Plantenverlichting IKEA, wat voor sort LEDS?

Tidak Ada

Golden Member

Fotonen worden hier dus als moleculen beschouwd, hoewel ze geen massa hebben..... Vreemd!
(in het Nederlands spreken we overigens over een micromol -afgeleid van molecuul-, zonder de 'e' er achter).

@evdwele:
Ook al zo vreemd; aanvankelijk was 'grow-light' natriumgeel (589,3nm) en dat ligt dan weer nagenoeg precies in het midden van het zichtbare spectrum, juist waar voor de groei het minst van nodig is...

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 1 augustus 2017 17:32:58 (15%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Shiptronic

Overleden

Kijk eens naar de specs van een koplamp van een Porsche, die schijnen het bijzonder goed te doen ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dit zijn de interessante kleuren:
dieprood (660 nm)
royaal blauw (450 nm)
aanvullend: verrood (710nm o.i.d.)

Rood is vooral voor bloei, het is belangrijk dat die kleur klopt. Blauw is voor de bloei, je schijnt ook weg te komen met 'gewoon' blauw (470nm).

Mol is gewoon een getal, net als pi. Dat getal is zo gekozen dat een mol moleculen van X dalton per molecuul precies X gram per mol wegen. Eigenlijk is het dus een soort van omrekeningsfactor.

Waarom die eenheid? Nou de lumen zijn niet bruikbaar omdat die zijn afgestemd op het menselijk oog!

//edit
De ouderwetse hogedruk natriumlamp (HPS-lamp) schijnt een mooi compromis te zijn tussen rendement en lichtkleur. Ik heb pas ook gelezen dat er voor paprika-/tomatenkwekers genoeg blauw in het Nederlands licht zit, dat verklaart ook het een en ander. Klinkt logisch, dieprood is belangrijk voor de bloei en het gaat hier om bloeiende planten...

Het voordeel van led is dat het beschikbaar is in elke kleur, de perfecte kleurenmix zou dus gemaakt kunnen worden. Een paar jaar geleden waren de proeven met leds nog niet echt succesvol, men was nog niet achter de juiste kleurenmix. Ik weet niet hoe dat inmiddels is.

Voordat je zelf aan HPS gaat denken: lampen met een laag vermogen hebben een lager rendement dan hun grotere broers.

Overigens is voor overwinteren alleen wat blauw wel genoeg. Een spaarlampje kan ook, als het niet hoeft te bloeien valt het allemaal wel mee.

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op dinsdag 1 augustus 2017 17:54:54 (44%)

evdweele

Overleden

Op 1 augustus 2017 17:16:54 schreef Tidak Ada:
Ook al zo vreemd; aanvankelijk was 'grow-light' natriumgeel (589,3nm)

Maar de wetenschap en de techniek staan niet stil :-)
Vroeger kon men misschien minder nauwkeurig meten wat er in de planten gebeurde en/of men had niet de techniek om het juiste spectrum te maken.

De sierplantenkweker achter mijn ouderlijk huis verlichtte zijn kassen met dezelfde tl-buizen die bij ons thuis in de keuken zaten. Dat was tot ongeveer 1970.

[Bericht gewijzigd door evdweele op dinsdag 1 augustus 2017 17:54:18 (18%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
rob040

Golden Member

Op 1 augustus 2017 17:50:46 schreef evdweele:
[...]Maar de wetenschap en de techniek staan niet stil :-)
Vroeger kon men misschien minder nauwkeurig meten wat er in de planten gebeurde en/of men had niet de techniek om het juiste spectrum te maken.

Tot een paar jaar terug was hogedruk natrium (SON) de meest efficiënte lichtbron voor de tuinbouw. Met de komst van de LED in hogere vermogens werd en het energieverbruik lager en inderdaad... men kon ook eenvoudig een lichtbron maken die het optimale spectrum heeft.

sox/son armaturen zijn end of life aan het geraken. ze worden minder verkocht, lamp stuk dan gelijk nieuwe armaturen tegen de gevel kwakken is steeds vaker. de lampen zijn best prijzig, stroomverbruik is hoog, en doorgaans heb je geen licht helemaal rondom een lichtbron nodig, daar zit voor vervangende led armaturen ook al winst.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

goedkopere alternatieven:
led blauw (470 nm)
led royaal blauw (450 nm)
led wit
spaarlamp wit

Dit geldt alleen als de planten tijdens het overwinteren niet bloeien, maar dat lijkt me een redelijke aanname. De bloeifase is wat kritischer, maar tijdens de groeifase is het allemaal wat minder boeiend.

Je kunt ook voor TL gaan, maar dan wil je eigenlijk ook weer gelijk een goed setje met een hoog rendement VSA, en dan kost het gelijk weer meer.

