Bus opladen met pantograaf

evelo

Golden Member

Ja dat dacht ik ook maar SEW is toch geen producent van tandenborstels. Uit de tekening kan ik opmaken dat men een lus in de grond legt met de twee kabels dicht bij elkaar. In die lus kan men dan blijkbaar een lokaal veld opwekken met voldoende vermogen om het karretje in dat filmpje te laten rijden.

Succes ermee: Daar zit nog een redelijke kleine luchtspleet dat zowiezo dan al een probleem wordt. Laat staan op de openbare weg.

Schaal maar eens even op naar 600kW, gaat je niet echt lukken.

Heel misschien wel met een ferriet trafo 'schijf' die nauwkeurig van onder gepositioneerd wordt en zonder luchtspleet 'optimaal' contact maakt.
In de praktijk komt er dan altijd nog een zwik vuil tussen, dus zie het maar eens te maken.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

Op 24 juli 2017 16:02:18 schreef mvdk:
Ja, maar ik ging op reis met een nieuw gasflesje, en kwam weer thuis met eentje van 8 jaar oud. Dat is wat ik bedoel. Als het nu zo zou zijn dat je een ruilvoorraad hebt staan dat je iedere klant weer kan teruggeven wat ie ingeleverd had, OK.
En dat lijkt mij dus het bezwaar als je zo'n accuruilsysteem langs de grote wegen opzet, je ruilt dan je eigen accupakket van twee maanden oud in, wat krijg je terug?

Als het accupakket om te beginnen al niet van jezelf is, kun je ook niet je eigen pakket inruilen. Bij goedkope energiecontainers als gasflessen kan ik me voorstellen dat de borgsom gelijk is aan de aanschafprijs, maar bij een accupakket kan ik me voorstellen dat je het least omdat de aanschafprijs in verhouding te hoog is. De accuverleaser (niet al te aandachtig uitspreken dat woord :P) zorgt ervoor dat hij alleen pakketten in omloop heeft die binnen de specs vallen (die specs zijn wat strenger dan een stoomwezenkeuring eens in de 10 jaar).

Hoe dan ook denk ik dat je het accuwisselsysteem voor personenwagens niet nodig zult hebben met de huidige stand van de techniek.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Om de discussie nog wat breder te trekken: ook in de kleine vliegerij is electro-aandrijving een veelbesproken onderwerp. Het basisgegeven is daar een tweezitter met 60-120 pk motor, die in het weekeinde boordevol geboekt is en soms ook nog wat kan vliegen daarbuiten. Maar op zaterdag en zondag en feestdag moet zo'n toestel wel permanent vliegen om de investering er uit te halen, en dan zijn verwisselbare batterijpakketten wel een noodzaak. Typisch eentje aan het vliegen, tweede aan het laden, derde in reserve. Allemaal van één eigenaar, dat is tenminste geen probleem. Zo'n oefenvlucht duurt een uur, min of meer, daarna zijn zowel leerling als leraar het eventjes zat :)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
evelo

Golden Member

Bij heftrucks zie je het systeem van verwisselbare accu's toch regelmatig; luikje open, palletwagentje er in, accu opkrikken, eruit en andere er in.

bij de grote distributie centra zit daar serieuze stroom in, einde werkdag gaan al die heftrucks aan de oplader, er zijn erbij waar 630A niet bijster veel is.

toen men op t werk zo'n pand aan het installeren was, half klaar en half in gebruik en minder als half voorzien van de benodigde stroom op de verdelers gingen daar in de avond de generatoren en de 315kVA bouwstroomtrafo op plat, veel te veel heftrucks gelijktijdig aan de opladers. toen de 1e eigen trafo opgeleverd was, liepen de stroomuitvallen daar snel terug..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 juli 2017 16:02:18 schreef mvdk:
Ja, maar ik ging op reis met een nieuw gasflesje, en kwam weer thuis met eentje van 8 jaar oud. Dat is wat ik bedoel. Als het nu zo zou zijn dat je een ruilvoorraad hebt staan dat je iedere klant weer kan teruggeven wat ie ingeleverd had, OK.

Het is ook mogelijk op sommige plekken om de fles alleen te vullen ipv omruilen, zeker in het buitenland.

Op 24 juli 2017 16:44:07 schreef rew:
[...]
Ga je nu naar "een bus" waarvan we uitgerekend hebben dat ie gemiddeld rond de 30kW gebruikt, dan wordt dat rendement belangrijk. Niet in de minste plaats omdat je je moet gaan afvragen waar dat verlies vermogen dan heengaat.

Het sneeuwvrij maken van de bus in de winter bijvoorbeeld :P .

