Voltage rating (folie)condensators in scheidingsfilters

Semtexx

Golden Member

Zowel bij scheidingsfilters in boxen als bij diverse koppelcondensators (oa. op de LM3886 gainclone printjes van eBay) valt me op dat de voltages heel hoog gekozen zijn.

Zo zitten er vaak MKT condensators op met een 400V DC rating. Met als resultaat dat deze condensators fysiek behoorlijk groot zijn.

Wat is daar de achterliggende gedachte van? Zo zal het ingangssignaal van een versterkerprintje niet gauw in de 2-cijferige voltages (AC) komen?

maartenbakker

Golden Member

400VDC staat bij een simpele MKT voor hooguit 160VAC. Dat haal je ook niet, maar het zit al wat dichterbij.

Verder zou het kunnen dat er verschil is in dingen als inductiviteit, verlieshoek en ESR. Op zijn minst de verlieshoek is bij een MKT van huis uit al slechter dan bij een MKP.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 24 juli 2017 20:27:38 (16%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik kan me ook voorstellen dat je niet oneindig dun folie kan maken. Dus dat de productie techniek een laagste spanning voor een bepaald type condensator voorschrijft. Dan zou je de laagste rating kunnen omstempelen naar een nog lagere rating, maar ja, wat heb je daaraan?

Dus dan heeft de ontwerper gekozen voor een condensatoren familie (omdat die zo mooi klinken) en dan is er gewoon niet kleiner te krijgen (bij ZIJN leverancier) dan die 400VDC.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/