Goedkope betrouwbare electronica leverancier uit China.

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Als je geen kwaliteitscontrole ter plaatse hebt of leverancier die dat garandeert, zou ik zeker voor kleine series (waar die laatste millicent per artikel geen verschil maakt) gewoon bij distributeurs inkopen. Er zijn dingen die je als 'fabrikant' gewoon niet wilt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

veel hangt af van de componenten die je nodig hebt.
BC547-BC557-1N4007-weerstandjes... voor test doeleinden haal ik in china.
ook ledjes haal ik daar vandaan. standaard 20mA leds (500stuks voor 3€ ofzo met gratis verzending).
en die dingen blijven het wel goed doen.

specialere vermogentransistoren zou ik dan niet op aliexpess kopen. de kans op fake is veel te groot.
echter heb ik wel al eens een powerFET nodig gehad die in de lokale zaken en online absoluut niet meer te krijgen was.
heb die dan 2x op ali express gekocht bij verschillende mensen. de ene was een nieuwe, de andere duidelijk ergens uit gesoldeerd. het werkte wel, en was spotgoedkoop

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Kruimel

Golden Member

Op 1 augustus 2017 23:27:39 schreef AlienPaul:
De criteria die ik aangaf zijn vooral goedkopere componenten en lage tot geen porto.

Andere even zo belangrijk zijn i.d.d. levertijd, beschikbaarheid, correct type, retourneren/garantie, support en kwaliteit.

[...]

Oftewel, voor een duppie op de eerste rang. Op zich geen vreemde behoefte, maar in veel gevallen niet volledig haalbaar. Zeker je tweede "lijstje" is een beetje hoog gegrepen. Je boet toch in op consistentie in kwaliteit, zeker omdat de sites via welke je de onderdelen bestelt (eBay, AliExpress, DealExtreme, Banggood) meestal niet één bedrijf zijn, maar gewoon een verkoopkanaal die de verkoopdienst levert. Losse verkopers hebben zeer verschillende bronnen voor hun producten en kunnen enorm verschillen in manieren van omgang en verzending. Dat is bij Mouser of Farnell wel iets anders. Overigens zijn ze bij de meeste van deze bedrijven best coulant met het oplossen van problemen, vaak wordt bij het eerste teken van een klacht zonder vragen al een nieuw product gestuurd of geld terug gegeven. Als de geclaimde specs niet beschikbaar zijn (als in: men heeft een fake verkocht) krijg je vaak wel je geld terug, maar ben je toch een bak tijd kwijt die soms kostbaarder kan zijn dan de prijs van het product. Voor de hobby is dat niet belangrijk, voor bedrijfsvoering is dat een ramp. Dus als je verlekkerd zit te kijken naar hoeveel geld je had bespaard als je altijd uit China had besteld, vraag je dan ook meteen af hoeveel tijd/geld je intussen ook verloren had kunnen hebben.

Eerder ging het in een topic over een audioversterker ook over onderdelen uit China en daar bleek het bestelde exemplaar fake te zijn. Het geld werd meteen terug gestort. Door de bank genomen kan je zeggen dat als een onderdeel dat niet in China gemaakt wordt, het daar niet voor minder te krijgen zal zijn. Als je in China een Mercedes kan kopen voor minder, is er iets aan de hand. Zelfde geldt voor andere merkartikelen. Ik vond ooit een bericht van Sine dat chinese 7107s net zo goed werkten als de originelen, dus het kan goed gaan, maar we hebben het wel over een IC van meerdere decennia oud. Een generieke BC547 of 1N4007 zoals fcapri noemt zullen ze inmiddels ook wel kunnen maken. Het is alleen een stuk moeilijker om te beoordelen hoe aannemelijk het is dat een component aan de specificaties zal voldoen.

Je zou eens naar muxtronics kunnen kijken voor beperkte verzendkosten voor bestellingen bij Farnell, maar volgens mij is dat al niet meer echt waar jij naar zoekt. Ik denk dat het wel vrij aardig is zoals Hoeben al zei:

Op 31 juli 2017 20:40:26 schreef Hoeben:
Alles kan fake zijn. Soms zijn het restpartijen van fabrieken, dan heb je geluk. Of het zijn gebruikte die ze uitgelijnd en opnieuw vertind hebben, soms zelfs nieuwe tekstopdruk en er meteen maar een snellere van gemaakt. Dus ook als het werkt weet je niet wat je hebt.

