik het nog niet uitsluiten dat het wel ongeveer klopt. (alhoewel dat ze 750 of 600kW de accu van een bus in krijgen wil er bij mij niet in)....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat zullen nieuwe lithium-accu's zijn. De supercharge laadstations van Tesla kunnen de auto's ook opladen in een half uur (2C).

Dan is van 60% na 100% ook nog wel te doen in één kwartiertje, dat is 1.6C.

//ow wacht, beter lezen

er zat nog een softwarefoutje in de eerste elektrische bussen hoorde ik, achter de chauffeur zit een stapel liion cellen, maar ook achterin onder de bus. doordat het temperatuurverschil in de winter groot was tussen die 2 packs, stopte de bus ineens op straat tot men die softwarefout deed aanpassen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 21 juli 2017 14:09:47 schreef rew:
Maar... met een route van 20km en 1.20kWh per km, dan is dat 4.3 MJ / rondje. met 30 sec laad-tijd heb je dan maar 144 kW nodig. bijna 1.5C en dat is haalbaar.

Nu de chauffeurs nog aanpassen of de software de chauffeur laten begrenzen, want de gemiddelde Amsterdamse buschauffeur scheurt enorm, remt hard bij de halte, passagiers erin en eruit, deuren dichtdoen, rem flink intrappen en het gaspedaal en dan de rem loslaten. Binnen enkele seconden zit je weer op 30 km/u en ga je al weer op weg naar 50 km/h (het liefst nog wat harder).

Ik vond het inderdaad ook wel leuk wat ik hoorde op de radio 'opladen via de bovenleiding van de tram'. Jaja! Ik snapte natuurlijk meteen dat dat niet kon.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

idd, in arnhem kan dat wel met de 2 draads bovenleiding van de trolleybus, maar niet in a-dam waar maar 1 bovenleider is.

ze kunnen natuurlijk wel een geleider maken die ook de rails volgt, maar die moet dan niet al afbreken bij de eerste uitwijk manouvre naar rechts voor een niet uitkijkende fietser. met rubber banden zal het railtrace volgen niet heel strak gaan. miss iets van een stalen wiel wat op een verende as zit en de hele breedte van de bus op en neer kan schuiven over die as. ding zakt vanzelf als die een bovenleiding "voelt" op delen van de route..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Op 21 juli 2017 17:59:00 schreef testman:
er zat nog een softwarefoutje in de eerste elektrische bussen hoorde ik, achter de chauffeur zit een stapel liion cellen, maar ook achterin onder de bus. doordat het temperatuurverschil in de winter groot was tussen die 2 packs, stopte de bus ineens op straat tot men die softwarefout deed aanpassen.

Sinds wanneer kan software het koud hebben :-)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

toch moest de software een aanpassing hebben om de error door temperatuur verschil tussen 2 packs, gewoon veroorzaakt door verschillende omgevingstemperaturen op te lossen, kinderziekten/ VER1.0 bugjes :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
KGE

Golden Member

Voor zover ik weet rijden de bussen (bus?) op Ameland ook volledig elektrisch.

Klopt, de snellader die daar staat is 350kW. Uit het 3x400V net gevoed.

@rew: De accu paketten zijn rond de orde grootte 175kWh. Oplaadtijd tot ruim boven 80% in 25 minuten (geen seconden dus zoals er in het technisch weekblad artikel staat, is een foutje).

Trouwens: Er zijn maar 2 contactpunten waar de volle stroom doorheen loopt, de twee andere zijn de PE en de control pilot.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Tidak Ada

Golden Member

In het voorjaar zag ik in Nacy bussen rijden, die vermoedelijk voeding kregen middels een sleuf in de straat. Ik heb er niet op gelet. Ik vond het nogal raar, want het maakte meer herrie dan de HTM bij de Grote Kerk in Den Haag.
Ik vermoed nu dat het een laadsysteem o.i.d. is geweest.

Edit:
Nee, toch niet. Het blijkt een soort trollybus/tram te zijn met een dubbele bovenleiding en dan die rail-sleuf in het midden,
Foto volgt morgen.

Bedankt Hubie :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 21 juli 2017 19:40:50 schreef testman:
ze kunnen natuurlijk wel een geleider maken die ook de rails volgt, maar die moet dan niet al afbreken bij de eerste uitwijk manouvre naar rechts voor een niet uitkijkende fietser. met rubber banden zal het railtrace volgen niet heel strak gaan. miss iets van een stalen wiel wat op een verende as zit en de hele breedte van de bus op en neer kan schuiven over die as. ding zakt vanzelf als die een bovenleiding "voelt" op delen van de route..

Dat is een leuk idee, echter is het op veel plekken zo in Amsterdam dat ze het asfalt iets hoger leggen dan de tramrails omdat het asfalt meestal wat zakt en slijt na verloop van tijd. Qua confort en veiligheid is het ook beter als de tramrails wat dieper liggen. Dat wiel zal dus bij zijdelinge bewegingen (zoals die vaak op kruisingen e.d. zijn) dan in dan asfalt gaan snijden wat allemaal gruis en slijtage gaat geven.

Het systeem zou alleen kunnen werken op rechte stukken, dit moet eventueel met GPS wel te organiseren zijn en bij alle kruisingen het wiel intrekken. Eventueel gekoppeld aan een stuurbeweging.

Maarja bij 700 volt maar iets geen contact is dan trek je al flinke vonken. Ik vraag mij af of het gaat werken met de bovenleiding van de tram.

Verder is het belachelijk dat natuurlijk bij aanleg van een busbaan niet gekeken wordt naar de exploitatiekosten maar alleen naar de bouwkosten. Ik denk ook wel dat bijvoorbeeld routes van het Sternet bij uittrek geschikt zijn voor ombouw tot hybride trolleys. Die hebben veelal eigen busbanen en zijn lange stukken.

mel

Golden Member

Misschien een dom idee.
Gewoon de trambaan volgen,maar dan met eigen spanleidingen,die iets hoger zitten dan de bovenleiding van de tram..
De tram kan gewoon zn pantograaf gebruiken,en de bus kan dan de 2 andere geleiders gebruiken.
Hoeft elkaar niet in de weg te zitten, dacht ik.
En bij kruisingen of afslagen,trekt de bus zn afnemers gewoon in..

[Bericht gewijzigd door mel op zaterdag 22 juli 2017 09:40:04 (11%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

@mel: hoe zie je dat voor je? De bovenleiding van de tram hangt al vrij hoog en de draden die deze bovenleiding vasthouden zitten er vlak boven. Het is niet zoals bij treinen dat daar nog een meter tussen zit. Beetje zoals dit: http://www.traminfo.nl/tramserie128.html
http://www.traminfo.nl/pics/tramserie128.jpg

mel

Golden Member

Dat is slechts een bijkomstigheid.. Er kan altijd iets voor worden bedacht.
Maar zal wel weer te veel kosten....
Uithouders zoals bij de trein, werken ook wel voor de tram...

[Bericht gewijzigd door mel op zaterdag 22 juli 2017 09:58:02 (22%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..