Solid State of een blusdiode?

Hallo,

ik zit met een kleine uitdaging waarbij ik nog zit te twijfelen wat nu handiger is. In de bijlage hebben we een solonoid die werd voorheen direct aangestuurd door een plc-uitgang. Nu ging vrij snel deze stuk wegens inductiespanning die terug komt vanuit de solonoid. Dus is er een relais tussen gezet zodat in elk geval de kaart heel blijft en een relais is goedkoper te vervangen.
Maar nu wil ik toch is een oplossing dat deze niet vaak hoeft te worden vervangen maar nu kom ik bij de vraag wat a. beter is voor de situatie een solid state relais of een blusdiode en b. waarbij moet ik op letten voordat ik iets hiervan aanschaf?

Ik hoor graag jullie reacties of vragen voor onduidelijkheden.

Mvg,

Frank

ik zou zowieso nog steeds eens blus diode steken. want ook dat relais zal inductiespannnigen opwekken bij het onderbreken. het is nog altijd een spoel.

om je uitgang te beschermen, zou je er een transistor kunnen tussen zetten met een blusdiode erbij

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
vergeten

Golden Member

Op 14 augustus 2017 12:22:34 schreef fcapri:
ik zou zowieso nog steeds eens blus diode steken. want ook dat relais zal inductiespannnigen opwekken bij het onderbreken. het is nog altijd een spoel.

om je uitgang te beschermen, zou je er een transistor kunnen tussen zetten met een blusdiode erbij

Een diode uit de reeks 1N400x zou afdoende moeten zijn.
Je kan ook een blusdiode over de solenoid zetten, met de polariteit gelijk aan die over het relais.
Dan zal hij bij uitschakelen wat minder snel terug bewegen. (hij remt dan a.h.w. iets af door z'n eigen tegen EMK)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

dankje fcapri,

was vergeten er bij te vermelden dat de relais die is gebruikt, standaard is uitgevoerd met een blusdiode.

Het gaat mij dan ook alleen om het aansturen van de solonoid wat nog een probleem dan is.

GJ_

Moderator

Gewoon een 1N4007 als blusdiode over de solenoid. Hou er rekening mee dat die solenoid flink slomer word.

Zonder blusdiode (of vonkdover) zullen op den duur de relaiscontacten inbranden.

Een vonkdover kan bijv. een 0,1uF 400V MKP met een 1 Watt 47 ohm weerstand in serie zijn, en dat geheel parallel op de solenoid FOUT, over het relais contact, natuurlijk.

[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op maandag 14 augustus 2017 20:54:31 (10%)

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Op 14 augustus 2017 13:10:45 schreef Fuzzbass:
Zonder blusdiode (of vonkdover) zullen op den duur de relaiscontacten inbranden.

Een vonkdover kan bijv. een 0,1uF 400V MKP met een 1 Watt 47 ohm weerstand in serie zijn, en dat geheel parallel op de solenoid.

Dit inderdaad het probleem wat steeds terugkeert. Ik ga deze bij ons in de groep gooien. Laatste vraag alleen over het parallel eroverheen zeker zo dicht mogelijk bij de solonoid?

Er zijn ook relais, contactors, in de handel met electronica ingebouwd,
speciaal bedoelt om rechtstreeks op plc uitgang aan te sluiten.
Meestal aangeduid met een electronic coil, low power consumption

vergeten

Golden Member

Op 14 augustus 2017 13:10:45 schreef Fuzzbass:
Zonder blusdiode (of vonkdover) zullen op den duur de relaiscontacten inbranden.

Een vonkdover kan bijv. een 0,1uF 400V MKP met een 1 Watt 47 ohm weerstand in serie zijn, en dat geheel parallel op de solenoid.

Een "vonkdover" moet over het relaiskontakt, daar ontstaat immers de vonk door de tegen EMK van de solenoide bij afschakelen.
Niet parallel aan de solenoide zelf dus, daar is een blusdiode op z'n plaats die hetzelfde doet.

Het is dus of een "vonkdover" over het relaiskontakt of een blusdiode over de solenoide, allebei is niet zo zinvol maar kan geen kwaad. Wordt ook wel snubber genoemd.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 14 augustus 2017 13:02:05 schreef GJ_:
Gewoon een 1N4007 als blusdiode over de solenoid. Hou er rekening mee dat die solenoid flink slomer word.

Dat schreef ik al in mijn post, (12:42) hij wordt echter alleen bij uitschakelen slomer, inschakelen zal net zo snel gaan. :-)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
GJ_

Moderator

Op 14 augustus 2017 13:40:31 schreef vergeten:.... allebei is niet zo zinvol maar kan geen kwaad.

huh? Ik denk dat ik je verkeerd begrijp.
Overigens is het RC netwerkje waar Fuzzbass het over heeft wel degelijk bedoeld om parallel over de solenoid te zetten. Er zijn nog meer mogelijkheden, zoals varistor/zeners.

Ik heb het net verbeterd, maar de snubber over het relais contact dat je probeert heel te houden is natuurlijk het meest logische.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Op 14 augustus 2017 20:55:49 schreef Fuzzbass:
Ik heb het net verbeterd, maar de snubber over het relais contact dat je probeert heel te houden is natuurlijk het meest logische.

Nou niet altijd volgens mij. De varistors die ik gezien heb zitten bij relais gewoon parallel over de spoel heen. Vaak op de magneetschakelaars geklikt.

P.S. Wat is de stroom door die solenoid heen gaat?
Bij gebruik van een blusdiode moet de diode de zelfde stroom kunnen voeren als wat door je spoel heen gaat (althans gedurende een korte piek tijd).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
vergeten

Golden Member

Op 14 augustus 2017 23:20:34 schreef henri62:
[...] Nou niet altijd volgens mij. De varistors die ik gezien heb zitten bij relais gewoon parallel over de spoel heen.

Een varistor werkt anders en is geen snubber of RC netwerkje.

P.S. Wat is de stroom door die solenoid heen gaat?
Bij gebruik van een blusdiode moet de diode de zelfde stroom kunnen voeren als wat door je spoel heen gaat (althans gedurende een korte piek tijd).

Dat staat in de tekening van TS, 16 watt bij 24 volt dus 0.666A, dat kan een 1N4007 dus prima hebben.

[Bericht gewijzigd door vergeten op maandag 14 augustus 2017 23:51:04 (36%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Toch nog meer reacties dan ik had verwacht :)
Maar ga het advies van een blusdiode over de solonoid eerst uitproberen en laat het resultaat nog wel weten.
Al zal als ik het lees in de berichten dit zeker wel de oplossing zijn.

Ik dank u allen.

Mvg,

Frank

GJ_

Moderator

Op 14 augustus 2017 20:55:49 schreef Fuzzbass:...maar de snubber over het relais contact dat je probeert heel te houden is natuurlijk het meest logische.

Op 14 augustus 2017 23:20:34 schreef henri62:
[...] Nou niet altijd volgens mij. De varistors die ik gezien heb zitten bij relais gewoon parallel over de spoel heen. Vaak op de magneetschakelaars geklikt.

Inderdaad, over de veroorzaker zetten. Dat ene relaiscontact is niet zo boeiend. Er zit nog meer in een kast dan alleen dat contact. Denk er om dat je een flinke klap krijgt van zo'n spoel. Zelfs van een 24Vdc/5W ventielspoeltje kun je al een behoorlijke klap krijgen.

Op 14 augustus 2017 23:45:05 schreef vergeten:
[...] Een varistor werkt anders en is geen snubber of RC netwerkje

De functie is hetzelfde. Varistors en RC's zijn vooral populair bij AC spoelen. Voor DC worden eigenlijk altijd diodes gebruikt, bij ADC brugcellen.