Er zijn zeker wel goede Chinese bedrijven. Maar die staan niet op Aliexpress of ebay.

Arco

Special Member

Zelfs zoiets schijnt nog lucratief te zijn... :)

https://www.adslclub.ru/forum/dl/thumbs/t_cond_222.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
flash2b

Special Member

Grappig dat je hierboven zegt dat ze in China een BC547 of 1N4007 inmiddels kunnen maken, terwijl je ook weet dat meeste high-tech producten en ook halfgeleiders in China gemaakt worden is best wel denigrerend vind ik.

Verder wordt er in dit topic generaliserend geschreven over producten uit China: "Het meestal allemaal troep, behalve als het oude (westerse) voorraad is."

Waar het over gaat is dat het doen van handel gewoon anders is. Het is allemaal ongecontroleerd. Doordat er zo extreem veel aanbieders zijn zitten er ook veel slechte aanbieders bij. Zelf als er een 'goede' tussen zit, is de kans groot dat door tussenhandel er een 'slechte' in de keten zit en dus is de kans groot op een slecht product. Dit is niet anders dan vroeger in het westen, maar doordat we hier controles en traceerbaarheid hebben is de kans op een slecht product dus bijna nihil. Maar dit heeft natuurlijk een negatief effect op de prijs, want al die controles en traceerbaarheid kost natuurlijk wel geld.

In china worden verrassend goede producten gemaakt maar ook hele slechte. Als je kijkt naar bijvoorbeeld smartphones dan zijn merken als OnePlus of XiaoMi goede producten maar er zijn ook tig chinese telefoon merken die echt bagger zijn.

Nou is het de handel die de zaak ondoorzichtig maakt doordat een leverancier bagger spullen kan doen lijken als goede spullen. En omdat we in het westen vandaag de dag zo extreem alleen maar naar de prijs kijken, komen we dan bedrogen uit.

Door het gebrek aan controle wordt het dus een soort kans spel. Het kan goed zijn of niet. Maar morgen kan andersom de waarheid zijn.

Chinese producten zijn dus niet per definitie slecht, maar directe levering om de prijs laag te houden geeft geen garantie voor een goed product. Bedrijfsmatig zou je dat als een hoog risico classificeren. Als je echter meerdere componenten combineert met deze onbetrouwbare factor is de kans groot dat het totaal ook onbetrouwbaar is. Of je moet groot genoeg zijn om de hele keten continue te controleren.

Toch is mijn ervaring met Ebay en AliExpress verkopers goed. Problemen werden opgelost en slechts in een klein aantal gevallen was het product echt onder de maat.

Kruimel

Golden Member

Ja klopt, misschien had ik moeten zeggen "een generieke BC547 of 1N4007 zoals fcapri noemt zullen ze inmiddels ook wel kunnen maken". Als je je eigen dingen verkoopt met een buitenlands merkje ben je aan het oplichten, en dan kan ik er niet meer op vertrouwen dat het product verder wel precies aan de specificaties voldoet (dat geldt overigens ook voor BC547s of voor verkopers uit andere landen). Het ging mij hier specifiek om onderdelen die standaard niet in China gemaakt werden, maar daar nu opeens goedkoper vandaan lijken te komen. Als het een origineel onderdeel is met eigen datablad en typenummer en er (bijvoorbeeld) Mediatek op staat heb ik er totaal geen bezwaar mee het onderdeel in zijn eigen recht op waarde te schatten. Dan weet ik ook welk ding ik moet vermijden als het niet/slecht werkt. Als er "ONSEMI MJ15025 MEXICO" op staat en er zit een stukje Chinees silicium in maakt het me niet uit hoe goed hij presteert, dan kan je niet meer vertrouwen op de kwaliteit, en die dingen gebeuren dus. Het kan altijd nog dat het onderdeel dan nog wel goed werkt, maar dan is dat een gokspel geworden met de kans dat je product niet gaat werken. Het is dan niet duidelijk wie je dan moet gaan vermijden om dergelijke tijdsverslindende problemen in de toekomst te voorkomen.

Overigens vind ik dat ik mijn standpunt redelijk in context heb gezet, zeker omdat de BC547-zin niet alleen stond. Ik zal de zin in elk geval amenderen.

PS Arco, gebeurt dit echt of was dit een hoax? Wel hilarisch, maar wat minder als je een product hebt ontworpen en met een batch van deze dingen komt te zitten.

