Twee lastrafo's in serie plaatsen voor puntlassen?

Arco

Special Member

Als je ze secundair in serie zet verdubbelt de spanning en blijft de stroom gelijk...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Willie W

Golden Member

Misschien kun je de secundaire kant opnieuw wikkelen met dikker draad en minder windingen.
Dan krijg je de lagere spanning en hogere stroom.

Op 26 juli 2017 22:22:25 schreef wout-moerman:
Daarom wil ik ook twee in serie zetten, om een lagere spanning en een hogere stroom te krijgen.

Kun je eens uitleggen wat je precies bedoelt met "in serie zetten"? Zoals je het nu stelt lijkt het meer op parallel zetten.

Wat ik bedoel is om op de uitgang van de eerste trafo de 230 V ingang van de tweede trafo aan te sluiten.

Volgens mij heet dat cascade schakelen. Dat gaat dus helemaal niet werken.

Lucky Luke

Golden Member

De dikte van de draad waarmee die trafo's gewikkeld zijn veranderd er niet mee, dus er zit alsnog een fikse beperking op de maximale stroom die eruit gaat komen.

Maar als er gewoon een 50Hz sinus uit komt, zou het wel kunnen om op die manier een flink lagere spanning te maken... (Anders is het een goede manier om minimaal 1 trafo te slopen).

De puntlasser van de makerspace is een herwikkelde magnetrontrafo (Hoogspanningswikkeling eraf slopen en enkele slagen "tuinslang dikte" draad eromheen), maar hoewel gaten in aluminium plaatjes smelten er prima mee lukt, echt puntlassen heeft waarschijnlijk betere timing of andere elektrodes nodig...

Overigens is magnetrons uit elkaar halen vrij gevaarlijk, dus voor je dat niet thuis probeert, bekijk een paar projecten van anderen. (Hoogspanningscondesator die nog geladen kan zijn en berylium oxide isolator aan de magnetronbuis zijn de 2 grootste gevaren. Beide potentieel dodelijk.)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Om de dubbele stroom te verkrijgen zou ik de twee trafo's achter de afzonderlijke gelijkrichters aan elkaar parallel schakelen .
Dus gewoon de trafo's zo ombouwen dat ze parallel staan na de gelijkrichter.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Dat gaat spectaculair fout als de twee trafos niet identiek zijn....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Waarom zou dat fout gaan, de dioden compenseren het verschil in stroom enigszins op deze manier, lijkt mij.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Maar voor puntlassen is toch geen DC en dus geen diodes nodig?

Ik begrijp uit de reacties dat de draaddikte van de uitgaande spoel de beperkende factor zal zijn. Ik denk dat dat zal kloppen. Maar misschien ga ik het toch nog ooit proberen.

Bedankt !

Op 27 juli 2017 08:41:59 schreef wout-moerman:
Maar voor puntlassen is toch geen DC en dus geen diodes nodig?

Ojee daar heb ik overeen gelezen, ik was van mening dat alle lasapparaten met gelijkstroom zijn uitgevoerd ipv. wisselstroom.

Telefunken Sender Systeme Berlin
High met Henk

Special Member

Martin,

voor puntlassen KAN beiden volgens mij, maar met DC kun je alleen staal puntlassen. Met AC ook alu en RVS meen ik. Daarom zijn de meeste profi appraten AC.

voor TIG kun je ook AC gebruiken om dezelfde reden

Voor MIG heb je puls functie voor alu en RVS.

ik heb zelf echter helemaal niets met puntlassen...... dus kan TS niet helpen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik zie dat er hier verwarring bestaat over de verschillende soorten lassen. Bij puntlassen worden twee dunne metaalplaten tussen twee elektroden geklemd, waarna een korte krachtige stroompuls wordt gegeven. Door de elektrische weerstand tussen de metaalplaten is er vermogensverlies, wat in warmte wordt omgezet. Bij een zeer hoe stroomsterkte is de warmte voldoende om het metaal van de platen te laten samensmelten. Op deze manier ontstaat op 1 punt een lasje, wat de naam puntlassen verklaart. Om metaalplaten te verbinden wordt een rij van deze punten gebruikt en dus geen lange lasrups. Dit is een totaal ander proces dan MIG, TIG, SMAW, etc.

Puntlassen is geschikt voor dunne materialen te verbinden en voor kleine onderdelen te lassen. Ook voor bijvoorbeeld het lassen van aansluitingen op oplaadbare batterijen.

