LoRa Schakelschema met zware dompelpomp

mvdk

Golden Member

Ik schat zo in dat de andere forumleden hier, die er meer verstand van hebben dan ik, je zullen adviseren om de pomp met een ander relais te schakelen. Dan heet het een magneetschakelaar. Misschien werkt het zo ook wel, maar ik vrees voor het leven van dat Finder relais.
http://www.schneider-electric.nl/nl/faqs/FA277447/

vergeten

Golden Member

Beste LoRa knutselaat

In principe wordt een relais aangestuurd met de spoelspanning waarvoor hij gemaakt is.
Voor jouw relais is dit 24 volt, dat gebeurt bij een kleine stroom.
Dan moet je denken aan maximaal een veelvoud van 10 tal milliamperes, dat heb je dus goed begrepen.
Er zijn ook "high sensitive" relais die gebruiken minder stroom.

Als je alles zo aansluit zoals getekend gaat het relais fase en nul kortsluiten zodra het relais de eerste keer inschakelt! En draait de pomp altijd! Er zit dus een bedradingsfout in je schema.
Beter Zo:

Edit: FOUT verkeerd begrepen.

En of we kunnen beoordelen of de vijverpomp met dit relais geschakeld kan worden, is het nodig de exacte gegevens van de pomp te weten.
Dus maak een foto van het typeplaatje is het beste, daar staat meer op dan wat je nu opgeeft.
Als je dan toch bezig bent geef ook de gegevens van de LoRa module.
In principe wordt een relai aangestuurd met de spoelspanning waarvoor hij geschikt is, voor jouw relais jouw geval 24 volt, dat gebeurt bij een kleine stroom.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
mvdk

Golden Member

Als je het zo aansluit zoals getekend

Tsjeew, daar had ik overheen gekeken.
Maar of zo'n Finder relais het uithoud op de lange duur, daar ben ik toch best wel nieuwsgierig naar.

Shiptronic

Overleden

Nee, TS heeft gelijk. De spoel stroom van het realsi is maar heel klein, dua je kan met hele dunne draden toe. Wat wel belangrijk is , de kabel moet voldoende geïsoleerd zijn voor het gebruik van 230V (waarbij de piek op ~325V ligt)

@vergeten, je hebt het niet goed gelezen begrepen hoe TS het gebruikt en brengt de boel in verwarring. TS stuurt de pomp niet aan, maar leest de status AAN/UIT in ;)

@mvdk, ook jij gaat de boot in

[edit] plaatje even aangepast, ik verwacht dat het zo zit :

Spoel is ongeveer 1,2 VA (W) dus er zal een stroom lopen van max ~ 6mA.

Een ander mag nu de min. draad dikte berekenen :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 4 augustus 2017 18:19:44 (11%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@ Shiptronic

Jij hebt gelijk ;). De aansturing van de pomp gaat met een ander tijdrelais. De lora module is puur om de status (pomp aan/uit) uit te lezen en de seconden te tellen tussen de verandering van fase. Het systeem werkt nu al goed maar ik zou graag onderbouwing zien voor mijn keuze van draad dikte.

Het systeem is mogelijk ook commercieel toepasbaar, en dan geef ik liever geen troep mee dat doorsmelt bij een zwaardere pomp.

Het systeem werkt nu (zonder het dicht harsen) op een pomp van 500 watt. De 1100 of 1500 wat durf ik nog niet aan te sluiten ;)

Dank allemaal voor de reacties !