Op 23 juli 2017 10:43:48 schreef mvdk:
[...]Ik heb heel lang geleden weleens gekampeerd, voor het koken gebruikte je van die kleine, hervulbare gasflesjes. Ik begon met een nieuwe gasfles, aan 't eind van de vakantie had ik een 8 jaar oud exemplaar over. Die dingen laten hervullen was niet altijd mogelijk, veelal is het omruilen.
Kortom, je blijft met een ander z'n ouwe zooi zitten. Voor een busbedrijf speelt dat argument uiteraard niet.
[...]

Zolang je met een statiegeldfles werkt maakt het niet uit hoe oud hij is, je krijgt altijd weer je statiegeld terug.

Het gaat er ook om dat sommige mensen zich zorgen maken over dat die 8 jaar oude fles misschien gaat lekken terwijl ze voor zichzelf besloten hebben geen flessen ouder dan 2 jaar te gebruiken. Dus dan kan ie en halfvolle fles inleveren voor het statiegeld, maar dan kost het hem dus het gas wat daar inzit...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Die oude flessen moeten toch ook gekeurd worden?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evdweele

Overleden

@rew
Toen ik nog een caravan had haalde ik gas bij een winkel waar ze een grote voorraad gasflessen hadden staan. Bij omruiling keek men hoe oud de lege fles was en kreeg je een gevulde, ongeveer net zo oude, fles terug.
Als de voorraad klein is lukt dat natuurlijk niet altijd en kan je een oudere (of nieuwere) fles terugkrijgen.

@mel
Gasflessen moeten na 10 jaar worden herkeurd.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

na 10 jaar herkeuren, bij 20 jaar bij het oud ijzer, maar dat mag alleen met de kraan eraf gemept. geen ijzerboer wil anders zo'n gasfles hebben.

dat die flessen sterk zijn heb ik onlangs wel gezien, was er 1 van een vrachtwagen op de rondweg gevallen, zo in een fietsers tunnel 3,5 meter lager op zijn kop op de tegels. de stalen kap om de kraan was aan diggelen, maar de kraan was nog heel. geen klein flesje, maar zo'n cylinder van 1,50mtr 20cm diameter.

lever je een fles in die ouder als 10 jaar is zonder herkeuring betaal je voor een nieuwe fles met vulling. als je dus meer als een jaar doet met zo'n gasfles let op want dat kan duur uitvallen. vaak zijn de gasleidingen gevaarlijker op campers en caravans, rotte slangen en slechte koppelingen. hoewel een gasfles te ver vullen ook nogal gevaarlijk is, met volle zon erop doet ie klap..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evdweele

Overleden

Op 25 juli 2017 11:05:51 schreef testman:
hoewel een gasfles te ver vullen ook nogal gevaarlijk is, met volle zon erop doet ie klap..

Het gaat wel erg off-topic met die gasflessen, maar nog 2 ervaringen met die dingen.

Ik had een klein gasflesje met een enkele brander erop. Dat was nog voordat Campingaz in Nederland verkrijgbaar was.
In Zwitserland liet ik het flesje vullen bij de dorpssmid. Bij het aansteken kwam er vloeibaar gas uit de brander, met als gevolg een flinke steekvlam.
Het flesje was te vol gevuld. Toen eerst het flesje maar wat gas laten afblazen.

In Engeland had een van de buren op de camping een Campingaz brandertje met weggooi-busjes. Bij het verwisselen ging er iets fout en het lekgeprikte busje rolde al spuitend tientallen meters over de camping.
Gelukkig niet langs open vuur, dus er gebeurde niets.

Maar weer terug naar de accu's?

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 23 juli 2017 10:27:31 schreef testman:
... men zit eigenlijk nog te wachten op betere accu's die sneller geladen kunnen worden en meer leveren in kleinere behuizingen. de nieuwe accu's met grafeen zijn er nog niet, dat was ook een enorme verbetering schijnbaar.

Ja we gaan weer terug: Lithium Iron Magnesium Phosphate (LiFeMgPO4) wordt er oa gebruikt.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Lucky Luke

Golden Member

Er heeft hierover een artikel in de Bits&Chips gestaan (opladen met pantograaf). Overigens ook over draadloos opladen.

Ik kan eens kijken of ik dat terug kan vinden.

EDIT:
"Praten Met Pantografen", Bits & Chips 7 april - 19 mei 2017 blz34
Is een verslag van 2 mensen van Alten van een werkweek bij Heliox. Dus meer proces dan technisch inhoudelijk.

Er wordt gesproken van "opportunity charging" op de route, met 300kW, en van depot laden in de remise met 50kW. Beiden via een "automated coupling device" (acd), te weten een pantograaf zoals ook bij treinen.

