Glcd aansturen

Ik heb wel wat code voor het werken met een KS0108
"Declare LCD_Type = 1
Declare LCD_DTPort PORTD
Declare LCD_RWPin PORTC.5
Declare LCD_CS1Pin PORTC.1
Declare LCD_CS2Pin PORTC.0
Declare LCD_ENPin PORTC.3
Declare LCD_RSPin PORTC.4
Declare GLCD_CS_Invert = On
Declare Internal_Font On"
De poorttoewijzingen moet je natuurlijk aanpassen aan jouw hardware.

vervolgens in je main
"Cls
delayms 200
print at 10,10, "hello world"
while 1=1
wend"

Aan het einde de source
"; font goes after main program
Include "font.inc""

Just find out what you like and let it kill you

bedankt hadv.
Ik heb het geprobeerd maar ik krijg nog niks op het scherm.
maar wat mij opvalt is dat hij weer niet wil compilen als ik

Declare LCD_TYPE = 1

dan geeft hij Print At 10,10, "hello world" rood aan en compiled niet

als ik Declare INTERNAL_FONT On er uit haal dan doet hij het wel met Declare LCD_TYPE = 1
dan word er gecompiled maar als ik de code in de pic steek krijg ik nog steeds niets op het scherm.
zou het probleem daar kunnen zitten?

Probeer dan eens
LCD_Type Graphic of Lcd_type KS0108
Ik heb in het verleden ook wel eens problemen gehad met LCD_Type
Ik weet in ieder geval zeker dat wat ik heb opgeschreven ooit goed is gecompileerd en heeft gewerkt. Maar het kan best zijn dat nieuwere versies van de compiler net weer iets anders werken en dat dan de handleiding niet is aangepast.

Ik wil niet flauw doen, maar de handleiding biedt echt heel veel informatie.

Ik heb nog een vraagje over xtal snelheden en prossesor ssnelhedn
Hoe bepaal ik vb dat als mijn
XTAL 8 mhz is de
PPLDIV = 2 moet zijn?
En de prossesor aan 48 moet werken
Of mag ik daar een beetje in kiezen?
Als ik vb een xtal van 4 mhz neem hoe weet ik dan mij PPLDIV ? En hoeveel prossesor snelheid mag ik nemen?
In plaats van 48?

Je moet het programma uit eindelijk wel de goede snelheid zeggen. Als dat afwijkt dan kloppen de delay tijden niet.

De ingang van de PLL moet altijd 4MHz zijn. Dus in dit geval 8MHz gedeeld door 2. Bij 4MHz kristal is dat dus 1.
Clock van cpu kiezen is vrij, maar wel gebonden aan wat regels als je de USB module gebruikt. E.e.a. staat beschreven in de datasheet.

[Bericht gewijzigd door Arco op 14 september 2017 22:45:39 (49%)]

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

misschien moet je je eens wat meer verdiepen in de sectie over oscillatoren in de datasheet. zeker voor de usb devices is daar een hele hoop over terug te vinden. heel leerzaam, ook al ga je helemaal geen usb gebruiken.
in table 2.3 kun je vinden dat je met een 4MHz kristal van z'n leven geen xtal van 48 zult behalen.

op de site van crownhill kun je een wizard vinden bedoeld voor usb, maar ook heel handig voor dit soort zaken.
op het eerste scherm selecteer je het device dat je gebruikt (let op, je krijgt alleen devices te zien die usb ondersteunen). vervolgens kun je de oscillatorsnelheid wijzigen en zien wat het resultaat is.