Ik sluit me helemaal aan bij Shiptronic. De kabel voor de aansturing van het relais is nagenoeg onbelast. Wel moet deze geschikt zijn voor 230Volt, Je zal minimaal op een 0,75mm2 uitkomen denk ik. De kabel tussen het contact van het relais en de Lora module is zwakstroom als ik het goed begrijp. Hier zul je met bijvoorbeeld een belkabel 2x0,8mm2 kunnen volstaan.

vergeten

Golden Member

Op 4 augustus 2017 18:07:11 schreef Shiptronic:

@vergeten, je hebt het niet goed gelezen begrepen hoe TS het gebruikt en brengt de boel in verwarring. TS stuurt de pomp niet aan, maar leest de status AAN/UIT in ;)

@mvdk, ook jij gaat de boot in

Helemaal waar! 8)7 Gelukkig ben ik niet alleen! :-)
(ik zal het plaatje aanpassen)

Als TS het relais(24volt) van de foto zo gaat gebruiken zal die maar 1 keer heel kort de pompstatus doorgeven en dan in rook opgaan. :-(

De Relais spoelspanning moet dus 230v AC zijn.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Shiptronic

Overleden

Bij een Pomp van 1500 W zal er ~een stroom lopen van 6,5 A Bij een kabel lengte van 10M heb je bij

1,5 mm2 1,5V spanningsverlies
2,5 mm2 0,9V spanningsverlies

Met dank aan : https://www.xj3.nl/dokuwiki/doku.php?id=kabelcalc

en uit deze tabel : https://www.xj3.nl/dokuwiki/doku.php?id=elektrotabellen

zie je de max stroom. Waarschijnlijk zit alles achter een b16 automaat, om er zeker van te zijn dat die vlot afschakelt kan je beter 2,5 mm2
gebruiken, of een 10A automaat pakken.

@vergeten, ik ga ervan uit dat TS het plaatje waar de 24V opstaat, gepost heeft als voorbeeld. Die relais zijn leverbaar met de volgende spoelspanningen :
6 - 12 - 24 - 48 - 60 - 110 - 120 - 230 - 240 AC
5 - 6 - 7 - 9 - 12 - 14 - 18 - 21 - 24 - 28 - 36 - 48 - 60 - 90 - 110 - 125 DC

Dus dat zal wel goed zitten, maar wel scherp opgemerkt !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
vergeten

Golden Member

Persoonlijk zou ik het zo oplossen. (zie plaatje)

Voordeel:
Geen "dunne" kabel nodig die geschikt is voor 230v.
Adapters zijn overal goedkoop te vinden en bijpassend relais is vast ook geen probleem.
Adapter kan (na)bij de 230v pomp schakelaar geplaatst worden.

Nadeel: Iets meer stroomverbruik tijdens bedrijf.

Zo heb ik mijn vloerverwarmingspomp aangestuurd vanuit de CV ketel.
De superkleine adapter, ligt in de ketelbehuizing en is parallel aangesloten op de CV pomp.
De uitgang van de 12v adapter gaat via 16 meter "schelledraad" naar een (geschikt)solid state relais bij de vloerverwarmingspomp en werkt al reeds 19jaar foutloos.

Doe eventueel je voordeel met deze oplossing.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
PE9SMS

Special Member

Jumperwires RM2.54 doet mij denken aan de breadboard / arduino wereld. Die zou ik toch niet op 230V toepassen ondanks dat de stroom inderdaad klein is. Ik zou dat met 0.75mm2 soepel doen. Adereindhulsjes erop en een relais (-voet) met schroefterminals gebruiken.

This signature is intentionally left blank.
Shiptronic

Overleden

Post eens een foto van de jumper wires, ik ging uit van 2,542 mm

Maar die Arduino breadbord draadjes zou ik ook niet gauw gebruiken, wist niet dat die zo heten, beroeps deformatie ?

@ vergeten, de stroom word niet lager, juist eerder hoger ( zelfde relais in 12V uitvoering heeft een spoel vermogen van 0,65W , dat lever dus een stroom op van 54mA, 48 mA meer dus !) , wat wel helpt is dat de spanning veiliger is, maar of je nu de adapter op 230V aansluit of het relais, de beiden zullen met dat stuk kabel even veel gevaar opleveren zowel stroom als spanning ;)

Het is niet omdat het 12V is , de draad zomaar dunner mag zijn !, maar met deze stromen is er niet snel iets aan de hand.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 4 augustus 2017 20:50:38 (22%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
vergeten

Golden Member

Op 4 augustus 2017 20:37:22 schreef Shiptronic:
@ vergeten, de stroom word niet lager, juist eerder hoger ( zelfde relais in 12V uitvoering heeft een spoel vermogen van 0,65W , dat lever dus een stroom op van 54mA, 48 mA meer dus !) , wat wel helpt is dat de spanning veiliger is, maar of je nu de adapter op 230V aansluit of het relais, de beiden zullen met dat stuk kabel even veel gevaar opleveren zowel stroom als spanning ;)

Het is niet omdat het 12V is , de draad zomaar dunner mag zijn !, maar met deze stromen is er niet snel iets aan de hand.

Is me wel bekend hoor!, maar zodanig schrijven dat het door iedereen begrepen/uitgelegd wordt zoals bedoeld, is best moeilijk. Zo schrijven wordt ook wel juridisch waterdicht genoemd. En als ik dat goed kon was ik wel jurist of zoiets geworden :-)

Ik bedoel plaats de adapter dicht bij de inschakelinrichting van de 230v pomp.
En het relais eventueel meters verderop bij de LoRa module, dat is toch echt wel veel veiliger.
Dubbele galvanische scheiding van het lichtnet
(trafo: primair/secundair & Relais: spoel/kontakten)
Verder kan de adapter natuurlijk elke mogelijke DC (AC) uitgangsspanning hebben als het relais maar dezelfde DC (AC) spoelspanning heeft.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Klopt, het zijn arduino achtige kabels. Zie ook de foto.
De Finder is (zie specs conrad) idd een 230 volt variant voor 10A. Deze doet het prima op 500 watt pomp. Uitgaande van 1100 watt / 230 V = 4.8 A zou alles moeten werken

Een extra relais plaatsen is lastig, zie foto. Het is al krap ;)

Maar goed, die arduino kabels zijn extreem dun maar alles lijkt erop afgestemd te zijn. De groene blokjes, de finder... en het werkt. Vraag is alles, is het veilig? Heeft iemand hier een berekening voor?

fijne avond

PE9SMS

Special Member

2.54mm slaat op de pin afstand van DIL IC's en dus ook van de gaatjes in een breadboard, pinheaders etc. Gaat niet over de aderdoorsnede. Voor een proefopstelling gaat het nog wel. Maar je hebt het er ook over om er een commercieel product van te maken, en dan kan het echt niet zo. Voor dat relais zijn er mooie voetjes met schroef (of klem) terminals.

This signature is intentionally left blank.
Shiptronic

Overleden

Zo aansluiten is idd niet de bedoeling, wel creatief :)

Voor een proof off concept kan het even, maar kijk naar de zijkant die connectors zijn niet aanraak veilig, en er schort nog wel meer aan.

Die LoRa module en print relais zijn maar voor 1 montage doel geschikt, solderen op een print. Of zoals hier boven een relaisvoet gebruiken.

Ik begrijp verder niet wat je bedoelt met een 10A relais en dar je maar 4.8 vraagt voor je pomp, nu lijkt het of je het vermogen van de pomp wil gaan schakelen.

Die 10A is wat er door het contactje in het relais mag lopen, bij jouw was dat maar een paar mA

Een simpele goedkopere en geisoleerde oplossing zou misschien zijn om 1 van de draden die naar de pomp loopt, een paar keer om een reed switch te draaien, als er dan stroom loopt hen je een klein magnetisch veld, dit doet de schakelaar sluiten.

[edit] twijfel even of een reedswitch ook op AC velden reageerd

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mel

Golden Member

Niks mis met een stroomrelais.. toch?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 4 augustus 2017 22:07:07 schreef PE9SMS:
2.54mm slaat op de pin afstand van DIL IC's en dus ook van de gaatjes in een breadboard, pinheaders etc. Gaat niet over de aderdoorsnede. Voor een proefopstelling gaat het nog wel. Maar je hebt het er ook over om er een commercieel product van te maken, en dan kan het echt niet zo. Voor dat relais zijn er mooie voetjes met schroef (of klem) terminals.

Dank wederom maar ik heb nog steeds geen goed antwoord op de vraag over de kabeldikte.

Het hele kastje wordt voor monteren vol gegoten met 2C hars, dus gevaar voor aanraken komt niet ter sprake. De vraag is of de jumper wires dik genoeg zijn om de spanning/stroom aan te kunnen.

Ps: nu weet ik ook waar die 2.54 mm op slaat :)

GJ_

Moderator

Dat relais is veel te klein en totaal ongeschikt voor een 1,5kW motor!
Neem een kleine magneetschakelaar, bv een Schneider LP1K09 of zo.

Op 5 augustus 2017 13:04:56 schreef GJ_:
Dat relais is veel te klein en totaal ongeschikt voor een 1,5kW motor!

De motor wordt er ook niet mee geschakeld! Het gaat om het sluiten van een Arduino achtige node.

GJ_

Moderator

oeps.
Snel extra koffie in gieten ;-)

Op 5 augustus 2017 13:01:54 schreef LoRa knutselaat:
[...]

Dank wederom maar ik heb nog steeds geen goed antwoord op de vraag over de kabeldikte.

Het hele kastje wordt voor monteren vol gegoten met 2C hars, dus gevaar voor aanraken komt niet ter sprake. De vraag is of de jumper wires dik genoeg zijn om de spanning/stroom aan te kunnen.

Ps: nu weet ik ook waar die 2.54 mm op slaat :)

Zou hiervoor 1.0 mm2 nemen.
Mocht er om wat voor een reden ook sluiting optreden dan blijven je (korte) draadjes gewoon heel, terwijl die breadboard draadjes waarschijnlijk gewoon wegfikken.
Let ook op de isolatie spanning moet minimaal 300V zijn.
Houd dus ook in dat je zwakstroomdraden dus ook een isolatiespanning van minimaal 300V moeten hebben.
Let ook op de routing van je draden, 230 en zwakstroom gescheiden houden.
Dit ivm overslag en in en uischakel effecten van de pomp.

PE9SMS

Special Member

Wat HD13 zegt, je wilt een kortsluitstroom aankunnen totdat de zekering klapt. Die jumperwires gaan dat niet redden, die doen flits en gaan op in rook, en de vraag is of de zekering er wel uit gaat. De lichtste 230V apparaten (klokradio, etc.) hebben een netsnoer van 2x 0.75mm2, dus dat zou ik als minimum aanhouden.

This signature is intentionally left blank.

Op 5 augustus 2017 15:07:54 schreef PE9SMS:
Wat HD13 zegt, je wilt een kortsluitstroom aankunnen totdat de zekering klapt. Die jumperwires gaan dat niet redden, die doen flits en gaan op in rook, en de vraag is of de zekering er wel uit gaat. De lichtste 230V apparaten (klokradio, etc.) hebben een netsnoer van 2x 0.75mm2, dus dat zou ik als minimum aanhouden.

Thanks, dan hou ik dat aan!

Ik zat naar mijn eigen tekening te kijken en vroeg me af hoe iedereen zijn technische tekeningen maakt? Is er een (gratis) programma met de juiste iconen of knutselt iedereen zelf in paint?

Mijn tekening komt uit google tekening.

Shiptronic

Overleden

De aanpassingen in je tekening heb ik met paint gemaakt :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Peter_dtn

Golden Member

Er loopt ruim 6 Ampere door de draden naar de pomp, dat kan je "makkelijk" detecteren door een clamp om een van de draden naar de pomp. De LoRa module zou dan tegen de pompkabel aangemaakt kunnen worden zonder galvanisch aan het lichtnet verbonden te zijn. Geen extra relay met voeding nodig, als je het handig aanpakt kan de LoRa node zijn voeding zelfs uit de stroom clamp halen.

Leuke toepassing voor LoRa overigens.