Verder hebben spaarlamp en TL een nadeel: je hebt een reflector nodig, of je neemt wat verliezen voor lief. Dat laatste lijkt me overigens ook aanvaardbaar.

Wat kweek je eigenlijk wél voor planten?

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Shiptronic

Overleden

Die had hij zelf al af geserveerd, blijven geraniums over >:) zal wel een cursus bloemschikken begonnen zijn :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 1 augustus 2017 19:49:29 (29%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Tidak Ada

Golden Member

@noodzakelijkkwaad:
Ik denk dat je het getal van Avogadro in je achterhoofd hebt.Mol (afk van molair) is weldegelijk een maateenheid., die wel in relatie staat met het getal van Avogadro.

@Ship:
Geen bloemschikken, maar wel zorg voor plantjes van een ander >:)
Ik de techniek, de ander de plantjes :P

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Ik kan me inderdaad goed voorstellen dat iemand met alleen groene vingers toch een wat meer technisch onderlegde consultant in de hand neemt als er Avogadro's gekweekt moeten worden :9

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

NA = (6,022 140 857 ± 0,000 000 074) × 1023 mol-1 = het aantal atomen in 12 gram van de koolstofisotoop 12C ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

als tidak nu de juiste planten erbij deed kweken dan zou die ikea strip ook geen probleem meer zijn :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Kan je wel aan een gebruikt wat groter model helpen voor een vriendelijke prijs.

Tidak Ada

Golden Member

Het gaat deels om wat orchideeën (Bloeitijd november - februari), maar ook planten, die door het weinige licht herfst en lente te ver doorgroeien en 'slierterig' worden (planten groeien in het donker en slaan in het licht energie op).
"Korte dag" is een verwarrende term. Er wordt gekeken naar de daglichtduur in de zomer en die is hier veel langer dan rond de evenaar. Korte dag platen zijn daarom de gewassen uit de tropische regio.

@r3m:
Kan je een foto en specs opsturen?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Planten reageren op heel specifieke kleuren licht, vaak voor ons tegen het onzichtbare aan meen ik. Ledstrips vinden daarvoor wordt moeilijk maar er zijn wel fabrikanten die leds maken met de goede specificaties. Een paar jaar geleden heb ik dan eens uitgezocht maar het viel nog een beetje tegen om daar wat vermogen in te krijgen. Want dat is het volgende punt, een plant moet natuurlijk wel behoorlijk wat licht zien. Ik meen dat je snel op 100watt per 50*50 cm kwam. Maar als ik dat zo hoor kan r3m daar waarschijnlijk wel veel meer over vertellen.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Tidak Ada

Golden Member

Ik neem aan dat je met die 400W/m2 uit gaat van een gloeilamp

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

Ik had beter op moeten letten vroeger bij natuurkunde.. zucht.. :+

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Planten reageren op heel specifieke kleuren licht

Zie daarvoor de PAR lijn in eerdere grafiek. (Photosynthetically Active Radiation)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Niet exact meer over vertellen, heb de lampen gevonden in een werkplaats na verhuur... zag hier eigenlijk hele mooie werklampen in wording in maar na een ombouwen nooit mee verder gegaan.

Er waren hierin aparte ruimte's van ongeveer 4*8 meter gemaakt waar 6 van zulke lampen hingen, heb heel naief 1 zo'n ruimte zelf leeggehaald voordat het politieteam hierin aan de slag ging.

Foto's lamp te vinden op:
http://www.kamp.demon.nl/lampen/
Volgens de doos die ik erbij heb fabrikant Vivaled waarde van €185 voor de 75w modellen.
Op foto's staat een 300w model, hier zijn er 4 of 5 van. 1 75w model gelijk aan( https://groeilampen-webshop.nl/led-groeilamp-ufo-45*3w-leds/ )
Verder geen info over. Wel eens op gegoogeld maar kwam toen alleen op diverse wietkweek forums terecht en die ellende hebben we wel gezien ondertussen.

Gr. Remko.

kVA16

Golden Member

Ik vraag me af of de orchideeën wel extra verlichting nodig hebben. Bij m'n vader staan ze onder 2x glas en 1x noppenfolie (een kas in een kas) en bij mijn weten heeft hij daar geen (gewas)verlichting in hangen. Dit laatste kan ik natuurlijk nog even navragen.

Bij de andere planten zou je eerst moeten weten wat de normale natuurlijke leefomgeving van de planten is (temperatuur, vochtigheid, schaduw/zon en kleur van het licht wat op de plant valt). Hierna kan je dan de juiste manier van 'overwinteren' kiezen; je kan namelijk ook een te grote lichtintensiteit en/of duur geven.

