Las apparaat defect; zelf nieuwe bouwen?


High met Henk

Special Member

Nope, ik heb geen megger zelf, maar aangezien het pas misgaat als ik de contactor indruk.. Lijkt mij vreemd

ik bedenk me net dat er tussen de 2 voedingen nog draadje zat in de contactor...

Heb geen idee waar die heen gaat. Morgen ff kijken.

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

Een brainfart van mij...
Ooit eens meegemaakt bij een machine, een (kool)kruipspoor tussen de fasen van een contactor. Met een multimeter niet te meten maar slaat door bij inschakelen.
Gr.
Roel.

High met Henk

Special Member

Draadje op contactor los.

Contactor ook gereinigd.....
Brug niet aangesloten..

Vlam, automaat eruit. Bij test op 230 werkt het nu niet. Draadje heeft blijkbaar te maken met start op 230. 1 kant zit op + van gelijkrichter, naar toorts.

De andere kant zit op een klein printje met gelijkrichter, c, diode, weerstand en denk varistor of ceramische c

Geen idee wat het doet...

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

als de trafo secundair sluiting zou maken zou ik overigens een brom van de trafo verwachten voor het fout gaat,

je gebruikt dezelfde trafo wikkelingen voor 230V of 400V, wrs toch fijnsluiting. alleen die aardlek die uitvalt is dan raar als je niks meet met de megger tussen trafokern en wikkelingen.

die stappenschakelaar schakelt direct wikkelingen op de trafo, als er 1 gammel is ben je er al. zit die beugel van de thermistor op de trafo niet tegen de wikkelingen aan overigens?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Beugel zit er net vanaf en is goed geïsoleerd
Die geloof ik wel, wat we gisteren niet gemeggert hebben:

Tussen de primaire windingen zelf!!

Daar zit het wasrsch in...

Ik heb de stappenschakelaar overbrugd en hij vlamde er nog uit... Secundair ligt nog los dan..

Dus had schone contactor en trafo. Duw contactor in en zekering tript.

Ga nu eerst op vakantie.. Ben der heel goed ziek van...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op 25 juli 2017 12:30:39 (40%)]

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
High met Henk

Special Member

terug van vakantie en geoordeeld: ander apparaat zoeken.
Of zelf deze trafo opnieuw wikkelen.

het is een ander apparaat geworden:

de huvema wordt gestript van alles wat nog bruikbaar zou zijn (schakelaars, trafo's, spoelen, draadaanvoer, etc) en gaat dan de ijzerboer in.

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
Rd12tf

Golden Member

Mooi ding, gaan lekker grote spoelen op!
Heb je er ook een TIG lans bij voor Al?
Heb je wel helium nodig (DC machine).

High met Henk

Special Member

de huvema was ook 180 A en grote spoelen.
heb er Argon op staan daar kun je ook al mee lassen en RVS (zie de rollen die erop liggen)

maar probleem is: dit is een MIG toestel, geen TIG.

dus dun alu gaat hem niet worden...

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
High met Henk

Special Member

idd, maar zou dan een AC tig toestel erbij moeten zijn
collectie wordt wel vol:
MMA trafo
Autogeen set
MIG set
dan ook nog TIG..

nu nog leren lassen :+;)

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
Rd12tf

Golden Member

Met helium kan je Al tig lassen op DC, is wel veel heter ... (Dunne plaat!)
Edit
Die Jasic doet ook mma.

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op 18 augustus 2017 12:04:09 (17%)]

High met Henk

Special Member

het probleem bij alu was toch dat je de oxide laag moest breken?
Daarom had je AC nodig. ik zie niet in wat helium hiertegen zou doen...

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
TonHek

Golden Member

Misschien mosterd na de maaltijd Sven, maar heb je ook zo gemeten dat je de nokkenschakelaar kan uitsluiten?
Ik heb in het recente verleden, voor de lokale corso, een aantal lasposten nagezien. Twee ervan hadden klachten zoals ook die machine van jou. Bleek dat de fout in de standenschakelaar zat, de schakellipjes hadden een eigen "wel contact - geen contact - contact met buurlipje" patroon gemaakt.

Lastrafo's krijgen ook sluiting door het goedbedoelde schoonblazen. Even met de compressor schoonblazen.. mochten er ijzersplinters zijn, dan zitten ze daarna mooi klem tussen de wikkelingen. Vaak een reden om later voor een kortsluiting te zorgen.

Hieronder wat foto's van de ingewanden van zo'n nokkenschakelaar.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
High met Henk

Special Member

@tonhek: had de schakelaar gereinigd en overbrugd op een stand die iig altijd de zekering liet trippen...
Probleem bleef zodra ik de contactor indrukte
En secundaire lag al los... Ergo bleef de trafo over.

@rd12tf: ik zal het vanavond bekijken...

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
High met Henk

Special Member

filmpje gezien...
ik kende dit verhaal, maar vanaf 8 mm werd aangehouden dat ging ook met Argon trouwens, wellicht kun je het met helium dus nog wat terug brengen..

Maaremm.. ik wil plaatwerk met magnesium erin lassen (birmabright alu)

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
High met Henk

Special Member

Oude koe, maar voor iedereen die ook zoiets zoekt.

Dit apparaat heb ik erbij gekocht via mp. Nieuw koop je ze vanaf ca 500€.

Ik betaalde 350.
Last niet slecht, maar ontsteking is minder als een merkapparaat (elektrode moet goed schoon zijn en relatief dichtbij) als je eenmaal een boog hebt is hij mooi stabiel

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
Jochem

Golden Member

Is dat jouw werkplaats Sven?
Ik had me echt iets VEEEEEL chaotischers voorgesteld.

no offence :)

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.
High met Henk

Special Member

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
Jochem

Golden Member

Oh gelukkig, dan kunnen mijn verwachtingen nog waargemaakt worden

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.
High met Henk

Special Member

Garage. Wel zeker.

Maar verder valt het erg mee..

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

Onlangs met een MinarcMig Evo 200 van Kemppi autoplaatwerk 0.8mm gelast (CuSi + Argon). Erg mooi compact apparaat maar wel >1000€

Maar als je uiteindelijk 4 losse apparaten hebt staan kom je ook wel op dat bedrag, de Kemppi doet Fe, Fe FCW, Ss, Al, CuSi draad, kunnen 1 kg en 5 kg spoelen op.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
High met Henk

Special Member

De ESAB mig is er ook en daar heb ik ook altijd plaatwerk mee gelast..
En er is ook nog autogeenset en trafo in huis.

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
Rd12tf

Golden Member

Op 18 augustus 2019 11:29:06 schreef High met Henk:
[...]
Last niet slecht, maar ontsteking is minder als een merkapparaat (elektrode moet goed schoon zijn en relatief dichtbij) als je eenmaal een boog hebt is hij mooi stabiel

Zit er nog een vonkbrug in de machine (ontsteking is bij veel machines een soort Tesla spoel...)?
-> Vonkbrug schoonmaken en afstellen.

Wolfraam elektrode moet altijd schoon zijn! Gasnaloop lang genoeg om de elektrode te beschermen tijdens het afkoelen?

High met Henk

Special Member

Na lang lassen wordt wolfraam toch beetje vies, gasnaloop is ca 7 sec.

Ach er is mee te leven.. Gewoon beetje dichterbij houden..

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).