Op 2 augustus 2017 10:42:11 schreef Arco:
Het hangt er ook vanaf waarvoor de componenten zijn.
Als je ze nodig hebt voor commerciele producten zou ik liever geen componenten uit een of andere schimmige uihoek van China betrekken.

Bedoel je Shenzhen aan de grens met Hongkong in de provincie Guangdong, in het zuiden van China? ?

Op 2 augustus 2017 10:42:11 schreef Arco:
't Is toch wel prettig als een apparaat zonder defecten blijft werken; uitval is nu eenmaal geen goede reclame.
Daarbij ben je je voordeel al snel kwijt als je onder garantie zaken moet gaan repareren.

Klopt, dat was vroeger zeker zo maar China wordt steeds beter.
De Banggood parts werken tot nu toe goed waarvan een enkele uitzondering.
Dat heb ik ook bij Farnell en Conrad gehad.
Bij alle 3 goede rectificatie gehad als het mis ging.

Op 2 augustus 2017 10:42:11 schreef Arco:
En Farnell is voor 'mainstream' artikelen helemaal niet duur: bijv. een rol van 5000 stuks 0603 weerstanden heb je al vanaf 3 euro... ;)

Zoekmachine is redelijk uigebreid en nauwkeurig
.

All technology is alien for me!
buckfast_beekeeper

Golden Member

Niet het Chinese product is het probleem maar het ongestructureerde van de verkopers. Als we morgen elke auto, elk vliegtuig en elke vrachtwagen stil zetten waarin Chinese onderdelen zitten, dan zullen er niet heel veel meer rondrijden. Bijna alle grote merken hebben een Chinese productiesite.

Tussen de duizenden verkopers zitten er spijtig genoeg wat beunhazen. Ze verzieken het voor al de rest. Bij de grotere leveranciers als RS, Mouser, Farnell, ... mag je er van uitgaan dat ze hun producten rechtstreeks bij de fabrikanten halen. De kans op nep is daar bijzonder klein. Order pikken kan je als 1 van hun grootste kosten beschouwen voor levering. Een volledige rol weerstanden nemen of er 10 afknippen en verpakken, wat gaat het snelst? De grootste reden waarom de kleine aantallen in verhouding duurder zijn. Tijd is de doorslaggevende factor, niet het product zelf. De volumekorting stopt meestal ook op een verpakkingseenheid van de fabrikant. Zitten er 100 schakelaars in een doos? Dan zal je vanaf 100 geen extra vermindering meer krijgen. Tot nader order hebben we nog geen Chinese leverancier die hetzelfde doet. De kans is reëel dat deze niet veel goedkoper kan werken.

Aan de Chinese verzendingskosten kan je helemaal kop nog staart krijgen. Soms verzenden ze iets van 5€ gratis. Waardoor je kan concluderen dat of het artikel of de verzending of beiden niet veel kosten. Bestel je andere zaken dan heb je snel voor 150€ verzendingskosten.

Bedrijfsmatig zou ik het wel weten. Niet voor een dubbeltje op de eerste rij maar een betrouwbare leverancier met continuïteit. Bijvoorbeeld Mouser gaat je ook melden als een product, wat je al bestelde, obsolete wordt. Zo kan je probleemloos anticiperen. Zit je in een branche waar elke cent het verschil maakt, tijd om andere paden te bewandelen. Een batch de kliko in kieperen omdat 1 component niet werkt kost je ook geld.

Als particulier kan je al eens een gokje wagen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

bepaalde export artikelen worden in china gesponsord door de overheid (china post). dat wil zeggen dat ze die gratis kunnen versturen.
als ze echter gaan versturen met een globale verzendfirma (DHL-TNT-....) dan lopen de kosten ineens ferm op. vooral ook omdat die firmas die inklaring doen in uw land en daar nog eens kosten bijkomen.

ik wou een electromotor kopen in china, dat ding daar kost 30€, tegen dat ik die hier in belgie heb, ben ik 150€ kwijt. allemaal verzending, BTW, inklaring.... kosten die erboven op komen.
toen ik dan 2jaar terug in china was, heb ik zo een motor gewoon in mijn reiskoffer gestoken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 4 augustus 2017 02:09:39 schreef AlienPaul:
.... farnell .....
Zoekmachine is redelijk uigebreid en nauwkeurig

Vorige week een nieuwe manier om de filters te gebruiken. Vandaag alweer veranderd. Mij best hoor dat eea zo nu en dan veranderd, maar 2x in 1 week is echt te veel.

Maar goed daarom reageerde ik niet. Zoe je een P-fet in SOT23-6 die > 1A aankan, dan ga je deze met de zoekfunctie in ieder geval niet vinden.

P-fets zoeken is trouwens zowiezo een ramp: zowel de spanning als de stroom geven ze SOMS negatief op (waar de zoekmachine hem kan vinden). Deze fet is een voorbeeld waarbij ze de stroom dus POSITIEF opgeven.

Maar goed. Als je ze doorgeeft dat er een fout staat in hun gegevens (in de hoop dat je zo'n ding die er uitspringt volgende keer wel zal kunnen vinden op de juiste plek) dan reageren ze ontkennend. In dit geval hebben ze -4A in het datasheet voor 4mA aangezien, denk ik, maar een geval waarbij ik het geprobeerd heb, gaven ze aan dat de 1mA toch echt in het datasheet stond. Dat was "de stroom waarbij de gate thershold gemeten werd". (hier, (let op:) -250µA)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Generaliserend bezig zijn is nooit goed.
Ik denk dat in dit topic er meer beredeneerd en gesproken wordt over iedereens ervaringen in de afgelopen jaren met de Chinese markt en dat de meningen nogal uit uiteenlopend zijn.

Die foto van Arco laat zien dat een bepaalde Chinees dacht dat een capacitor ook op te voeren is naar een hogere waarde. ?

Bij gebrek aan controle van de Chinese overheid op de handel en wandel van Chinese bedrijfjes en oplichtende particulieren denk ik dat eBay, AliExpress en banggood een filterende werking proberen te zijn om toch een reële concurrerende en kwalitatieve handel met support en garantie op te zetten wereldwijd.

Er wordt hier bedrijfsmatig, politisch en elektrotechnisch gekeken naar Keuze opties die geboden worden door verschillende leveranciers.
Een transistor kan voor vele doeleinden worden ingezet waarbij niet altijd het maximale uit de datasheet wordt geeist.
Is dan toch het maximale noodzakelijk kan altijd een kleine testopstelling opheldering brengen.
Voor de ene is dat te veel werk voor de andere is dat een beetje werk wat daarna heel veel kan opleveren en duidelijkheid schaft voor volgende bestellingen.

Als een Chinese transistor equivalent is aan de BC547 en hij dat zo wil presenteren om het type duidelijk aan de man te brengen kan dat een voordeel zijn voor hem en voor degene die het wel toepassen.
Het blijft een grijs gebied.

All technology is alien for me!
Arco

Special Member

Een transistor kan voor vele doeleinden worden ingezet waarbij niet altijd het maximale uit de datasheet wordt geeist.
Is dan toch het maximale noodzakelijk kan altijd een kleine testopstelling opheldering brengen.

Onderdelen tot het uiterste belasten is nooit nodig; 't is een (verkeerde) afweging die je zelf maakt... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Yep Arco, zo zie je maar weer dat altijd onder het maximale moet worden ontworpen.
Dan blijkt dat mijn gekochte componentjes goed blijven functioneren omdat ik altijd een ruime marge neem.
Dus het bepalen van je circuit waarden t.o.v. component bereik is ook een criteria bij de inkoop al dan niet in China.

All technology is alien for me!

Ik kom straks 74 jaar en wordt betaald door jullie allen die nog bijdragen aan het systeem. Ik heb ook vele jaren gewerkt en ruim bijgedragen. Ik leeft vandaag van jullie allen die werken en mooi je BTW betalen. Stel nu eenmaal dat we allemaal zo goedkoop mogelijk gaan aankopen, lieft zonder verzendingport of BTW dan vraag ik mij af of jullie later ook nog zullen kunnen genieten van een normaal pensioen uitkering. Gratis verzending vanuit China levert ook heel weinig bijdrage aan onze postbodes die het allemaal rond dragen. Dan nog over de kwaliteit niet gesproken noch de betrouwbaarheid van het product.

Vandaar dat ik mij beperk tot de aankoop van de normale online kanalen waar je netjes de import en BTW vooraf op de eindrekening hebt, waar je ook de BTW op de verzending meebetaalt en waarbij je ook betrouwbare componenten heel snel geleverd krijgt. De meeste leveranciers leveren binnen 2 tot 3 dagen netjes je bestelling af, geen gedoe meer achteraf, rekening klopt, factuur klopt en met garantie.