Ah, ik zie in de post van 11u09 dat je problemen hebt dat de planten naar het licht toe willen groeien.
Vraagje: is de natuurlijke groeiperiode van de plant de 'korte dag periode' en bloeit/zet vruchten af in de 'lange dag periode' of precies andersom?

Het is altijd een combi van temperatuur en licht. Al is in mijn ervaring het bijna nooit zo dat een plant teveel licht krijgt.

Een in verhouding hoge temperatuur met weinig licht is erg slecht voor planten en dan worden ze inderdaad dun en licht groen.

Om orchideeen aan het bloeien te krijgen heb je niet zozeer een korte of lange dag nodig maar moet de temperatuur een tijd lang (ik meen) 20 graden lager zijn dan eerst. Dan wordt een bloei ingezet. Omdat het tropische woudplanten zijn is het zonlicht hier in NL niet te fel voor ze maar de temperatuur schijnt hier wel ideaal te zijn om ze zonder al te veel verwarming en koeling te kunnen kweken. Ik heb een paar maanden in dat soort groen gewerkt, en dit is alles wat ik er nog van weet :)

Een kas is alweer heel anders, hierin is ander glas gebruikt en is het ook zon van zon-opkomst tot zon-ondergang. In een huis heb je veel muren in de weg staan.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Tidak Ada

Golden Member

Van één weet ik het zeker, dat is een Echium Webii Familie van het hier alom groeiende slangenkruid. Die maakt 's winters lange slappe uitlopers, waar dan kaarsvormige 30 cm lange bloeiwijzen aan komen. De slappe te lang uitgegroeide stengels kunnen dat niet dragen en klappen om, wat het model van de plant volledig verwoest.
zijn mij
https://auntiedogmasgardenspot.files.wordpress.com/2013/05/echium_webbii_-_la_palma_-_01.jpg
Zo hoort hij te zijn, maar bij ons hangen de kaarsen vaak 'ondersteboven'.

@r3m"de
Die 250 watters zijn mij te groot. Ik denk dat ik eerst eens ga experimenteren met een RGB-strip en dan ga kijken wat ik kan doen met de strips van Ali-X en er dan een groene bijzet om de kleur hebbelijker te maken.
Die orchideeën moeten deels in de huiskamer staan (vandaar die toevoeging van groene kleurcorrectie LED's).

Andere moeten koel staan en krijgen een plaatsje in de schuur.
. Die kunnen met dat magenta licht verder.
Ik weet dat veel epifytische orchideeën niet veel licht nodig hebben en zeker geen vol dag(zon)licht, maar de donkere winter werkt toch negatief.

Ik had hier een kasje met een aantal geïmporteerde orchideeën (onder auspiciën van de hortus in Leiden), maar die zijn overleden door overvloedig spuiten van mijn buurman-fruitteler Er zaten nieuwe soorten bij! :(. Bovendien zijn de stookkosten voor de kas me te hoog geworden. Het terrasspul gaat ergens de winterberging in, dat is veel goedkoper.

Ter geruststelling van sommigen hier, het beheer is aan mijn vrouw, ik kijk er allen maar naar :P

Wat mij betreft weet ik voorlopig voldoende :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Bij die RGB strips heb je groen bijna niet nodig, en het rood is het verkeerde soort rood.

Ook vraag ik me af of je Orchideeën overleden zijn door het spuiten van de buurman. Z'n fruitbomen staan er toch ook nog? En hij zal toch niet met onkruidverdelger op z'n bomen spuiten?

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op donderdag 3 augustus 2017 08:27:49 (51%)

Tidak Ada

Golden Member

Buurman brandt waarschijnlijk in de hel (niet dat ik daar in geloof en ook niet mijn werk) en de fruitbomen zijn weg.
Orchideeën zijn nogal gevoelig. Er werd fors met pesticiden gespoten, waaronder fruitboomcarbolineum en Grammazone® (tegen eenzaadlobbigen0; is niet meer op de markt. Ik gebruikte het regenwater van het dak van het kasje om te sproeien, omdat dat minder kalk bevat dan leidingwater. Was blijkbaar niet zo slim. Plotseling was alles binnen één week dood.etref

Wat betreft die LED kleuren weet ik, het gaat ook om een experimentje. Volgende stap is een rol plantverlichtingsstrip bij Ali-X of een andere chinees en een groene strip voor een kleurcorrectie naar c.a. 3500K. Dan gewoon tot tevredenheid inregelen.
Zoals ik al zei, dat magenta licht is niet om aan te zien en ik heb geen dochter in de rose pony leeftijd, anders zou ik die planten op haar kamer kunnen dumpen ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †