Op 6 augustus 2017 13:47:02 schreef rew:
[...]Ik kan niet zien hoe je de boel geisoleerd hebt van elkaar.... ???
Ik heb ze ook niet geisoleerd aangezien iedere onderkant in een gaatje in de steen wordt gestoken en daardoor automatisch een stukje van elkaar 'afstaat' en geisoleerd wordt door de steen. Ik kan straks wel een foto maken van de steen waar ze in komen te staan als ik thuis ben, misschien dat het dan duidelijker is!
Ik vond het ook mooi als het (enigszins) te zien was dat het om twee verschillende materialen gaat.
:
[...]Als jij ondertussen had doorgegeven hoe lang die draden moeten zijn, dan had ik kunnen uitrekenen voor je hoe dun zo'n draad mag zijn.
Dit alles gerekend met het doel onder 1 ohm te blijven, hetgeen volgens de berekening nog een factor 5 marge zou moeten hebben.
Maar zou je een 0.25mm^2 draadje weten te vinden, dan nog mag je zo'n 13 meter van het spul gebruiken.
Let er wel op dat je van het koper naar het ijzer (en wat je voor de andere kant hebt gebruikt) overgaat in het koude deel. Eigenlijk maakt het niet zo veel uit, omdat je niet aan eht meten bent, maar wel netjes om dat te doen.
Goede tip! Het moet inderdaad ook kloppen met hoe het echt werkt ook al maakt het niet veel verschil voor mijn project.
Het gaat maar om 1,5m enkel, 3meter totaal aan draad. Ik heb nog een 0,34mm^2. Dit is dus al goed genoeg voor zo'n korte afstand. Ik heb nog twee messing banaanstekkers waarvan ik dacht ze misschien ertussen te zetten. Zou dit ook voor veel extra weerstand zorgen of merk je hier nagenoeg geen verschil in denk je? Dit is niet per se nodig verder maar gaat meer om het beeld!
bedankt voor de fijne reactie