Als al die chinezen ook eens een online systeem opzetten die even betrouwbaar is met dezelfde regels dan zie ik niet in waarom we daar niet zouden kunnen aankopen. Maar tot nader weten zit dit er niet in.

Ik weet dat velen mijn mening niet gaan delen maar ik blijf bij mijn systeem van aankoop via de normale, betrouwbare, snelle wegen. Ik bestel heel regelmatig, zowat om de 2 weken. De meeste bedragen liggen rond de 100 tot 150 euro. Duur zal je zeggen, maar ik vraag me af wat sommige jongeren soms aan andere details uitgeven. Oke ik mag maar 1 pintje drinken per dag, nooit uitvoerig gaan eten wegens diabetes, maar wel heel veel fietsen. Ik geniet van de natuur, ik maak mooie dingen voor de kleinkinderen en voel mij daarbij gelukkig.

Op 4 augustus 2017 18:51:45 schreef fotoopa:
Gratis verzending vanuit China levert ook heel weinig bijdrage aan onze postbodes die het allemaal rond dragen.

Verleden jaar op bezoek geweest in het verdeelcentrum in Gent en dat was het eerste wat ik vroeg, daar bevestigen ze dat het allemaal niets uitmaakt, alles wordt gewogen en de rekening wordt aan de Chinezen gepresenteerd.
Waarschijnlijk met staatssteun betaald.

Voor de rest ben ik wel akkoord alhoewel ik ook regelmatig in China bestel omdat het pure (onbruikbare) hobby is.

LDmicro user.

Voor zover ik weet klopt dat niet. Er zijn internationaal afspraken gemaakt dat internationale post niet tussen postbedrijven onderling wordt doorberekent. Omdat post alle kanten op gaat over de wereld, middelen de kosten redelijk uit. De ene keer betaalt de Chinese post dus voor een pakketje uit NL, de volgende keer is het andersom en betaalt PostNL het. Echter... de laatste jaren is de balans wat zoek, en daarom gaan er stemmen op om in NL de kosten te gaan doorberekenen. En dat wordt einde vd Ebay/AliExpress/Banggood/xx inkopen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 2 augustus 2017 08:19:07 schreef Brainbox:
Al jaren bestel ik regelmatig via EBay en heb vanuit China nog maar zelden invoerrechten hoeven betalen, ook niet boven de 22 euro.
Bestel ik iets in Amerika of Israel dan is het altijd raak.
De gewone componenten komen bij mij meestal van Farnell en Conrad business.
Wanneer ik bijzondere dingen nodig heb dan kan ik die daar echter meestal niet vinden, of tegen exorbitant hoge prijzen.

Ik weet niet of dit in de toekomst zo blijft: https://www.postnl.nl/over-postnl/pers-nieuws/persberichten/2017/mei/p…

Dan hebben ze in Gent gelogen...
Hoe ze dat onderling verrekenen werd er niet bijgezegd, maar volgens de gids steken ze daar niet aan toe, bestel maar zei hij lachend.
De mand met pakjes uit China was maar heel klein tov de manden met reclame en andere post in tegenstelling van wat je zou verwachten.

De zoon heeft een paar maanden geleden een grotere bestelling gedaan van modulen om pc videokaarten te verbinden en hij verwachtte invoerrechten, btw enz.., maar niets daarvan, enkel was er een oranje stikker geplakt met de melding in het Engels dat het pakje niet voldeed aan de EU richtlijnen van internationale postverzending want er stond waarde: 1E op het adresticket.

LDmicro user.

Op 4 augustus 2017 19:36:14 schreef MGP:
De zoon heeft een paar maanden geleden een grotere bestelling gedaan van modulen om pc videokaarten te verbinden en hij verwachtte invoerrechten, btw enz.., maar niets daarvan, enkel was er een oranje stikker geplakt met de melding in het Engels dat het pakje niet voldeed aan de EU richtlijnen van internationale postverzending want er stond waarde: 1E op het adresticket.

Dit is juist mijn punt, het draagt niets bij om ons systeem recht te houden. Dat postnl een klein bedrag ontvang is oke zolang het niet echt uit balans loopt, het echte aandeel BTW op de goederen is trouwens veel belangrijker voor de staat. Dit is te vergelijken alsof er buitenlanders hier komen werken voor een honger loon en ook geen sociale bijdrage betalen omdat alles in het zwart is.