Verder is een sprake van een pantograaf die naar beneden komt vanaf een laadstation, nadat er draadloos gecommuniceerd is met de bus. (Oppcharge, Finland).

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
GJ_

Moderator

Op 24 juli 2017 13:59:52 schreef evdweele:
Het verschil met een accu is dat een gasfles nauwelijks te lijden heeft van het gebruik door een ander.

Voor accu's zal het wel gebruikelijk worden dat ze gehuurd worden dan (of geleased). Bij bv een Renault Tweezy kun je geen accu kopen, die moet je huren.

niet ondenkbaar idd, veel laadpalen zijn ook alleen met een pasje te gebruiken en een abonnementje. je kunt op internet zo zien welke laadpaal in je buurt vrij is op welk moment.

die palen zijn nog kritisch ook, vallen uit als de netspanning onder de 210V tikt, nadeel is dat je dan de stekker er niet meer uit kunt krijgen, deze zit gelocked in de laadpaal. de paal moet gereset worden, dat kan alleen door de voeding te resetten.

je kunt best om dat laad abo heen, als de contactor van de voeding maar inkomt >:)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 28 juli 2017 18:32:41 schreef testman:
niet ondenkbaar idd, veel laadpalen zijn ook alleen met een pasje te gebruiken en een abonnementje. je kunt op internet zo zien welke laadpaal in je buurt vrij is op welk moment.

die palen zijn nog kritisch ook, vallen uit als de netspanning onder de 210V tikt, nadeel is dat je dan de stekker er niet meer uit kunt krijgen, deze zit vacuum gezogen in de laadpaal. de paal moet gereset worden, dat kan alleen door de voeding te resetten.

je kunt best om dat laad abo heen, als de contactor van de voeding maar inkomt >:)

Wat een humor. De stekker is gelocked tijdens het laden (klein motortje of spoel met een nok die deze vergrendeld) anders kun je de stekker er onder vol vermogen uit trekken. Dat is niet zo fijn en erg gevaarlijk omdat er een behoorlijke vlamboog getrokken kan worden.

En het is bij DC laden niet een magneetschakelaar wat je maar in hoeft te trekken, hier zit een heel protocol tussen die de lader bestuurd met de juiste spanning/stroom vraag.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

Die lock hoort natuurlijk een deurmagneet te zijn, of beter nog een solenoid maar kennelijk is er niet over nagedacht.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 27 juli 2017 21:18:30 schreef Lucky Luke:
Er wordt gesproken van "opportunity charging" op de route, met 300kW, en van depot laden in de remise met 50kW. Beiden via een "automated coupling device" (acd), te weten een pantograaf zoals ook bij treinen.

Het kan nog groter:
https://www.fme.nl/nl/leden/heliox-bv/s-werelds-grootste-opportunity-c…
450kW en meer.

Ik vond ook nog een onderzoek "Duurzaam OV in de stadsregio Amsterdam"
https://vervoerregio.nl/document/ae0cfdca-6039-4852-b86d-d57b48c5474a Hier staat een heel onderzoek in over de route naar zero emisse (wel een lang verhaal).
Ze hebben het daar over 1.2 tot 1.8 kWh/km verbruik (inclusief verliezen en recuperatie) voor een bus.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Die verbruiksgetallen klinken mij niet raar in de oren. Een tesla moet je op 250Wh per km rekenen. Een bus 5-7 maal meer is toch niet raar?

Grappig: Met 1.5kWh/km, oftewel 5.4MJ/km is dat 5400N. Gemiddelde kracht op de wielen of weerstand. Toch nog best veel wrijving. (da's 540kgF).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik denk dat je met 5-7x hoger nog laag mikt, er kan in een bus 30+ man wat gemiddeld 75 kilo per persoon is plus het ledige busgewicht.

evengoed weegt de elektromotor een stuk minder als de normale dieselblokken die erin lagen, voordeel dat een volle accu even veel weegt als een lege accu, in tegenstelling tot een tank diesel :P

heb recent de euro 6 motoren machinelijn nog gezien, die strengere uitstootnormen maken zo'n ding ook allesbehalve lichter..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

er kan in een bus 30+ man

en dan tel je de vrouwen nog niet mee ;)

Ernstig nu: iet of wat touringcar vervoert meer dan 50 personen in zitcomfort, een lijnbus biedt ook nog staanplaatsen dus dat worden er nog aardig wat meer.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

dus een 4ton aan personen bijelkaar. de bus weegt wel een slagje meer maar ok. een ledige treinwagon doet al 18 ton..

waar rook was, werkt nu iets niet meer