IC's

Ik wil graag wat experimenteren met enkele IC's op een breadbord en deze aansturen middels de Arduino.

Waar moet ik rekening mee houden bij de aanschaf van IC's, welke specificaties zijn van belang?

Als ik het correct herinner levert de Arduino 5V of 3.3V, zou het volgende IC dan bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden, https://www.conrad.nl/nl/texas-instruments-cd74hct86e-logic-ic-gate-an… ?

Je wilt zomaar een willekeurig IC aansluiten? Je weet dat er wel een paar miljoen type ICs zijn met evenzoveel functies?
Bedenk eerst eens wat je wilt maken. Het gebruik van een IC is geen doel op zich, maar een middel om je doel te bereiken (wow, da's mooi gezegd he :-) )

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Als je wilt experimenteren met een Arduino moet je nu niet beginnen met logische ic's, dat kan uw arduino perfect zelf doen.

Beter van enkele eenvoudige arduino sensor modules te kopen en die werkend te krijgen, daar leer je veel meer van.

Als je toch uw ding wilt doen is dat IC in de link prima en werkt op 5V zoals de meeste logische IC's.

LDmicro user.

Op 13 augustus 2017 20:42:47 schreef flipflop:
Je wilt zomaar een willekeurig IC aansluiten? Je weet dat er wel een paar miljoen type ICs zijn met evenzoveel functies?
Bedenk eerst eens wat je wilt maken. Het gebruik van een IC is geen doel op zich, maar een middel om je doel te bereiken (wow, da's mooi gezegd he :-) )

De bedoeling is uiteindelijk om zelf schuifregisters en geheugens te bouwen om de werking van computersystemen beter te begrijpen. Genoeg projecten dus.

Ik ben alleen niet "heel" erg thuis in de elektronica. Het zou dus fijn zijn als iemand kan zeggen of een IC geschikt is waar ik het voor wil gebruiken, of mij er op kan wijzen wat ik over het hoofd zie.

Kennis van computersystemen leer je niet door logische poorten aan elkaar te knopen. En de combinatie met een Arduino maakt het nog veel onlogischer. Het leuke is, zo'n Arduino is zelf een heel eenvoudig "computersysteem". Dus hang er (inderdaad) een sensor aan, en bv een display, programmeer een stukje software om eea aan te sturen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

In het wilde weg aan iets beginnen loopt meestal uit op een ontgoocheling van formaat.
Zoek een eenvoudig boek of een website die een en ander uitlegt en als iets je interesse wekt, begin eraan.
Al doende leert men, zegt het spreekwoord ;)

LDmicro user.
mel

Golden Member

Meestal is het andersom,je wil iets maken,en maakt er een schakeling bij :)
Weet je hoeveel soorten ic,s er zijn?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 13 augustus 2017 21:11:44 schreef mel:
Weet je hoeveel soorten ic,s er zijn?

Ja, dat weet ie, staat hierboven :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 13 augustus 2017 21:11:44 schreef mel:
Meestal is het andersom,je wil iets maken,en maakt er een schakeling bij :)
Weet je hoeveel soorten ic,s er zijn?

Genoeg maar het enige dat er echt toe doet voor mij nu zijn de functies van de IC's. Vooral OR, XOR, AND, NAND, inverters, multiplexers en decoders zijn voor mij nu van belang.

Het doel is om zelf wat logische schakelingen zoals flip-flops, adders, optellers, geheugenregisters, schuifregisters, etc... in elkaar te zetten om de werking ervan meer praktijkgericht te onderwijzen. De theorie zit er wel in maar iets blijft pas goed hangen op het moment dat je het ook met de handen zelf na kunt bouwen.

De Arduino wil ik bij die projecten alleen gebruiken om een spanning aan te bieden op een poort zodat ik via de serial interface van de Arduino ook binaire optellers kan maken bijvoorbeeld.

Zoals ik al zei zit het probleem er met name in dat ik door alle IC types het bos niet goed meer zie. De ingangs- en uitgangsspanning lijken mij relevant. Maar doet de type behuizening, de schakelsnelheid of een andere specificatie er ook toe?

Op 13 augustus 2017 21:05:38 schreef MGP:
In het wilde weg aan iets beginnen loopt meestal uit op een ontgoocheling van formaat.
Zoek een eenvoudig boek of een website die een en ander uitlegt en als iets je interesse wekt, begin eraan.
Al doende leert men, zegt het spreekwoord ;)

In de kast staat o.a. de Nederlandse vertaling en de originele Engelse versie van "Computer organization and design". En sinds deze week ook "Practical electronics for inventors".

Het eerste boek heb ik in beide talen gelezen. Maar het 2e waarin ook specificaties van IC's worden behandeld niet. Ben er in begonnen maar de eerste 300 pagina's zo'n beetje behandelen de theorie achter de elektronica. Dus het zal nog enige tijd duren eer ik bij het hoofdstuk specificaties van hardware ben. Toch wil ik voor die tijd de kennis toepassen uit o.a. het eerst genoemde boek. Daar wordt alleen niet gesproken over de specificaties van de IC's zoals ik al zei maar alleen over de architectuur.

Op 13 augustus 2017 21:11:44 schreef mel:
Meestal is het andersom,je wil iets maken,en maakt er een schakeling bij :)
Weet je hoeveel soorten ic,s er zijn?

Ieder IC dat er staat zou uiteindelijk gebouwd kunnen worden met slechts één type IC. ;)

[Bericht gewijzigd door R.Hermans op zondag 13 augustus 2017 22:21:44 (57%)

Arco

Special Member

Dat hangt er vanaf. Voor analoge ic's heb je hele andere bouwstenen nodig als voor digitale...
Een lijst van simpele and/or/nor/exor... poorten is toch niet zo moeilijk te vinden?
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_4000_series_integrated_circuits
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_7400_series_integrated_circuits

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 13 augustus 2017 22:28:27 schreef Arco:
Dat hangt er vanaf. Voor analoge ic's heb je hele andere bouwstenen nodig als voor digitale...
Een lijst van simpele and/or/nor/exor... poorten is toch niet zo moeilijk te vinden?
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_4000_series_integrated_circuits
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_7400_series_integrated_circuits

Dat klopt maar de digitale IC's zijn allemaal uit slechts één type schakeling op te bouwen uiteindelijk. De vraag is alleen wie zo gek is.

Fijne links. Ik heb even snel gekeken naar het verschil tussen de 4000 en de 7400 series. Klopt het dat de 7400 serie volstaat voor wat ik wil, kan max. 6V hebben?

Inderdaad, met uitsluitend NAND's of NOR's kan je alle digitale schakelingen bouwen die er bestaan.
Je project is nogal open.
Je zou kunnen beginnen om een 10-teller te bouwen en daarop gerichte vragen te stellen, welke IC's daarvoor in aanmerking komen. Je kan ook proberen om met NOR's of NAND's een JK-flipflop te bouwen. Lukt dat, dan maak je er 4 stuks van. Lukt dat dan knoop je ze op een handige manier aan elkaar met nog wat NOR's of NAND's en dan kan je tot 10 tellen. Voor de aansturing van een display heb je displaydrivers nodig.

Op 13 augustus 2017 22:36:38 schreef R.Hermans:
Fijne links. Ik heb even snel gekeken naar het verschil tussen de 4000 en de 7400 series. Klopt het dat de 7400 serie volstaat voor wat ik wil, kan max. 6V hebben?

Ik persoonlijk zou voor de 4000-serie gaan. Ze zijn ongevoeliger voor stoorpulsen. De stroomopname is veel gunstiger. Rotzooi is daardoor gemakkelijker van de voeding te verwijderen. Ze kunnen werken op spanningen tussen 3V en 18V, maar let op de datasheet van het gekozen 4000-IC.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 13 augustus 2017 22:46:30 (34%)

Op 13 augustus 2017 22:38:23 schreef ohm pi:
Inderdaad, met uitsluitend NAND's of NOR's kan je alle digitale schakelingen bouwen die er bestaan.
Je project is nogal open.
Je zou kunnen beginnen om een 10-teller te bouwen en daarop gerichte vragen te stellen, welke IC's daarvoor in aanmerking komen. Je kan ook proberen om met NOR's of NAND's een JK-flipflop te bouwen. Lukt dat, dan maak je er 4 stuks van. Lukt dat dan knoop je ze op een handige manier aan elkaar met nog wat NOR's of NAND's en dan kan je tot 10 tellen. Voor de aansturing van een display heb je displaydrivers nodig.

Paar LED's en ik kan mijn binaire waarden ook aflezen, of ik voed het terug naar de Arduino. :)

Waarin kun je fout gaan met het kiezen van IC's? Dat was eigenlijk ook mijn oorspronkelijke vraag.

Zelfs NOR kun je maken uit NAND. :)

Begin gewoon met een 74HCT595 : Een simpel schuifregister. Een "HC" in het midden mag ook. Koop ook 8 ledjes en weerstanden om ze mee aan te sluiten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Patrick de Zeester

Golden Member

Op 13 augustus 2017 22:43:20 schreef R.Hermans:
[...]
Zelfs NOR kun je maken uit NAND. :)

Met enkel NOR gates kan je zelfs een Apollo Guidance Computer maken waar mee je mensen naar de maan kan sturen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Apollo_Guidance_Computer#Design

Ik sluit mij aan bij het advies om CMOS logica (4000 series) te gebruiken, deze is wat spanning betreft minder kieskeurig dan TTL logica (7400 serie).

Als het je puur te doen is om de basics van digitale logica te snappen zou ik die Arduino nog maar even links laten liggen. Als je een Arduino gebruikt zal je overigens in de meeste gevallen geen additionele digitale logica (IC's) nodig hebben.

Arco

Special Member

De 7400 serie mag 5v +/- 5% hebben. (dus 4.75 tot 5.25v)
De 74HCT serie mag 6v hebben...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hoe zit dit overigens?

