Knipper-/alarmlichtrelais wisselen, bi-metaal naar electronisch.

Evening all..

Mijn auto heeft nog een uderwets bi-metaal knipperrelais, ivm LED's en betrouwbaarheid wil ik deze wisselen met een electronisch Hella exemplaar.

Op dit moment heb ik 1 lamp door LED vervangen, resultaat is dat het relais niet hoorbaar meer knippert, het verklikkerlampje 1x meekomt, de LED- en gloeilamp knipperen nog wel, uiteraard door de verminderde belasting.

Plaatje 1 laat het originele relais zien, 3 aansluitingen. Plaatje 2 degene die ik er voor in de plaats zou willen.

oh ja, voordat iedereen denkt appeltje-eitje.. (blijft een vage uitspraak..) Uitleg in Jip en Janneke zou voor mij prettig zijn, schemaatje nog leuker..

Thanks in advance..!

Groet, Raymond.

zo'n relais schakelt op de stroom, leds dien je van een weerstand te voorzien, anders werkt dat knipperrelais niet meer. knipperlichten gaan amper stuk, beter gloeilampen houden. de kans dat het nieuwe relais niet werkt zonder weerstanden bij de leds is ook aanwezig, deze schakelt ook op stroom..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb in een andere, gelijke auto, wel alles door LED's vervangen (veel meer licht dan de fietslampjes..) En daar werkt het wel blijkbaar.

De 4e pool zal er niet voor niets op zitten, echter is de vraag hoe hem dan aan te sluiten..

Een ander electronisch relais vindt ik ook best, maar welke..

[Bericht gewijzigd door Jambon op dinsdag 25 juli 2017 00:13:43 (12%)

Ik kan op de foto van de originele automaat niet de nummers zien op het relais, veel valt er zo niet te zeggen.
Op het nieuwe relais zit een pen 31 dat zal de extra aansluiting zijn en is de massa .
Overigens is dit relais ook niet geschikt voor led verlichting.
Bijvoorbeeld deze
http://www.mlmparts.com/nl/knipperlicht-relais.html

Ik herken wel een Volvo dashboard klopt dat?

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

zo'n elektronisch ding heeft een min nodig idd, de oude wordt in serie met de lampen geschakeld

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen