IC's

Alleen berichten met de trefwoorden “breadboard” worden getoond. Alle berichten tonen

Op 14 augustus 2017 10:18:09 schreef Arco:
DIP is de universele benaming. Kan een PDIP (plastic) zijn of een CERDIP (keramisch) of wat er zoal nog meer is gefabriekt...

Bedankt. Ik kan er dus van uitgaan dat de tool ook voor dergelijke behuizingen werkt van wat ik hier uit haal.

Ik zit overigens ook te kijken naar IC-testvoetjes t.o.v. IC-fittingen. Zit hier nog een verschil tussen bij gebruik op een breadboard buiten de prijzen en het gebruikersgemak bij het verwijderen van een IC?

IC-testvoetje
https://www.conrad.nl/nl/ic-testvoetje-762-mm-aantal-polen-14-1-stuks-…

IC-fitting
https://www.conrad.nl/nl/econ-connect-icf14-ic-fitting-762-mm-aantal-p…

Het probleem met digitale schakelingen is dat het moeilijk is om er drukknoppen aan vast te maken om te testen.
Dan moet je weer met schmidt-triggers ed. werken, zodat de schakeling al vlug groter wordt.

Inputs ontdenderen bij manuele input is noodzakelijk en je weet dan nog niet zeker of je 1 of meerdere pulsen hebt gegeven, vooral als je newbie bent.

Ik blijf erbij, begin met iets anders zoals al een paar keren is aangegeven.

Digitale schakelingen kun je beter in een simulatieprogramma steken dan op een breadboard te plaatsen.

LDmicro user.

Op 14 augustus 2017 10:34:19 schreef MGP:
Het probleem met digitale schakelingen is dat het moeilijk is om er drukknoppen aan vast te maken om te testen.
Dan moet je weer met schmidt-triggers ed. werken, zodat de schakeling al vlug groter wordt.

Inputs ontdenderen bij manuele input is noodzakelijk en je weet dan nog niet zeker of je 1 of meerdere pulsen hebt gegeven, vooral als je newbie bent.

Ik blijf erbij, begin met iets anders zoals al een paar keren is aangegeven.

Digitale schakelingen kun je beter in een simulatieprogramma steken dan op een breadboard te plaatsen.

Ik ga het vanzelf wel zien.

Volgens mij heb je het over bouncing, debouncing hoeft niet altijd op hardwareniveau plaats te vinden.

http://www.avrfreaks.net/sites/default/files/forum_attachments/debounc…

Op 14 augustus 2017 16:33:33 schreef MGP:
Als je al zo ver gevorderd bent dan zul je ook weten dat logische poorten ook softwarematig kunnen gemaakt worden en zelfs veel makkelijker dan op een breadbord.

Daarom begrijp ik ook niet dat je een arduino gaat gebruiken om die logische IC's aan te sturen, en waarschijnlijk ben ik de enige niet.

Een NOR programmeren om een NAND ic aan te sturen ;)
maar ik zie dat je niet rap opgeeft en dat zie ik ook graag en we zullen je bijstaan als je problemen hebt.

Fijn te weten. Ik zal nog genoeg vragen hebben.

Ik ben met name bezig met computers en om de exacte werking van schuifregisters e.d. goed te begrijpen wil ik ze zelf gaan bouwen. De architectuur blijft dan beter in mijn geheugen hangen dan door er alleen over te lezen.

Overigens staat er ook een Atmega32 en 328p op het bestellijstje i.c.m. een USBasp om het te programmeren.

Ik moet nog even kijken of ik ook wat "goedkopere" soldeerspullen van VoltCraft er nog bij doe om zelf wat voedingen voor een breadboard in elkaar te zetten (lijkt een leuk projectje voor beginners).

De Arduino wil ik zo nu en dan in projecten betrekken om het ding iets beter te leren kennen. Ik ben er overigens niet zo kapot van omdat ik geen volledige controle heb over hoe het ding in elkaar zit. Dat mag het dan iets toegankelijker maken maar het hindert wel bij het leren.
Helaas worden die dingen overal gebruikt om het IoT te onderwijzen.

Kruimel

Golden Member

Als je logische IC gaat bestellen zou ik sowieso alle beschikbare poorten (NAND, NOT) in schmitt trigger uitvoering kopen, ze zijn naar mijn weten niet duurder en het scheelt een hoop gedonder met het experimenteren. Klapperende poorten kunnen heel vreemde resultaten geven. Alleen van de NOR zijn ze wat lastig te vinden. Volgens mij zijn er geen nadelen aan het gebruik van Schmitt triggers. Verder kan je er makkelijk kleine oscillators mee bouwen, wat voor het experimenteren altijd handig kan zijn. Ik vind het overigens volstrekt niet vreemd dat je met losse poortjes wil spelen, het heeft mij vroeger wel geholpen. Misschien is de Arduino leuk om data te genereren om in je schuifregister te duwen. Koop ook meteen een paar ULN2803 driver ICs, want dan kan je de signalen ook aansluiten op LEDs of lampjes. Logische ICs kunnen namelijk niet veel stroom leveren, en de uitgangen van een schakeling monitoren met een multimeter is snel niet leuk meer. Al deze ICs zijn ruim minder dan een euro p/s en in bulk te krijgen. Let wel, als je echt een schuifregister uit poortjes gaat maken heb je er wel veel nodig, wellicht is het een idee om eerst een JK flipflop te bouwen, en zodra je snapt hoe dat werkt gewoon JK flipflops te kopen, anders ga je ook een heel groot breadboard nodig hebben. Een leuk eerste projectje is misschien het aansturen van een stappenmotortje, die dingen kosten bijvoorbeeld op Banggood een scheet en drie knikkers.

NOT: 7414 ipv 7404, 40106 ipv 4069
NAND: 74132 ipv 7400, 4093 ipv 4011
NOR: lastig te krijgen, weet niet waarom