Als ik een onderdeel zoek op naam bij conrad bijv. "7805 Voltage regulator", dan krijg ik meerdere resultaten. Hoe weet ik welke specifieke voltage regulator er bedoeld wordt als er niet meer informatie wordt gegeven in een tutorial of boek?

Hubie

Special Member

Op 13 augustus 2017 22:11:03 schreef R.Hermans:
[...]

Genoeg maar het enige dat er echt toe doet voor mij nu zijn de functies van de IC's. Vooral OR, XOR, AND, NAND, inverters, multiplexers en decoders zijn voor mij nu van belang.

Het doel is om zelf wat logische schakelingen zoals flip-flops, adders, optellers, geheugenregisters, schuifregisters, etc... in elkaar te zetten om de werking ervan meer praktijkgericht te onderwijzen. De theorie zit er wel in maar iets blijft pas goed hangen op het moment dat je het ook met de handen zelf na kunt bouwen.

De Arduino wil ik bij die projecten alleen gebruiken om een spanning aan te bieden op een poort zodat ik via de serial interface van de Arduino ook binaire optellers kan maken bijvoorbeeld.

Zoals ik al zei zit het probleem er met name in dat ik door alle IC types het bos niet goed meer zie. De ingangs- en uitgangsspanning lijken mij relevant. Maar doet de type behuizening, de schakelsnelheid of een andere specificatie er ook toe?

Er zijn voorbeelden zat kijk maar in de Elektuur 3XX schakelingen boeken en dan vooral de wat oudere.

Arco

Special Member

Als ik een onderdeel zoek op naam bij conrad bijv. "7805 Voltage regulator", dan krijg ik meerdere resultaten.

Ja, dat lijkt me logisch. Die dingen worden door tientallen fabrikanten gemaakt... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 13 augustus 2017 23:30:34 schreef R.Hermans:
Hoe zit dit overigens?

Als ik een onderdeel zoek op naam bij conrad bijv. "7805 Voltage regulator", dan krijg ik meerdere resultaten. Hoe weet ik welke specifieke voltage regulator er bedoeld wordt als er niet meer informatie wordt gegeven in een tutorial of boek?

Rudimentair uitgelegd:
Meerdere fabrikanten maken deze regelaar. Keuze van wie. Dan vinden ze een betere manier om hem te bouwen. Dus keuzes meer.7805 oude en nieuwe
Dan gaan ze ze nog eens in een ander doosje stoppen. Dus meer keuzes.
Dan gaan ze de aansluitpootjes van plaats wisselen. Weer meer keuze. Dan gaan ze de specs. nog wat wijzigen: Ze willen wat sneller gaan rekenen, wat wat nauwkeuriger,... En dan heb je de soep.
Alle gegevens die we hier aanhalen worden door de fabrikanten in de datasheet opgegeven.
Hoe je weg hierin vinden:
Het volgende is geen exacte wetenschap maar een houvast.
Als je zoekt vb bij Conrad en dergelijke staan in de uitkomstregel meestal de voornaamste gegevens beknopt. Eerst het typenummer (LM7805) dan de beschrijving van wat het ding doet(spanningsregelaar) en dan de behuizing op het einde (TO220)
Het Typenummer geeft dikwijls eerst de soort en/of fabricatiemethode van het onderdeel, dan zijn nummer en daarna bijkomende speciale eigenschappen.
In dit typenummer zit ook wat van de snelheid verborgen: Alle ..SN..,..CD..,..HCT.., zijn ongeveer even snel omdat ze uit dezelfde halfgeleider bouwwijze ontstaan .
Voor de behuizing en de aansluitingen vind je handige overzichtjes op het internet. Ook per type bestaan overzichtjes in hun serie 4000 - 74xx-enz.
Je kiest dus het onderdeel dat doet wat je wenst en in een behuizing die je wenst en de keuze is al veel beperkter. Dan eventueel speciale wensen als snelheid , soort bouwwijze, stroomverbruik, tolerantie,snelheid,... in acht nemen en zoeken in de datasheets.

Maar met je regelaar bv. alleen ben je er niet. Dat ding haalt zijn specificaties op zichzelf niet. 5 V. bij een een tiental mA. lukt wel maar bij meer stroom Wordt het voor hem wat moeilijker en daar krijgt hij warm van, dus koelen. Ook dit staat in de datasheet. En er hoort nog van alles bij :wat condensators om af te vlakken, ontkoppelen enz. of je schakeling doet het toch niet. Ook hiervan staan de voornaamste in de datasheet opgegeven.
Enkel veel lezen, studie en nabouwen, meten, testen van bestaande schema's, iets doen wat niet kan en de bijhorende vloeken en verbrande vingers leren je hier je weg in vinden.

Deze draad helpt mij al enorm op weg met mijn volgende lijstje.

Voor IC extractors is DIP en PDIP hetzelfde type behuizing?

Arco

Special Member

DIP is de universele benaming. Kan een PDIP (plastic) zijn of een CERDIP (keramisch) of wat er zoal nog meer is gefabriekt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com