EricP

mét CE

Ik zou nog een heel eind met je mee kunnen als de staat zich niet als rover zou gedragen.

Immers: als je een redelijk salaris verdient, dan kost je de werkgever ongeveer het dubbele van wat jij bruto (!) krijgt. Dat is door de Roverheid opgelegd. Dan ga je belasting betalen. Van je bruto salaris is dat nog eens een 30% (een deel belastingvrij, een deel zwaarder belast). En als je het wat beter geregeld hebt, is het meer.
Dan heb je eindelijk je geld. En dan ga je boodschappen doen. Guess what... 21% is voor de Roverheid. Uitgezonderd 'laag BTW' en 'BTW vrij', maar tevens accijnzen uitgezonderd.

Ofwel: van wat de werkgever aan jou kwijt is, kun je 79% van 70% van 50%, zijnde nog geen 30% zelf besteden. De rest wordt voor je besteed. Door diezelfde Roverheid. Het neigt naar communisme (daar haal je de 100%) en ik vind het niet raar dat als je de kans hebt om er (legaal) omheen te werken, dat dat gebeurt.

Dit is juist mijn punt, het draagt niets bij om ons systeem recht te houden

Het systeem is zo krom als een hoepel. Er is niks rechts aan.

Jij hebt een stuk pensioen, AOW, hoe het heten mag (da's een groot verschil, voor pensioen heb je in principe zelf gespaard). Mij werd op de middelbare school voorgehouden dat je in je werkzame jaren AOW premie betaalt, en dat dat dan gespaard wordt voor na je 65ste. Ik geloofde dat verhaal toen al niet - je betaalt nu voor de mensen die nu AOW krijgen en je moet maar hopen dat er straks iemand voor jou betalen gaat.
En zie: dat inzicht was niet zo slecht. Ik kan je een ding garanderen: ik ga op mijn 65ste geen AOW krijgen. En op mijn 66ste ook niet. Als AOW nog bestaat als ik er aan toe ben.
Ik geef je groot gelijk dat je er nu gebruik van maakt. Maar om het 'systeem recht te houden' is kolder - het systeem is nooit recht geweest...

Dit is te vergelijken alsof er buitenlanders hier komen werken voor een honger loon en ook geen sociale bijdrage betalen omdat alles in het zwart is.

Wat dus ook betekent dat ze geen gebruik (zouden moeten kunnen) maken van de sociale voorzieningen. Waarmee de zaak dan weer min of meer in evenwicht zou moeten zijn (en dat is het natuurlijk niet, want je moet veel meer afdragen dan je terug gaat krijgen, daar wringt het schoentje).

Ohja... Dan verdien je wat meer dan je uitgeeft - dat zou redelijk standaard moeten zijn als je je zaken op orde hebt en niet 3x per jaar op vakantie moet, al zijn we anno 2017 meer van eerst uitgeven en dan maar weer zien hoe we het (gaan) verdienen. Dan heb je IB betaald. Als je spaarpot goed gaat, betaal je daar ook nog een keer over. En als je dan het loodje legt, betaalt je familie er nog een keer over. En dan nog een keer diezelfde BTW en accijnzen enzo.

Maar goed, we dwalen af... Spullen uit China worden hier niet meer bezorgd. Je krijgt een kaartje dat je het af kan komen halen. En ik blijf het voor productiewerk een vrij zinloze discussie. Het kern is aangehaald: als je wilt weten wat je krijgt, dan moet je het niet in China kopen (of zo groot zijn dat je het kunt controleren). Dat wil niet zeggen dat de Chinezen niks moois kunnen maken. Maar wel dat ik de controle graag uitbesteed aan een toko die geen knollen voor citroenen verkoopt. En ja, daar kost het dan inderdaad meer. Klopt.

Kruimel

Golden Member

Op 4 augustus 2017 20:29:09 schreef EricP:
[...]

Jij hebt een stuk pensioen, AOW, hoe het heten mag (da's een groot verschil, voor pensioen heb je in principe zelf gespaard). Mij werd op de middelbare school voorgehouden dat je in je werkzame jaren AOW premie betaalt, en dat dat dan gespaard wordt voor na je 65ste. Ik geloofde dat verhaal toen al niet - je betaalt nu voor de mensen die nu AOW krijgen en je moet maar hopen dat er straks iemand voor jou betalen gaat.

[...]

Op mijn middelbare school vertelden ze me over het omslagstelsel, dus ik denk dat je een halve waarheid is voorgehouden. Je betaalt nu premie voor hen die nu van de voorziening gebruik maken, en als jij die ontvangt betalen de premiebetalers van dan dat. Als je er over nadenkt is dat ook logisch, want toen men besloot tot sociale voorzieningen (AOW kwam vlak na de oorlog door vadertje Drees geloof ik) waren er nog geen voorzieningen gemaakt om de uitkeringsgerechtigden van te betalen, dus het bovengaande systeem was toen in elk geval de norm. Als je het systeem wil omvormen naar een voorzieningssysteem moet je in de komende jaren een voorziening maken van een grootte dat het me onrealistisch lijkt, en die vervolgens opbrengen met de huidige generatie. We zitten nu alleen met het probleem dat we in de nasleep van (wederom onder andere) de oorlog met een onnatuurlijke demografische instabiliteit zitten waardoor dit systeem nu relatief kostbaarder wordt voor de huidige werkende generatie.

Begrijp me goed, ik wil niet alles rechtlullen (er zijn misstanden genoeg), maar de voorziening zoals je beschrijft heeft nooit in die vorm bestaan, en als er meer uitkeringsgerechtigden bestaan dan premiebetalers zit je met een inbalans die vervelend is om recht te trekken. Het is echt niet zo dat Lubbers met zijn ministerraad in de jaren '90 ons pensioen oudedagsvoorziening heeft lopen op te zuipen, er zijn ontwikkelingen waar wellicht te laat en niet toereikend op is gereageerd. Toen ik op middelbare school zat had ik de problematiek inherent aan het omslagstelsel en demografische verschuivingen ook niet voorzien. Op dat moment was dat een academische situatie en het was politiek niet verkoopbaar dat de lasten omhoog en de lusten omlaag zouden moeten om een probleem dat pas een halve eeuw later zijn gevolg zou laten zien.

Overigens betwijfel ik ook zeer dat de gemiste inkomens van het grootschalig prullaria in het verre oosten inkopen echt een oplossing voor het probleem zouden zijn. Tegen de tijd dat we ons boodschappen, huur en transport in onbelaste yuan betalen zal we het weglekken van ons nationaal product voor ons (groot)ouders problematisch gaan worden denk ik zo.

EricP

mét CE

Op mijn middelbare school vertelden ze me over het omslagstelsel, dus ik denk dat je een halve waarheid is voorgehouden.

Je hebt volkomen gelijk. En dat beschrijf ik ook. Maar ja, in het onderwijs is de linker kant van het politieke spectrum nou eenmaal altijd oververtegenwoordigd geweest. Met alle gevolgen van dien...

We zitten nu alleen met het probleem dat we in de nasleep van (wederom onder andere) de oorlog met een onnatuurlijke demografische instabiliteit zitten waardoor dit systeem nu relatief kostbaarder wordt voor de huidige werkende generatie.

En dat zag men natuurlijk niet aankomen. Want het gaat vooral om de generatie van vlak na de oorlog en die waren vlak na de oorlog nog niet geboren. Ofzo... (oh, wacht, er is gewoon niet over nagedacht... 'Dat lossen we later wel op')

Het is echt niet zo dat Lubbers met zijn ministerraad in de jaren '90 ons pensioenvoorziening heeft lopen op te zuipen

Je hebt het nu over pensioen. Ik over AOW. En er was nog ergens een keer wat met een slordige 30 miljard en pensioenfonds. ABP als ik het wel heb. Maar dat is een andere discussie (al toont het wel weer hoe onbetrouwbaar een roverheid is, ja, ook in Nederland).

Op dat moment was dat een academische situatie en het was politiek niet verkoopbaar dat de lasten omhoog en de lusten omlaag zouden moeten om een probleem dat pas een halve eeuw later zijn gevolg zou laten zien.

Zo academisch was dat niet. En verder omschreef ik al: dat probleem lossen we later wel op (diezelfde politicus zal 50 jaar later niet meer actief zijn, dus is het probleem voor een ander he...).

Als je het systeem wil omvormen naar een voorzieningssysteem moet je in de komende jaren een voorziening maken van een grootte dat het me onrealistisch lijkt

Dat bestaat al. Heet 'pensioenfonds'. Niet dat het daar nou zo goed mee gaat (deels door de Roverheid, deels door de dollartekens in de ogen van de bestuurders en soms ook gewoon een misser), maar het concept bestaat. Al jaaaaaaaaaaaaaaren. En het is (was) inderdaad een leuke spaarpot waar de roverheid al jaren gretig naar kijkt.

Feit is wel dat de huidige werkende generatie betaalt voor de huidige AOW trekkers. En dat het er ernstig op begint te lijken dat wanneer zij zelf aan AOW toe zijn, daar niks van over is. Tenslotte is 70% laatst verdiend niet meer aan de orde. En met 65 met pensioen ook niet meer. Hoezo 'systeem recht houden'??

En voor de AOW-ontvangers onder ons: heb er plezier van zolang het kan. Ik jullie situatie zou ik dat ook doen en wat mij betreft heb je groot gelijk. Maar kom niet aan met een 'recht' systeem, het is zo krom als een hoepel.

Maar goed... Terug naar de Chinese componenten. En die kun je ook vast wel 'met belasting' kopen als je dat wilt :+ .

Ik vind het prachtig om te lezen omdat ik hier al jaren mee te maken heb gehad waardoor ik componenten goedkoper moet zoeken om actief te kunnen blijven.
Dat de Roverheid het ons steeds moeilijker maakt ten opzichte van de stimulerende Chinese regering is een tekortkoming van deze staat.
Immers mede door deze belemmerende en geld trekkende staat moet ook farnell, Conrad etcetera hun componenten duurder gaan verkopen om ook maar een break even Point te halen.

Ik vind nog steeds dat we niet offtopic zijn omdat dit alles nog steeds te maken heeft met goedkoper componenten kopen in het buitenland, het waarom en de noodzakelijkheid ervan.
Dit alles valt onder de noemer productontwikkeling en bedrijfsfilosofie met inkoop en eventueel uitbesteden naar het buitenland als gevolg. Zoals ook Nederlandse bedrijven zoals Philips heeft gedaan met zijn beeldschermen.
Als vele Nederlandse bedrijven hun productie hebben uitbesteed naar goedkopere landen en componenten inkopen vanuit landen om in Nederland goedkoper te kunnen produceren en er zelfs nederlandse doorvoer handelaren zijn zoals HBMmachines, die in een bijlage is vermeld in dit topic, van Chinese firma's Waarom mag ik dan niet Componenen goedkoper in kopen als dat mijn totaal product goedkoper maakt om in de markt te blijven?
Aan die pensioen zal je niet voelen dat ik mijn componenten in het buitenland koop wel als philips en alle andere grote bedrijven vertrekken.

Ik lees telkens dat iedereen zijn excuses aanbiedt om zijn mening te zeggen wat voor mij juist electrotechnisch een wijze les kan zijn of voor anderen die het nog niet hebben meegemaakt.
Dit is toch een forum in Nederland waar iedereen vrij hun bevindingen kunnen vertellen?!

All technology is alien for me!

Moderator: ik kreeg hier een fout van de site waardoor mijn post twee keer werd geupload.
zou u dit bericht kunnen verwijderen, of hoe kan ik dat zelf doen?
Vriendelijk dank.

[Bericht gewijzigd door AlienPaul op zaterdag 5 augustus 2017 11:41:52 (92%)

All technology is alien for me!
maartenbakker

Golden Member

Op 5 augustus 2017 11:36:25 schreef AlienPaul:
Zoals ook Nederlandse bedrijven zoals Philips heeft gedaan met zijn beeldschermen.

Op welke gebeurtenis doel je daarmee? Beeldschermen bestaan niet als significant product (het zichtbare deel van een TV, monitor, flatpanel of beeldbuis of het losse doek of plaatmateriaal bij een projector - op Tweakers moet je het meestal met monitoren proberen te vertalen maar die zijn om te beginnen al nooit in Nederland gemaakt), maar dat Philips al tientallen jaren zelf in het buitenland produceerde en tegenwoordig zelf bijna niets meer maakt is helaas zo'n trend als waar we het hier over hebben.

Het kabinet lubbers wordt genoemd, maar als je denkt aan Kok, Bakellende/Paars en die dwangmatig lachende psychopaat (ik had Rutte kunnen bedoelen, maar ik bedoel Zalm) dan is het een structureel plaatje.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten