70W 8ohm speakers aansluiten op keukenradio

Is het mogelijk om twee speakers zoals deze(http://www.apart-audio.com/Category/Details5?cat2=APART&cat3=01.LOUDSPEAKERS&cat4=1002_CABINET&cat5=1040_MASK&productcode=MASK4C-BL) 70W 8ohm aan te sluiten op een radio zoals bijvoorbeeld deze: https://tweakers.net/pricewatch/692435/pioneer-xem16/specificaties/?

Mijn vader is er steenvast van overtuigd dat dit mogenlijk is. Maar ik ben vrij zeker van niet.

Kan iemand mij hier wat meer uitleg over geven?

Nil volentibus arduum | Niets is onmogelijk voor hen die willen

70 watt is de maximale belastbaarheid van de luidspreker. Voer je daar meer energie (geluid) aan toe, dan is de kans groot dat de luidspreker defect raakt. Er is geen minimum, zij het dat onder een bepaalde hoeveelheid toegevoerd vermogen, de luidspreker nog maar heel zacht speelt.
De waarde 8 ohm slaat op de wisselstroomweerstand van de spreekspoel. Deze moet het liefst in overeenstemming zijn met de ideale belastingsweerstand van de versterker. Is die 8 ohm, dan is de energieoverdracht ideaal. Is de versterker geschikt voor luidsprekers van 4 ohm, dan kan de versterker niet zijn maximale vermogen leveren, maar dat uit zich alleen in een lager maximaal volume. Is de versterker gebouwd voor een impedantie van 16 ohm, dan gaat het goed tot op zekere hoogte. Bij te groot volume zal de versterker teveel stroom gaan leveren. Hij gaat daardoor in stroombegrenzing en dat levert vervorming op, in een ander geval als er geen beveiliging is, dan gaat de versterker stuk of gaan de zekeringen er tussen uit.
Als de radio derhalve ontworpen is voor luidsprekers van 8 ohm of lager, dan gaat het dus prima werken.

[Bericht gewijzigd door buzzy op dinsdag 8 augustus 2017 21:17:47 (19%)

pa3gws

Golden Member

Waarom zou het niet kunnen?
De speakers zijn 8Ω en de versterker ook.
Het max. vermogen van de speakers is een stuk hoger dan de versterker maar dat zal geen probleem zijn.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

bedankt voor jullie antwoorden.

Dus eigenlijk kan zo'n opstelling werken, het volume zal gewoon lager zijn?

Als in de specificities dan staat dat de speaker tot 90dB gaat in een normale opstelling, tot welk volume zal je dan een mooie klank bekomen in dit soort opstelling?

Nil volentibus arduum | Niets is onmogelijk voor hen die willen

Op 8 augustus 2017 21:14:51 schreef superkiller528:
bedankt voor jullie antwoorden.

Dus eigenlijk kan zo'n opstelling werken, het volume zal gewoon lager zijn?

Als in de specificities dan staat dat de speaker tot 90dB gaat in een normale opstelling, tot welk volume zal je dan een mooie klank bekomen in dit soort opstelling?

Het volume is niet afhankelijk van de maximale belastbaarheid van de luidspreker.
Het volumeverschil tussen diverse luidsprekers heeft vooral te maken met de constructie, zoals de sterkte van de magneet, de soepelheid van de conusophanging etc. Een HiFi luidspreker heeft meestal een lager rendement ten gunste van de kwaliteit. De opgegeven spl van 90 dB wijst in die richting. Een PA luidspreker haalt met gemak 96 dB of meer bij een input van 1 watt. Dat wil zeggen dat die voor dezelfde stroomkosten luider speelt

Waar lees je dat? In de specificaties staat dat ie tot 104dB niet stuk gaat en aan de specificaties voldoet. Met de 10w van je versterker haal je zeer grofweg 100dB en dan zit je nog binnen de specificaties - zowel qua SPL als qua ingangsvermogen.

Het is een IP64 spuitwaterdichte speaker dus ik zou hoe dan ook geen écht briljant geluid verwachten. Als je die waterdichtheid niet nodig hebt, kun je beter voor een niet-waterdichte gaan.
Al moet ik zeggen dat het dingetje er bést goed uit ziet.
Maar goed geluid + waterdicht = meestal duur.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Een speaker die 90 dB (1W, 1m) geeft volgens de specificaties, kan op een versterker van 10 Watt, in theorie 100 dB produceren. In de praktijk is dat meer. 100 dB is zowat oorverdovend.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Op 8 augustus 2017 21:24:33 schreef Ledlover:
Waar lees je dat? In de specificaties staat dat ie tot 104dB niet stuk gaat en aan de specificaties voldoet. Met de 10w van je versterker haal je zeer grofweg 100dB en dan zit je nog binnen de specificaties - zowel qua SPL als qua ingangsvermogen.

idd, daar had ik overgelezen.

De speakers komen buiten te hangen, weliswaar onder een half open afdak. Maar als je geld uitgeeft aan speakers en ze dan kapot gaan omdat er toch regen aan komt is dat jammer he.

Maar als ik het nu goed begrijp zou het dus moeten werken en had mijn vader dus gelijk.

Nil volentibus arduum | Niets is onmogelijk voor hen die willen

een autoradio werkt met 4 ohm speakers, dus zul je die 8ohm dingen van 70W niet gauw opstoken, zelfs al zou het maar 70W muziekvermogen zijn, wat wrs zo is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 8 augustus 2017 21:28:53 schreef superkiller528:
Maar als ik het nu goed begrijp zou het dus moeten werken en had mijn vader dus gelijk.

Vaders hebben altijd gelijk, dat weet je toch :-)

benleentje

Golden Member

Wel nieuwsgierig waarom het volgens jouw redenatie niet zou moeten werken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Voer je daar meer energie (geluid) aan toe

Nee. Meer energie = meer electriciteit. Geluid is wat er uit komt, niet wat erin gaat.

Verder helemaal akkoord met u, vooral aangaande vaders en hun grote gelijk :)

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 8 augustus 2017 21:52:19 (41%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

ik dacht dat die speaker effectief 70w trok, dus dat een 10w versterkertje dat niet zou aankunnen, maar dat heeft er blijkbaar niets mee te maken.

Nil volentibus arduum | Niets is onmogelijk voor hen die willen

wist wel zeker dat het werkt, heb meerdere radio's gemaakt waar 2-4-6-8 ohms speakers op aangesloten zitten. 2 ohm gaat ook nog, vermits het ding niet te hard gaat met veel bass erin. vrijwel elke speaker van een overleden surroudset kan op een autoradio aangesloten worden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

ik dacht dat die speaker effectief 70w trok, dus dat een 10w versterkertje dat niet zou aankunnen

Nee, het is zelfs precies omgekeerd. Ten overvloede nogmaals: het getal "70 watt" geeft aan dat de speakers (zouden kunnen) kapot gaan als je er meer in pompt dan dat. Niet meer of niet minder.

Speakers "trekken" geen vermogen, ze ondergaan slechts. Of niet, natuurlijk. Vrouwelijker dan je denkt :) . En zolang je binnen de grenzen blijft, doen ze hun ding, meestal zelfs erg treffelijk...

Wat nogmaals het belang aantoont van zorgvuldig taalgebruik: een goed inzicht komt 1 op 1 overeen met een zuivere verwoording.

het volume zal gewoon lager zijn?

Dat kun je zo stellen, ik zeg dan liever dat er minder herrie gaat geproduceerd worden dan de speaker zou kunnen uitbraken.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 8 augustus 2017 22:12:05 (23%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Voor de compleetheid: uitgezonderd 100v omroepsystemen zoals in supermarkten, scholen e.d.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

zelfs die 100V speakers werken erop, zei het met een 4ohm naar 100V trafo. ook die combi autoradio-speakers heb ik gemaakt gehad..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Hoe hard iets klinkt word uitgedrukt in de eenheid "foon",heeft niet met de elektrische belastbaarheid te maken..
Je kan beter een speaker van 70 W op een 10 W versterker zetten,dan andersom .

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Afhankelijk van de gebruiker....

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 8 augustus 2017 22:44:31 schreef mel:
Hoe hard iets klinkt word uitgedrukt in de eenheid "foon",heeft niet met de elektrische belastbaarheid te maken..
Je kan beter een speaker van 70 W op een 10 W versterker zetten,dan andersom .

Tegenwoordig SPL, Sound Pressure Level, gereateerd aan een bepaald toegevoerd vermogen.

Op 8 augustus 2017 21:50:10 schreef big_fat_mama:
[...]

Nee. Meer energie = meer electriciteit. Geluid is wat er uit komt, niet wat erin gaat.

Verder helemaal akkoord met u, vooral aangaande vaders en hun grote gelijk :)

Soms moet je iets wel eens op de houtjes touwtjes manier uitleggen!

In de specs van de speakers staat dat ze bij 1 Watt een SPL geven van 92dB.

De versterker kan 10 Watt leveren, maar de vraag is met hoeveel vervorming.

Met 92dB heb je al best wel een hoop herrie, dus zal wel werken.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Tidak Ada

Golden Member

Op 8 augustus 2017 21:28:53 schreef superkiller528:
[...]
De speakers komen buiten te hangen, weliswaar onder een half open afdak. Maar als je geld uitgeeft aan speakers en ze dan kapot gaan omdat er toch regen aan komt is dat jammer he.
[.....]

Arme buren.....! :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Frederick E. Terman

Honourable Member

Als luidsprekers kapot zouden gaan door te weinig vermogen, dan zouden ze ook kapot gaan als je het volume te laag zet... of de versterker uitschakelt. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
KGE

Golden Member

Simpel antwoord: luidsprekers zijn geen gloeilampen :-)