Bij puntlassen heb je meestal een spanning ergens tussen 2 en 4 volt. Dus een oude lastrafo gebruiken gaat vanwege de spanning niet werken. Het beste is om een bestaande lastrafo af te wikkelen en eventueel met hetzelfde wikkeldraad maar nu 5 draden parallel er weer op te wikkelen maar dan maar 15 % van het aantal oudere wikkelingen welke erop zaten. Dan heb je meer stroom maar minder spanning. Het vermogen blijft ongeveer gelijk.

wout-moerman. Ik heb het vermoeden dat het gros hier wel weet wat puntlassen is.
Maar het is fijn dat je het voor de anderen even kort hebt samen gevat.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Ik weet wel wat puntlassen is. Maar één ding heb ik nog niet helder. De beide platen smelten aan elkaar door de warmteontwikkeling. Maar hoe komt het dat de elektroden niet aan het plaatmateriaal vastlassen?

Wat Lucky Luke al zei, een heel dikke secundaire wikkeling is essentieel. Puntlassen gaat met honderden of duizenden ampères en een paar volt.
Dus ook de toevoerdraden lomp zwaar. Koperen elektroden. Flink aandrukken. En dan de tijd nauwkeurig doseren, anders krijg je een gat.
2 lastrafo's in serie lijkt me niet de beste aanpak.

@Klaas Z
Ze lassen niet aan elkaar omdat de weerstand tussen elektrode en plaat veel kleiner is dan de weerstand tussen de platen.
Verder voert de plaat de warmte veel slechter af dan de elektrode. Die is ook vaak watergekoeld.

2 lastrafo's in serie zal inderdaad niet de beste aanpak zijn, maar ik vroeg mij af of het mogelijk zou zijn. Maar ik zal de oudste van de twee eens openen en kijken wat de mogelijkheden zijn om hem nieuw te wikkelen. Of simpelweg nog een dikke extra wikkeling erbij te proppen.

Verder denk ik over de mogelijkheid om de secundaire wikkeling van de tweede lastrafo te gebruiken als smoorspoel, de eerste lastrafo te voorzien van een diodebrug en de combinatie te gebruiken voor DC elektrode-lassen. De primaire wikkeling van de tweede trafo blijft dan ongebruikt maar daar komt dan wel een flinke spanning op te staan. Die stekker moet ik isoleren dus. Maar voor gebruik als smoorspoel mogen er best wat wikkelingen af en dan krijg ik meer ruimte voor de "puntlas-wikkelingen".

Op eevblog loop een draadje over een diy puntlasapparaat. Zoek maar eens om kWeld op het eevblog forum.

Ik denk dat je beter uit de voeten kunt met een ontdooi trafo dan met een lastrafo. Deze doen al gauw 400 a 500 amp.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

ik heb zo'n puntlasapparaat proberen te bouwen met een 800va 24V trafo waar ik de wikkelingen heb vervangen voor 2x parallel 25mm2 2 wikkelingen rond. dat vermogen stookt in no time een gat in een liion cel ( oude gare cel voor tests ). om er goed mee te kunnen puntlassen was een tijdsregeling nodig en goede contactdruk.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb je die tijdregeling ook gebouwd? Ben ik wel benieuwd naar.

trix

Golden Member

Op 27 juli 2017 12:15:25 schreef Camino1:
@Klaas Z
Ze lassen niet aan elkaar omdat de weerstand tussen elektrode en plaat veel kleiner is dan de weerstand tussen de platen.
Verder voert de plaat de warmte veel slechter af dan de elektrode. Die is ook vaak watergekoeld.

volgens mij lassen de elektrode simpelweg niet vast omdat deze van koper zijn, en dat kun je gewoonweg niet aan metaal lassen.

ik heb hierover al eens een topic gelezen, er reageerde toen iemand die er veel verstand van had. die somde toen een (ik dacht) 3-tal punten op die belangrijk waren voor een goede las, een daarvan was in ieder geval de kontakt druk.

eigenwijs = ook wijs

@ trix: Je kunt koper op diverse manieren aan metaal lassen en ook met puntlassen, je maakt dan een z.g. projectielas, een deukje in het ijzer wat aan de andere kant een bultje wordt.
Door nu dat bultje op het koper te plaatsen en dan de stroom erdoor onwikkelt de warmte zich daar heel geconcentreerd, want de oppervlakte is beperkt terwijl de oppervlakte van de elektrode op het metaal dan groot is waardoor de warmte daar over een groter oppervlakte verdeeld wordt en zo kouder blijft.

Dat zal zonder koeling op de elektroden wel al goed gaan maar na een aantal lassen wordt die zo heet dat ie ook vast last, daarom zijn die elektrodes altijd hol met een buisje erin waar het water erin wordt gepompt en buitenom het buisje in de elektrode loopt het water terug en koelt de elektrode.