Parlofoon Chacon

Beste

Schoonbroer heeft net een huis gekocht met parlofoon. Deze werkt niet zoals het hoort maar kan het probleem niet vinden.
Het gaat over een chacon type VP482 referentie 34842. Volgens de handleiding zou het scherm in standby moeten gaan na enkele seconden. Bij ons blijft het beeld en geluid continu aan. Je kan dus alles volgen wat op straat gebeurd wat soms vervelend is.

De bekabeling is een 4-draadsysteem en is aangesloten zoals het moet. Voor te testen heb ik zelfs een nieuwe kabel genomen 1m lang. De knop blijft ook niet hangen, heb ik ook gecontroleerd. Waar zou het probleem kunnen liggen?

Iemand ervaring met chacon? Waar kan ik een apart buitenpost kopen?

Groeten en alvast bedankt

mel

Golden Member

Is dat niet in te stellen via een menu?
Ik ken dat ding verder niet, maar lijkt me best logisch.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

na een x tijd wordt normaal de voeding afgekapt in de voedingsunit, daar zit een transistor die miss gaar is en in geleiding blijft.

het beeld blijft doorgaans wel langer aan als de hoorn niet is opgenomen..

in dit geval met maar 1 scherm, zal de uitval na een x tijd in de monitor zitten. doorgaans een transistor in de 12V lijn van de monitor die het schakelen op zich neemt. wat foto's zouden helpen, want het is een echt onbekend merk..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 27 juli 2017 18:07:31 (36%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit is niet in te stellen via een menu. Het scherm heeft geen menu,enkel 4 knoppen aan de voorkant, en opzij enkele knoppen om contrast enzo in te stellen, nergens een knopje voor standby tijd in te stellen.

Ik heb ook wat foto's gemaakt van het scherm en de belunit. De belunit heb ik volledig gecontroleerd en werkt volgens mij zoals het hoort. Ik vermoed dus ook dat het probleem in het scherm zit. Maar zonder een schema heb ik geen idee waar de fout kan zitten. De 2 relaitjes op het scherm zijn voor het schakelen van het deurcontact en eventueel een poort. Die werken nog, enkel het scherm en geluid vallen niet uit, zelfs niet na opnemen.

Groeten en bedankt voor de reactie

wat doen de knopjes aan de zijkant?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Knopjes aan de zijkant:
eerste knopje volume belgeluid
tweede knopje keuze van muziekje
derde knopje lichtintensiteit scherm (zonnetje)
vierde knopje contrast
vijfde knopje volume spreken

zijn allemaal draaiknopjes behalve het eerste (schuifknopje) en tweede is een drukknopje

check U1 en Q1 eens, wrs is 1 ervan een spanningsregelaar, maar de andere schakelt wrs de unit. kan zijn dat die in geleiding blijft staan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

U1 is inderdaad een spanningsregelaar utc 78D05L
Q1 is een pnp transistor type: B772 M2y

Als ik met mijn multimeter in ohm-stand meet heb ik steeds contact tussen de drie beentjes. Hoe kan ik nu meten dat hij nog werkt die pnp?
Moet ik die uit de print solderen en dan een spanning aanleggen op de basis met behulp van een breadboard?

Even op het internet gezocht hoe je een transistor doormeet. De resultaten die ik vond was voor een npn maar ik denk als ik mijn polarisatie omdraai ik dezelfde resultaten zou moeten krijgen.
Heb de meter op diodestand gezet en eens getest met een diode, ik krijg een 1 van oneidig en als ik omgekeerd meet krijg ik ongeveer 0,7V.

Als ik dit doe bij mijn pnp transistor meet ik volledig andere waarden. Eerder 0V en 0,001V soms eens 0,004V. De resultaten schommelen soms. Ik meet nergens de 1 van sper. Dit is natuurlijk wel gemeten als de transistor nog op de print gesoldeerd zit. De hamvraag is nu moet ik deze los solderen voor te meten en wat zou ik precies moeten meten bij die pnp.

Groeten

Thevel

Golden Member

De sluiting die je meet kan ook elders op de print zitten.
Beter is om de transistor los te solderen.

een 2sb772 is idd een PNP, van boven gezien E C B. zwarte pen op de basis op diodestand meten moet iets van 500-760 meten. ook tussen C en E meten, vaak zitten die aan elkaar gebakken, maar op diodestand lijkt het ding dan goed..

waar rook was, werkt nu iets niet meer